Jäätalvi 2014-2015

Aloittaja Pekka Laakso, 16.12.2014, 17:00:23

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#75
Atle on jättänyt Raahen edustan ja poterossa Luulajan edustalla eli Raahessa avustustarve loppunut / hoidetaan satamamurtajin?

http://cdn.fmi.fi/marine-observations/products/ice-charts/latest-full-color-ice-chart.pdf
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari-Jukka Perkiomaki

#76
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 21.02.2015, 20:14:57
Jäätilanne yhtä leuto kuin se oli talvella 2008 vastaavaan vuodenaikaan, joka on toistaiseksi ollut leudoin jäätalvi niin kauan kuin modernit jäänmurtajat olleet olemassa?  :o Jos ei kelit kylmene niin taitaa tulla leudoin koskaan mitattu jäätalvi 2015?
SMHI:n mukaan jääkentän laajuus oli pienin Itämerenalueella, joka modernina aikana mitattu. Eli siis jäätä oli jopa vähemmän kuin talvella 2008! ??? Näin ollen sekään ei enää sitten pidä paikkansa, että Perämeri jäätyy kokonaan joka talvi. ???
http://www.smhi.se/nyhetsarkiv/minsta-isutbredningen-i-ostersjoregionen-i-modern-tid-1.85934

Janne Koskinen

Kontio seisautettu 11.03.2015 Kemiin?

Otso vaihtaa huomenna Luulajassa.  ;)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#78
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.03.2015, 20:37:17
Kontio seisautettu 11.03.2015 Kemiin?
Milloin lakon pitäisi muuten alkaa?

Kotkassa ei käytännössä ole jäätä muutamaa suojaista puhtia lukuun ottamatta kuin baarien juomalaseissa. Haminan saariston tilannetta en ole vähään aikaan käynyt katsomassa. Mutta periaatteessa "näennäisellä" jäärajoitukselle itäiselle Suomenlahdelle enää ei oikein olisi tarvetta, joten odotellaan mikä päivä ne tullaan poistamaan...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Seppo Honkanen

Mielenkiintoista. Ilmatieteen laitoksen kuukausijulkaisu Ilmastokatsaus tammikuu 2015 kertoo hieman toista:
"Jäällisen alueen laajuus lisääntyi tammikuussa vain vähän. Vuoden alkaessa jäätä esiintyi noin 20 000 neliökilometrin alueella ja tammikuun vaihtuessa helmikuuksi noin 30 000 neliökilometrin alueella. Tammikuu oli Suomea ympäröivillä merialueilla tavanomaista lauhempi keskilämpötilapoikkeaman ollessa kahdesta kolmeen ja puoleen astetta. Tammikuulle olivat tyypillisiä suuret lämpötilan vaihtelut lauhoine ja kylmine jaksoineen. Tammikuun neljännen viikon lopun kylmän jakson aikana jäällinen alue laajeni 52 000 neliökilometriin, mutta sään lauhduttua lounaan puoleiset tuulet työnsivät jäät kasaan.
Tämä merkitsee kuitenkin sitä, että vaikka tuo jäisi talven huippukohdaksi, niin  ennätyksiä ei silti rikottu. Vähimmillään jäätä talven huippukohdassa on ollut talvella 2008, jolloin jäällisen alan suurin laajuus oli vain 49 000 neliökilometriä.
Toisaalta leutoina talvina 1989 ja 1990 talven huippu saavutettiin heti tammikuun puolivälin jälkeen eli 19.1.1989 ja 18.1.1990. Muulloin talven huippukohta on osunut joko helmi- tai maaliskuulle."
http://ilmatieteenlaitos.fi/documents/30106/54230464/Katsaus012015.pdf/eaee8cbb-01ff-40a5-8bbe-0b90872c1f96

Janne Koskinen

#80
Kontio ja Otso Kemissä "pariparkissa" eli Kontio on Otson ulkosivulla.

Ovatko ruotsalaiset avustamassa Suomen puolella vai pidättäytyvät avustuksista Suomen puolella?

Tilanne: SLPL on hyväksynyt valtakunnan sovittelijan tarjouksen, mutta SMU ja SKPL ovat lakossa.

"TIEDOITE 12.03.2015 klo 12.30

Suomen Laivanpäällystöliiton hallitus on hyväksynyt valtakunnansovittelija Minna Helteen tekemän sovintoehdotuksen, samoin työnantaja Arctia Shipping Oy.
TÄTEN KAIKKI TYÖTAISTELUTOIMET ON PERUTTU, myös hakusaarto."

SLPL

"Lakko alkaa - kaksi ammattiliittoa hylkäsi sovintoesityksen

12.3.2015

Suomen Merimies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto ovat hylänneet valtakunnansovittelijan tekemän sovintoesityksen uudesta työehtosopimuksesta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jäänmurtajien miehistöt aloittavat lakon tänään kello 14 alkaen.

Työantajaa neuvotteluissa edustava Suomen Erikoisalusten Työnantajaliitto oli valmis hyväksymään sovintoesityksen. Myös Suomen Laivanpäällystöliitto ilmoitti hyväksyvänsä esityksen.

-          On erittäin valitettavaa, että valtakunnansovittelijan pitkällisten neuvottelujen jälkeen aikaansaama sovintoesitys ei kelpaa, ahneudella ei voida turvata suomalaisia merityöpaikkoja, sanoo henkilöstöjohtaja David Lindström.

Työnantaja oli valmis tekemään kaikkensa, jotta suomalaisen elinkeinoelämän ja teollisuuden toimintakyky olisi säilynyt normaalina tässä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.

Tuoreiden omistajalinjausten mukaan Arctian on pystyttävä vastaamaan lisääntyvään kilpailuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Omistaja siis edellyttää yhtiön kilpailukyvyn parantamista.

Nykyisten työehtosopimusten kustannustaso on peräisin vuonna 2005 solmitusta työehtosopimuksesta, ajalta ennen Arctiaa. Kustannukset nousivat tuolloin kerralla kolmattakymmentä prosenttia. Ne ylittävät nyt selvästi muiden suomalaisten sekä kilpailevien varustamoiden kustannustason.

Kilpailutilanne Itämeren jäänmurrossa on jo johtanut jo siihen, että Suomen rannikolla on edullisempaa käyttää ruotsalaisia jäänmurtajia suomalaisten seisoessa laiturissa. Korkeampi ansiotaso on siis selvä uhka suomalaisille työpaikoille. 

Arctian täytyy voida toimia vastaavilla ehdoilla kuin kilpailijansa. Myös ikääntynyt jäänmurtolaivasto on uusittava omistajan edellyttämällä tavalla vuoteen 2030 mennessä. Käsillä on miljardirahoituksen tarve. Kyetäkseen luomaan tarvittavat pääomat jäänmurron jatkuvuuden turvaamiseksi ja kaluston uusimiseksi on työehtosopimusneuvotteluissa etsitty rakentavia vaihtoehtoja tulevaisuutta ajatellen.

Alansa parasta ansiotasoa edustavat ammattiliitot ovat nostaneet pelotteluargumentiksi väitteet "halpatyövoimasta" tilanteessa, jossa Arctia on kasvu-uralla ja pyrkii luomaan uutta liiketoimintaa sekä uusia suomalaisia työpaikkoja.

On tärkeää huomata, että kustannustason saattamisessa suomalaisen varustamoelinkeinon tasolle rakentavasti ja pitkäjänteisesti, on useita vaihtoehtoja ja polkuja. Ammattijärjestöjen esitykset sen sijaan nostaisivat jäänmurron työvoimakustannuksia jo ennestään korkealta tasolta useilla miljoonilla euroilla ja jopa kymmenillä prosenteilla vuodessa.

Suomen nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ammattijärjestöjen lakkohalukkuus onkin vastuutonta. Ahneuden seurauksena Pohjois-Suomen alueen teollisuuslaitoksia uhkaa pahimmillaan toiminnan alasajo sekä kymmenien miljoonien eurojen ja asiakkuuksien menetykset.

Arctia pahoittelee asiakkailleen ja palveluiden loppukäyttäjilleen lakonuhasta aiheutuvaa harmia ja taloudellisia vahinkoja."

Arctia.



