Viking Gracen mahdollinen sisaralus

Aloittaja Timo Tuomivirta, 13.08.2012, 14:02:21

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 04.12.2013, 19:45:00

Gracelle ei tule sisaralusta  Turun Linjalle  eli  mahdollista  jollekin toiselle reitille tilata sisaralus.

ja se että  seuraava uusi laiva laitetaan Helsingin linjalle niin uutisessa ei lue että se olisi Helsinki - Tukholma reitti.  Eli voi olla  myös Helsinki - Tallinna.

Aika kaukaa haetulta tuntuu, että Gracen sisaralus laitettaisiin ainakaan Tallinnan reitille ::). Mutta voisihan se reitti olla myös Helsinki - Pietari ;D

Vähän rivien välistä lukemalla ymmärtäisin kuitenkin, että mahdollinen uusi laiva tilataan myös uusilla spekseillä.

Toni Ohvo

Toisaalta onhan nämä nykyiset Helsinki-Tukholma -reitin laivat jo useamman vuosikymmenen vanhoja. Tuskin näillä Marilla tai Gabellakaan ikuisuuksiin ajellaan ko. reiteillä. Mariellalla tulee pian 30 vuotta täyteen.

Nämä molemmat Helsinki-Tukholma -reitin laivat ovat myös kooltaan pieniä Siljan laivoihin verrattuna. Uskoisin, että Viikkari haluaa tulevaisuudessakin säilyttää Helsinki-Tukholma reittinsä ja uudella/uusilla aluksilla reitti säilyisi elinvoimaisena jatkossakin.


Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.12.2013, 21:12:30
Vähän rivien välistä lukemalla ymmärtäisin kuitenkin, että mahdollinen uusi laiva tilataan myös uusilla spekseillä.
Näin mäkin tän tahtoisin lukea. Olisi aika tylsää, ainakin jos tilausta nyt ei juuri olla tekemässä, että tilattaisiin taas toisensa kopio, kuten Tallink on tehnyt. Lisäksi se olis valmistuessaan sisätiloiltaan jo vähän vanhentunut,  eikä siinä ainakaan olis samanlaista wow-elämystä.

Juhani Mehto

Sjöfartstidningenin haastattelussa Backmanin sanamuodot ovat hiukan varovaisempia. Ja samalla toisaalta puhutaan myös "toisesta Gracesta".
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jani Pousi

Tämä olikin jo arvattavissa. Mariellan Tallinnankiekaus kertoo jotain siitä, että seuraava alus tulee mahdollisesti korvaamaan Mariellan, ja sille nyt etsitään/kokeillaan toista reittiä. Posiitivinen asia on kuitenkin se, että Vikingillä ollaan kiinnostuneita tilaamaan uusi alus ja vielä Suomesta, vaikka puheet ovatkin vain puheita.

Arto Papunen

#110
Olisi hauska tietää oliko tämänpäiväinen Mariellan testaus ja Backmanin haastattelu tarkoituksella suunniteltu samalle päivälle. (Tulee mieleen LNG-mainokset vaikkei koko laivaa oltu tilattu, tai Isabella merkitty marraskuussa 2012 ajelemaan Tallinnaan) Onhan näihin aikoihin mainostettu kilpailijan laivan muutoksia HEL-STO linjalla.
Tokihan Vikingin laivatilausta nopeuttaa tarvittaessa, kun ei ole Scandlinesin tilauksia telakalla tiellä.

Olihan alunperinkin jotenkin outoa puhua uuden laivan ostosta Amorellan tilalle, mutta jolle ei saisi Tukholman risteilijät tulla vaan pysykööt Cinderellalla, vaikkakin toki rahtitila kasvaisi ja LNG säästäisi kustannuksia. Toki senkin aika joskus tulee.

Oiva Kettu

Itse uskon että kun tuollaisia "koeajoja" tehdään on jonkin asian suhteen periaatteelliset päätökset yrityksessä jo tehty. Toteutumon aikatulu on silloin jo lähellä, muutamia kuukausia. Koeajolla täytyy saada tarkkaa tietoa jostakin, esim käsiteltävyydestä satamassa, meneekö siellä puolituntia vaiko 45 min. Ja niinkuin täällä ounasteltiiin matka ajasta, 2.45 varmaan aika laila max tuolle rouvalle. Liittyy siten mielestäni  xprs teakointiin, sto-hki linjan mahdollisen jatkumon tallinnaan viimeisten varustamon kokemien pullonkaulojen selvittelystä. Tai esim polttoainetimittajan kansa käytävien neuvottelujen hintaerimielisyyksiin, ja painostus tehtiin näyttävästi. Jollemme saa samaaan hintaan kuin tankkaamme tallinnassa muutamme reittimme niin ettei helsinki linjan laivoja enää tankata lainkaa suomessa. Kokemukset koajolta voi hylätä hankkeen taikka vahvistaa jo aiemmin tehdyn periaattellisen jaa päätöksen.

Tauno Hermola

En tiedä, onko asia ollut jo aikaisemmin jossain esillä, mutta yksi mielenkiintoinen kohta tuossa Sjöfartstidningenin lyhyessä jutussa oli:

LainaaMikael Backman berättar vidare att Viking Line efter 2015 kommer att använda MGO (marin gasolja) på de fartyg som idag använder tjockolja som bränsle.

