Tallink luopumassa Superfasteista?

Aloittaja Miran Hamidulla, 02.04.2008, 17:32:27

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.03.2011, 22:41:13
SF VII Starin tilalla 6.3-13.3.11, josta ilmoitettiin vasta tänään. Starilla siis ilmeisimmin jotain yllättävää ja äkillistä korjaustarvetta.

http://www.tallinksilja.com/NR/rdonlyres/AF9DE892-E47F-46D1-9367-840A79D4EF6B/0/Timetable201120110304.pdf

Myös Superfast VIII on siirtynyt matkustajasatamaan. Aikovatkohan käyttää sitäkin lähiaikoina? Tuskin ihan huvikseen siirrellään...

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 06.02.2011, 10:53:10
2009/2010     22 342 000   -14 637 000
Q1 10/11       7 439 000    - 4 536 000
Yhteensä   224 954 000   -22 967 000

Tallink   Tukholma-Riga
      Liikevaihto   Tulos   
2009/2010     52 558 000   -2 558 000
Q1 10/11     12 144 000   -1 738 000
Yhteensä   169 957 000   -9 893 000

Tappiot alkavat muutolla Hangosta Helsinkiin. Markkinaosuus laskee 56 % matkustajista ja 23 % rahdista noin 15 % muutamassa vuodessa. Mainitaan myös että Helsinki-Tallinnalinja teki viime vuonna 73 MEUR tulosta. Superfastit ovat siis myytävänä.


Tallink ilmoitaa että koko konsernin tulos  on 2010  + 22 Meur ja jos näin on niin Suomi - Ruotsi ja muutamat rahtilinjat sekä Reban vuokraaminen on tuottanut sen puuttuvan 34 Meur tappiota. Mahtaako näin olla vai onko Tallinkilla jotain muuta liiketoimintaa joka näin massiivisesti syö tuottavan Tallinalinjan tulosta.

Tallinnan linja + 73 mil eur
saksa / latvia  - 17. mil eur
Muut tappiot   - 34  mil eur

= 2010         + 22 Meur

Matti Holmström

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 06.03.2011, 17:57:04
Myös Superfast VIII on siirtynyt matkustajasatamaan. Aikovatkohan käyttää sitäkin lähiaikoina? Tuskin ihan huvikseen siirrellään...

Ilmeiseti vähitellen alkaa valmistautua uuteen sesonkiin kun liikenne alkaa taas...   http://www.tallinksilja.com/fi/schedules/helRos/


Jukka Koskimies

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.03.2011, 22:41:13
SF VII Starin tilalla 6.3-13.3.11, josta ilmoitettiin vasta tänään. Starilla siis ilmeisimmin jotain yllättävää ja äkillistä korjaustarvetta.

http://www.tallinksilja.com/NR/rdonlyres/AF9DE892-E47F-46D1-9367-840A79D4EF6B/0/Timetable201120110304.pdf

Star on nyt Naantalin telakalla. Tuli sinne tänä aamuna 8:n aikoihin.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 06.03.2011, 21:48:14
Tallink ilmoitaa että koko konsernin tulos  on 2010  + 22 Meur ja jos näin on niin Suomi - Ruotsi ja muutamat rahtilinjat sekä Reban vuokraaminen on tuottanut sen puuttuvan 34 Meur tappiota. Mahtaako näin olla vai onko Tallinkilla jotain muuta liiketoimintaa joka näin massiivisesti syö tuottavan Tallinalinjan tulosta.
Tallinnan linja + 73 mil eur
saksa / latvia  - 17. mil eur
Muut tappiot   - 34  mil eur
= 2010         + 22 Meur

Itse asiassa ReBan vuokraaminen ei syö tulosta. Sen ja muutaman muun aluksen makuuttaminen syö tulosta, sillä laivan makuuttaminen ei tuo tuloja, mutta sen sijaan menoja, sillä se on silti pidettävä kunnossa. Jos esimerkiksi suljet sähköt ja sitä kautta tuuletuksen jne niin homeongelmat tulee todella nopeasti. Muista myös että tuo operatiivinen tulos on vain LINJAN tulos - eli paljonko liikennöinti tietyllä reitillä on tuottanut suoraan sen reitin aiheuttamien kulujen suhteen. Siihen sisältyy siis palkat ja polttoainekulut reitillä kulkeville aluksille. Siihen ei sisälly kaikkia muita kuluja. Vakuutuskuluista esim. en tiedä - joku muu varmaankin tietää senkin. Lisäksi siitä puuttuu maaorganisaation kulut, ei nekään pyhällä hengellä elä. Sitä en muuten tiedä onko tuossa tuloksessa hotelli- ja taksipuolikin, vai onko ne erikseen, en ole huomannut sitä katsoa, vaan ne tulivat mieleen vasta tätä kirjoittaessa.

Joten tuossa näkymättömiä kuluja ovat siis ainakin:
Kaikki makuutetut alukset makuutusajaltaan.
Maaorganisaatio ainakin siltä osin joka ei suoraan koske tuota kyseistä reittiä.

Näin ollen reittikohtainen tulos ja konsernin tulos eivät ole vertailukelpoisia.

Kiintoisaa muuten että huhu Superfasteista ja Stenasta eksyi tännekin viimein - johan sitä on jatkunut kaksi vuotta. Se alkoi Superfast V ja VI ja muuttui heti Cap Finisterre-kaupan jälkeen VIIn ja VIIIiin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Selkälä

Ja kaupasta tuli melkein totta. Ei siis myyty.
Tallink Grupp                  Company Announcement                   07.03.2011

Chartering of Superfast vessels



Tallinn, 2011-03-07 08:50 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Chartering of Superfast
vessels

The subsidiaries of AS Tallink Grupp, Baltic SF VII Ltd and Baltic SF VIII Ltd
have concluded the charter agreements with Stena Line Ltd for M/S Superfast VII
and M/S Superfast VIII. The vessels will be delivered after the end of the high
season in August 2011. Until then they are operated on their current route by
Tallink. The agreed charter period is three years with the charterers' option
to extend for one additional year. The vessels will be operated in the UK
waters.

Tallink has been operating M/S Superfast VII and M/S Superfast VIII between
Finland and Germany since April 2006. As a result of the increased competition
on the route, the increased fuel prices and global recession in the past few
years the financial result of Finland-Germany segment of Tallink has become
negative. For the 2009/2010 financial year Tallink reported a loss of EUR 14
million from this segment. The prospective charter will improve the result of
these vessels so that they will be generating a profit.

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=news&news_id=247233
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#246
Näyttäisi kuitenkin tällä kertaa olevan kyse muustakin, kuin iänikuisesta suunsoitosta:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Tallink+siirt%C3%A4%C3%A4+Superfastit+syksyll%C3%A4+Britanniaan/1135264340310

Hyvä, jos saavat purkit tuottavampaan työhön. Niin paljon tästä aiheesta on jauhettu kaikenlaista, että oikeastaan on helpottavaa kuulla asioiden järjestyvän. Näin siitäkin huolimatta, että kilpailun katoaminen Suomen ja Saksan välisestä matkustajaliikenteestä ei ole ollenkaan hyvä asia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joni Huopana

Vihdoinkin Superfastit saadaan tuottamaan! Stena saa varmaan ihan sopivat laivat näistä.

Jatkossa vaan ei sitten ole varalaivoja Staria ja Superstaria korvaamaan niiden telakointien ajaksi.

Tiina Smit

#248
Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 07.03.2011, 17:38:16
Jatkossa vaan ei sitten ole varalaivoja Staria ja Superstaria korvaamaan niiden telakointien ajaksi.

Tallinkhan ei tuota telakointia samaan tapaan harrasta kuin Viking Line. Että korvauslaivoja tuskin tarvitaan kovin usein, kun Tallinkin laivoistakin vain Galaxylla on tänä vuonna normaali telakointi.

Saa nähä, että saako Tallink  seuraavien 3-5 vuoden aikana kaikki kolme Superfastia myytyä, kun 2013 nykyinen M/S Atlantic Visionkin tulee takaisin Kanadasta. Vai yrittäneekö linjaa sillon uudelleen.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 07.03.2011, 17:38:16
Jatkossa vaan ei sitten ole varalaivoja Staria ja Superstaria korvaamaan niiden telakointien ajaksi.
Vana Tallinn peliin vaan! ;D

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 07.03.2011, 19:34:44
Saa nähä, että saako Tallink  seuraavien 3-5 vuoden aikana kaikki kolme Superfastia myytyä, kun 2013 nykyinen M/S Atlantic Visionkin tulee takaisin Kanadasta. Vai yrittäneekö linjaa sillon uudelleen.

Stenan omasta tiedotteesta käy ilmi, että alukset tullaan telakoimaan samankaltaisiksi päivälautoiksi kuin neljäs sisaralus Seafrance Molierekin nykyään on. Näinollen rahtauksen jälkeen alukset eivät Tallinkin omassa reittiverkostossa kelpaa enää kuin Tallinnan linjalle, jossa on jo valmiiksi kaksi parempaa nopeaa päivälauttaa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

Mikä taas ei mitään tarkoita - sillä on yleistä että aluksia muutetaan kun ne aloittavat vuokraliikenteen - ne on yleensä muutettava takaisin alkuperäiskuntoon ellei asiasta ole erikseen sovittu vuokrasopimuksessa. Ihan yleinen käytäntö.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Peter Nielsen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 07.03.2011, 20:18:51
Vana Tallinn peliin vaan! ;D

Kyllä se taitaa Tallink päästä nyt siitäkin eroon.

Mikko-Oskari Koski

Mielenkiintoinen väite. Kiinnostaisi kuulla lisääkin -vai oletko kenties itse liikkeellä intialaisen toimeksiantajan keikalla?  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

SST:n mukaan Stena investoi alusten muutostöihin 14 MEUR ja alukset korvaavat Stena Voyagerin, Stena Navigatorin ja Stena Caledonian. Lisäksi Stena rakentaa noin 100 MEUR:lla uuden sataman Loch Ryaniin, joka korvaa Stranraerin sataman.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.