Birkan Suomenlinjasta vuonna 1973

Aloittaja Pekka Linnavirta, 01.09.2005, 22:38:02

« edellinen - seuraava »

Pekka Linnavirta

Muistaako kukaan sellaista autolauttaa kun Freeport???

Seilasi Helsingin ja Tukholman väliä joskus 70-luvulla. Samalla varustamolla oli myös toinen laiva, jonka nimeä en nyt muista, samalla linjalla.

Onko kellään tietoa laivojen/varustamon kohtaloista myöhemmin.

Kiinnostaa vaan sen takia kun olin penskana ensimmäistä kertaa laivassa nimenomaan kyseisellä Freeportilla.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnavirta - 01.09.2005, 22:38:02
Seilasi Helsingin ja Tukholman väliä joskus 70-luvulla. Samalla varustamolla oli myös toinen laiva, jonka nimeä en nyt muista, samalla linjalla.
Varustamon toinen lautta oli SJ:ltä rahdattu junalautta Drottningen, joka ajoi FoF:in mukaan myös silloiseen Leningradiin.


Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnavirta - 01.09.2005, 22:38:02
Onko kellään tietoa laivojen/varustamon kohtaloista myöhemmin.
Varustamo oli Birka Line, joka on vieläkin olemassa, vaikka yhtiön Helsingin liikenne lopahti silloin sangen nopeasti (ja kuten teki myös Birka Princessillä hiljattain..). Freeport on yhä olemassa kasinolaivana Karibialla. Viimeksi lähimpänä Suomea se kävi 90-luvulla Balanga Queeninä, kun se ajeli Tallinkille väliä Tallinna-Travemünde.

http://faktaomfartyg.com/freeport_1968.htm
http://faktaomfartyg.com/drottningen_1968.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Pekka Linnavirta

Kiitos tiedosta, se tuli nopeasti ja täydellisenä.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnavirta - 01.09.2005, 22:55:43
Kiitos tiedosta, se tuli nopeasti ja täydellisenä.

Niin, täällä on ollut tapana suhtautua asiallisiin kysymyksiin asiallisesti...toisin kuin monilla muilla forumeilla ::)
Tästä pitävät meidän tiukat mutta samalla huumorintajuisen joviaalit moderaattorimme huolen!

Petteri Virtanen

Freeport oli tuohon aikaan sekä Suomen suurin autolautta että melkoinen edistysaskel Ruotsinliikenteessä, koska sen hyttikapasiteetti oli melkein kaksinkertainen (812) muihin nähden. Lisäksi joka hytissä oli suihku ja vessa. Drottningen oli parina sille aika vaatimaton. Valitettavasti kallis öljyn hinta sai Birkan myymään laivan melko pian Svealle.

Avussa oli tuolloin juttu, että Birkalla oli vaikeuksia saada Freeport aikataulussa liikenteeseen, koska laivan entiset työntekijät olivat lopputileistä suuttuneina tuhonneet sen sisustuksen kokolailla hyvin.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Pekka Linnavirta

Mielenkiintoista kuulla, että se oli suurin. Muistan, että Helsingin sukulaiset vähättelivät joko laivaa tai varustamoa, että olemme lähdössä jollain vanhalla epämääräisellä botskilla liikenteeseen, ja tälläinen vähättelevä fiilis minulla on ollut näihinpäiviin saakka.

Kuvittelin laivan pieneksi ja vaatimattomaksi suurten Siljan ja Vikingin rinnalla.

Täytyy kai ruveta etsimään kätköistä valokuvia joita otin siltä reissulta...

Mikko-Oskari Koski

#6
Näin jälkeenpäin ajatellen tuntuu aika oudolta, ettei Svea, joka oli varmasti Freeportin ostaessaan jo tajunnut, millainen virheinvestointi kapasiteetiltään liian pieni Svea Regina lopulta oli, sijoittanut Freeportia Helsingin linjalle. Sehän olisi cruiserina ollut jopa tuolloin rakenteilla ollutta Svea Coronaakin tasokkaampi. Autokapasiteettihän F:ssa ja SR:ssa oli täsmälleen sama, 170, joten Trave Linella SR:kin olisi varmasti paikkansa täyttänyt ihan siinä missä Svea Starkin.

