Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 02.11.2006, 08:19:49
Mtv kolmen juttu aiheesta:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/11/481110

Niin se sitten uppos :'(  Ja miehistöstäkin kuoli kaksi kuoli. Onneksi öljy vahingot ei ole suuret. Saapi nähä nostetaanko alusta tänä vuonna vai mietitäänkö sitä sitte 11 vuoden päästä. Tänä aamuna olin ihan ymmällään kun tiesin asiasta. Onneksi sentään ei ollut muuta vakavaa.

Uponnut laiva ja kaksi kuollutta,minusta se on jo kyllin vakavaa

Santeri

#31
Nyt Suomi24:ssä on ollut tuollaista kritiikkiä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=4500000000000066&posting=22000000020943916

Ketään tuskin miettii tällä foorumilla, että minkä väriset lattiamatot siellä oli, kun se on nyt uponnut  ???

Modeille ja muille. Periaatteessa se on pois foorumin uskottavuudesta, kun mielipiteiden taustat eivät selviä. Jos tästä foorumista haluaisi tehdä luotettavamman, pitäisi profiilissa olla paikka sille mikä on miehiään eli ammatiltaan/koulutukseltaan.

Jos tuolla Suomi24:ssa yksiselitteisesti todetaan, että lasti on mahdollisesti irronnut, minäkin pystyn sitä epäilemään. Laatikkossani pölyttyvät puolimatruusin pätevyyskirjat ja olen ollut kiinnettelemässä laivojen lastauksia. Ne tehtiin todella huolella juuri sen takia, että merenkäynnissä niiden irtoaminen on katastrofaalisen vaarallista. Toisaalta, sellaisen asian ymmärtämiseen ei tarvitse käydä edes kouluja  :) Fysiikkaa opetaan jo yläasteella varsin pitkälle. 

Juha-Matti Harjumäki

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 02.11.2006, 14:02:50
Nyt Suomi24:ssä on ollut tuollaista kritiikkiä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=4500000000000066&posting=22000000020943916 
Jos hän ei pidä tästä foorumista niin ei pidä. Tämän foorumin kautta nuoremmat oppivat laivoista enemmän asioita ja tulevaisuudessa ovat varmasti erinomaisia kirjoittajia laiva-asioissa. Asioita opitaan kantapään kautta, eikä välittömästi. Joka kirjoitti suomi24:jään on varmasti tiennyt laiva-asioita 15-vuotiaana huonommin, kuin nykyiset täällä foorumilla käviöistä 15-vuotiaat. Hyvä että nuorissa on laiva-kiinnostus ja he haluavat tietää laivoista kaiken.

OT
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 02.11.2006, 14:26:34
Jos hän ei pidä tästä foorumista niin ei pidä. Tämän foorumin kautta nuoremmat oppivat laivoista enemmän asioita ja tulevaisuudessa ovat varmasti erinomaisia kirjoittajia laiva-asioissa. Asioita opitaan kantapään kautta, eikä välittömästi. Joka kirjoitti suomi24:jään on varmasti tiennyt laiva-asioita 15-vuotiaana huonommin, kuin nykyiset täällä foorumilla käviöistä 15-vuotiaat. Hyvä että nuorissa on laiva-kiinnostus ja he haluavat tietää laivoista kaiken.

OT

Ihan hyvä pointti kyllä. Suomi on luvattu "tittelimaa" eurooppalaisittain. Itse en kato kirjoittajan taustaa yhtään, jos teksti on järkevää. Vaikka 16-vuotias sosiaalialan harjoittelija esittäisi teorian miksi laiva upposi, yhdyn siihen jos se yhtään noudattaa teoreettiisia mahdollisuuksia.

Miran Hamidulla

"Scheisse24" tunnetaan yleisesti foorumina jonne kokoontuvat ne kirjoittajat jotka syystä tai toisesta eivät kelpaa jonkun alan/harrastuksen "viralliselle" foorumille, ja juttujen taso sen mukainen. Helppohan siellä on nimimerkin takaa kirjoitella "faktoja" ja yleistyksiä foorumin jäsenistä. Joo pelkkiä "kuvaajapoikiahan" täällä vain on, mitä nyt joukossa jokunen merikapteeni, entinen tai nykyinen merimies, merenkulkualan opiskelija, pienvarustaja ja kaikki nämä vielä omilla nimillään... Niin ja tietenkin joukossa myös muita asiasta kiinnostuneita "ei-kuvaajapoikia"... ::)

Ja mistä tämä kaikki saikaan alkunsa? Eräs kirjoittaja huomautti, että hänen linkittämässä (eikö tämä nyt ole juuri sitä tuoreen tilannetiedon toimittamista, jota kritisoinut kirjoittaja täältä haki?) uutisessa oli asiavirhe aluksen reitistä. Onko 14:sta tuntemattoman merimiehen joutuminen hätään, niin pyhä asia, että se kieltää kaiken muun keskustelun aiheesta? Mahtaa näin ajattelevilla ihmisillä olla elämä kovaa. Toivottavasti eivät tilaa mitään sanomalehteä. Sieltähän voi päivittäin lukea kuinka ihmisiä kuolee auto-onnettomuuksissa, tulipaloissa, pommi-iskuissa, sodissa, ja vielä siihen päälle normaalisti taikka epänormaalisti kuolleiden ihmisten kuolinilmoituksetkin. Vollotettavaa siis riittää, jos jokaisen tuntemattoman ihmisen kuolema ottaa noin koville. Tällä kommentillani ei siis ole tarkoitus väheksyä noiden tässä onnettomuudessa menehtyneiden ihmisten elämän arvoa, vaan arvostella täällä ja Suomi24ssä esiintynyttä täysin naurettavaa tekopyhyyttä asian tiimoilta...

Asiasta toiseen... Hesarin jutun mukaan Finnlines korvaa Finnbirchin aluksi muilla aluksilla, jotka hoitavat sen Tanskan liikenteen omien toimiensa ohessa. (Haastakaa nyt Hesari äkkiä oikeuteen, kun se kehtasi pohtia turman vaikutusta varustamon liikenteeseen, vaikka kaksi pyhää merimiestä on kuollut! Hävytöntä!)

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.11.2006, 07:07:10
YLE:n Aamu-TV:n uutisissa näytettiin sitten Miranin Fofista löytyvää vanhaa talvikuvaa aluksesta. http://www.faktaomfartyg.se/finnbirch_1978_bild_2.htm Lähetyksessä oikein luki, että © Foto Miran Hamidulla, alla Fofin osoite.
Kuulemma myös hollantilainen Nederlandse Omroep Stichting eli sikäläinen YLE on menetellyt samoin. Selvittelyn alla onkin kenen luvalla moinen on tapahtunut. Ei minun ainakaan... ::) 
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ilari Uotila

hiukka korni tähän yhteyteen on tuolla Miranin linkittämällä Hesarin sivulla pyörivä DHL:n mainosanimaatio keltaisine sukellusveneineen ja viestinä "Sukella virkistävään Itämeritarjoukseen"

Kille

Lainaus käyttäjältä: Tommi Aro - 02.11.2006, 18:54:28
Jotkut ilmeisesti pitävät foorumeja jonkin sortin uutistoimistoina. Ja kuten Miran jo totesikin niin tälläiset onnettomuudet ovat ikäviä, mutta vaikka jokaista kuollutta surisi tippa linssissä, se ei herättäisi heitä henkiin.  :-\ Ja vaikka kuinka väitetään että laivan kaatuminen ja merimiesten kuoleminen on aina pysäyttävä hetki niin en oikein jaksa uskoa että henkilöt, jotka näin ovat sanoneet, olisivat surreet esim. Djiboutilaisen lautan kaatumista (kuolleita yli sata) huhtikuussa.

