Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lieneekö jotakin potkureiden pyörimisen aiheuttamaa resonanssia. Myös Silja Europalla perän Windjammer-baarissa täristää ajoittain todella voimakkaasti, varsinkin käännöksien aikana. Varmaankin täällä joku osaa selittää tarkemmin, mistä kyseinen ilmiö johtuu.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 27.01.2014, 10:40:43
Superstarilla ainakin aiemmin oli paljon kovempi vispaus kuin finlandialla kun se tuli. Superilla en ole kertaakaan ollut et kaikki lasit takapään seinissä olisivat olleet ehjinä.
Johtunee siitä, että Superi joutuu ajamaan kovempaa kuin Finsu, Tallinkin aikataulutettu ylitysaika on kuitenkin 2 tuntia ja Eckerön 2,5.

rasanttu

Virolaiset kipparit antaa koneille myös hanaa vähän eri tavalla kuin meikäläiset. Tallinkit ajaa myös satamiin kovilla ilmoilla kun Viikkari jää nysväämään jonnekkin suojaan = uskalluksen puutetta.

Varsinkin Tallinkin vihreät Star ja Superstar tärisee alku ja loppumatkasta aika perhanasti. Toisinaan taas on ollut melkein tärinättömiä reissuja eli se riippuu vahvasti aikataulun tiukkuudesta ja tuulen suunnasta.

Jani Pousi

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 28.01.2014, 12:30:36
Tallinkit ajaa myös satamiin kovilla ilmoilla kun Viikkari jää nysväämään jonnekkin suojaan = uskalluksen puutetta.
.. tai sitten kapteenit vaan noudattavat säännöksiä. Kapteeni on kuitenkin loppujenlopuksi vastuussa aluksen turvallisuudesta. Ison laivan ohjaaminen on erilaista kuin pienen veneen, jos se laiva lähtee hallinnasta niin ei sitä takaisin hallintaan noin vain saa. Hyvänä esimerkkinä Amorella.

Tony Finn

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.01.2014, 19:55:44
Lieneekö jotakin potkureiden pyörimisen aiheuttamaa resonanssia. Myös Silja Europalla perän Windjammer-baarissa täristää ajoittain todella voimakkaasti, varsinkin käännöksien aikana. Varmaankin täällä joku osaa selittää tarkemmin, mistä kyseinen ilmiö johtuu.

Kylla se sielta potkureista lahtee. Syntyy ns. aksiaalivarahtelya joka taas synnyttaa runkovarahtelya. Puhutaan resonanssitaajuuksista jotka ilmenee joskus hyvinkin voimakkaana tarinana ja aanena tietyilla kierrosnopeuksilla. Useimmiten alhaiset nopeudet.

Yleensa ei mitaan vaaraa koneistolle mutta muuten hyvinkin hairitseva esim. matkustajalaivat.

Aikoinaan eraassa tankkilaivassa oli sama ongelma hitaalla nopeudella. Koneverstaalla ja konehuoneen ylimmissa osissa resonanssista johtuva aani ja tarina oli valtava. Soitto vaan brykalle, etta taas "miljoona kissaa mouruaa". Hieman paakia eteen tai taakse niin tarinat loppu.

Ei valttamatta voida puhua suunnittelu virheesta tai vastaavasta. Naita voidaan eliminoida mm. vaimentimilla propulsiossa.

Tassa hyvin yksinkertaisesti ja ei mitaan hienoja ja monimutkaisia teknillisia kaavoja tai termeja.

rasanttu

Lainaus käyttäjältä: Jani Pousi - 28.01.2014, 15:08:42
.. tai sitten kapteenit vaan noudattavat säännöksiä. Kapteeni on kuitenkin loppujenlopuksi vastuussa aluksen turvallisuudesta. Ison laivan ohjaaminen on erilaista kuin pienen veneen, jos se laiva lähtee hallinnasta niin ei sitä takaisin hallintaan noin vain saa. Hyvänä esimerkkinä Amorella.

Varmasti kyse siitäkin. Neuvostoliittolainen (virolainen) mentaliteetti vain on enemmän riskinoton kannalla kuin suomalainen.

Mika Honkonen

Onko kellään tietoa onko noissa star,xprs,finlandia tai superstar aluksissa ollut ongelmaa potkureiden kulumisesta kavitaation takia ?

"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Oiva Kettu

Maalikkona luulis ettei potkuri siitä kulu erikoisemmin mutta eriliaset rakenteiden läpiviennit ja potkuriakselin laakeroinnit yms tukipisteet varmaaan vaatii kuluosien vaihtoa optimitilannetta useammin.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 06.02.2014, 21:26:18
Onko kellään tietoa onko noissa star,xprs,finlandia tai superstar aluksissa ollut ongelmaa potkureiden kulumisesta kavitaation takia ?

