Grimaldi havittelee Viking Linea

Aloittaja Mikko Salmela, 22.02.2019, 17:06:02

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

Olisihan se jännä veto, mutta millä lailla Grimaldi muuttaisi nykyistä liikennettä ja
minkälaisia vaikutuksia sillä olisi ns. tarvematkustajalle?


Mikko-Oskari Koski

#2
Ei taitaisi sellaisenaan mennä läpi kilpailuviranomaisilta, koska Suomen ja Ruotsin välillä Viking+Finnlines lienee yhteensä yli 50% kokonaiskakusta. Näin varsinkin, jos Tallink tosiaan on aikeissa vähentää liikennettään Turun ja Tukholman välillä, kuten on huhuttu. Eckerötä ja Vaasan liikennettä ei tarvitse tässä yhteydessä huomioida, koska ne eivät suoraan kilpaile lounais-Suomen ja Tukholman alueen satamien välisen liikenteen kanssa.
Sinällään ajatus, että palattaisiin vanhan tyyppiseen kahden pääoperaattorin liikennöintiin, olisi kiinnostava. Palvelu varmasti tehostuisi, vajaiksi jäävät lähdöt jäisivät ajamatta. Kumpaa se käytännössä harventaisi, Finnlinesin rahti- vai Vikingin matkustajavetoisia vuoroja, jäisi nähtäväksi.
Itse en kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että itseriittoiset ahvenanmaalaiset luopuisivat kruununjalokivestään Vikingistä kokonaan. Isohkon nurkanvaltauksen makaroonit toki voisivat siinä tehdäkin. Ja periaatteessahan kaikki liiketoiminta on aina kaupan, kun hinnoista sovitaan.  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Mäkelä

Ei voi olla todellista aina se mitä kannatan niin on myyntiuhan alla. Ennen olin pesunkestävä Silja friikki ja Silja myytiin Tallinkille ja nyt olen alkanu tykkäämään Viking Linestä ja nyt sitä uhataan myydä. Parempi kai ettei olis enää minkään puolella.

Ville Taavitsainen

miksi pitää olla jonkun puolella ja vihata toista? eikö voi vaan matkustaa molemmilla ja olla tyytyväinen?
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 23.02.2019, 09:43:38
miksi pitää olla jonkun puolella ja vihata toista? eikö voi vaan matkustaa molemmilla ja olla tyytyväinen?
En vihaa kumpaakaan. Pidän molemmista firmoista ja olen tyytyväinen,mun tämän vuoden tavote on kiertää kaikki Vikingin laivat vähintään kerran.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.02.2019, 20:54:50
Ei taitaisi sellaisenaan mennä läpi kilpailuviranomaisilta, koska Suomen ja Ruotsin välillä Viking+Finnlines lienee yhteensä yli 50% kokonaiskakusta.
"Määräävän markkina-aseman syntymiselle ei useimmiten kuitenkaan voida asettaa tiettyä markkinaosuusrajaa." -- Minilex

Joonas Kortelainen

#7
Kannatan! Investoinnit nykyisellä omistajapohjalla junnaavat olemattomuuttaan ja siksipä olisi hyvä saada vähän vauhtia tähän toimintaan. Finnlines hyötyisi Vikingin palveluosaamisesta. (Ruoka ainakin on kauheaa takavuosista tuttua ABC-mättöä Finnlinesin buffassa.) Viking hyötyisi Grimaldin investointikyvystä ja Naantalin liikenteen uudesta tulemisesta. Finnlines nimi voisi jäädä Suomen, Ruotsin ja Saksan välille ropaxeihin, mutta Ruotsin ja Suomen väliset voisi kaikki olla Vikingin brändin alla, samoin HEL-TLL:

Tku-Mhq/Lns-Sto Viking Grace ja Viking Xiamen
Naa-Lns-Ksr Viking Superstar 1 ja 2 (Star-luokan seuraava sukupolvi)
Sto-Mhq-Hel-Tll Viking Cruise Fennia ja Viking Cruise Suecia (Cruise Roma-luokan pidennetty kaasulla kulkeva versio, kaiken liikenteen siirto Länsisatamaan ja 27 solmun matkavauhdin ansiosta ympärivuotinen päivä m/p Tallinnaan. Mariksesta Sandhamniin urku auki ja siten vain osa saaristosta verkkaisemmin, Tukholman päivä kokolailla entisellään 10-16:30. Vaihtoehtoisesti suoraan Stadista Nynäshamnin uuteen valmistuvaan satamaan ja luopuminen tax freestä tällä reitillä.)
Hel-Tll Viking XPRS ja Viking Swan (Länsisatamasta XPRS, Vuosaaresta Finnswan Vikingin väreissä)
Sto-Mhq ja erikoisristeilyt esim pikkujoulukausi Hel-Tll-Rix Viking Cinderella
Tra-Mmo Finnsuperstar 3 ja 4
Tra-Hel Finnstar, Finnmaid, Finnlady

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 28.02.2019, 11:55:59
Hel-Tra Finnsuperstar 2, 3 ja 4
Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että Finnlinesin Super Starit ovat tulossa Naantali-Kapellskär- ja Malmö-Travemünde -linjoille. Niistä kun on tulossa nykyistä Star-luokkaa hitaampia ja erikseen mainittiin niihin tulevan tax-free -myymälät.

