Jäänmurtokausi 2002-2003

Aloittaja Ari-Jukka Perkiomaki, 05.01.2003, 22:28:36

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

#30
Nyt myös Sisu on lähtenyt töihin. :P Nyt se pyörii Helsingin edustalla! :o :P

Mut yks puuttuu... :'(
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.01.2003, 23:38:33 Nyt myös Sisu on lähtenyt töihin. :P

Mut yks puuttuu... :'(
Joka lähtee ens viikolla, ja toivon mukaan oikealla hetkellä. ;D 8) :D ;) :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

Ei nuo lukemat kyllä tehonpuutteeseen viittaa... Opera kun ei ainaskaan pituudeltaan päihitä ko. aluksia... en nyt tiedä mikä on käyttöaste olympiaterminaalin eteläisemmällä laituripaikalla, mutta se ei varmaan ole niin tiiviissä käytössä kuin Seren ja Sympin paikka...

Ja jos nyt ajatellaan realistisesti... näin kovaa jäätilannetta Hesan seudullakaan ei ole ollut pitkään aikaan... eli sellaista laivaa, jolla ei tule näissä olosuhteissa ongelmia (unohtakaa jäänmurtajat), niin ei
kait olekaan...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Mikko-Oskari Koski

#33
Noista kovista jäätalvista mainittakoon ainakin sellainen, kuin 1929. Suomen kaikki satamat, paitsi Hanko ja Turku, olivat tuolloin kiinni ja niinpä jäänmurtajistammekin ss.Sampo lähetettiin Köpikseen. Todisteena tästä on allekirjoittaneen hallussa postikortti, jonka isoisäni Jalmar Tiusanen (1899-1982) oli lähettänyt Danzigista veljelleen Lappeenrantaan. Teksti kuului näin:
Hei! Saimmekin matkalla määräyksen tänne (hiilestämään) ja huomenna jatkamme varsinaiselle työmaallemme Köpenhaminaan. Töitä ollut rajusti, etten ole ennättänyt kirjoittaa. Parhaat terveiseni! Jalmar
ps.osoite: ss.Sampo, Handelsministeriet, Köbenhavn

Harmi vain, että menneiden sukupolvien filatelistit ovat liuottaneet korttia aikanaan koristaneen postimerkin kokoelmiinsa ja vieneet samalla melko tähdellisen tiedon siitä, mikä oli päivämäärä, jolloin Sampo Danzigissa kävi. Vuoden -29 keväällä se kuitenkin on tapahtunut.

Isoisäni muuten jatkoi jäänmurtajapalvelustaan radistina Sammossa vv.-29-38, ss.Avussa -38-41 (jatkosodan aikana hän oli maissa radioliikenteen vakoojana), ensimmäisessä dieselsähkömurtaja Sisussa sodan jälkeen ja vielä nykyäänkin osittain palvelustaan jatkavassa Voimassa vv.-56-65. (Ja jos joku väittää, ettei kiinnostus merenkulkua kohtaan ole sukuvika, niin lienen poikkeus tästä säännöstä...) ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

En ole varma, mutta eikös konetehon lisäksi jääluokkaan vaikuta myös se kuin hyvin keula on jäävahvistettu?

Miran Hamidulla

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Samaten myös potkurien pitää kestää jäissä ajamisen rasitukset.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jüri Lehtonen

Eli varmistinpa tämän Silja Opera asian. Kaveri kun on ko. laivalla duunissa. Eli Operan koneteho ei riitä näissä jääolosuhteissa aluksen poistumiseen Olympiaterminaalista. Ei ongelmaa kai muuten olisi, mutta kun täytyy peruuttaa. Eteläsataman tämänhetkistä jäätilannetta en tiedä kun en ole siellä suunnalla käynyt. Tuskimpa se paljoa muuttunut on... Lähinnä kyse oli siis siitä perjantaista 10.1 josta aiemmin kirjoittelin.

Heikki Kautiainen

Jüri: hyvä tietää tollanenki seikka operasta.

Miran Hamidulla

Viro on vuokrannut Tarmonsa avuksi B&N:ltä monitoimimurtaja BALDER VIKINGin, joka normaalisti on kulkenut Ruotsin Merenkulkulaitoksen palveluksessa jäätä murtaessaan. Alfåns Håkansin sivujen mukaan ZEUS on matkalla Hollannista kohti Göteborgia eli se tietänee sitä, että sekin on suuntaamassa jäänmurtotehtäviin Viroon?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Kova jäätalvi vaikuttaa toiseenkin MKL:n palvelusektoriin eli saaristoliikenteseen. Tämänhetkiset tiedot Saaristomereltä kertovat, että ainakin Viken, Satava ja Kaita ovat vetäytyneet talvilevolle ja jättäneet toimintasektorinsa autoliikenteelle. Granvikista pääsee viitoitettua jäätietä pitkin Heisalaan, Björkholmiin ja Kuggöhön, Haapalasta Ruotsalaisen eteläpuolitse Korvenmaalle, Pakinaisiin ja Pähkinäisiin ja Aaslan luoteisesta rannasta Innamon ja Järvsorin ohitse Norrskataan, Maskinnamoon ja Åvensoriin. Ilmeisimmin vastaavanlainen tie on rakennettu myös Nauvon ja Seilin välille ja Fiskö ajanee reitistään vain Kirjaisin eteläpuolisen osan.