"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#81
Frej ilmeisesti jatkaa normaalisti:

SjoV twiitti:
FREJ är chartrad av Finska Trafikverket.  Nu full sysselsättning i inloppet mot Kemi/Torneo

Frej

Position: N 65 37 E 24 18
(2015-03-12 13:20:00)

View on map »
Activity

Plan to assist   Lady Clarissa (IMO-9201803)
Destination: TORNIO
Plan to assist   Cimbris (IMO-9281786)
Destination: TORNIO


Lähteenä: http://balticice.cloudapp.net/

Periaatteessa, kun jäätä on kuitenkin Perämerelläkin melko vähäisesti, niin suuremmat laivat varmasti pystyvät kulkemaan omineen ja täten pitämään rännit ajettavina... #oletus

Edit: Huumorin heittoa: Sampo on passissa Ajoksen ulkopuolella, voitaisiinko se valjastaa avustuskäyttöön lakon ajaksi?  ;D Joinakin talvina 2000-luvun alussa se oli mukana avustamassa propulsiovaurioita kärsineitä aluksia pois Perämereltä ellen yhtään väärin muista.

Edit2: Toisaalta päivän jäätiedotuksen mukaan jäänreunassa on vaikeakulkuista sohjoa:
"Perämeren pohjoisosassa on saaristossa 30-55 cm paksua kiintojäätä. Kiintojään edustalla on 15-40 cm paksua hyvin tiheää ajojäätä Kemi yhden ja Oulun portin lounaispuolelle. Jääkenttä on ahtautunut ja päällekkäin ajautunut ja jäänreunassa on vaikeakulkuinen sohjovyö. Ulompana on avovettä."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.03.2015, 14:17:11
Jääkenttä on ahtautunut ja päällekkäin ajautunut ja jäänreunassa on vaikeakulkuinen sohjovyö. Ulompana on avovettä."[/i]

Siinä sohjovyössä ovat olleet kiinni viime päivinä 18000 KW:n svenskit Transpaper etc.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 12.03.2015, 14:47:58
Siinä sohjovyössä ovat olleet kiinni viime päivinä 18000 KW:n svenskit Transpaper etc.
No, siinä tapauksessa ylempi olettamukseni on ollut liian utopistista. Pahoittelen, kun en ole ehtinyt seuraamaan tilannetta niin tarkkaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Ymerilla on "common rail installation" meneillään (ilmeisesti polttoainejärjestelmän "upgrade"?).

Ymer palaa jäänmurtoon ja on viimeinen murtaja "ulkona", jos jäät eivät ehdi sulamaan asennuksen aikana.  ;)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Kiirala

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 12.03.2015, 14:17:11
Frej ilmeisesti jatkaa normaalisti:

SjoV twiitti:
FREJ är chartrad av Finska Trafikverket.  Nu full sysselsättning i inloppet mot Kemi/Torneo

Frej

Position: N 65 37 E 24 18
(2015-03-12 13:20:00)
"


Frej sahaa Tornion ja Kemin väyliä minkä ehtii, avustaa laivoja sisään ja ulos ja samaan aikaan Kontio ja Otso makaa Ajoksessa.
Outo ajankohta aloittaa lakko kun vaikutukset tuntuu olevan aika mitättömät.

Pekka Laakso

LiVi on mitä todennäköisimmin pyytänyt Joakimin Zeuksen avuksi, sillä se on lähtenyt Turusta matkalla pohjoiseen. IBNet päällä http://balticice.cloudapp.net/ mukaan. Onhan Zeuksellakin jäänmurtosopimus tietääkseni vielä voimassa
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 13.03.2015, 03:33:13
LiVi on mitä todennäköisimmin pyytänyt Joakimin Zeuksen avuksi, sillä se on lähtenyt Turusta matkalla pohjoiseen.

Mielenkiintoista nähdä millainen vääntö asiasta alkaakaan jos Zeus menee jäänmurto töihin tekemään lakonalaista työtä. Voisi näin äkkiä ajatella, että lakossa oleva porukka ei sitä suopein silmin katso ja mikä on sitten mahdollinen vastatoimi. ::)

Janne Koskinen

J-tiedotus: "Jäänmurtajat: Frej avustaa Perämerellä. Zeus on matkalla Perämerelle."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama