Gripsholm

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 10.05.2001, 17:55:33

« edellinen - seuraava »

laivat

Aleksilta saamani tiedon mukaan merirosvot ovat hyökänneet Gripsholmiin Dakarin rannikolla. Gotländska Nyheter -lehden mukaan merirosvot hyökkäsivät 12:lla nopealla veneellä ja varastivat elektroniikkaa, tietokoneita, huonekaluja ja taide-esineitä. Hyökkäys tapahtui ilmeisesti silloin kun Gripsholm laski tilapäisesti ankkurin. Gripsholmia vetäneen hollantilaisen Solana-hinaajan miehistö eikä paikallinen poliisi kerinnyt vaikuttamaan hyökkäykseen. Gripsholm makaa Länsi-Afrikassa ja odottaa edelleen paluuta Tukholmaan Stadsgårdskajenille hotellilaivaksi.

Miran Hamidulla

#16
Gripsholm on siis todellakin saatu pelastettua vai? ;D Mä jo ehdin luopua toivosta, kun kuulin ton merirosvo uutisen eilen. Harmi sinänsä, että se kerittiin turhan takia hinata tonne Afrikkaan piraattien harjoittaman vandalismin uhriksi, mutta eiköhän se saada kuntoon siitäkin huolimatta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Aleksi Lindström

#17
Mä putosin kärryiltä. Tietääkseni mitään toivoa ei ole edelleenkään jäljellä. En sitten tiedä olenko ihan väärässä.

laivat

#18
Mikäli ymmärsin oikein Gotländska Nyheter -lehden artikkelista, niin Gripsholm olisi edelleen tulossa hotellilaivaksi Tukholmaan.

Tässä vielä tuo Gotländska Nyheterin artikkeli:
 
"En av de mest välkända kryssningsbesökarna i Visby - den svenska Amerikabåten "Gripsholm" har plundrats och förstörts av pirater. Fartyget låg i Västafrika i väntan på att återkomma till Stockholm för att bli fast hotell.

I Stockholm har det väckt protester mot att det fartyg som 1957 byggdes som Svenska Amerikalinjens "Gripsholm" skall bli flytande hotell vid Stadsgårdskajen.

Nu har planerna fått en ny motgång, då pirater angripit fartyget och plundrat det på alltvärdefullt. Bland det stulna finns den svenska konst och de svenska konsthantverk som monterades in fast i fartyget när de byggdes. Amerikalinjens båtar var kända för all den svenska konst som fanns ombord.

Det var i Dakar piratdådet skedde. Piraterna var utklädda till fiskare. De angrep i tolv snabba båtar och stal elektronik, datorer, mäbler och konst.

Aktionen skedde uppenbarligen när "Gripsholm" tillfälligt kastat ankar. Varken besättningen på den holländska bogserbåten Solana, som släpar på "Gripsholm", eller den lokala polisen hann ingripa.

Piratdåden i världen blir allt fler. Såväl i indonesiska farvatten som utanför Västafrika angrips stora handelsfartyg. I Västindien angrips många nöjesseglare.
Det är nu drygt 25 år sedan "Gripsholm" såldes tillsammans med sin något större och tio år modernare "Kungsholm"-syster.

Fartygen kunde inte drivas under svensk flagga, och fackförbunden och redareföreningen saknade då möjligheter att komma överens om att driva fartyget på svenskt vis men med utländsk flagga. Fartygen var mycket populära.

Varje sommar gjordes Östersjökryssningar med besök i Visby. Fartygen låg på redden i sluteet av juli och när mörkret föll tändes ljusramper som mötte passagerarna när de återkom från Ruinspelens föreställningar.

En av befälhavarna var Kjell Smitterberg, numer som pensionär bosatt i Ljugarn."

laivat

#19
Tuossahan kerrotaan, että nyt protesti on joutunut vastoinkäymiseen, mutta siinä ei kerrota tarkalleen, onko Gripsholm edelleen tulossa Tukholmaan, mutta luulen, että on.

laivat

#20
Ruotsin TV3:n mukaan Gripsholm tullaan romuttamaan Intiassa. >:( :'( >:(

Mikko-Oskari Koski

#21
Saksalainen Eckart Marin, joka omistaa Gripsholmin, on nyt kaiketi onnistunut tuomaan laivan johonkin satamaan (mihin?), mutta Tukholman rakennuslautakunta on pannut aluksen kaupunkiin sijoittamisasian pöydälle puolitoista viikkoa sitten, joten mitään ei kaiketikaan ole vielä ratkaistu...

***

Pian tämän jälkeen Gripsholmin kohtalo täyttyi, ehkä kuitenkin lohdullisemmalla tavalla, kuin oli tarkoitus..?
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=405.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950