Riskholman railolossikin on taas käytössä, tosin se ei enää vie ajoneuvoliikennettä ison väylän yli Nauvon ja Innamon välillä, vaan Innamon ja Järvsorin välistä pohjoiseen kulkevan väylän yli. Ao.väylä tosin saattaa olla jopa meriliikenteeltä suljettu, koska Pohjanlahden satamiin kauempaa tuleva liikenne ohjataan tällä hetkellä Ahvenanmeren kautta.
Voi kyllä olla, etteivät kovinkaan monet norrskatalaiset kuitenkaan tätä kulkumahdollisuutta viitsi käyttää, sillä jäällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava hiljaa. Merguksen ja Saaristotien kautta tehtävä matka saattaa monissa tilanteissa olla jopa nopeampi vaihtoehto...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jüri Lehtonen

Tapaus Opera jaksaa kummitella mielessä. Eli jos nykyisen jäätilanteen takia Opera on joutunut odottelemaan Tukholman laivojen lähtöä, niin mitenkäs nyt kun Serenade on telakalla? Tää on nyt tätä ajatusleikkiä, mutta... Viimeaikoina olen nähnyt kun Cinderella on peruuttanut pois Katajannokalta. Tänään Cinderella sitten tuli vanhaan tapaansa pörräämään Eteläsatamaan. Voisiko kyseessä olla varustamoiden välisestä herrasmies-sopimuksesta, eli kaveria ei jätetä? Cinderella "pehmensi" jäätä jotta Operakin pääsis pois Olympiaterminaalista. Noo-o, mene ja tiedä. Kunhan vaan mietin asioita kun jonotin pääsyä pois Katajannokalta ja Cinderella teki "U-käännöstä" satamaaltaassa.

Miran Hamidulla

Puhutko varmasti tästä päivästä? Oman näkemäni mukaan Cinderella kyllä ajoi jonkin matkaa Eteläsataman puolelle väistääkseen Finnjettiä, mutta peruutti sitten jälleen Finnjetmäisesti pois Eteläsatamasta kääntymään. Jäät Operalle tänään "pehmensi" hinajaa Poseidon.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jüri Lehtonen

Tästä päivästä oli tosiaan kyse, mutta aikas pitkälle Cinderella Eteläsatamaan tuli jos lähti vielä peruuttelemaan! Enhän mä sitä "U-käännöstä" nähnyt, mutta oletin/ajattelin niin tapahtuvan. Aiemmin en meinaan ole Cinderellan noin pitälle Finnjet:ä nähnyt väistävän ja sitten vielä peruuttavan. Yleensä kun olen lähes samassa paikassa samaan aikaan jos ajan "omaa" vuoroa aikataulussa. Oli miten oli. Pääasia, että jollakin löytyy faktatietoa (kiitos Miran!) kun itse näen vain hetkittäin noita Eteläsataman tilanteita. Tosin viimeaikoina juuri sopivaan aikaan on Skattalle ollut sen verran ruuhkaa, että päävartion edessä oon kerinnyt ihmettelemään Operan touhuja (JEP, Opera on mun lemppari!).

Pekka Laakso

#43
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 14.01.2003, 12:42:33 Viro on vuokrannut Tarmonsa avuksi B&N:ltä monitoimimurtaja BALDER VIKINGin, joka normaalisti on kulkenut Ruotsin Merenkulkulaitoksen palveluksessa jäätä murtaessaan. Alfåns Håkansin sivujen mukaan ZEUS on matkalla Hollannista kohti Göteborgia eli se tietänee sitä, että sekin on suuntaamassa jäänmurtotehtäviin Viroon?
Kyllä, Zeus menee jäänmurtotehtäviin heti sen jälkeen, kun se on hinannut yhden hinaajanraadon Göteborgista Suomeen.  :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

On tuuli tehnyt tekosensa jäälle. Vielä keskiviikkona kun lähdin Tukholmaan Mariellalla jäätä piisasi Hangon tienoille saakka, mutta paluumatkalla yhtenäinen jääpeite alkoi vasta jostain Sipoon tienoilta. Mutta Helsingin edustalla oli avovettä Harmajalle saakka.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar