Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Lassi Mastomäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.12.2014, 08:27:49

Oli sitten kyse onnettomuudesta tai rahtauksen peruuntumisesta, niin aika naiivi täytyy olla jos luulee Arctialla olevan mitään mahdollisuuksia rosiksessa oil majoria vastaan.

Varsinkin jos se onnettomuus tapahtuu Alaskan merialueilla, jolloin Yhdysvallat voisi nousta päätoimijaksi oikeudenkäynnissä vaatimaan ympäristökorvauksia.

Janne Koskinen

Jones Actin dispanssista on täälläkin mainittu eli oliko se Arctian osalta voimassa vuoteen 2017?

Yhdysvallat ja Venäjä ovat kuitenkin maailman protektionistisimpia maita ja epäilen hankkivan heti omaa kalustoa kun arktiset projektit ovat vakaammalla pohjalla?

Tietysti esim. Grönlannissa saattaa olla keikkaa tarjolla?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Janne, odotinkin että joku nostaa esiin tuon tapauksen. On totta, että mikä tahansa mekaaninen laite voi olla toimimatta hädän hetkellä, mutta uskon, että varsinkin tuon Deepwater Horizonin onnettomuuden jälkeen BOP:n toimintaan kiinnitetään erityistä huomiota varsinkin arktisilla alueilla ja todennäköisyys vastaavan ongelman toistumiseen on varsin pieni. Kuvailemassani skenaariossa kyse on enemmänkin normaalista operaatiosta kuin hätätilanteesta, jossa rigi on tulessa ja uppoamassa. Jäävuoren ajelehtimisnopeus on sen verran pieni, että tuossa tilanteessa on takuulla aikaa vetää pora kaivosta ja suorittaa hallittu irroittautuminen sen sijaan, että painettaisiin isointa punaista nappia ja leikattaisiin putki raa'asti poikki. Lisäksi sekin todennäköisesti onnistuisi paremmin kuin Deepwater Horizonin tapauksessa, koska putki todennäköisesti olisi oikealla paikallaan kaivon keskellä:

LainaaDavis also testified that on April 22, 2010, two days after the accident, another automatic process, called an autoshear, did trigger a blind shear ram in the blowout preventer to close when it automatically determined that the riser pipe connecting the well to the sinking drilling rig was disconnected from the well.

But by that time, the pipe inside the blowout preventer was askew, jammed against one side of the opening in which the shear operated, instead of its center.

The result was that pieces of equipment designed to hold the pipe centered didn't work, and the ram didn't close with enough pressure to cut and close off the pipe, allowing oil and gas to continue to spew from the well.

Mitä uusiin murtajiin tulee, niin ice managementissahan tarvitaan ensisijaisesti hyvää jäänmurto- ja ohjailukykyä. En äkkiseltään keksi tähän käyttötarkoitukseen parempaa murtajaa kuin LiVin uusi kolmipodinen. Pääkannen yläpuolella tällainen murtaja voitaisiin räätälöidä "kevyeen offshore-käyttöön" vaikkapa lisämajoituskapasiteetilla, kattavalla pelastusvälineistöllä, öljyntorjuntavehkeillä ja ääritilanteessa vaikkapa moon poolilla ROVia varten. Supplari tai AHTS-alus se ei toki olisi. Ilmeisesti AHTS- ja perinteiset jäänmurtajavinssit eivät mahdu samoihin kuoriin? Mitä avomerikelpoisuuteen tulee, niin nykyisillä propulsiojärjestelmillä jäänmurtajan rungosta ei tarvitse enää tehdä Otson kaltaista "kananmunaa" ja epäedullisia merenkulkuominaisuuksia voidaan kompensoida aktiivisilla ja passiivisilla keinunnanvaimennusjärjestelmillä. Epäsymmetrinen vinomurtajakin saatiin toimimaan aallokossa, joten miksei "perinteistä" runkomuotoakin?

Mitä Yhdysvaltoihin tulee, niin ainakin ensimmäinen sikäläisen varustamon yritys rakentaa jäätämurtava AHTS-alus päättyi katastrofiin. Jenkkitelakoille esimerkiksi monimutkainen ei-levittyvä runkopinta, joka on melkeinpä perusvaatimus hyvälle jäänmurtajarungolle, on myös melkoinen kauhistus.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Aiheesta jatkaa TalSa:

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/12/15/arctian-ja-liikenneviraston-valit-kylmenivat/201417246/12

"Valtionyhtiö Arctia Shippingin ja Liikenneviraston välillä kytee henkilöristiriitoja, jotka heijastuvat Itämeren jäänmurron kehittämiseen."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Lassi Mastomäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.12.2014, 20:14:40
Aiheesta jatkaa TalSa:

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2014/12/15/arctian-ja-liikenneviraston-valit-kylmenivat/201417246/12

"Valtionyhtiö Arctia Shippingin ja Liikenneviraston välillä kytee henkilöristiriitoja, jotka heijastuvat Itämeren jäänmurron kehittämiseen."

Jos Liikennevirasto kyllästyisi Arctiaan kovin pahasti, niin olisiko heidän mahdollista hankkia jäänmurtopalveluja muualta ts. onko markkinoilla olemassa alan yrityksiä riittävällä kapasiteetilla?

Tuossa jutussa tuo Aron kultakaivos viittaus ja valtion rahojen kanssa leikkiminen oli hyvin sanottu, koska voisi luulla, että jos alue oikeasti olisi kultakaivos, yksityisiä yrityksiä olisi jo jonossa kilpailemassa Shellin sopimuksista.

Nyt puhtaasta mielenkiinnosta, soveltuuko Arktikselle suunniteltu murtaja myös Antarktikselle vai onko siellä vaativammat olosuhteet? Tuli vain mieleen siitä, että tuota Ruotsin Odeniahan on käytetty Antarktiksella muun muassa tutkimustehtävissä.

Ja sitten vielä tuosta LiVin uudesta murtajasta. Mitä tuo kolmipodinen tarkoittaa? Liittyykö jollain tavalla propulsioon?

Tuomas Romu

#425
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.12.2014, 08:16:58 "Valtiolle tehdyssä suunnitelmassa lasketaan, että jos Arctia Shipping korvaa seitsemästä murtajastaan kolme Urho-luokan perusmurtajilla ja rakentaa neljä polaarimurtajaa, rahoitus järjestyy ilman valtion rahaa ja yhtiön lisäpääomitusta. Edellytyksenä on se, että yhtiö saa pitkäaikaisia sopimuksia öljy-yhtiöiltä."

Positiivista on että kolmen perinnemurtajankin tilausta suunnitellaan.

Olenko ainut, jota tässä uutisoinnissa risoo tuo varsin kirjava jäänmurtajasanaston käyttö? Viitataanko "Urho-luokan perusmurtajalla" 70-luvun nelipotkuriseen murtajaan vai ovatko esimerkiksi Otso ja Kontio myös "perusmurtajia"? Mikä taas on "polaarimurtaja" ja miten se eroaa "perusmurtajasta"? Onko uusi Liikenneviraston jäänmurtaja polaarimurtaja vai perusmurtaja, jos sen pääasiallinen käyttötarkoitus on Itämeren avustustoiminta ja jääluokka Polar Class 4 Icebreaker+?

Lainaus käyttäjältä: Lassi Mastomäki - 15.12.2014, 20:39:09 Jos Liikennevirasto kyllästyisi Arctiaan kovin pahasti, niin olisiko heidän mahdollista hankkia jäänmurtopalveluja muualta ts. onko markkinoilla olemassa alan yrityksiä riittävällä kapasiteetilla?

Itämeren avustustoimintaan soveltuvia jäänmurtajia on käytössä Suomella, Ruotsilla, Venäjällä ja Baltian mailla. Viimeksi mainituilla on vanhoja suomalaisia murtajia.

Lainaus käyttäjältä: Lassi Mastomäki - 15.12.2014, 20:39:09 Nyt puhtaasta mielenkiinnosta, soveltuuko Arktikselle suunniteltu murtaja myös Antarktikselle vai onko siellä vaativammat olosuhteet? Tuli vain mieleen siitä, että tuota Ruotsin Odeniahan on käytetty Antarktiksella muun muassa tutkimustehtävissä.

Riippuu siitä, minne Antarktiksella haluaa mennä. Jenkit käyttävät maailman tehokkaimpia ei-ydinkäyttöisiä jäänmurtajia (USCGC Polar Star on tälläkin hetkellä matkalla etelään) McMurdon vuosittaiseen huoltokeikkaan, mutta useimmat tutkimuslaivat eivät ole "oikeita jäänmurtajia". Onhan suomalainen Arandakin käynyt tuolla.

Suomalaisten murtajien kohdalla ongelmaksi muodostuu se, että avomeriylityksillä "kananmunarunko" on varsin kiikkerä. Fennica ja Nordica vaimennustankkeineen todennäköisesti pääsisivät perille ilman, että miehistö olisi aivan vihreänä. Toisaalta aluksilla ei ole minkäänlaista tieteelliseen käyttöön soveltuvaa laboratoriota, joten se siitä "kesätyöstä".

Lainaus käyttäjältä: Lassi Mastomäki - 15.12.2014, 20:39:09 Ja sitten vielä tuosta LiVin uudesta murtajasta. Mitä tuo kolmipodinen tarkoittaa? Liittyykö jollain tavalla propulsioon?

Uuden jäänmurtajan propulsiojärjestelmä koostuu kolmesta Azipod-ruoripotkurista, joista yksi on aluksen keulassa. Kuva sivulla 12:

http://akerarctic.fi/sites/default/files/magazine-issue/fields/field_magazine_file/passion8.pdf
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Mitä tuohon Shellin sopimuksista kilpailuun tulee, niin yhdysvaltalainen Edison Chouest -varustamo rakensi öljy-yhtiön kriteerit täyttävän jäätämurtavan AHTS-aluksen, Aiviqin:



Jones Act -vaatimukset täyttävä alus oli huomattavan kallis (200 miljoonaa dollaria) huolimatta siitä, että se on jäänmurtajana varsin vanhanaikainen (mekaaninen voimansiirto, säätölapapotkurit, suulakkeet). Lisäksi aluksessa oli (on?) useita suunnitteluvirheitä, joiden seurauksena peräkansi hörppäsi porauslauttaa hinattaessa metrikaupalla vettä, joka valuu sisään polttoainetankkien ilmanotoista sammuttaen pääkoneet. Joku vuosi takaperin uutisoitiin, että varustamo olisi rakentamassa kahta uutta jäänmurtajaa Alaskaan, mutta eipä niistä ole sen koommin mitään kuulunut.

Jos (ja toivottavasti kun) Shell onnistuu Alaskassa ja muutkin öljy-yhtiöt lähtevät Arktisten alueiden valloitukseen, alkavat yhdysvaltalaisvarustamot varmasti rakentaa jäätämurtavia aluksia. Silloin suomalaisten toimijoiden täytyy etsiä töitä "vapailta markkinoilta". Saa nähdä, mitä Venäjällä tapahtuu tulevaisuudessa ja mihin suuntaan öljyn hinta noin ylipäätänsä lähtee kehittymään...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

#427
Tornion LNG-terminaalia aletaan rakentamaan, eli uusi jäänmurtaja voi sitten bunkrata LNG:tä Tornion Röyttäässä vuodesta 2018 alkaen.
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/talous/tornion-lng-terminaalin-rakentaminen-alkaa-1.1741235

Timo Heikkinen

#428
Laitetaanpa jatkoksi päivän Ts:n saitilta. Liikenne viraston tilaamasta, sittemmin jo myynnissä olevasta jäänmurtajasta ei ole saatu yhtään osto tarjousta. http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/726150/Liikenneviraston+jaanmurtaja+odottaa+yha+ostajaansa

Juha Paulavuo

Hyvän sopan saivat tästä(kin) keitettyä  ;D . Olisikohan ollut syytä selvittää asiat etukäteen  - mutta sehän ei ole maantapa....

Janne Koskinen

#430
USA ja Ruotsi ovat sopineet valtitotasolla Odenin avustavan US tutkimusmatkoja pohjoisille (Arctic ei siis Antartic) vesille vuosina 2015 ja 2017.

(Ruotsin jäämurtajajohdon twitter lähteenä.)

USA:n Stockiksen lähetystöllä arktisia linkkejä (videoita yms.):

http://sweden.usembassy.gov/ne_arctic.html
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Toisessa topicissa (Jäätalvi 2014-2015) mainittu Fennican telakointi kesken talven taisi johtua siitä, ettei aluksella ole Special Purpose Vessel-luokkaa ja Trafi "sattumalta" huomasi asian ennen offshore-kautta 2015?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Janne Koskinen

Aikanaan kun "fröken Iris" (ruotsalaisten kehittämä tietojärjestelmä) saatiin vihdoin toimimaan alkoi VTT kehittämään IB-nettiä.

Sitten oltiin taas "lastentautien" kimpussa. Murtajissa lienee varmaan nykyisin IB-netiin jatkoversio XXX.XX?

Kehitys kehittyy ja toivottavaa on että uusi järjestelmä on kerrasta toimiva vaikka en sellaista (uutta ja toimivaa) ole koskaan nähnytkään.

