Princesa Marissa ja Serenade romuksi

Aloittaja Aleksi Lindström, 24.04.2008, 11:07:01

« edellinen - seuraava »

Aleksi Lindström

Kaksi Louis Cruise Linesin veteraaniristeilijää, Princesa Marissa (ex-FINNHANSA, PRINSESSAN) ja Serenade (ex-JEAN MERMOZ, MERMOZ) on myyty romuksi Lloyds Fairplayn uusimman numeron mukaan. Marissan hinta $3.12 miljoonaa (520.00/ldt) ja Serenaden $4.70 milj. (520.00/ldt). Fairplay ei kerro missä laivat romutetaan, mutta vahvimmat ehdokkaat ovat Chittagong ja Alang...

Princesa Marissa: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=252601

Serenade: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=68188

Jani Nousiainen

No nyt tuli toikin jo pidempään odotettu uutinen. Alkaa jo menemään vähiin Suomessa 60-luvulla liikennöineet alukset.  tosin yllättävän edullisesti on Princessa myyty kun pyyntihinnat on vaihdellut 10 m$ molemmin puolin.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 24.04.2008, 11:18:31
yllättävän edullisesti on Princessa myyty kun pyyntihinnat on vaihdellut 10 m$ molemmin puolin.

Jep molemmat menivät halvalla kun ldt-hinnat ovat olleet jo kuukausia miltei poikkeuksetta yli $700...

Mikko Pätäri

#3
Todella harmi, nimenomaan Ex-Finnhansan osalta :(  Viime vuonna liikkuneet huhut siitä, että eräs P-Itämerellä liikennöivä varustamo olisi ollut hyvinkin kiinnostunut kyseisestä aluksesta kuulostivatkin melkein liian hyviltä ollakseen totta.... Ialyssoskin taidettiin paloitella jo muutama vuosi sitten. Sisarensa kanssa molempien ulkoinen habitus säilyi kuitekin hyvin pitkälti alkuperäisen kaltaisena 2000-luvulle asti.

Vieläköhän sitä ehtisi ex-Finlandialle....

Sami Forsman

Muistaakseni faijallani on kuvia finnhansan ajoilta.täytyypi tarkistaa.Itse olin mukana lapsena hansalla joskus 1972-73 hesasta lyypekkiin.

Mikko-Oskari Koski

Aikansa kutakin, kuten monesti on niin tyhjentävästi sanottu.
Finnhansa eli oikeastaan jopa hämmästyttävän pitkän elämän sihen nähden, että alus vaurioitui rakennusaikanaan pahoin tulipalossa ja jäi -aluksella -70-luvun alkupuolella työskennelleen, sittemmin pientonnistopuolella kunnostautuneen tuttavani kertoman mukaan- sekundaksi. Siis rungossa oli jotain epätasaisuuksia, jotka vaikuttivat ohjailtavuuteen ja yläkansirakenteissa vääntymät näkyivät selvästi, vaikka niiden päälle olikin kuorrutettu maalikerroksia.
Mainittu toveri kehui kuitenkin Finnhansaa työympäristönä, ei kuulemma ollut koskaan missään muualla yhtä runsain määrin saanut vierasta pimpsaa. Sittemmin henkilökunnan ja matkustajien vuorovaikutteisuusoikeutta on ilmeisesti vähennetty... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jani Nousiainen

Lancaster Export Services Limited on Princesan uusi ja viimeinen omistaja.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Aleksi Lindström

Princesa Marissan viimeinen nimi on PRINCE ja Serenaden SERENA, ohittivat Port Saidin peräkanaa 23.5. matkalla romuksi.

Ehkä viimeiset kuvat:

Prince: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=648918

Serena: http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=648914

Sami Forsman

siinä meni taas pala suomalaistamerihistoriaa :(

Joonas Vähämäki

Kiinnitin huomiota viikonloppuna asiaan, kun Michael Palin matkailusarjassaan matkusti Princesa Marissalla Egyptiin. Ehkä tarpeeton detaili tässä ketjussa, mutta tuli heti mieleeni laivan kohtalo sarjaa katsoessani.

Sami Forsman

onko kellään tietoo??jokos Finnhansa on maan tasalla.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 23.06.2008, 23:27:38
onko kellään tietoo??jokos Finnhansa on maan tasalla.

Taitaa näkyä tämän Hesarin kuvan vasemmassa reunassa.
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135237381083.jpeg
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Forsman

aika tarkka silmäinen olet miran.Tosiaan tuo näytää Hansan ahterilta.

Eerik Laine

Louis on tänä vuonna hankkiutunut ahkerasti eroon vanhasta makuutetusta laivastostaan. Maaliskuussa Sapphire myytiin Taymouth Ltd:lle 3,3 milljoonalla USD:llä. Alus saapui Aspire-nimellä romutettavaksi Alangiin toukokuun alussa. 15.6. Louis ilmoitti seuraavasta myynnistään, kun kerrottin The Emeraldin myydyn samaiselle yhtiölle viidellä miljoonalla USD:llä.

The Emeraldin oli määrä toimia tänä kesänä majoituslaivana toukouuun alusta elokuun alkuun Yeosu Expo –messuilla Etelä-Koreassa, ja Alas Internationl oli jo valmistelemassa The Emaraldin ostoa tähän tarkoitukseen. Alas olisi vuokrannut Emeraldin messuja järjestävälle taholle. Messujen jälkeen ALAS kaavaili asettavansa aluksen Panaman Colonin ja Colombian Carteganin väliselle reitille.  Kevään aikana Yeosun Expon kotisivuilla The Emerald vaihtui vaivihkaa Louisin entiseen Aquamarineen. Meksikon risteilymarkkinoilla siipiään kokeillut nykyinen Ocean Star Pacific oli ilmeisesti sovittu vuokrattavaksi the Emeraldin sijaan, mutta ilmeisesti tämänkin vuokraussopimus kaatui myöhemmin. Lieneekö syynä asuntolaivan majoituspalveluiden vähäinen kysyntä?

Kuten jo Johnny Sidin suusta keväällä kuulimme, on Louisilla kova halu päästä eroon vanhoista aluksistaan. Myös kuluja yritetään karsia minkä jaksetaan. Uusimpana vetona on Louis Cristalin reitin muuttaminen 22.6. alkaen. Alus ei enää käytä Kreikassa Piraeusta, vaan alus poikkeaa Lavrionissa. Asiakkaille muutosta perustellaan mm. sillä että näin asiakkaille jää enemmän aikaa Istanbulissa. Todellisuudessa syynä lienevät alhaisemmat satamamaksut, sekä säästö polttoainekustannuksissa. Myös viikonloppuisten risteilyjen satamatarjontaa Louis Olympialla supistettu, ja käynti Kreetan Iraklionissa on edellisvuosiin verrattuna poistettu ohjelmasta kokonaan. Louis Olympia viettää kokonaisen päivän Santorinin edustalla ankkuroituna, kun edellisvuosina vastaavalla risteilyllä on vietty Iraklionissa ensimmäinen puoli päivää, ja Santorinissa toinen puolikas.

Seereiseportal tietää kertoa huhuista joiden mukaan Louis Olympian myyntiä Japaniin on suunniteltu, ja että myös makuutetun The Calypson perään on ollut kyselijöitä. Louis Cristalin myynti Sidin tarkoituksiin lienee jo kokonaan kaatunut omaan mahdottomuuteensa.