Pahin myrskyisä laivamatkasi

Aloittaja Santeri, 26.12.2001, 01:08:06

« edellinen - seuraava »

Santeri

Myrskystä puheen ollen niin minulla ei ole koskaan käynyt niin hyvä tuuri että olisi ollut myrsky. Viime kesänä SeaCatilla lensi tavaraa tax-freen hyllyistä, mutta se taitaa olla yleistä siellä.
Vanhempani olivat muistaakseni vuonna 1986 päivä tukholmassa risteilyllä. Silloin oli kunnon myrsky. Harmi vain kunnen itse ollut mukana. Samana päivänä Wellamo ajoi karille, joten Tukholmasta otettiin myös Wellamon matkustajia oletettavasti Rosellaan. Pieni laiva oli aivan täynnä porukkaa ja hirveä myrsky. Laiva kuulemma keinu paljon, mutta sitä ei osannut pelätä. Jos nyt olisi vastaava tilanne niin ihmiset ehkä osaisi pelätä kun Estonia upposi 94.
Harmi kun en saanut olla oletettavasti Rosellan kyydissä vuonna 86. Siellä olisi varmasti ollut tunnelmaa.

Kenny Leong

#1
Eli antaas tulla kuvailuja pahimmasta myrskymatkastasi paikasta A paikkaan B ja millä laivalla.

Itse en ole vielä koskaan onnistunut varaamaan laivamatkaa keskelle "hurrikaanin silmää" mutta eiköhän sekin vielä elämän aikana koeta ;)



P.S. Hassusti tämä aloittamani topic on tehty Sanderyn aloitettavaksi... ??? ::)


Heikki Helen

#2
Pahin myrskymatkani oli Tallinnan reissu Meloodialla 22.11.-23.11.1998. Menomatka oli vielä helppo, silloin tuuli 17 m/s vastaan, mutta takaisin tullessa tuuli 22 m/s sivusta. Laiva keikkui ihan helvetisti, ei tarvinnu ees ryypätä, kun sai ns. ilmaiset kännit.

Ravintoloissa kun on tiskien yläpuolella niitä koukkuja, joissa roikkuu laseja, niin niistä putoili koko ajan laseja alas. Yhdessä vaiheessa baarin työntekijät rupesivat keräämään noita laseja pois niistä koukuista, ettei kaikki lasit hajoaisi.

Karaokebaarissa karaokemonitori oli sellaisen jakkaran päällä. Paitsi yhden kerran...siis kun se putos siitä jakkaran päältä.

Yhdestä ravintolasta peruutettiin koko kattaus sen jälkeen, kun sieltä kertaalleen putos kaikki lautaset pöydiltä...

...Että sellainen se.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Petri Lindqvist

#3
Mun myrskysin matka on muistaakseni 19.12.1999 Silja Serenadella. Edellisenä iltana myrsky oli ollut vielä kovempi mitä se oli tuona iltana ja lehdissä oli juttua kuinka silja ja commodore luokan hyteissä, jossa kaikki ei ole pultattu kiinni, tavarat ja huonekalut olivat lennelleet.
Tuolloin kun itse olin risteilyllä tuuli oli siinä 22m/s. Ravintoloissa lenteli lautaset ja lasit, Promenaden katossa roikkunut ison joulukuusen toinen vaijereista katkesi ja koko kuusi irrotettiin tiputtamalla alas. Silloin oli yökerhossa riverdance show ja kuulin kuinka tanssiryhmän johtaja keskusteli risteilyisännän kanssa pitääkö show perua. Laiva ajoi kuitenkin siksi aikaa jonkun saaren suojaan ja heilunta väheni hieman. Silti muutamat tanssijat kaatuivat esityksen aikana. Oli komean näköistä kun aallot lyövät 9. kannelle ikkunaan.

Markus

#4
Mun myrskyisin matka oli just sillo se edellinen matka, eli 12/99 Silja Serenadella. Joku henkilökuntaan kuuluva oli kuulemma sanonu et myrskyn pikki ois ollu 33 m/s. Meiän hyttikäytäväst tippu yks pari metrii pitkä kattopaneli alas, kauhee rysäys vaa kävi. Sillo se riverdance show oli peruttu, mut ei se ollu ainoo kerta ku keskiyön show on jouduttu perumaan kovan tuulen takii.

