Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Eli siis toisin sanottuna makuuttavat alukset maaliskuun alkuun asti. Keskitalven ajaksi varmaan järkevä ratkaisu.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

No, ensinnäkin alukset ovat olleet kohtalaisen kovassa käytössä jo kahdeksan vuotta, joten ihan ok idea. Mieleen vain tulee että tehdäänkö samalla jonkin sortin konseptinmuutosta - en puhu mattojen vaihdosta vaan lähinnä muutoksista joilla saataisin miehistöä käytettyä tehokkaammin tai tuottoa lisättyä. Esimerkki olisi respan ja kaupan yhdistäminen tai vastaavaa, sekä kuutoskannen muuttaminen esimerkiksi couchetteosastoksi. Koska matkustajaliikenteen kohdalla tuo lienee kaikkein huonoin kausi voinemme todeta matkustajaliikenteen muuttuneen yhä tärkeämmäksi - ja sehän pitää paikkansa senkin takia koska rahtiliikenne on mennyt viime aikoina yhä huonommin. Koska ei ole kuulunut mitään telakkasopimuksista voinemme todellakin olettaa että rakenteellisia muutoksia ei tehdä, sillä niistä kuulisi jo jotakin ja ne maksaisivat vissiin jonkin verran rahaakin mihin firmalla tuskin on varaa juuri nyt. Aluksiinhan on ainakin kaksi erilaista laajennussuunnitelmaa tehty jo Superfastin aikana, joista se lievempi versio toteutettiin IX:lle ja X:lle.

Muuten Jani lienee oikeassa - makuutukselta tuo vaikuttaa. Toinen tarina on jatkuuko liikenne maaliskuussa vai ei.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Kyllähän se on jo maallikon silmissä kohtalaisen iso remontti, jos laivan nimi on vaihdettu. Kuten luulisin tässä tapahtuvan; ulkovärityksen radikaalimpi muuttaminen olisikin jo kalliimpi projekti.
Konseptin muuttaminen voi tietysti tarkoittaa muutakin: linjasäätöä (Suomen satamaksi joku Vuokkia parempi, osa vuoroista taas Tallinnaan?), henkilöstön, kenties lipunkin vaihtoa (olisiko Ruotsi parempi lippumaa, jos henkilöstöksi halutaan monikansallinen suomen ja saksan kielten taitoinen sekaporukka?) tai jotain sellaista, mitä emme osaa tässä edes pähkäillä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jesse Saarimäki

Tallinkillahan on ymmärtääkseni melkoisen suuri säästötarve, jotta tämän taloustilanteen yli kyetään seilaamaan mahdollisimman vähin kolhuin. Viimeksihän on väki vähentynyt / saanut lomautuspaperit maissa, ja meriliikenteeseen keskittyvällä yrityksellä suurimmat siivut kustannusrakenteesta lienee olevan merellä, joten Saksan liikenne saattaa olla nyt Pantin & Co punakynän alla...

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kim Helle - 17.11.2009, 20:47:06
Melkoisen laajat työt ja kunnostukset alkamassa, rivien välistä vois kyllä ymmärtää vähän muutakin. :-\

Kun pörssiyhtiö ei voi virallisen päätöksen uupuessa sanoa suoraan, että liikenne loppuu, pistetään (luultavasti muuallakin kuin täällä) vellovan huhumyllyn rauhoittamiseksi tiedote, jossa annetaan jo epäsuorasti ymmärtää, että liikenne on tullut tiensä päähän...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#155
Tulevat ilmastopalaverien päätökset päästökauppaan liittyen saattavat vaikuttaa Itämeren liikenteessä aika paljonkin. Jos varustamoillekin säädetään jonkinlainen ilmastomaksu, siirtyy se asiakkaiden maksettavaksi. Tällaisen uskoisin suosivan nimenomaan ropax-liikennettä ja Tallinkin Saksanlaivojen pysyminen Itämerellä olisi erittäinkin suotavaa, vaikka sitten jonkun toisen operaattorin alaisuudessa.
En ihmettelisi, vaikka näitä juttuja laskeskeltaisiin innokkaasti jossain muuallakin, kuin Tallinnassa. Esim.MannLinesille voisi tuoda kohtalaistakin lisäarvoa muutamille Itämeren vuoroille, jos niillä olisi tarjolla myös runsaasti matkustajapalveluita. Ja koska varustamolla ei omia matkustajapalveluperinteitä ole, tuon kompetenssin voisi hankkia Tallinkilta, joka suoraan ei heidän kilpailijansa ole -tämä siis ihan heittona, joka ei perustu mihinkään muuhun, kuin siihen raakaan faktaan, että täysien rahtien saaminen joka laivaan tällaisena aikana on jokseenkin mahdotonta.
Tietysti pitää muistaa myös Tallinkin omat mahdollisuudet työllistää Saksanliikenteestä vapautuvat lauttansa. Baltian ja Ruotsin välisessä liikenteessä uskoisin olevan töitä ainakin toiselle.