Mitä tulee Drottningenin Leningradin linjaan, se on kesällä -73 ollut vieläkin hankalammin operoitavissa, kuin nykyisellään voisi kuvitella. Koska aluksella oli -ainakin teoriassa- matkustajia myös STO-HEL-osuudella, oli laiva mennen tullen tyhjennettävä Helsingissä ja Neuvostoliittoon menijöiden syyni käytävä Makasiinirannassa. Jos en ihan väärin muista, olen jossain nähnyt jopa valokuvan, jossa Freeport ja Drottningen olivat Stadissa samanaikaisesti, joten linjan "pariveto" on ilmeisestikin onnahtanut aika pahasti. Ja voihan toki olla niinkin, että D.ajoikin ainakin osa-aikaisesti vain HEL-LED-osuutta.

Yksi syy Birkan pikaiseen vetäytymiseen Helsingin liikenteestä saattoi olla myös tieto siitä, että omalta saarelta oli samalle linjalle tulossa kilpailija, joka taatusti painaisi hinnat alas. Tosin Birkan luopuessa V6:n hankinnasta ei vielä ollut varmuutta, muttei myöskään varmaan ole ollut epäselvyyttä siitä, onko rakenteilla olleelle V5:lle tarkoitus hankkia linjapari...

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnavirta - 02.09.2005, 11:43:35
Mielenkiintoista kuulla, että se oli suurin. Muistan, että Helsingin sukulaiset vähättelivät joko laivaa tai varustamoa, että olemme lähdössä jollain vanhalla epämääräisellä botskilla liikenteeseen, ja tälläinen vähättelevä fiilis minulla on ollut näihinpäiviin saakka.
Mikäli kyseiset sukulaiset ovat eläneet Ruotsissa, on vähättelevä asenne voinut siirtyä heidän mieliinsä Birkan Maarianhamina-Tukholma liikenteen kalustosta, joka tuolloin muodostui vielä 50-60 luvun taitteen kalustoa edustaneista ensimmäisestä Prinsessanista ja Baronessanista.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 02.09.2005, 14:51:12
Näin jälkeenpäin ajatellen tuntuu aika oudolta, ettei Svea, joka oli varmasti Freeportin ostaessaan jo tajunnut, millainen virheinvestointi kapasiteetiltään liian pieni Svea Regina lopulta oli, sijoittanut Freeportia Helsingin linjalle. Sehän olisi cruiserina ollut jopa tuolloin rakenteilla ollutta Svea Coronaakin tasokkaampi. Autokapasiteettihän F:ssa ja SR:ssa oli täsmälleen sama, 170, joten Trave Linella SR:kin olisi varmasti paikkansa täyttänyt ihan siinä missä Svea Starkin.
Lukiessa aluksen historiaa läpi FoF:stä selviää kuitenkin, että myös Svealla alus törmäsi samaan ongelmaan kuin Birkallakin eli alus oli todellinen polttoainesyöppö öljykriisin painaessa samaan aikaan päälle, ja sen liikenne jouduttiin ajamaan sangen pian alas, joten tätä taustaa vasten Svean valitsema ratkaisu Hel-Sto linjalle lieni kuitenkin oikea. Tämä selittänee myös sen miksi alus on suurimman osan urastaan tehnyt Karibialla lyhyitä risteilyitä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Petteri Virtanen

Birka käytti Helsingin linjallaan markkinointinimeä Baltic Star Line ja Ahvenanmaan liikenteestä nimeä Ålands Linjen. Baronessan oli päivälaiva Maarianhaminaan Prinsessanin tehdessä 24-tunnin risteilyjä.

Freeport aloitti Helsingin linjalla toukokuussa 1973 ja teki ilmeisesti viimeisen vuoronsa vuoden vaihteessa. Svealle alus luovutettiin tammikuussa 1974. Drottningenista oli käsittääkseni tehty reilun vuoden mittainen vuokrasopimus SJ:n kanssa ja sopimussakot ennenaikaisesta palauttamisesta olisivat ehkä olleet sen suuruiset, että Birka päätti pitää laivan, saaden sen edelleen vuokrattua hetkeksi aikaa. Kulkikohan Drottningen kesällä 1974 myös Maarianhaminan linjaa? Minulla on valokuva, jonka olen tuolloin ottanut Birkan tunnuksilla olevasta laivasta Tukholman satamassa. 

Olisivatkohan Leningradin risteilyt liittyneet kuvioon Helsinki-Tukholma liikenteen päättymisen jälkeen? Pääasiassa Drottningen kuitenkin kulki Freeportin parina Tukholmaan, mutta teki ehkä välillä jonkun Leningradin keikan. Ehkä ajatuksena oli tuoda ruotsalaiset ensin päiväksi Helsinkiin ja sieltä sitten iltalähdöllä Leningradiin. Aikatauluihin tuon liikenteen ei olisi sikäli pitänyt aiheuttaa suurtakaan sekaannusta, että matka-aika Tukholmaan on suunnilleen sama kuin Leningradiinkin, niin että olisiko laivojen yhtäaikainen Helsingissä oleminen voinut johtua esim. jostakin linjan avaamisen esittelytilaisuudesta? Vastauksen aikataulutietoihin voisi tietysti löytää Ahvenanmaalta.

Birkalta joskus saamieni Freeportin kansikarttojen perusteella laivan autokapasiteetiksi mainitaan 220, joten tarkoittaisikohan tuo 170 jenkkiautoja? Tosin Aallottaren ja Svea Reginankin autokapasiteetti vaihtelee, joissakin esitteissä se on 170 ja joissakin 146.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 02.09.2005, 23:24:06
Kulkikohan Drottningen kesällä 1974 myös Maarianhaminan linjaa? Minulla on valokuva, jonka olen tuolloin ottanut Birkan tunnuksilla olevasta laivasta Tukholman satamassa.
Fakta om Fartyg toteaa asiasta näin: 1974 06 14 - 1974 08 12. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

Drottningenhan oli sikäli mielenkiintoinen kulkija Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, että se kerkesi olla monessa mukana täällä. Sen ura näillä vesillähän alkoi, kun se oli yksi SJ:n 70-luvulla muutaman vuoden ajan Naantalin ja Värtanin välillä liikennöidyllä junalauttareitillä kulkeneista aluksista. Tuossa toimessaan se ei tosin kuljettanut matkustajia, vaan ainoastaan tavaravaunuja joiden lasti Naantalin kansainvälisellä ratapihalla purettiin suomalaisiin tavaravaunuihin (telinvaihtoa ei tuolloin vielä harrastettu Suomen ja Ruotsin välisessä junalauttaliikenteessä). SJ:n liikenteen ja Birka rahtauksen jälkeen se oli vielä vuonna 1975 puoli vuotta rahdattuna liikenteeseen Siljan molemmilla Turun linjoilla. Kun ottaa huomioon, etteivät eteläisen Itämeren junalautat ole koskaan olleet mitään risteilylauttoja, vaan askeettisia kuljettimia, on helppo ymmärtää, miksi jopa 70-luvun standardeissa alusta on pidetty vaatimattomana Birkan ja Siljan laivastoihin... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Petteri Virtanen

Matkustin Drottningenilla toukokuussa 1975 kun se ajoi Norrtäljen linjaa. Pidin laivaa hyvinkin viihtyisänä se oli sisustukseltaan vaalea ja siisti. Nähdäkseni se vastasi tuolloin tasoltaan lähinnä Fenniaa (jota se tuurasi Tukholman linjalla viikon kun Fennia oli telakalla, tämän jälkeen Fenniakin siirtyi Norrtäljeen ja Svea Regina tuli Turun linjalle Bore I:n pariksi).

Sillä että Freeport ja Drottningen olivat Helsingin linjalla ontuva pari tarkoitan laivojen kokoeroa ja sitä, että Freeport tosiaan oli risteilylautta ja Drottningen lyhyen linjan junalautta. Se, ettei Drottningenkaan kulkenut täällä pidempään vuokralaivana johtui Reijo Lavonin kirjan mukaan siitä, että myöskin se oli melkoinen polttoainesyöppö.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)