Kyllä tälläinen onnettomuus laittaa monet miettimään riskejä joita merenkulussa on. Ja mikäli merille aikoo täytyy nämä riskit tiedostaa ja tulla toimeen niiden kanssa.
no pääasia ettei onnettomuudessa menetetty enempää ihmishenkiä. Ei merenkulku vaarallista ole. Sattuuhan onnettomuuksia lentoalalla kuin myös vaikka autoalalla ja väitän, että suurempi riski loukkaantua/menehtyä on jos on vaikka rekka,bussi,taxikuski :beer:

Teemu Knuutila

Tulee väkisinkin mieleen ne lauseet joissa Filippiiniläisiä merimiehiä väheksytään. Tuntuu kuitenkin siltä, että he ovat koulutettuja ammattilaisia siinä missä muutkin. En uskalla väittää, että heidän koulutuksensa on ns. länsimaisella tasolla mutta mukavasti miehet kuitenkin merellä pärjäävät, eikö ? On hyvä, että esim. SMU saartaa aluksia joissa ei ihmisarvoja noudateta, tuskin Suomalaiset tai muutkaan merimiehet olisivat laivoissa töissä jos palkkasaatavat miestä kohden nousevat yli vuosipalkan, oli se palkka mitä tahansa mutta kaikilla on oikeus elää elämää, sellaisella liksalla jolla todellakin elää.....

Kimmo Rantanen

Lindholm Shippingin kotisivuilla on firman toimitusjohtajan valittelut asian tiimoilta:

Olycka
Fraktfartyget M/V Finnbirch förliste under onsdagskvällen mellan Gotland och Öland. Dessvärre har en medarbetare omkommit och en saknas fortfarande. Detta är den mest sorgsna dagen i vårt rederis historia. Våra tankar går till våra medarbetare, de drabbade och deras anhöriga.

Jan Larsén
VD
STRÖMMA Turism & Sjöfart AB


Finnlinesin laivasto-esittelystä Finnbirch on sittemmin vaivihkaa hävinnyt.
-> http://www.finnlines.fi/asp/system/empty.asp?P=124&VID=defaul&SID=271601274055999&S=1&C=18917

SVT:n uutisen yhteyteen on lisätty video, jossa kuvataan kallistunutta Finnbirchiä helikopterista (Video: "Vi är inga hjältar")
-> http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=692994

Uutisessa kerrotaan myös aluksen olevan noin 70 metrin syvyydessä ja siitä on jo vuotanut öljyä, mutta kovan merenkäynnin vuoksi sitä ei ole pystytty keräämään.
-> http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=693035&lid=senasteNytt_275216&lpos=rubrik_693035

Aleksi Silvast

Lainaus käyttäjältä: Tommi Aro - 02.11.2006, 18:54:28
Ja vaikka kuinka väitetään että laivan kaatuminen ja merimiesten kuoleminen on aina pysäyttävä hetki niin en oikein jaksa uskoa että henkilöt, jotka näin ovat sanoneet, olisivat surreet esim. Djiboutilaisen lautan kaatumista (kuolleita yli sata) huhtikuussa.
siis kuoliko miehistöä yli sata + matkustajat päälle, vai lasketaanko kaikki laivalla olevat aina merimiehiksi??
kun avaa silmät ja on ihan pimeätä niin on tajuton..

Tero Ilus

Hesarin keskustelupalstalla nim. "Toinen ahtaaja" kirjoitti näin:


Ms Finnbirch oli vanha laiva, jonka ahtaaminen oli usein varsin mielenkiintoista puuhaa. Kiinnityksen tarkoitetut paikat laivan kannella eli nk. apilat joihin kiinnitys ketjut/liinat tulee kiinnittää ovat monin paikoin varsin kulutuksesta johtuen väljiä, mikä estää turvallisen kiinnityksen.

Lisäksi Finnsteven johdon harjoittama politiikka, eli minimaaliset kustannukset ennen meriturvallisuutta ovat aiheuttaneet satamaan jatkuvan alimiehityksen, minkä seurauksena turvalliseen kiinnitykseen ei jää aikaa, vaan hommat on hutaistava, jotta pysyy tahdissa.