En tiedä miten on juuri noilla, mutta kaikki tietämäni vastaavat eli Superfastit, Gotlanninsuperfastkopiot, Fosenin tekoset sekä Fincantierin Knossos Palacella alkanut sarja ovat kaikki kärsineet peräsinongelmista luultavasti tästä syystä. Niitä on jouduttu korjailemaan ja vaihtamaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tony Finn

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 07.02.2014, 10:32:10
Maalikkona luulis ettei potkuri siitä kulu erikoisemmin mutta eriliaset rakenteiden läpiviennit ja potkuriakselin laakeroinnit yms tukipisteet varmaaan vaatii kuluosien vaihtoa optimitilannetta useammin.

Kylla se kavitaatio kuluttaa potkuria, tarkemmin sanottuna potkurin lapoja pahimmissa tapauksissa hyvinkin nopeasti.  Alipainepuolelle lapojen pintaan syntyy mikroskooppisen pienia kuplia ja kuplien rikkoutuessa lapojen pinnasta irtoaa materiaalia.

On totta, etta myos muut propulsioon vaikuttavat osat myos karsivat jos lavat ovat pahasti vaurioituneet kavitaation seurauksena.

Myos ns. ventilaatio ilmiota saattaa esiintya esim. kovassa merenkaynnissa.

Ja huomioiden potkurien koko niin kallista lystia vaihdella uusia lapoja.


rasanttu

#70
Kävin ensimmäistä kertaa Finlandialla. Taustalla on kyllä kymmeniä reissuja Tallinkin, Siljan ja Viking Linen lautoilla.

Tämä Finlandian miniristeily-konsepti on varsinkin alkoholin noutajalle aivan loistava. Auto sisään laivaan (ei kirjaimellisesti) klo 15:30 ja ulos 21:15. Sillä välin kun laiva taittaa matkaa Helsingistä-Tallinnaan ja takaisin voi aikaansa kuluttaa buffetin antimia nauttien, karaokessa ja laivan orkesteria kuunnellen.

Henkilökunta oli melkein poikkeuksetta suomalaista ja hymyjäkin sai monen tiskin takaa. Näitä ei ole tottunut juurikaan Tallinkin tai Viking Linen-laivoilta saamaan ellei matkustele enemmän ja tunne henkilökuntaa. Laiva oli oikein siistissä kunnossa ja hyvällä maulla skandinaaviseen tyyliin sisustettu. Oikein positiivinen yllätys.

Kun laiva on täynnä niin tilasta on pulaa, se on selvä. Ongelma kaikilla tämän luokan aluksilla. Kaikki istuinpaikat on heti matkan alussa varattu ja iso joukko tuntuu olevan rekkamiestä ja eestiläistä rakennusmiestä. Jossakin päin laivaa haisi viemäri, aika tyypillinen ongelma kylläkin. Muuten ei valittamista. Erikoisuutena laivalla ei ole tupakkakoppia joka on mielestäni vain hyvä asia. Ja savukkeita ei taida olla myynnissä muualla kuin infossa, eikä niistä saa S-bonusta.

Ohessa kuvia: http://1drv.ms/1m4bRY2

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Santtu Räsänen - 18.02.2014, 08:57:17
Kun laiva on täynnä niin tilasta on pulaa, se on selvä. Ongelma kaikilla tämän luokan aluksilla. Kaikki istuinpaikat on heti matkan alussa varattu ja iso joukko tuntuu olevan rekkamiestä ja eestiläistä rakennusmiestä. Jossakin päin laivaa haisi viemäri, aika tyypillinen ongelma kylläkin. Muuten ei valittamista.
Ohessa kuvia: http://1drv.ms/1m4bRY2

Kuvissa ei näytä kovin täydelta, paitsi auto...

rasanttu

Kuvat on otettu Tallinnan satamassa silloin kun laiva tyhjeni matkustajista ja sitä siivottiin. :)

Tony Finn

Hieman kommentoisin tuota Santun "Erikoisuutena laivalla ei ole tupakkakoppia joka on mielestäni vain hyvä asia." kirjoitusta.

Mika siina on hyvaa, ettei ole tupakkakoppia? Santtu taitaa olla vannoutunut tupakoinnin vastustaja.

Nyt on olemassa kongreettinen turvallisuusriski. Jengi ei viitsi syysmyrskyissa, kovissa pakkasissa tai muuten vain laiskuuttaan menna ulos kannelle polttamaan. Hyteissa ja varsinkin vuoteessahan se on paljon mukavempaa poltella.


Oiva Kettu

#74
Eikös XPRS myös poistanut tupakkikopit telakoinnin aikana.

OT: Muutenkin lisää istumapaikkoja saivat siihen kuulemma yli 100kpl.  Pelit on kaikki keskitetty 7 kannella

Mutta ikävä kyllä miehistön vaihto kyllä näkyy ja tuntuu risteilykokemuksessa  :(