Tallinkin nyt ainakin tässä muodossa ilmeinen vetäytyminen Saksanliikenteestä selittää osaltaan myös Finnlinesin kummallisen satamavaihdon Saksassa. Kiireetön rahti, joka tähän asti on mennyt Tallinkilla, pyritään nyt imppaamaan Finnlinesin vajaateholla pyöriville, Puolan kautta meneville vuoroille kun yhteys Rostockin ja Vuokin välillä F:n aluksilla saadaan säilymään.
Villi veikkaukseni olisi, että Finnlines oli saanut neuvottelukontaktin johonkin Tallinkia käyttäneeseen Rostockin rahtiasiakkaaseen ja tällä perusteella päättänyt vaihtaa Puolan kautta kulkevien vuorojensa sataman. Tämän jälkeen Tallink pääti vetäytyä, kun huomasi perusasiakaspohjan olevan valumassa pois ja vuodenajan heikoimman uusien houkuttelemiseksi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

#156
Aiheesta Taloussanomat:

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/11/23/tallink-silja-seisottaa-aluksiaan-telakalla/200924281/139

Tulee mieleen, että jos linjaa haluttaisiin jatkaa pidettäisiin ainakin toinen alus liikenteessä.

Toisaalta molemmat laivat samaan monttuun saattaa tulla halvemmaksi ja logistisesti helpommaksi.

Toisaalla kirjoitettiin Silja Europan telakoinnin siirtyneen tammikuulta maaliskuulle, jospa Superfastit täyttävät Naantalin montun tammi-maaliskuussa?

(Kenelläkään tarkempaa tietoa?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 17.11.2009, 21:13:26
Eli siis toisin sanottuna makuuttavat alukset maaliskuun alkuun asti. Keskitalven ajaksi varmaan järkevä ratkaisu.

Paitsi että Finnlines iski takaisin välittömästi omalla Rostockin vuorollaan...

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 02.12.2009, 13:20:52
Paitsi että Finnlines iski takaisin välittömästi omalla Rostockin vuorollaan...

Tosin Finnlines ilmnoitti Rostockin reitin avaamisesta ennen Tallinkin päätöstä pitää keskitalvi alukset huoltotauolla.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 02.12.2009, 13:59:49
Villi veikkaukseni olisi, että Finnlines oli saanut neuvottelukontaktin johonkin Tallinkia käyttäneeseen Rostockin rahtiasiakkaaseen ja tällä perusteella päättänyt vaihtaa Puolan kautta kulkevien vuorojensa sataman. Tämän jälkeen Tallink pääti vetäytyä, kun huomasi perusasiakaspohjan olevan valumassa pois ja vuodenajan heikoimman uusien houkuttelemiseksi...

Jaa, tekisiköhän Finnlines noin merkittävän päätöksen pelkästään joltain rahtiasiakkaalta saadun kuulopuheen perusteella? Tämä nyt on veikkailua puolin ja toisin, mutta luulisin että heillä on ollut jotain hieman varmempaakin tietoa asiasta.

Kalevi Lehto

Missähän muuten mahtavat Tallinkin Superfast-alukset "luurata" tällä hetkellä, ainakaan MarineTraffic ei löydä?
Tullaankohan näitä seisottamaan ehkä Tallinnassa vai missä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.01.2010, 13:45:10
Missähän muuten mahtavat Tallinkin Superfast-alukset "luurata" tällä hetkellä, ainakaan MarineTraffic ei löydä?
Tullaankohan näitä seisottamaan ehkä Tallinnassa vai missä?


Koplissa ARPS:n mukaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Taloussanomat aiheesta (ei vieläkään tietoa jatkosta):

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/02/tallinkin-superfastien-paluu-viivastyy/20101586/139

"Tallinkin Superfast-alusten paluu Helsinki–Rostock-reitille viivästyy. Alukset vedettiin pois liikenteestä vuodenvaihteessa telakoinnin takia ja niiden odotettiin palaavan liikenteeseen maaliskuussa.
Sakari Nupponen
2.2.2010 11:44
Kommentit 3

Tallinkin kotisivuilla on jo kuukauden ajan luvattu kertoa uusista aikatauluista "lähiaikoina".

– Ei ole mitään uutta kerrottavaa. Edetään telakoinnin mukaan. Helmikuun aikana kerrotaan lisää, Tallink Silja Oy:n varatoimitusjohtaja Pasi Näkki sanoo.

– En uskalla sanoa, onko se (Superfastien paluu) maaliskuuta vai huhtikuuta.

Sen sijaan virolaislehtien tietoa toisen Superfast-aluksen vuokraamisesta Haitiin avustustehtäviin hän pitää "kuplana".

Joulukuisten matkustajatilastojen mukaan Tallinkin matkustajamäärä putosi Saksan-reitillä 32 prosenttia, henkilöautomäärä 54 prosenttia ja rahdit 23 prosenttia.

Reitti on ollut raskaasti tappiollinen, koska Superfastien merimiehillä on suomalaiset työehdot, mutta Viron valtio ei maksa aluksille varustamotukea."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ville Walden

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.02.2010, 12:13:40


Sen sijaan virolaislehtien tietoa toisen Superfast-aluksen vuokraamisesta Haitiin avustustehtäviin hän pitää "kuplana".



No sen nyt saattoi arvatakin!!! Kannattaahan se nyt mediassa toisten hädällä brassailla!!! "ME lähetämme aluksemme Haitiin avuksi!!!!" "Lähetämme myös lääkkeitä ja lääkäreitä aluksemme mukana!!!"
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Ville Taavitsainen

muistaakseni Tallink ei missään vaiheessa väittänyt että se olisi lähettämässä alustaan sinne vaan se oli postimees-lehden juttu. vähän järkee noihin juttuihin pliis.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019