Denizbank-Turkin risteilijät

Aloittaja wirrankoski, 29.04.2001, 20:04:11

« edellinen - seuraava »

wirrankoski

Moi!
Onkohan kukaan muu kiinnostunut turkkilaisista matkustajalaivoista & risteilijöistä? Oletteko nähneet/kuvanneet Hesassa yhtään? Itse kuvasin ainakin kauniin linjakkaan AKDENIZ-laivan 10.6.1991 kun se kävi Katajanokalla. Ensimmäisen turkkilaisen lautan kuvasin 7.5.1978 Mersinissä, ja se oli YESILADA, ex v. 1968 rakennettu norjalainen Peter Wessel! Firmahan on vanhaa perua jo vuodelta 1843!!!, jolloin se perustettiin nimellä "Fevaid-I Osmaniye". Lukuisten nimenmuutosten jälkeen siitä tuli v. 1983 "Tüdek" eli Türkiye Denizcilik Kurumu.

t: Rami

Aleksi Lindström

#1
Kyllä mua ainakin noin periaatteessa kiinnostaisi, jos olisi joskus mahdollisuus mennä Turkkiin... En ole koskaan nähnyt Suomessa mitään turkkilaisia risteilijöitä, mutta olen kyllä kuullut mainittavan Akdenizin aikaisemminkin.

Miran Hamidulla

#2
Kyllähän muakin risteilijät kiinnostaa, vaikka niiden peräpeilissä lukis kotisatamana Ulan Bator(kaupunki Mongoliassa). Mutta turkkilaiset risteilijät on aika harvinaisia täällä päin ja en oo koskaan käyny Turkissa, joten en oo niitä nähny, mut jos joskus menisin Turkkiin niin kuvaisin varmasti kaikki mahdolliset risteilijät/autolautat, jotka siellä näkisin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Aleksi Lindström

#3
Täytyy vaan sanoa että kyllä on kaunis laiva!! Harvoin näkee enää tollasia elossa tänä päivänä!! Sanalla sanoen: VAUTSI!! JESH!!


wirrankoski

#4
Kiitokset vain Aleksi hienosta kuvasta! Samaa mieltä olen - linjoissa löytyy. Mikäli olette joskus nähneet niitä Istanbulin paikallisaluksia esim. kuvissa, niin niissä on yhä jotakin "itämaista" tyyliä, alkaen 1950-luvulla valmistuneista ensimmäisistä höyrykoneella varustetuista ( ulkonäön perusteella ei uskoisi!)Bosporin ylittäjistä. Sama rakennustyyli on siellä säilynyt nykypäiviin saakka, vaikka turkkilaiset rakentavatkin nyt itse näitä paikallisliikenteen matkustajalaivoja etupäässä Camialtin telakalla.

wirrankoski

#5
niin piti lisämäni jotta: Minulla oli aikanaan yksi laivoista kiinnostunut kirjefrendi Istanbulissa, joka lähetteli aina silloin tällöin valokuvia kokoelmiini - kun en itse enää päässyt sinne (siis kun laivajobit loppuivat!). Sille kävi sitten "vanhanaikaisesti", eli se meni naimisiin, ja siihen loppuivat kirjeet....ja kuvat...Sääli!