Eli rikkidirektiivin määräysten voimaantulon jälkeen Viking Linen vanhoissa laivoissa siirrytään käyttämään MGO:ta (kevyttä polttoöljyä), rikkipesurit ei ilmeisesti innosta.


Jani Pousi

Mutta mitkä ovat sitten "vanhat" laivat..? Eikös XPRS;llä ja Cinderella;lla ole jonkinlaiset pesurit? Täyttääkö ne rikkidirektiivin vai joudutaanko niilläkin siirtymään kevyeen pö?

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jani Pousi - 05.12.2013, 21:49:19
Mutta mitkä ovat sitten "vanhat" laivat..? Eikös XPRS;llä ja Cinderella;lla ole jonkinlaiset pesurit? Täyttääkö ne rikkidirektiivin vai joudutaanko niilläkin siirtymään kevyeen pö?

Backmanin haastattelusta sanatarkasti suomennettuna "Vuoden 2015 jälkeen Viking Line tulee käyttämään MGO:ta (marine-kaasuöljyä) niissä aluksissa, jotka nyt käyttävät polttoaineena raskasta polttoöljyä", muuta siinä ei tästä sanottu. XPRS:n ja Cinderellan mahdollisista rikkipesureista en tiedä.

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Sami Saarinen

Mielenkiintoisia nämä erilaisten varustamojen ulostulot tulevan rikkidirektiivistrategian suhteen. Vielä mielenkiintoisempaa on nähdä, kuinka todellisuudessa sitten käykään.

MGO:n hinta näyttäisi bunkerworldin mukaan olevan >950$ kun taas IFO pyörii 600$ kulmilla. Tuolla erotuksella uskoisi scrubberin jo tulevan halvemmaksi varsinkin kun MGO:n hinta todennäköisesti tulee lisääntyneen kysynnän vuoksi nousemaan ja vastaavasti IFO:n hinta todennäköisesti laskee kysynnän hiipumisen myötä.

Onko kenelläkään tietoa, minkä syiden takia varustamot näyttävät suhtautuvan suhteellisen negatiivisesti pesureihin? Ainakin tuossa isossa TraFen conrossa vaikuttaa pesuri toimivan kohtuullisen mainiosti eli kyllä sellaisen asentaminen onnistuu ilmeisesti isompiinkin voimalaitoksiin.

Kalle Id

Sen verran mitä olen kuullut, on pesureiden asentaminen autolauttoihin ongelma, koska ne tuovat liikaa painoa lisää liian korkealle.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 04.12.2013, 19:45:00
Eli taivutetaan rautalangasta:

Jos ja toivottavasti kun tilataan joskus:

  Gracelle ei tule sisaralusta  Turun Linjalle  eli  mahdollista  jollekin toiselle reitille tilata sisaralus.

ja se että  seuraava uusi laiva laitetaan Helsingin linjalle niin uutisessa ei lue että se olisi Helsinki - Tukholma reitti.  Eli voi olla  myös Helsinki - Tallinna.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 04.12.2013, 21:12:30
Aika kaukaa haetulta tuntuu, että Gracen sisaralus laitettaisiin ainakaan Tallinnan reitille ::). Mutta voisihan se reitti olla myös Helsinki - Pietari ;D

Vähän rivien välistä lukemalla ymmärtäisin kuitenkin, että mahdollinen uusi laiva tilataan myös uusilla spekseillä.

Ei tippaakaan kaukaa haettua. HEL-TLL on Vikingin reittiverkon ainoa linja, jossa on kasvupaineita ja ilmeistä tarvetta myös vuorojen lisäämiseen. HEL-STO-reitillä voidaan hyvin ajaa vanhemmallakin tonnistolla, koska siinä ei tarvitse paahtaa täysillä ja on asiallisen mittaiset huoltoajat satamissa.
Varmasti tuleva Viking Idiot (jos se siis rakennetaan), ei ole sellaisenaan sen paremmin Dysleksian kuin Kreisinkään sisaralus, vaikka varmasti saa yhtä ja toista kumpaiseltakin tuttua.

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 06.12.2013, 20:20:13
Sen verran mitä olen kuullut, on pesureiden asentaminen autolauttoihin ongelma, koska ne tuovat liikaa painoa lisää liian korkealle.
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt. Vaikka vakavuus saataisiinkin säilymään lisäämällä alukseen leveyttä koko pituutta vastaavilla ulkolaitasponsoneilla (ms.Eckerön malliin), tulee vastaan pari juttua. Ensinnäkin sponsonien lisäämä veden vastus, joka nostaa polttoaineen kulutusta, mikäli vauhtia ei haluta pudottaa ja toisekseen se, kannattaako yli 20 vuotta vanhoihin aluksiin tehdä näin isoja remontteja.
Yhden laivan kohdalla Vikingin tosin ehkä (ja tämä ehkä siis hyvin vahvasti korostettuna) kannattaisi tuo iso remontti tehdä. Cinderella on nykyisellään täysin kelvoton rahdinkuljettaja autokannelle rakennettujen sisäisten sponsoniensa takia, eikä sille oikein ole tarjolla vakituista reittiä, jossa ilman tehokasta autokantta voisi tehdä rahaa. Tästä on keskusteltu aluksen remontteja käsittelevässä langassa http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14420.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jari Joenperä

Eikös Hki-Sto linjalle riittäisi yksi alus, ainakin henkilöliikenteen tarpeisiin?