Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

S Liljeström

En tiedä, mutta korjatkaa kuinka paljon olen väärässä, kun ilman sen parempaa
tietoa väitän, että jokainen Tallink-Shuttlen ylitys vie kaksinkertaisen määrän polttoai-
netta XPRS:ään verrattuna.
N. kolmen solmun lisävauhti saattaa vaatia menovettä vieläkin enemmän, jos aikatau-
lusta pidetään kiinni kynsin hampain.
En näe sitä lisäarvoa, joka kahden tunnin ylityksestä saadaan, koska maapuolella on
sitten edessä omat ruuhkansa.
Siitä syystä XPRS:s polttoainekustannukset kumpaan shuttleen tahansa verrattuna
ovat aivan eri luokkaa kuin Tallinkin. Tämä lisäkustannus on Tallinkin jotenkin katettava.
Lunttasin FoF:stä ja huomasin, että kaikkien kolmen pika-aluksen pääkoneetkin ovat erilaisia.
Niistä tuskin mikään erityisen "juoppo" on.
Kukaan tuskin huomaisi, jos ylitysaika olisi vaikka 135 min., mutta menovettä kuluisi
merkittävästi vähemmän.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 05.03.2015, 10:00:00
Siitä syystä XPRS:s polttoainekustannukset kumpaan shuttleen tahansa verrattuna
ovat aivan eri luokkaa kuin Tallinkin. Tämä lisäkustannus on Tallinkin jotenkin katettava.
Lunttasin FoF:stä ja huomasin, että kaikkien kolmen pika-aluksen pääkoneetkin ovat erilaisia.
Niistä tuskin mikään erityisen "juoppo" on.
Kukaan tuskin huomaisi, jos ylitysaika olisi vaikka 135 min., mutta menovettä kuluisi
merkittävästi vähemmän.

Joo, polttoainekuluthan nousevat eksponentiaalisesti kun matkanopeus nousee (tai jotain sinne päin). Mitä tulee tuohon matka-aikaan, niin tyhjemmillä lähdöillä lähdetään miltei aina etuajassa ja satamassa ollaan sitten aikataulun mukaan, siinä saa vähän lepuuttaa.

Mitä taas tulee siihen, että matka-aika kasvatettaisiin 135:een minuuttiin, se harventaisi vuoroja. Lisäksi matka-aikojen ero ei enää olisi mitenkään merkittävä. Kuuteen päivittäiseen vuoroon tuskin päästäisiin. Kannattaa aina muistaa, että säännöllinen liikennöinti on myöskin kilpailutekijä. Siinä missä XPRS notkuu puolet vuorokaudesta laiturissa, Tallinkin pikalaivat ajavat vuoroa, siis kuljettavat mm. rahtia, jota menee tuosta nykyisin aika paljon ylitse. Lisäksi rahtihinnat ovat ihan muuta kuin se, mitä normi kansimatkustaja hommasta maksaa. Yrityksetkin kiittävät, kun on vaihtoehtoja ylitykselle ja jollekin vuorolle mahtuu varmasti.

Olen jo aiemmin todennut, että minulle se 2 h on hyvä ylimenoaika. Jos haluan oleskella laivalla, menen risteilylle. Viroon mennessäni se Virossa käynti on minulle tärkein asia ja laivalla oleminen on pakkopullaa.


Jani Nousiainen

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalle Id

Saanko olla ensimmäinen, joka sanoo uuden värityksen olevan ihan hirveä? En olisi uskonut, että Tallink pystyy enää värityksillään järkyttämään, mutta olinkin väärässä.

Antti Kosonen

Omastakin mielestä hieman omintuinen väritys. Ei oikein hillitty ja perinteinen, mutta nykyisin sitä "eroavaisuutta" ja yms. taidetaan arvostaa enemmän. Laivana kuitenkin ihan tyylikkään näköinen.

Laittaakohan Tallink tämän uudisrakennuksen kolmanneksi pikalaivaksi Helsinki-Tallinna reitille Starin ja Superstarin kanssa?  ???
Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Antti Kosonen - 16.07.2015, 20:15:34
Laittaakohan Tallink tämän uudisrakennuksen kolmanneksi pikalaivaksi Helsinki-Tallinna reitille Starin ja Superstarin kanssa?  ???
Eivät ole vielä kertoneet, laitetaanko kolmanneksi laivaksi vai jonkin nykyisen rinnalle.

Tupi

Eiköhän tuohonkin silmä totu,kuten aiemminkin.On tämä uusi tulokas ainakin paremman värinen kun Superstar ;)Nämä nyt tietysti on niitä kuuluisia makuasioita.

Pekka Saunamäki

nyvä noin ettei liikaa vihreää,kyll toi egologisuus jo tiedetään muutenkin ;D

Joonas Alm

Kyllä toi vetää aika lahjakkaasti vertoja Superstarin hirveydelle! Super on oikea kaunokainen tämän rinnalla. Harmi, että sinänsä nätin muotoinen laiva pilataan noin hirveillä väreillä.

Onko muuten muista ratkaisuista kuulunut mitään? Sisustajaa tai muuta?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.07.2015, 20:24:45
Eivät ole vielä kertoneet, laitetaanko kolmanneksi laivaksi vai jonkin nykyisen rinnalle.
Tuossa vuosiraportissa mainitaan, että suunnittelevat yhden laivan myyntiäkin. Olisiko sitten kyse jommastakummasta näistä vanhoista Shuttleista, kun uudisrakennus valmistuu?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Patrik Johansson

Nyt kun Kalle on sen sanonut niin tottahan tuo ::) Oishan sitä vähän eri tavalla voinut tonkin kyljen sutia, mutta ehkä silmä tohonkin tottuu... Ehkä :D

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Patrik Johansson - 17.07.2015, 17:58:58
Nyt kun Kalle on sen sanonut niin tottahan tuo ::) Oishan sitä vähän eri tavalla voinut tonkin kyljen sutia, mutta ehkä silmä tohonkin tottuu... Ehkä :D

Malttakaa nyt vielä hetki laivan maalaamisessa , edes kölin laskuun saakka  ;D  Voi vielä tulla uusiakin  visioita laivan maalauksest,a kun onhan laivan luovutukseen vielä pari vuotta aikaa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 17.07.2015, 20:45:29
Malttakaa nyt vielä hetki laivan maalaamisessa , edes kölin laskuun saakka  ;D  Voi vielä tulla uusiakin  visioita laivan maalauksest,a kun onhan laivan luovutukseen vielä pari vuotta aikaa.
Joo, Tallinkin aiemmista päätellen lopullinen väritys ei välttämättä ole tuonne päinkään. Samassa rakennusvaiheessahan Galaxyyn piti tulla muutama tyylitelty kukka ja Stariin tyylitelty aalto. Ainakin Starin tapauksessa lopullinen väritys taisi paljastua vasta vesillelaskun yhteydessä.