Tallink Gruppin osake

Aloittaja Henri Sutinen, 05.09.2007, 15:15:27

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 29.01.2010, 20:48:33
Raskaasti tappiollinen...  suhteutahan se jakson liikevaihtoon.

No niin, olet kyllä siinä ihan oikeassa. Tuo sanavalinta tuli jostain alitajunnasta. Suhteutan itse koko ajan tuloksen liikevaihdon lisäksi mm. velkaantumisasteeseen. Kun velkaa on niin määrättömästi kuin Tallinkilla, senttikin tappiota on liikaa. Tallinkin on rahan sisään saamisen lisäksi myös saatava se pysymään sisällä, jotta velka ei lisääntyisi. Ekalla neljänneksellä velka jälleen lisääntyi (toki se lyhennysten ansiosta myös väheni, ja varmati enemmän kuin lisääntyi) eli pääomia syötiin.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Mattila - 31.01.2010, 00:02:13
ENN PANT LOPETTAA TALLINKIN JOHDOSSA
Voisikohan Tallinkin viimeaikainen huima kurssinousu olla jotenkin yhteydessä tähän?
(tänään tosin on näköjään tullut hiukan miinustakin)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

als

#77
Enn Pant annab Tallinkis teatepulga üle

30.01.2010 08:08
Juba 1996. aastast Tallinki juhtinud Enn Pant teatas eile, et lahkub järgmisel sügisel laevafirma juhi kohalt, kui ettevõte jõuab kasumisse. Analüütikute hinnangul on see täiesti tõenäoline.


http://www.e24.ee/?id=218499

Paremmin eestiä osaavat kertokoot enempi kyseisestä uutisesta.
(kato perkele tää olikin jo jonkun topicin alla, sori..)

Kalevi Lehto

Taas tänään on Tallinkin osake "pompannut" ihan ihmeesti, lähes 8%, miksiköhän?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.04.2010, 20:19:22
Taas tänään on Tallinkin osake "pompannut" ihan ihmeesti, lähes 8%, miksiköhän?


Joku. Koitaa lypsää ;D

Seppo Luoma-Aho

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.04.2010, 20:19:22
Taas tänään on Tallinkin osake "pompannut" ihan ihmeesti, lähes 8%, miksiköhän?

Yleensä pienetkin hyvät uutiset vaikeuksissa olevalta yhtiöltä saavat osakkeen nousemaan. Tällä viikolla niitä oli kaksikin: matkustaja- sekä rahtimäärien huima kasvu sekä julkisuuden spekulaatiot tappiollisen Rostockin liikenteen mahdollisesta lopettamisesta. Fastien mahdollisilla myynneillä tai vuokraamisilla saataisiin muutamalla eurolla lainoja lyhennettyä kun taas liikenteen jatkuessa aiheuttaisivat kasssan vajenemista

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 09.04.2010, 22:38:31
Yleensä pienetkin hyvät uutiset vaikeuksissa olevalta yhtiöltä saavat osakkeen nousemaan. Tällä viikolla niitä oli kaksikin: matkustaja- sekä rahtimäärien huima kasvu sekä julkisuuden spekulaatiot tappiollisen Rostockin liikenteen mahdollisesta lopettamisesta. Fastien mahdollisilla myynneillä tai vuokraamisilla saataisiin muutamalla eurolla lainoja lyhennettyä kun taas liikenteen jatkuessa aiheuttaisivat kasssan vajenemista

toisaalta noiden uutisten olisi pitänyt pomppauttaa osaketta jo monta päivää sitten. Osakehan ei matkustajamääräuutiseen reagoinut muistaakseni mitenkään.

Todennäköisempänä pidän osakkeella pelaamista. Epäilen, että isot omistajat yrittävät vedättää osaketta ylöspäin. Ja kokonaisuutena Tallinnan pörssi on ollut ylävireinen viime aikoina. Eiköhän tämä ole vain yksi osa sitä kokonaisuutta.

Kalevi Lehto

Tätä Tallinkin alkuvuoden kurssikehityskäppyrää kun katsoo, niin aika selkeästi siinä näkee, että jotakin aika merkittävää sen suhteen on tapahtunut ennen tammikuun puoliväliä, mutta mitä??
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?instrument=EE3100004466&list=2&pg=details&tab=historical
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.04.2010, 20:22:05
Tätä Tallinkin alkuvuoden kurssikehityskäppyrää kun katsoo, niin aika selkeästi siinä näkee, että jotakin aika merkittävää sen suhteen on tapahtunut ennen tammikuun puoliväliä, mutta mitä??
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?instrument=EE3100004466&list=2&pg=details&tab=historical

Katselin Tallinkin kurssikäyriä joku päivä sitten, ja mietin samaa. Tulin verranneeksi sitä muihin Tallinnan pörssin yrityksiin, ja se kyllä minusta noudattelee pörssin yleiskehitystä aika hyvin. Eli ei tarvitse olla sen kummemmasta kyse kuin siitä, että mielialat Suomenlahden eteläpuolella ovat nyt vähän positiivisemmat kuin viime vuonna. Esimerkiksi Kaubamajan osake on mennyt aika samaa rataa kuin Tallink.