Virolaisten mukaan tulo on uutta ja kuvaan on "asiantuntevasti" saatu venäläinen jäänmurtaja.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/usahan-viritellaan-jaanmurtajakauppoja/w996SH5F

LainaaYhdysvaltain rannikkovartiosto tiivistää yhteistyötä Suomen kanssa murtajahankinnoissa.

Kymmeniä vuosia muhinut pyrkimys saada suomalainen jäänmurtaja kaupaksi Yhdysvaltoihin on jälleen nousemassa ajankohtaiseksi.

USA pyrkii uudistamaan ja kasvattamaan jäänmurtajalaivastoaan lähivuosina ja Suomi on noussut yhdeksi vahvaksi vaihtoehdoksi alusten tai niihin liittyvän tietotaidon toimittajana.

"Meillä on ollut paljon hallitusten välistä kanssakäymistä tässä asiassa. Täällä vieraili äskettäin suomalainen valtuuskunta ja me olemme puolestamme lähdössä vierailulle Suomeen lähiaikoina", kertoo Yhdysvaltain rannikkovartioston hankintaosaston tiedotuspäällikkö Eric Nagel.

"USA:ssa on tehtyjen selvitysten perusteella tarvitsemme kuuden jäänmurtajan laivaston. Kolme niistä olisi raskaan kokoluokan murtajia ja kolme keskiraskasta kokoluokkaa", hän sanoo.

Rannikkovartiosto eli U.S. Coastguard operoi kaikkia Yhdysvalloissa hallituksen alaisuudessa toimivia jäänmurtajia. Parhaillaan liikenteessä on vain kaksi alusta. Lisäksi merivartiosto tutkii parhaillaan kolmannen, konevaurion takia liikenteestä viisi vuotta sitten poistetun Polar Sean kunnostamista ja palauttamista liikenteeseen.

Jäänmurtajalaivaston kasvattaminen on tullut ajankohtaiseksi arktisen merenkulun merkityksen lisääntyessä. Myös Yhdysvaltain itärannikon ankara talvi on lisännyt äänenpainoja talvimerenkulun edellytysten turvaamiseksi.

"Me pyrimme kartoittamaan tilannetta kaikkien yhteistyökumppaniemme kanssa. Suomella on erittäin paljon osaamista tällä alalla. Kanadassa taas on meneillään uuden jäänmurtajan rakentaminen, joten yritämme ottaa oppia molemmista maista", Nagel kertoo.

Yhdysvaltain nykyiset kaksi jäänmurtajaa ovat kotimaista valmistetta. Viime aikojen lausunnot viittaavat siihen, että uusien alusten rakentamisessa tullaan hyödyntämään merkittävästi USA:n ulkopuolista osaamista. Jos laivat kuitenkin rakennetaan Yhdysvalloissa, niin työssä hyödynnetään laajasti ulkomaista osaamista.

Rannikkovartioston hankintaosaston johtaja, kontra-amiraali Bruce Baffer totesi viime viikolla yhdysvaltalaisen meripuolustusalan instituutin USNI:n lehdessä, että merivartiosto pyrkii olemaan keksimättä pyörää uudestaan.

"Siksi teemme hyvin läheistä yhteistyötä kanadalaisten ja suomalaisten kanssa", hän totesi lehden haastattelussa.

Uusien jäänmurtajien hankinnan ajoitus ja rahoitus ovat kuitenkin täysin auki. Rannikkovartioston listalla on päällimmäisenä 25 vartioaluksen hankkiminen. Bafferin mukaan tämänhetkinen hankintabudjetti on suuruudeltaan noin 11 miljardia dollaria, eivätkä jäänmurtajat mahdu mukaan siihen pottiin.

Rannikkovartiosto on arvioinut, että nykyinen kalusto tarjoaa minimitason, jonka kanssa tullaan toimeen vuoteen 2020 saakka.

Paineet uusien murtajien tilaamiseksi ovat kasvussa jo siitäkin syystä, että Yhdysvallat uhkaa jäädä jälkijunaan arktisessa merenkulun kehittämisessä. Monessa yhteydessä on muistutettu, että Venäjällä operoi kymmeniä jäänmurtajia ja Suomella, Ruotsilla ja Kanadalla on huomattavasti suurempi murtajalaivasto kuin USA:lla.

Ainoa tapa, jolla tuo saataisiin teoriassa toimimaan, on vastakauppasopimus. Vaihdossa voitaisiin ottaa vaikka Super Horneteja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!