Wirrankosken Rami

Hesari toisti tänään jo kertaalleen julkaisemansa virheellisen tiedon siitä, että alus olisi ollut matkalla Turusta Århusiin... ::)

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Tero Ilus - 03.11.2006, 08:58:46
Hesarin keskustelupalstalla nim. "Toinen ahtaaja" kirjoitti näin:

Ms Finnbirch oli vanha laiva, jonka ahtaaminen oli usein varsin mielenkiintoista puuhaa. Kiinnityksen tarkoitetut paikat laivan kannella eli nk. apilat joihin kiinnitys ketjut/liinat tulee kiinnittää ovat monin paikoin varsin kulutuksesta johtuen väljiä, mikä estää turvallisen kiinnityksen.

Lisäksi Finnsteven johdon harjoittama politiikka, eli minimaaliset kustannukset ennen meriturvallisuutta ovat aiheuttaneet satamaan jatkuvan alimiehityksen, minkä seurauksena turvalliseen kiinnitykseen ei jää aikaa, vaan hommat on hutaistava, jotta pysyy tahdissa.


Itsekin kiinnitin huomiota Hesarin palstalla olleisiin kommentteihin laivan heikosta kunnosta. Viimeisimpänä veikkauksena oli ruosteisten apiloiden irtoaminen kannesta kovassa merenkäynnissä. Siinä ei parhaatkaan surraukset enää auta.... Osaako kukaan laivalla olleista/käyneistä kommentoida asiaa? Taitaa tosin mennä jo aiheeseen mistä ei omalla nimellä hirveästi viitsi kirjoitella.

Harvinaisen surullinen tapaus. Luonnollisesti, vaikka paljon pahempi onnettomuus onkin, jos Filippiineillä kuolee satoja laivaonnettomuudessa ei se kosketa samalla tavalla kuin Itämerellä uponnut roro-lautta, jolla moni meistä olisi periaateessa voinut yhtä hyvin olla mukana (vaikkakin lippumaa tällä kertaa meni vähän viereen). Vastineeksi taas Pohjois-Euroopan ulkopuolella kukaan tuskin on kuullutkaan Finnbirchistä.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kille

Pystyykö tätä aluksesta vuotavaa öljyä millään tavalla pumppaaman pois sieltä pohjasta (tuskinpa koko alusta ollaan nostamassa) vähän epäilyttää, että saadaanko noin syvältä tuota polttoainetta pumpattua ::)

Pekka Laakso

#44
Lainaus käyttäjältä: Kalle Halenius - 03.11.2006, 15:30:53
Pystyykö tätä aluksesta vuotavaa öljyä millään tavalla pumppaaman pois sieltä pohjasta (tuskinpa koko alusta ollaan nostamassa) vähän epäilyttää, että saadaanko noin syvältä tuota polttoainetta pumpattua ::)
Eiköhän tilanne aluksen tankeissa olevan öljyn suhteen jää samaksi kuin esim. hieman etelämpänä pari vuotta sitten uponneen kiinalaisen bulkkerin (Fu Shan Hai) tapauksessa... Tai, toisaalta en muista uppoamisen jälkeistä ympäristöhässäkkää tuon tapauksen suhteen, täälläkään ei oltu keskusteltu kuin itse onnettomuudesta...

Tiedotetaanpa tässä vielä Finnbirchin haverista seuranneista liikennemuutoksista Helsinki-Aarhus linjalla - ilman, että kukaan Topi tahi muu hermostuu siitä, että puhutaan välillä hieman reittilogistiikasta. ::) (Poimittu Finnlinesin aikataulumuutosilmoituksista.)

Eli Birchin paluukuorman Helsinkiin kuljettaa Finnreel, joka samalla myöhästyy omalta rotaatioltaan niin, että pääsee Raumalta ulos vasta maanantaina. Ilmeisesti sen jälkeen se vaihtaa paikkoja sisarensa Finnmasterin kanssa.

Ja Birchin ensimmäiseksi korvaajaksi on otettu Birka Express, joka siirretään ainakin kahdeksi viikoksi Espanjan linjalta Aarhusin kulkijaksi alkaen 7. päivä. Sitä tuuraamaan on taasen otettu pienet vanhat Espanjan tuttavat Ness ja Baumwall.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.