Antti Ruusu

#5
Pahin myrsky mulla tais olla 98 keväällä ku olin wasa queenilla, en muista kuinka lujaa tuuli, mutta noin 20 m/s . Mun faija oli joskus 99 kesänä mariellalla niin sillo oli 30 m/s. samana päivänä Europa täräytti maarianhaminassa laituriin. :D niillä oli hytti 6:ssa kerroksessa ja vedet lens sinne ikkunaan... Sitte joka "jysäyksen" jälkeen valokeilat tuli mereen ja ne tarkkaili aaltoja.?

Jaakko Ahti

#6
Mun kovin myrskyni oli -95 tammikuussa kun menin Pomeranialla Gdanskiin... Ei mikään mukava matka, kun myrskyä oli kans n. 22-25m/s ja oli tätini kanssa sellasella neljän päivän risteilyllä ja meillä oli kahden hengen hytti, jonka ikkuna oli melkein koko ajan veden peitossa. Koko yön pomerania keikkui ja ryskyi ja natisi aivan sairaasri. (tosin mikäs ihme tuo kun on jiin pieni laiva) "Hauskinta" oli se, kun aamulla herättiin tosi kovaan rysähdykseen ja laiva keinui edelleen tosi kovin. Vähän ajan päästä tuli kuulutus jossa hätäinen naisääni polotti kovin jotain puolaksi... :-/ No, sitten kuulutus jatkuikin suomeksi, kun tämä samainen naisääni alkoi mitä säyseämmällä suomella että "hjyvä huomenta, aamiaine on khjatettu laiva ravintolassa..."  ::) ;D
No, eipä tosin tullut matkustajien pahemmin syötyä, kun pikku pomerania keinui koko päivän aivan helvetisti.
Muistui sitten myös mieleen se, kuinka (muistaakseni) marraskuussa 94 pomerania pysäytettiin helsinkiin keulaportin halkeamien takia
Jaakko Ahti

laivat

#7
Minun myrskyisin laivamatkani oli Silja Symphonylla syksyllä 1993. Tuuli puhalsi 25 m/s, mutta ei laiva niin pahasti keinunut. Välillä jysähteli ja laiva heilahteli voimakkaasti. Olympialla aaltojen pärskeet yltivät lähes komentosillalle asti.

Timo Selkälä

#8
Hei!
Oma pahin "myrskyisä" matka oli jo "rapakon" yli, eli matka Lontoon Convoysista Kanadaan, Port Alfrediin ja Point-au-Piciin. Itse asiassa myrsky ei ollut paha, mutta sitä "vanhaa" aallokkoa riitti. Matka sinnepäin kesti muistaakseni 11 päivää.

Siitäkin ikimuistoisesta Degerön matkasta - olin harjoittelijana - on kulunut jo yhdeksän vuotta. Kerran olimme myös Itämerelläkin myrskyssä, kun matka Lyypekistä Kemiin kesti hiukan tavallista kahta ja puolta vuorokautta kauemmin... Myöhästyimme noin puolitoista vuorokautta. Pahimmillaan Styrsö kulki noin neljää solmua.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Mälkiä

#9
En mä tiedä mistä se johtuu, mutta melkein aina kun tulen Tukholmasta takaisin Helsinkiin, niin merellä myrskyää. Vuonna -97 helmikuussa Isabellalla, -99 Mariellalla, -00 Gabriellalla, jne.. Mutta kuitenkin pahin oli viime kesän myrsky Gabriellalla, joka alkoi heti kun laiva pääsi Ahvenanmaan saariston ohi. Voihan sekin tietysti vaikuttaa, kun olimme 11. kannella, joten keinunta saattaa tuntua enemmän. Mariellalla -99, samassa myrkyssä olleen, Tukholmaan matkanneen Gabriellan keulaportti vaurioitui.  :-X

