Roll Laivoille uusi alus

Aloittaja wirrankoski, 01.05.2002, 16:51:22

« edellinen - seuraava »

wirrankoski

Vappuaattona lähdettiin viemään (tai tuomaan) Paraisilta Saimaalle uutta "elämysristeilyalusta". Kuopion Roll-yhtiö on viime syksynä hankkinut sen Ruotsista, jossa se on alunperin palvellut laivastoa maihinnousualuksena. Samalla Suomeen oli tuotu toinen alus. Pituus on jotain 20 metrin luokkaa. Mikäli jonkun silmiin osuus juttua tästä aluksesta esim. maakuntalehdissä, olisin kiinnostunut saamaan vinkin, kuvaakin kaivattaisiin lehteä varten.

t. Rami

wirrankoski

Tuo "toinen" alus lienee nyt Reposaaressa, josta se alkaa tehdä 20 solmun vauhdilla risteilyjä paikallisen yrittäjän piikkiin. Tästäkin kaivattaisiin kuvaa ja tietoja...

Rami

Mikko-Oskari Koski

#2
Onko Rollin aikatauluihin merkitty Salmetar tämä uusi hankinta vai sama alus, joka aiemmin tuolla nimellä tuli tunnetuksi, siis ennen siirtymistään Saari-survivalohjelman lyhytikäiseksi tukialukseksi Helsinkiin?
Tuo Salmetar/Saari-alushan lojui ainakin viime viikolla Pohjoisrannan ja Tervasaaren välisellä alueella ilmeisesti vailla nimeä.

Ja Rollin laivastoonhan on tullut toinenkin mielenkiintoinen täydennys, Queen R, joka näyttää lähinnä kelluvalta...niin miltähän? Vaatii mielikuvitusta... Tämä kauhistuksen kanahäkki on kuitenkin ilmeisimmin sijoittumassa Savonlinnan vesille säikyttelemään hienojen höyrylaivojen kunniallisia matkustajia.  ::)

***

Roll on kyllä varmaan yksi useimmin nimeä konkurssin jälkeen vaihtaneista suomalaisfirmoista, ainakin mitä laivaliikennepuolelle tulee. Stellbergihän perusti sen aikanaan Roll-laivat-nimisenä, sittemmin se feenix-linnun lailla tuhkasta noustessaan tuli esiin Roll Linesina, Roll-risteilyinä ja Kuopion Roll-Risteilyinä, jolla nimellä se kaiketi nykyään tunnetaan.
Nykyinen varustamo on aika paljon taloudellisemmin toimiva, kuin edeltäjänsä, se on esimerkiksi luopunut päivittäisestä Kuopio-Heinävesi-Savonlinna-yhteydestä eikä se enää operoi höyrylaivoilla.

Tuossa Heinäveden reitissä on vähän sama ongelma kuin muissakin pitkissä sisävesilinjoissa: Asiakkaita olisi mahdollista saada vain muutamalle vuorolle koko vuoden aikana. Kun valtio ei tue, nousevat lippujen hiinat niin ylös, että matkustamisesta tulee harvojen nautinto. Sama ilmiö on syönyt liikennettä myös Päijänteeltä, mutta yhteiskunnan tukemat (osittain omistamatkin, ellen väärin muista?) Runoilijan Tie ja Hopealinja ovat säilyneet.
Toisaalta harvoille vuoroille on vaikeampi saada matkustajia, kuin runsaille. Franz Höijer on tästä erinomainen esimerkki. Kun se vuosina -95-97 ajoi kaksi edestakaista viikottaista matkaa Hangon ja Uudenkaupungin (-95 Kustavin) välillä, se oli hyvin usein loppuunmyyty. Nykyinen yksi viikottainen vuoro kummastakin Turkuun vetää hädin tusekin sen verran matkustajia, että Lenator saa baarista pikkuisen voittoa.

Muistan omasta lapsuudestani Saimaan Laivamatkojen viimeisen kesän, jolloin linjaa ajettiin neljänä päivänä viikossa molempiin suuntiin höyrylaivoilla (siis Heinävedellä ja Kallavedellä, joka oli ex-Heinävesi II). SL piti kunnioitettavalla tavalla yllä muitakin linjoja, kuten Savonlinna-Mikkeli-Lappeenranta-Savonlinna (3 laivaa kohtasi joka päivä Puumalassa) ja Savonlinna-Joensuu. Kuopion linjakin taisi olla päivittäinen, eli se ajettiin kolmena päivänä viikossa Warkauden kautta.
Uskon, että valtiontukiaisia saadessaan Roll voisi lisätä Kuopion ja Savonlinnan välisiä vuorojaan tai ainakin pudottaa lippujen hintoja. Ainakin oopperajuhlien aikaan Heinäveden reitille olisi varmasti tulijoita, jos se vain on markkinoitu oikein.

Ai niin, se laiva, jolla silloin -80 tulimme Taipalsaarelta Savonlinnaan oli Leppävirta. Ja Heinävesi-laivan olen sittemmin bongannut kahdesti matkalla Savonlinnasta Punkaharjulle, ensimmäisellä kerralla Ansa Ikonen tuli samalla kyydillä Näyttelijäliiton kesäpaikkaan, joka sijaitsee jossain Ikoinniemen vaiheilla...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#3
Ei, kyllä Salmetar "Saari" on vanha tuttu alus, sen pitäisi vain nyt palata myös Savonlinnaan tekemään risteilyjä, vielä näkyy silti Hesassa makaavana. Tuon maihinnousualuksesta muutettu risteilijä on samanlainen, kuin Reposaareen ostettu. Mitä tulee Queen R -alukseen, niin ei entiseltä Osuuskunta Metsäliiton "Nippula 1" -ponttoonilta voi kovin linjakkaista muotoja odottaakaan...

Rami

wirrankoski

#4
Jotensakin sääli, että tuo jo ammoisina aikoina hyväksi ja upeaksi havaittu Savonlinna-Heinävesi-Kuopio -linja ei matkustajien puutteen vuoksi sitten kannata. Turha sitten itkeä jos oikeat sisävesilaivat katoavat, ja tilalle tulee mitä kummallisempia hirvityksiä ja uudisrakenteita tekemään "vain" paikallisristeilyjä.Allekirjoittaneella on onneksi se etu puolellaan, että olen voinut tuon reitin aikoinaa ajaa OIKEALLA höyrylaivalla, joka oli nimeltään Kallavesi, ja nukkua sen siistissä hytissä yöni (yksin!) Kuopion satamassa, laivan tultua sinne myöhään illalla.
Mainitsemani reitti on kenties yksi Suomein kauneimmista laivareiteistä ja olisikin sääli, jos nykypolvelle se jäisi tuntemattomaksi.
Kyllähän jokainen on matkustellut Kanarialla ym. mutta miksi ei meidän omassa kauniissa Suomenmaassamme. Hävetkää!!!!

Rami