Finnjet jäätyneenä 1987?

Aloittaja Juho Jäppilä, 09.03.2008, 22:58:02

« edellinen - seuraava »

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 12.03.2008, 18:04:08
Harmi kun en nyt saa millään päähäni, mistä olen nähnyt aiemminkin kuvan täysin paikalleen jäätyneestä Ruotsin laivasta. Kuva jota ajattelen on todennäköisesti 40-60 lukujen tuntumasta, jossa laiva on suoraan sanottuna jäätynyt väylään kiinni. Mielestäni tämä on jokin ihan kuuluisa tapaus, laiva oli paikallaan useita viikkoja kunnes ilmat muuttuivat. Kuvan laiva on vielä hurjemmassa jäässä kuin Finnjet. Mutta tämä kommentti siis liittyen siihen että Itämeren olosuhteet ovat joskus todella ärhäkät.

Tuosta tapauksesta en ole kuullut, mutta aikoinaan 70-luvulla pienenä poikana isäukon kanssa reissatessa oltiin useasti pienillä Viikkareilla jäissä monia tunteja ja ooteltiin apuja, mutta sehän oli ainoastaan plussaa kun sai olla laivareissulla pidempään kuin normaalisti.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jussi Lampinen

Muistan jostain lukeneeni, että joskus 60-luvun alussa olisi ollut niin kova talvi että ruotsin ja suomen välinen meriliikenne oli todellisissa vaikeuksissa jonkin aikaa.

Kimmo Rantanen

Moni täällä kirjoittava ei taida olla edes kokenut tai sitten ei muista niitä kunnon talvia, kun oli ihan tavanomaista, että silloin tällöin ruotsinlaivatkin jäivät kiinni ahtojäihin. Tämä siis ennen näitä nykyisiä 1A Super-jääluokkaan luokiteltavia risteilylauttoja. Muistan omakohtaisesti kun 80-luvulla juutuimme monesti jäihin mm. Fennialla ja Botnia Expressillä Merenkurkussa. Useimmiten irrottautuminen kuitenkin onnistui vauhtia ottamalla ja taas päästiin jonkun matkaa eteenpäin, mutta aikataulut joustivat sen seurauksena tunneilla.

Todennäköisesti tästä samaisesta Finnjetin tapauksesta olen kirjannut ylös tämän verran tammikuulta 1987:
"Matkalla Travemündestä Helsinkiin Finnjet jäätyi pahoin eteläisellä Itämerellä ja kapteeni päätti kääntyä takaisin. Pakkasta oli 30 astetta ja tuuli puhalsi 30 metriä sekunnissa." Tämä pätkä on siis kopioitu jostakin lehdestä...

Mm. näitä jäihin juuttumisia olen kirjannut 80-luvun loppuun asti lähes joka talvelta ja varsinkin Merenkurkusta, mutta esim. kevättalvella -85 Finnjet, Pomerania, Viking Sally ja Botnia Express (viimeinen tarvitsi useamman kerran jäänmurtajan avustusta) juuttuivat jäihin niin, että tapaus ylitti uutiskynnyksen...

Kalle Id

Finnjetwebin Chroniclesta (jonka on kirjoittanut täältäkin tuttu Salomon Kaukiainen) löytyy kaksi merkintää Jetin juuttumisesta jäihin, 09.02.1979 (paikkaa ei mainita) ja 22.01.1985 (Harmajan ulkopuolella, samoissa jäissä myös Polferriesin Pomerania).

Timo Hirvi

Muistan tuon kuvan jetistä olleen sanomalehdessä aikoinaan.Muistan useita lehtikuvia 70-80 luvulta laivoista esim. karilla mutta en ole niihin sen jälkeen törmännyt.Ilmeisesti sanomalehti toimituksien arkistoissa lepää pölyttymässä monia hienoja kuvia joita olisi mukava päästä katselemaan.Muistan myös edellä kerrotun kaltaisia talvia kun laivoja oli jäissä
jumissa (ja nimenomaan viikareita) useita yhtäaikaa.Jopa Aurella joka oli niihin aikoihin Vikingin suurin laiva ja jota pidin silloin pienenä poikana isona ja voimakkaana laivana oli useita tunteja lehti juttujen mukaan jäissä jumissa odottamassa irroitus apua.Omia kokemuksia ei ole kuin yksi Ruotsin matka Marellalla kun saavuttiin Tukholmaan ankaran yöllisen jäissä ryskytyksen jälkeen useita tunteja myöhässä.Muistuu vielä mieleen vanhasta Tekniikan Maailmasta juttu missä käsiteltiin muistaakseni Urho tai Sisua, laivan kapteeni tokaisi että tuskimpa näiden murtajien kanssa joudutaan niin noloon tilanteeseen kun ollessaan vanhemmalla pienellä murtajalla puskemassa jäissä oli joku iso ruotsinlaivan tullut takaa ja radiolla ilmoittanut että voisitteko siirtyä hetkeksi sivuun koska meillä on aikataulun mukainen kiire.

Jussi Littunen

Erittäin hurjan näköistä! Tuntuu uskomattomalta, että laiva voi jäätyä, mutta niin se vain voi!

http://www.finnjetweb.com/photos/Helsinki/slides/02969.html

Timo Hirvi

Millä muuten nuo komentosillan ikkunat pidetään auki, onko niissä jonkinlainen lämmitys kun muut ikkuna näyttää olevan muurautunut umpeen.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Hirvi - 13.03.2008, 13:27:28
Millä muuten nuo komentosillan ikkunat pidetään auki, onko niissä jonkinlainen lämmitys kun muut ikkuna näyttää olevan muurautunut umpeen.

Lämmitys voi olla mahdollinen, kuten myös pyyhkijöiden koko ajan jatkunut käyttö....


On kyllä ollut huvittavaa katsoa, miten alkuperäisen kuvakyselyn tulos on ollut se, että juuri se kyseessä ollut kuva on linkitetty tänne jo neljä kertaa... =D
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Marco Haajanen

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.03.2008, 13:39:23
Lämmitys voi olla mahdollinen, kuten myös pyyhkijöiden koko ajan jatkunut käyttö....


On kyllä ollut huvittavaa katsoa, miten alkuperäisen kuvakyselyn tulos on ollut se, että juuri se kyseessä ollut kuva on linkitetty tänne jo neljä kertaa... =D

Jetin Ikkunat on lämmitetyt, niinkun kaikki nykyiset brykän venttiilit.
skype
hmarco

Väyrysen Antti

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 13.03.2008, 13:39:23
On kyllä ollut huvittavaa katsoa, miten alkuperäisen kuvakyselyn tulos on ollut se, että juuri se kyseessä ollut kuva on linkitetty tänne jo neljä kertaa... =D
Nooh, jos kuvia on vain yksi, niin korvattakoon kuvien vähyys linkkien määrällä. ;)

Nojoo, taisin itsekin ottaa tuosta jonkun kuvan joskus takavuosina jonkinlaisessa jääparrassa. Ei tosin ollut 1987.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.