Kenny Leong

#10
Haappappaappaaaa!!!! Olenhan minäkin ollut pienessä myrskyssä ---->mutta se pahin myrskykokemus puuttuu vielä.
Pari vuotta sitten joulukuussa viikkoa ennen joulua menin perheeni kanssa Fantaasialla Tallinnaan ja kunnon keinunta alkoi heti 30min jälkeen lähdön.
Mielestäni keinunta ei ollut kovin pahaa(siskoni oksensi=), mutta välillä joutui ottaa tukea keulassa sijaitsevassa kahvilassa olessani.
Mielenkiintoisinta oli se kun istuin likkakaverini kanssa sielä keula kahvilassa niin tunsi kuinka alus "vajosi" hiukan alaspäin ja sitten aina tömähti aaltoon. Tuntui kuin olisi vauhti tyssännyt joka kerta kun kolahti. Ja nimenomaan kolahti. Keulasta nimittäin kuului joka kerta kun se kohtasi aallon niin sellainen metallinen "kolin kolin" -ääni.
Tuskin oli keulavisiiri mutta veikkasin sen olevan ankkurinkettinkiä taikka keularampin "ylähampaat" jotka paukuttivat sielä omassa "lokerossaan" visiirin sisällä.
Onko kenelläkään muulla samanlaisia kokemuksia Fantaasialta??  ????
Vesikin lensi aika korkealle. Menin kannelle komentosillan  alapuolelle keulaan ja vesi tavoitti meikäläisen pärstän sinneasti.
Että sellasta sitten.

Miran Hamidulla

#11
No ei mullakaan oikeen oo mitään kokemusta sellaisesta hirvittävästä myrskystä (ála 28.9.1994), mutta joskus pikkuskidinä oon joutunut Rosellalla tai Turellalla myrskyyn, josta en muista mitään muuta kuin et laiva heilui ja porukka voi pahoin. Paremmin muistamani aallokko kokemus on kesältä 1993 Norjasta, kun olin sellaisella valassafariristeilyllä(ei nähty yhtään valasta ;) ), silloin siellä oli sellainen aika paha aallokko, mikä ei ehkä Ruottinlaivaa olis niin hiveesti heilutellut, mutta sitä entistä valaanmurhauspaattia(joka ei ollut tavallista troolaria isompi) se heilutteli sen verran mukavasti, että matkustajat määrättiin ottaa meritautipilleri, ja mikä kaikkein pahinta alle 12 vuotiaat(joihin silloin kuuluin) määrättiin käyttämään pelastusliivejä. Mikä oli paljon pahempaa kuin aallokko, koska A) ne pelastusliivit oli tosi epämukavat, B) tunsin itseni pelleksi kun olin ainoo alle 12 vuotias siskoni ohella, ja muilla matkustajilla ei ollut näin ollen ollut pelastusliivejä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Globab

#12

   Mä en o vielä koskaan ollut laivalla niin että olisi tuullut 21m/s tai enemmän. Tulee kuitenkin mieleen tulomatka Tukholmasta (joskus vuonna 97-tai 98 lokakuussa) Silja Festivalilla Turkuun päin. Silloin tuuli joko miltei suoraan vastaan tai tuuli oli miltei täysin myötäistä. Muistan vain että laiva ei keinunut sivusuunnassa juuri ollenkaan, mutta nousi ja laski todella reippaan tuntuisesti....mikäs se termi tuollaiselle liikkelle olikaan? Muistaakseni joku puhui tuolloin 17-19m/s phaltavasta tuulesta.Rupesi jo tulemaan huono olo, mutta koska Ahvenanmeren ylitys ei kovin kauaa kestä, laiva pääsi pian saariston suojaan ja olo parani...ikävää että meinasi tulla noin helposti merisairaaksi... :(

   Tosin Europalla tuuli joskus huipuissa 19m/s suoraan vastaan, mutta se ei hirveästi tuntunut. Vesi vaan lensi hienosti ku keula osui aaltoon...

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Joonas - 06.12.2002, 18:26:32 Muistan vain että laiva ei keinunut sivusuunnassa juuri ollenkaan, mutta nousi ja laski todella reippaan tuntuisesti....mikäs se termi tuollaiselle liikkelle olikaan?

Se on pitching. Rolling on sivusuuntaista keinumista.

Globab




     Jaha,kiva tietää :). Seuraavan kerran ku oon kavereiden kanssa laivalla ja jos laiva sattuu noin keinumaan ni tokasen vaan että oh hoh, onpas vähän "pitchingiä". Varmaankin kysyvät "että mitä?!" ;D