Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

Kyllä Teemu ja Tyyne ovat ihan eri auksia. Teemu oli entinen KUY:n kettinkiproomu ja Tyyne entinen Kajakas, joka ehti hetken olla Aurajoessakin, kuten turkulaiset asian vallan hyvin tietävät.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 29.06.2006, 13:22:51
Kyllä Teemu ja Tyyne ovat ihan eri aluksia. Teemu oli entinen KUY:n kettinkiproomu ja Tyyne entinen Kajakas, joka ehti hetken olla Aurajoessakin, kuten turkulaiset asian vallan hyvin tietävät.

Totta! Piti vain käydä asia omin silmin toteamassa...

Tässä siis Tyyne, vaan Teemua ei näkynyt Hämeenlinnassa.


Sen sijaan Silver Swan ja Tampere seisovat nykyään Hämeenlinnan laivalaiturissa.

Tampereella taasen huomasin ilokseni ja yllätyksekseni M/S Intin liikennöivän kesällä joka päivä klo 11.00 Mustanlahden satamasta Lapinniemeen ja takaisin. Ehtona matkalle on tosin, että lähtijöitä löytyy vähintään 15 ::). Iltapäivisin Intti tekee maisemaristeilyn Pättiniemeen ja takaisin. Juuri tällaisia lyhytristeilyjä Näsijärven puolelle olen kaivannut Finlandia Queenin Tampereelta lähdön jälkeen. Pyhäjärven puolella pääsee käymään joustavasti Viikinsaaressa, mutta Näsijärven puolella lyhytristeilytarjonta on ollut vähäisempää. Wellamo ja Pyynikki II kyllä tekevät myös parin tunnin risteilyjä Näsijärvellä, mutta Viikinsaaren luokkaa oleva vetovoimainen matkakohde sieltä puuttuu, eikä tuollainen pieni vesibussi (Pyynikki II) tai entinen "tuuri" (Wellamo) ole itsessään mitenkään erikoinen nähtävyytenä. Intti voisi Röytän ja (tietenkin) Tarjanteen ohella sellainen ollakin ja luulisi Särkänniemessä päivittäin vyöryvän ihmismassan eksyvän joskus laivarantaankin...

Runoilijan tien Pyynikki II ja Meri ;D pelastajien Siilinkari

"Kärpäsenä katossa"

Visuvesi Mustassalahdessa

Rautavesi ja Röyttä, jota onkin alettu kutsumaan nimellä Vartiolaiva 55.

Vartiolaiva 55 seisoo, mutta Trexperiencen myös omistamat RIB-veneet sen sijaan liikkuivat ja kovaa...

Näsi 3

Viikinsaari (ex.Roine), Kulkuri ja "Kalja-Suvi" tietenkin Pyhäjärven puolella.

Syvinki-hinaaja Ratinansuvannossa.
Vanha kunnon Roine kasvaa nykyään kirjaimellisesti koivua:     EIH!  :'( miksi? ??? >:(
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Tampere/?action=view&current=Tampere010.jpg

Viikinsaaren keulassa on edelleen nähtävissä vanha Roine-nimi.

Suomen sisävesien suurin matkustajasatama tai ainakin sen toinen päätoimipiste, Alaranta ::).

Roppakaupalla lisää laivakuvia Hämeenlinnasta ja Tampesterista:
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Tampere/

Juha Paulavuo

#17
Muistankohan väärin, mutta eikös  Pyynikki II ole rungoltaan yksi vanhimpia sisävesillä seilaavia?

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 06.07.2006, 20:29:55
Muistankohan väärin, mutta eikös  Pyynikki II ole rungoltaan yksi vanhimpia sisävesillä seilaavia?

Taidat sekoittaa Pyynikki II:n toiseen Runoilijan tien laivastoon kuuluneeseen Ikaalinen-laivaan, joka liikennöi vielä 2000-luvun alkupuolella Kyrösjärvellä, mm. Ikaalisten kylpylän laiturista. M/S Ikaalisen matkustajakapasiteetti oli 1990-luvulla 61 henkilöä. Ikaalinen, jonka runko valmistui vuonna 1873 sai alunperin nimen Jatko, sitten Ruokola, Längelmävesi, Pyynikki, Salmi ja uudelleen Pyynikki. Kyrösjärvellä liikennöi tänä kesänä pienempi M/S Lempi, mutta M/S Ikaalisen (ex. Pyynikki) tämän päivän sijainnista minulla ei ole ikäväkseni tietoa. Runoilijan tien "uusi" Pyynikki II on siis nimetty loogisesti toiseksi Pyynikiksi, Pyynikin tilalle...

Lasse Reunanen

Eikös Pyynikki ole nykyään huvialuksena vanhalla nimellään Jatko, ainakin muistelisin Laiva-lehdessä olleen juttua asiasta. Alkseen on palautettu vanhantyyliset kansirakenteet ja pitäisi oleman erittäin siistissä kunnossa.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Wirrankosken Rami

Näin on. Tutustuin alukseen viime viikonloppuna Valkeakoskella. Omistaja Ari Sirén aikoo lähi tulevaisuudessa asentaa alukseen höyrykattilan ja -koneen. Alus on ulkonäöltään tosi tyylikäs salonkilaiva!

Toinen asian tiimoilta esille tullut pähkäily  (kun en Valkeakoskella muistanut kysyä). Missä on siellä aiemmin ollut - ja sitä ennen Hämeenlinnassa - ravintolalaiva TEEMU???

Tarmo Hurskainen

Kiitos Kimmo mukavasta kuvaraportista. Jäi vain askarruttamaan tuo Viikinsaaren (Roineen) kunto. Aika rapistuneen oloinen. Ei taida Tammer Linesia kiinnostaa ehostaminen, kun ei ole käyttöä. Toivottavasti sitä ei nyt kuitenkaan mihinkään muuhun vesistöön myydä. Kyllä se laiva kuuluu jo Kokemäenjoen vesistön perinnealuksiin.

Wirrankosken Rami

#22
Aivan! Ja kiitokset todellakin Kimmolle. Tässä sitten se kaivattu Jatko-laiva Valkeakosken rannassa viime sunnuntaina. Takana näkyy vanha, 1906 rakennettu Aino-alus (ex höyryhinaaja Mänttä IV ja Kotka).

Antti Aho

Kun tuota Jatkon ja Ainon kuvaa katsoo, pitää nostaa hattua kyseisten laivojen omistajille. Nuo ovat todella tyylikkäitä dieselkäyttöisiksi vanhoiksi sisävesilaivoiksi. Valitettavasti sisävesiltämme löytyy toisenlaisiakin tapauksia...

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.07.2006, 14:10:14
Aivan! Ja kiitokset todellakin Kimmolle. Tässä sitten se kaivattu Jatko-laiva Valkeakosken rannassa viime sunnuntaina. Takana näkyy vanha, 1906 rakennettu Aino-alus (ex höyryhinaaja Mänttä IV ja Kotka).

Olitpa Rami onnistunut saamaan samaan kuvaan kaksi hienoa vanhaa laivaa, vaikka niitä ei noilla vesillä niin pilvin pimein risteile. Onko Tampereen alapuolisissa vesissä näiden kahden lisäksi vastaavia laivoja vain Mallasvesi ja Saarikylissä kotilaituriaan pitävä Wellamo? Onko Rami tietopankissasi Jatkon ja Ainon mittoja?

Tarmo Hurskainen

Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 07.07.2006, 21:39:51
Valitettavasti sisävesiltämme löytyy toisenlaisiakin tapauksia...

Nii-in. Katsopa Kimmon kuvakavalkaadista vaikkapa Länsi-Teiskoa. Ei sitä hyvällä tahdollakaan voi kovin kauniiksi sanoa eikä kansirakenteissa ole hirveästi perinteitä kunnioitettu.

Ville Kartela

S/s Wellamon kotilaituri on muuttunut Saarikylistä Valkeakoskeksi. Laiva palasi entiselle reviirilleen Valkeakoskelle kesäkuun alussa. Ennen laiva toimi Valkeakosken paperitehtaan tukkihinaajana.