Marko Mäkelä

Eiköhän ne nykysellään Viking Line:llä tiedä mitä ne tekee. Viking Line on juurikin siksi se menestynein firma koska se ei ole kokoajan hankkimassa uutta kalustoa vaan uusii olemassa olevia ja harkitsee tarkasti mitä tekee ja se on avain menestymiseen. Joo onhan Vikingin kalusto numerollisesti joo vanhaa mutta esim Amorella on edelleen todella tyylikäs laiva sisältä ja paranee kuin viini vanhetessaan. Ja toisekseen nyky Viking Line on aina tajunnut rahdin päälle joka sekin on tärkeä asia.

Joonas Kortelainen

#10
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.02.2019, 12:26:59
Itse olin ainakin siinä käsityksessä, että Finnlinesin Super Starit ovat tulossa Naantali-Kapellskär- ja Malmö-Travemünde -linjoille. Niistä kun on tulossa nykyistä Star-luokkaa hitaampia ja erikseen mainittiin niihin tulevan tax-free -myymälät.

Damn! Oho, toi oli mennyt multa ohi. ;D

Linkkaan itse kirjoittamaasi uutiseen, jonka kyllä silloin luin, mutta hämäännyin toisaalla sananmuodoista, joissa puhuttiin vain Star-luokan päivittämisestä, ei korvaamisesta. ;)

http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/grimaldi-suunnittelee-uutta-ropax-luokkaa-finnlinesin-liikenteeseen/

Kalle Id

Näistä oli vähän vaikeaa saada tietoa silloin kun aihe oli kartalla (varsinkin kun osa tiedosta oli vain italiaksi), mutta kaivelin tuota UM:n uutista varten useampaa lähdettä ja sen pitäisi olla silloisen tiedän mukaan oikea.

Artsi Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 28.02.2019, 16:28:06
Eiköhän ne nykysellään Viking Line:llä tiedä mitä ne tekee. Viking Line on juurikin siksi se menestynein firma koska se ei ole kokoajan hankkimassa uutta kalustoa vaan uusii olemassa olevia ja harkitsee tarkasti mitä tekee ja se on avain menestymiseen. Joo onhan Vikingin kalusto numerollisesti joo vanhaa mutta esim Amorella on edelleen todella tyylikäs laiva sisältä ja paranee kuin viini vanhetessaan. Ja toisekseen nyky Viking Line on aina tajunnut rahdin päälle joka sekin on tärkeä asia.

Tosiasiassa kolmesta suuresta varustamosta tulosten valossa Finnlines on ehdoton ykkönen, Tallink on myös päässyt kohtalaiseen vauhtiin, kun taas Viikkarin kehitystä voi kuvailla kaikkea muuta kuin menestyksekkääksi. Niin paljon kun haluaisinkin nähdä Vikingin tulevaisuudessakin itsenäisenä suomalaisena pörssiyhtiönä, ei nykymeininki ainakaan osakkeenomistajien näkökulmasta ole millään tavalla järkevää. Jos tunneasiat jätetään pois, omistajien kannattaisi myydä yhtiö nyt kun (jos) siitä joku vielä olisi valmis maksamaan jotain. Toinen vaihtoehto olisi lähteä toteuttamaan Tallink-tyyppistä isoa investointiohjelmaa, mutta en usko että nykyiset omistajat olisivat tällaiseen valmiita, tai toisaalta löytyisikö siihen rahoittajiakaan.

Matkustajan näkökulmasta, tuli taannoin pitkästä aikaa matkustettua Vikingillä ja Gabriellalla. Kuten tiedetään, kyseinen alushan on samaa perhettä kuin Amorella, mutta itselle tuli kyllä sisätiloista kaikkea muuta kuin tyylikäs mielikuva. Jo laivaan astuessa ensimmäinen ajatus oli, että herranjesta, en muistanutkaan että tämä oli näin pieni, vanha ja kulahtanut. Eli jos jatkossa on tarkoitus lähteä laivalle muusta syystä kuin siirtymään paikasta A paikkaan B, on ihan itsestään selvä valinta Silja, ainakin Helsingistä lähdettäessä. Serenade ja Symphony ovat puitteiltaan niin ylivertaiset, että Viikkari ei nykytarjonnallaan ainakaan minua saa asiakkaaksi edes jatkuvasti joka paikassa tyrkyllä olevilla ilmaisilla risteilylahjakorteillaan.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Artsi Leskinen - 03.03.2019, 12:39:19
Eli jos jatkossa on tarkoitus lähteä laivalle muusta syystä kuin siirtymään paikasta A paikkaan B, on ihan itsestään selvä valinta Silja, ainakin Helsingistä lähdettäessä. Serenade ja Symphony ovat puitteiltaan niin ylivertaiset

Ikävä tosiasia on kyllä se, että molempien varustamoiden Helsinginlinjan laivat ovat jo "niin nähty". Uutta tonnistoa kaivattaisiin nopeasti molemmille, myös Siljalle, sillä uudistuksista huolimatta 30 vuotta plusmiinus muutama vuosi vanhat laivat ovat juuri niin vanhoja laivoja ja uutta kaivataan jo kipeästi. Eri asia on sitten toteutuuko tämä ja jos toteutuu niin millä aikataululla.

Peetu Kytöranta

Menee jo vähän aiheesta ohi, mutta menkööt nyt kuitenkin.
Helsingissä tulevaisuus onkin sangen miälenkiintonen juurikin Serenaden ja Symphonyn takia. Kun niitä tai Viikkari omiaan alkaa korvaamaan, on rima kuitenkin melko korkealla. Eihän mikään normaali, esim Galaxyjen kaltainen, tuntuisi ihmisten silmissä oikein miltään promenadejen jälkeen.   ::)