Kalevi Lehto

Näyttääpä Tallinnan pörssi taas hieman innostuneen Tallinkista viime kuun matkustaja-, ym. lukumäärien julkistamisen jälkeen. Aika reipasta kurssinousua.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

#85
Sinänsä aika ihmeellistä, että Tallinkin osakekurssi on jo vuoden ajan vahvistunut kaiken aikaa, vaikkei yhtiö ole esittänyt mitenkään erityistä tuloksentekokykynsä kohentumista.
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?instrument=EE3100004466&list=2&pg=details&tab=historical&lang=en&currency=0&downloadcsv=0&date=&start_d=17&start_m=7&start_y=2010&end_d=17&end_m=1&end_y=2011&period=year
Olisiko tuo sitten noussut lähinnä vain yleisen indeksin vanavedessä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 17.01.2011, 20:30:17
Sinänsä aika ihmeellistä, että Tallinkin osakekurssi on jo vuoden ajan vahvistunut kaiken aikaa, vaikkei yhtiö ole esittänyt mitenkään erityistä tuloksentekokykynsä kohentumista.
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?instrument=EE3100004466&list=2&pg=details&tab=historical&lang=en&currency=0&downloadcsv=0&date=&start_d=17&start_m=7&start_y=2010&end_d=17&end_m=1&end_y=2011&period=year
Olisiko tuo sitten noussut lähinnä vain yleisen indeksin vanavedessä?

Toisaaltahan tuossa odotetaan ennenkaikkea tulevia aikoja. Eli tosiaan kun velka vähenee 3 seuraavan vuoden aikana reippaasti, Viro on jatkuvasti tiukemmin kiinni Suomessa Euron ja työmarkkinoiden myötä ja lisäksi kun se tuloksentekokyky ei ole mitenkään merkittävästi ainakaan huonontunut, päinvastoin Tallinkin brändillä liikennöitävillä reiteillä menee hyvin eikä Silja ole juuri tullut alas, myös uskoa näyttää olevan. Velkaa toki edelleen on paljon ja Superfastien liikenne ei juuri vakuuta. Silja Europalle pitäisi tehdä jotain sisältä päin ja pikkuhiljaa myös Serenadelle ja Symphonylle. Samoin Sea Windillä ei mennä enää kovin montaa vuotta. Samoin vanhemmat laivat pitäisi saada kaupaksi suht hyvään hintaan. Muuten mitään dramaattista tuskin tulee tapahtumaan ja siksipä huonommat ajat näyttäisivät toistaiseksi olevan jäämässä taakse. Vaikka Tallinkin laivastosta olisi mitä mieltä, on pääkilpureilla paljon suuremmat mylläykset edessä 2-5 vuoden sisällä. Nykylaivasto kuitenkin on tehokasta ja suoriutuu tehtävästään hyvin. Ongelma on enemmän ollut ehkä siellä myynti- ja palvelupuolella ja siis tällä hetkellä näyttää matalasesongiksi pirteältä.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 18.01.2011, 02:02:09
Velkaa toki edelleen on paljon ja Superfastien liikenne ei juuri vakuuta.
Niin, tuo Superfast-liikenne, jonka Tallink meni ahneuksissaan (ja ehkäpä myös ruotsalaisten rahoittajapankkiensa yllyttämänä...) ostamaan. Varmaankin Tallinkin lyhyen historian huonoin liiketoimi. Mutta... -mikä siinä oikein meni niin pahasti metsään? Onhan kuitenkin tuota reittiä liikennöity ihan kannattavastikin Finnlinesin ja muidenkin toimesta ja Superfast Ferriesinkin liikenne tietääkseni oli voitollista toimintaa. Katosiko toiminnan mielekkyys, kun liikenne siirrettiin rauhallisesta ja ruuhkattomasta Hangosta  pääkaupunkiin? Voipi olla, tai sitten osasyynä asiakaskatoon vaikutti ehkä myös silloinen yleinen "badwill" koko Tallink-yhtiötä kohtaan, jota ruokki osaltaan yhtiön johdon kompurointi monissakin PR-puolen asioissaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 18.01.2011, 02:02:09
Eli tosiaan kun velka vähenee 3 seuraavan vuoden aikana reippaasti, Viro on jatkuvasti tiukemmin kiinni Suomessa Euron ja työmarkkinoiden myötä ja lisäksi kun se tuloksentekokyky ei ole mitenkään merkittävästi ainakaan huonontunut,

Itse asiassa velkataakka ei ole läheskään ainoa Tallinkin ongelmista, vaikka velkaisuutta mittaava gearing onkin edelleen luvattoman surkea (muistaakseni 160:n luokkaa, kun alle 100:ssa pitäisi pysytellä) . Parannuksesta huolimatta viime tilikauden tilinpäätös ei tarkemmalla perkauksella ole kovin häävi, ja yrityksen kannattavuus on edelleen luvattoman heikko. Tallinkin osaketta ei voikaan pitää hyvänä sijoituksena sen enempää pitkällä tähtäimellä (osinkoja ei ole vuosikausiin luvassa) kuin lyhyeenkään kaupankäyntiin - hinnanvaihtelut ovat niin mitättömiä.