Tuossa pari kuvaa, kuulemma Suomen ainoasta käytössä olevasta kaksikoneisesta höyrylaivasta.  :)




Joonas Kallio

#27
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.07.2006, 12:34:07
Toinen asian tiimoilta esille tullut pähkäily  (kun en Valkeakoskella muistanut kysyä). Missä on siellä aiemmin ollut - ja sitä ennen Hämeenlinnassa - ravintolalaiva TEEMU???

Ravintola laiva TEEMU siatsi putaansillan juurella, pienellä saarekkeella. Laivan toiminta loppuin Valkeakoskella reilut viisi vuotta sitten, huonnon kannattamuuden takia, tai itse uskoisin näin, kun ei pahemmin asiakkaita näkynyt sielä olevan, kun siittä ohitse fillaroitti. Laivan vieressä oli samanlainen vedenpäälle tehty terassi, mikä on Kimmon ottamassa kuvassa ravintolalaiva Tyynestä.
Itselläni ei kyllä ole tietoa minne ravintolaiva lähti silloin koskista, mutta ihmiset puhuivat, että takaisin Hämeenlinnaa olisi lähtenyt. Itse olin silloin seuraamassa TEEMUN lähtöä koskista, kun paikallinen meripelastuksen alus lähti hinaamaan sitä kohti kanavaa ja sitäkautta kohti vanajavesiä.
Kyseisestä linkistä löytyy vielä kuva missä laiva siatsi.
http://img157.imageshack.us/img157/8818/sijainti9mz.png

edit. Villen ottamassa kuvassa näkyy hyvin se silta ja pieni saareke.

Ville Kartela

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kallio - 08.07.2006, 14:12:24
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.07.2006, 12:34:07
Toinen asian tiimoilta esille tullut pähkäily (kun en Valkeakoskella muistanut kysyä). Missä on siellä aiemmin ollut - ja sitä ennen Hämeenlinnassa - ravintolalaiva TEEMU???

Ravintola laiva TEEMU siatsi putaansillan juurella, pienellä saarekkeella. Laivan toiminta loppuin Valkeakoskella reilut viisi vuotta sitten, huonnon kannattamuuden takia, tai itse uskoisin näin, kun ei pahemmin asiakkaita näkynyt sielä olevan, kun siittä ohitse fillaroitti. Laivan vieressä oli samanlainen vedenpäälle tehty terassi, mikä on Kimmon ottamassa kuvassa ravintolalaiva Tyynestä.
Itselläni ei kyllä ole tietoa minne ravintolaiva lähti silloin koskista, mutta ihmiset puhuivat, että takaisin Hämeenlinnaa olisi lähtenyt. Itse olin silloin seuraamassa TEEMUN lähtöä koskista, kun paikallinen meripelastuksen alus lähti hinaamaan sitä kohti kanavaa ja sitäkautta kohti vanajavesiä.
Kyseisestä linkistä löytyy vielä kuva missä laiva siatsi.
http://img157.imageshack.us/img157/8818/sijainti9mz.png

edit. Villen ottamassa kuvassa näkyy hyvin se silta ja pieni saareke.
Kyllä näin on. Paskoluodolla Putaansillan kupeessa se oli, itsekin siellä kävin monia kertoja ihan vain istumassa, eikä siellä juurikaan porukkaa koskaan ollut. Ei se ollut siinä kahta kesää kauempaa. Ja Hämeenlinnaanhan se meni, oli siinä Tyynen vieressä muistaakseni jonkin aikaa, kunnes hävisi. Muuten ihan viihtyisä ravintola. Somisti Valkeakosken satamaa mukavasti.  :)

Wirrankosken Rami

#29
Kiitokset Teemu-lisäinfosta. Ja nyt uutisia. Perjantaina löysin Temun makaamasta Lahden Niemen satamassa maallenostettuna.
Nyt kysymys kaikki lahtelaiset: milloin se on sinne tuotu ja kuka sen omistaa ja mitä sille aiotaan tehdä?