Stadiongracht karille Rauman edustalla

Aloittaja Juha Pitkänen, 29.12.2010, 08:55:46

« edellinen - seuraava »

Juha Pitkänen

Hollantilainen rahtialus ajoi keskiviikkona karille Rauman syväväylän ulkopuolella noin kello 0.30. Alus ei ole vaarassa upota, vaikka sen painolastitankkiin tuli vuoto.

Hollantilainen rahtialus Stadiongracht ajoi yöllä karille Rauman syväväylän ulkouolella matkallaan Raumalle


http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/12/rahtialus_karilla_rauman_edustalla_2249921.html

Pekka Laakso

Katselin yöllä AISsta, että aika erikoisessa positiossa on paikallaan, että voisiko olla ajautunut ulos väylältä. Näköjään olikin.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Pekka Laakso

Raumalaisten sanomalehden Länsi-Suomen mukaan karille ajautumisen syynä olisi ollut erheellinen käännös luotsinottoon valmistautuessa. Minkä voi nopeasti päätelläkin karilleajopaikasta. Länskärin mukaan paatti oli ollut hieman etuajassa ja oli odottamassa toisella laivalla Raumalta lähtenyttä luotsia. Nyt kuulemma käydään neuvotteluja irrotuksesta hinaajayhtiöiden kanssa, millä välin vartiolaiva Tursas päivystää läheisyydessä.

Ehkäpä Itämeri kiittää kovasti - edellyttäen tietenkin, ettei laivasta ala vuotaa öljyä sen ollessa kivillä - mikäli irrotuksen toteuttaa Joakimin yhtiö esim. Neptunilla. Pelastuspalkkiosta riittäisi varmaan enemmänkin kuin femma Itämeren hyväksi. ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ville Walden

#4
Eiköhän tuolla suunnalla riitä kilpailua..... Luulen että halvalla lähtee laiva kiveltä veti sen kuka tahansa.... Raumahan on näiden: "40€/h, sis. 3 miestä ja hinaajan-firmojen" luvattu maa!!!

Lähden illalla ajelemaan Raumalle pilkille... Onkohan siellä jäätä?  ::)
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Toni Redsven

Ihan täysin ohi aiheen, mutta olen aina miettinyt että kuinka paljon esim tämän laivan kapteenia ketuttaa tämäkin episodi? Itseä harmittaa jo aika paljon jos omasta ajokista hajoaa takavalo tai peili oman mokan takia(kerran takavalo hajonnut, muuten ei vahinkoja). Mutta vetää nyt koko laiva karille, vieläpä niin että siihen tulee kuitenkin suht kallis remppa ja että tarvii ulkopuolisten apuakin vielä... Eihän toki tietty jos suhteuttaa niin pienen vekin korjaaminen taida kaluston hintaan nähden olla juuri kummempaa kuin jonkun takavalon korjaaminen, mutta silti....

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 29.12.2010, 16:41:07
Ihan täysin ohi aiheen, mutta olen aina miettinyt että kuinka paljon esim tämän laivan kapteenia ketuttaa tämäkin episodi?.

Uskoisin kuin pientä oravaa, jonka käpy on jäässä, vaikka työpaikka ei menisikään se siliän tien. Nim: ei vielä itse ohjastanut kiville, mutta sitä sattumaa odotellessa

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 29.12.2010, 16:17:47

Lähden illalla ajelemaan Raumalle pilkille... Onkohan siellä jäätä?  ::)

Niin ajatteli Stadiongrachtin kipparikin. Ilmoitti kuulemma ensiksi VTS:lle olevansa kiinni jäissä, ja yrittävänsä peruuttaa irti. Olikin sitten pohjastaan kiinni...

Aleksi Lindström

Stadiongrachtia ryhtyvät irrottamaan hinaajat Jupiter, Mars ja Marss-1 jahka Raumalle asti ehtivät, tieto Intermodal Portalista.

Ville Walden

Juu tuota, kysymys heräsi ollessani pilkillä Raumal...

Mikä on merivartioston tehtävä?

Onko se Raumalaisen hinausyhtiön "hinaajan" vapauttaminen jäistä, että tämä pääsisi (koko 9tn paaluvedollaan  ;D) irroittamaan haveristia???
Kun kilpailevasta hinausyhtiöstä oli luvattu tulla rikkomaan jäät 2kk:n kuluttua....  ;D ;D ;D :beer:

AISLIVE esittää....

Kansalaisten rahoilla ja niin edelleen....

Ei tullu edes kalaa....
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Ville Walden

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 30.12.2010, 19:42:00
Stadiongrachtia ryhtyvät irrottamaan hinaajat Jupiter, Mars ja Marss-1 jahka Raumalle asti ehtivät, tieto Intermodal Portalista.

Ettei ny vaa sattuis mittä...
Mää lähre aamul taas kalaha...
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Pekka Laakso

#11
Tutki meren tilaa kalareissusi yhteydessä VW. Pikkulintuja, kun talvella ei pahemmin ole, niin lokit tuossa kaklattivat, että Itämeri ei tykkää tästä. :-\

Hyvin mielenkiintoinen veto kyllä ottaa FSS & PKL tarjous vastaan, sillä Spliethoff jos mikä varustamo on ollut AH vakioasiakkaita ympäri Suomen rannikkoa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 30.12.2010, 20:30:46
Onko se Raumalaisen hinausyhtiön "hinaajan" vapauttaminen jäistä, että tämä pääsisi (koko 9tn paaluvedollaan  ;D) irroittamaan haveristia???
Kun kilpailevasta hinausyhtiöstä oli luvattu tulla rikkomaan jäät 2kk:n kuluttua....  ;D ;D ;D :beer:
Merivartiosto avasi sille väylää, sukeltajia kuulemma veivät paikalle:

"...Illallalla Raumalta lähti kaksi sukeltajaa hinaajan matkassa onnettomuuspaikalle tutkimaan haverilaivan pohjan kuntoa. Satamassa hankala jäätilanne vaikeutti sukeltajien matkaan lähtöä. Rajavartiolaitoksen alus mursi hinaajalle väylää. Hinaaja oli klo 21.15 muutaman merimailin päässä Stadiongrachtilta, kerrottiin meripelastuskeskuksesta."

Tuon ja enemmän kertoo Länskäri:
http://www.ls24.fi/raumajaalue/hollantilaislaiva_edelleen_tiukasti_kiinni_rihtniemen_edustalla_2843478.html

Tursaksesta sekä 90-luvun alussa samoilla alueilla tapahtuneesta Antareksen karilleajosta myös Länskärissä:
http://www.ls24.fi/raumajaalue/stadiongrachtin_onnettomuudessa_oli_onneakin_2844784.html

Mahdollinen lastin keventäminen kannattanee ehdottomasti tehdä johonkin alueelle saatavaan pienempään laivaan, mutta myös saman varustamon Saimaagracht on nyt matkalla Raumalle ainakin hakemaan karilleajaneelle varattua paperilastia...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

als

#13
Itse olin Mimerillä yövahdissa kun tuo sattui, oltiin lähdetty aikaisemmin Raumalta ja tuon sattuessa jossain Rauman eteläpuolilla menossa jo.. Huvittava tilanne sinänsä, kuunneltiin radiosta koko höskä. VTS käski kääntyä, ilmeisesti niin että luotsi pääsee tulemaan laivalle. Kun se oli ilmeisesti omine lupineen lähtenyt tulemaan sisään? Tietenkin ottivat ja kääsivät suoraan yli väylän, 9 m matalikolle ja Stadiongrachtilla 9,6 syväyttä sillon. VTS kyseli alukselta sen tilannetta ja vastasivat olevansa jäissä kiinni. VTS kumminkin korjasi että olette kyllä matalalla, siihen Grachtin brykältä todettiin vaan "Okeydokey!".. 8) Sitten ne ilmottelinkin että ballastitankit huutaa hoosiannaa ja putkitunneli ilmeisesti myös vettä täynnä. Ei kumminkaan öljyvuotoja.

Ei mulla mitään kummempaa tietämystä ole, mutta me jäätiin Mimerillä ihmettelemään VTS:än toimintatapaa. Ne ei ainakaan meidän kuuleman mukaan varottanut paljoakaan laivaa käännöksen epäonnistumisesta. Vaan VTS jutteli pelkästään kutterin kanssa, että 'nyt ovat menossa kyllä matalalle'. Ensin ei meinannut VTS saada tutkakuvasta selville onko alus poijun väärällä puolella vai ei, joku liian iso kaiku, näin ymmärsin. Taisi ne huutaa Stadiongrachtille tilanteen mennessä pahaksi, että hard over now tai jotain..

Samuli Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 30.12.2010, 20:30:46
Juu tuota, kysymys heräsi ollessani pilkillä Raumal...

Mikä on merivartioston tehtävä?

Onko se Raumalaisen hinausyhtiön "hinaajan" vapauttaminen jäistä, että tämä pääsisi (koko 9tn paaluvedollaan  ;D) irroittamaan haveristia???
Kun kilpailevasta hinausyhtiöstä oli luvattu tulla rikkomaan jäät 2kk:n kuluttua....  ;D ;D ;D :beer:

AISLIVE esittää....

Kansalaisten rahoilla ja niin edelleen....

Ei tullu edes kalaa....

Tämä sopisi kyllä johonkin loppukevennykseen että "pelastusalukselle" murretaan jäitä että pääsee paikan päälle :-)) Siihen päälle sitten vielä virosta hälytetään hinaajia vetämään laivaa karilta. Oi luoja. No saapa tästä hyvät naurut :-))

Eikö Raumalla olisi ollut esim. Neptun ja Mäntyluodossa Porin Karhu joista kumpi tahansa olisi voinut käydä helposti vetämässä tuon laivan karilta irti? Järki hoi..