Laivakuvauksen kahtia jakavat mielipiteet

Aloittaja Miran Hamidulla, 15.04.2001, 18:34:19

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Laivakuvaaminen ja valokuvaaminen yleensä on asia, johon liittyy paljon mielipiteitä, jotka jakavat porukan kahtia. Niinpä aattelin keskustella täällä foorumissa laivakuvauksen suurista kahtia jaoista, joita on tullut esiin eri yhteyksissä. Ottakaa kantaa(jokainen sanokoon mielipiteensä) ja keksikää lisää kahtia jakoja!!!

KAHTIAJAOT MIELIPITEITENI KERA:

VOIKO LAIVASTA OTTAA PERÄKUVIA?
- Voi, koska laivat on tärkeää kuvata myös perästä, ja jotkut laivat esim. Oriana voivat olla jopa hienompia perästä päin. Laiva kylki pitää tietenkin olla näkyvissä selvästi, mikä pätee myös keulakuviin. Peräkuva, jossa näkyy selvästi laivan kylki on parempi kuin suoraan laivan keulasta otettu kuva, jossa ei näe laivan kylkeä.

ONKO SÄÄLLÄ MITÄÄN VÄLIÄ LAIVAKUVAUKSEN KANNALTA?
- Ei ole, jos sää sallii vain kuvauksen(eli ei ole esim. sumua). Kauniina aurinkoisina päivinä kuvatut kuvat ovat tietenkin hienoja, mutta toisaalta pilvisenä päivänä kuvatuissa kuvissa on taas se oma dramaattinen tunnelmansa, joka aurinkopäivän kuvista puuttuu.

OVATKO JÄÄKUVAT HYVIÄ?
- Ovat sillä laivan ympärillä oleva jää tuo oman arktisen tunnelmansa.

OVATKO SATAMAKUVAT HUONOMPIA KUIN MERELLÄ OTETUT?
- Eivät ole kunhan satamakuvat on kuvattu merenpuolelta. Eteläsatamassa laivojen ympärillä oleva miljöö on niin upea, että satamaympäristöstä ei ole haittaa. Hernarissa se miljöö haittaa vähän muttei paljoa?

KANNATTAAKO LAIVAA KUVATA, JOS SIITÄ EI SAA HYVÄÄ KUVAA?
- Kannattaa aina yrittää kuvata edes kerran, jos ei ole kuvannut kuvauskohdetta aiemmin. Sillä ainahan kuvaa voi yrittää parannella jälkikäteen edes siedettäväksi kuvankäsittely ohjelmalla, jolloin siitä saa hyvän väliaikaisen kuvan siksi aikaa, että saa kuvattua uuden paremman tilalle. Tapauksessa, jossa on menny jotain kuvaa varten varta vasten johonkin kaukaiseen paikkaan, ja todennut siellä kuvauksen olevan vaikeaa, kannattaa ottaa edes jonkinlainen kuva, jottei tule ihan hukka reissu.

OVATKO YÖKUVAT HYVIÄ?
- Niissä on oma tunnelmansa, vaikka laiva ei erotu niin hyvin kuin päiväkuvissa. Itse kuvaan tuollaisia kuvia vain hyvän tilaisuuden tullen, mutta en lähde metsästämään niitä tietoisesti.

KANNATTAAKO LAIVOISTA KUVATA MYÖS YKSITYISKOHTIA?
- Kuten myös yökuvia kuvaan niitä vain hyvän ja mielenkiintoisen tilaisuuden tullen.

OVATKO TELAKALLA OLEVIEN LAIVOJEN KUVAT HYVIÄ?
- Ovat, koska ne ovat ainoita, joissa saa myös laivan vedenalaiset osat näkyviin. Telakka miljöö nostureineen laivan ympärillä on usein myös aika hauska tausta laivakuvalle.

KANNATTAAKO YHDEN LAIVAN KUVAAMISEN VUOKSI AJAA SATOJA KILOMETREJÄ ESIM. KERAVALTA RAUMALLE?;)
- No tottakai! Olen kerran ajanut kuvaamaan Ulyssesia Raumalle, ja aion tulevaisuudessa käydä siellä kuvaamassa SeaFrancen, uuden Tallinkin, North Linkit sekä kaiken muunkin mielenkiintoisen, jota siellä vain keksitään rakentaa. Aion myös vierailla myös muiden telakoiden liepeillä kuvailemassa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kenny Leong

#1
Meikäläinen kun alkaa kuvaamaan jotain laivaa niin sitä oikein innostuu kun on ottanut sen ensinmäisen kuvan ---->seuraavaksi onkin jo yksi filmi täynnä kuvia vain siitä yhdestä ja ainoasta laivasta. :o
Esim. kun kuvasin Carnival Spiritiä niin siinä paukahti yhtäkkiä kolme rullaa --->sairasta loppujen ;D lopuksi mutta se kannattaa toisaalta kuvata niinkin paljon. Ainakin joku otos on se onnistunut.  
Muuten tuo Mirin lista on oikein hyvä.

laivat

Milipiteeni laivakuvaamisesta:


I. Voiko laivasta ottaa peräkuvia?
- Voi, sillä laiva on hyvä kuvata joka suunnasta, jotta saadaan mahdollisimman hyvä käsitys kuvattavasta laivasta, ja jotkut laivat on tosiaan hienompia takaapäin kuvattuna.


II. Vaikuttaako sää laivakuvaukseen?
- Kyllä, koska esim. kova tuuli, sumu sekä vesi- ja lumisade pilaavat
kuvausmahdollisuuden lähes täysin.


III. Jääkuvat
- Tottakai. Jääkuvat ovat hienoja.


IV. Ovatko satamakuvat huonompia, kuin merellä otetut kuvat?
- Ei ole, tosin merellä otetut kuvat on kyllä hieman hienompia.


V. Kannattaako laivaa kuvata, jos siitä ei saa hienoa kuvaa?
- Kannattaa, jos on matkustanut pitkän matkan saadakseen kuvattua jonkin tietyn laivan.


VI. Yökuvat
- Yökuvat on ihan hienoja.


VII. Kannataako laivojen yksityiskohtia kuvata?
- Yksityiskohtakuvat ovat hienoa, joita kannattaa kuvata kun kyseessä on jokin erikoisempi laiva tai kuvauskohde.


VIII. Telakkakuvat
- Ovat hienoja, koska taustalla näkyy erilainen miljöö. Telakalla saa kuvattua myös laivojen vedenlaisia osia.


IX. Kannattaako laivakuvaamisen takia ajaa satoja kilmometrejä?
- Lyhyt ja ytimekäs vastaus: Kannattaa!

Heikki Helen

#3
VOIKO LAIVASTA OTTAA PERÄKUVIA?
-Paras kuvani Royal Princessistä tuli perästä päin. Riippuu tilanteesta...

ONKO SÄÄLLÄ MITÄÄN VÄLIÄ LAIVAKUVAUKSEN KANNALTA?
-On, aurinkoinen sää antaa laivakuvaukseen paljon paremmat mahdollisuudet kuin esim. sumuinen sää.

OVATKO JÄÄKUVAT HYVIÄ?
-Joskus.

OVATKO SATAMAKUVAT HUONOMPIA KUIN MERELLÄ OTETUT?
-Ei välttämättä, mutta itse suosin mereltä otettuja kuvia.

KANNATTAAKO LAIVAA KUVATA, JOS SIITÄ EI SAA HYVÄÄ KUVAA?
-Ehdottomasti kyllä. Aina ei huomaa joitain yksityiskohtia aluksissa ja kun joku jälkeenpäin alkaa esim. FCBS:ssä kyselemään jostain ko. asiasta, niin huonotkin kuvat voi auttaa. Eikä sitä koskaan tiedä jos satut ottamaan esim. viimeisen kuvan jostain aluksesta...

OVATKO YÖKUVAT HYVIÄ?
-Mielestäni ne ovat erittäin hienoja...

KANNATTAAKO LAIVOISTA KUVATA MYÖS YKSITYISKOHTIA?
-Kyllä, vähän sama asia kuin toiseksi edellisessä kysymyksessä...

OVATKO TELAKALLA OLEVIEN LAIVOJEN KUVAT HYVIÄ?
-Yleensä ne ovat keskeneräisiä, eikä siksi hyviä, mutta joskus ei ole valinnan varaa...

KANNATTAAKO YHDEN LAIVAN KUVAAMISEN VUOKSI AJAA SATOJA KILOMETREJÄ ESIM. KERAVALTA RAUMALLE?
-Jos itse pitäis yksinään maksaa, niin aluksen pitäis olla jotain jota ei näe koskaan uudestaan. Nykyisellä pudjetilla en lähtisi, vaikka mieli tekisi... Mir: Pääseekö mukaan Raumalle?
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#4
Heikki Helen: Jaa-a. Vaikee sanoo vielä kun oon menossa Raumalle vasta syksyllä, ja enkä oo asiaa näinollen vielä kovin paljoa miettinyt. Se, että lähdenkö Raumalle riippuu vielä aika monesta asiasta mm. siitä lainaako faija mulle autoaan vai ei. Mut palataan asiaan tuonnempana...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Antti Ruusu

VOIKO LAIVASTA OTTAA PERÄKUVIA?
Tottakai

ONKO SÄÄLLÄ MITÄÄN VÄLIÄ LAIVAKUVAUKSEN KANNALTA?
Ei oikeastaan tosin aurinkoisella ilmalla saa parempia ja tarkemman näköisiä kuvia.

OVATKO JÄÄKUVAT HYVIÄ?
Yllättävää kyllä,(en olis uskonu)

OVATKO SATAMAKUVAT HUONOMPIA KUIN MERELLÄ OTETUT?
Ehkä vähän, tosin mulla on niitä ihan likaa :'(

KANNATTAAKO LAIVAA KUVATA, JOS SIITÄ EI SAA HYVÄÄ KUVAA?
todellakin....

OVATKO YÖKUVAT HYVIÄ?
Joo... itse olen todella innostunut niistä :)

KANNATTAAKO LAIVOISTA KUVATA MYÖS YKSITYISKOHTIA?
ei... ennen kuvasin ja se oli tyhmää...

OVATKO TELAKALLA OLEVIEN LAIVOJEN KUVAT HYVIÄ?
joo, ja varsinkin ku toi vuosaari on niin lähellä

KANNATTAAKO YHDEN LAIVAN KUVAAMISEN VUOKSI AJAA SATOJA KILOMETREJÄ ESIM. KERAVALTA RAUMALLE?
riippuu laivasta.... en kyllä menis kuvaamaan mitää uutta tallikkia, mutta jos se oli esim. silja uus niin kyllä varmaan

Aleksi Lindström

#6
VOIKO LAIVASTA OTTAA PERÄKUVIA?
-Voi, jos se ei jää ainoaksi kuvaksi. Sen lisäksi tarvitaan kuvia muista suunnista täydentämään käsitystä laivan ulkonäöstä.

ONKO SÄÄLLÄ MITÄÄN VÄLIÄ LAIVAKUVAUKSEN KANNALTA?
-Rankkasateella voi tulla vähän epäselviä kuvia...

OVATKO JÄÄKUVAT HYVIÄ?
-Omituinen kysymys... Miksi ihmeessä eivät olisi?

OVATKO SATAMAKUVAT HUONOMPIA KUIN MERELLÄ OTETUT?
-Riippuu ovatko ne otettu maan vai veden puolelta. Olennainen asia on se, että KOKO laiva näkyy, eikä se jää esim. autojen & talojen & liikennemerkkien taakse. Veden puolelta otetut ovat ihan yhtä hyviä kuin ulapalla otetut.

KANNATTAAKO LAIVAA KUVATA, JOS SIITÄ EI SAA HYVÄÄ KUVAA?
-Ei kannata, huonoilla kuvilla ei tee kukaan yhtään mitään. Toisaalta "hyvä" ja "hyvä", siinä on vissi ero!

OVATKO YÖKUVAT HYVIÄ?
-Joo, jos niistä saa jotain selvää, mieluummin otan iltakuvia.

KANNATTAAKO LAIVOISTA KUVATA MYÖS YKSITYISKOHTIA?
-Jos löytää jotain persoonallista, vastaus on kyllä.

OVATKO TELAKALLA OLEVIEN LAIVOJEN KUVAT HYVIÄ?
-Ovat.

KANNATTAAKO YHDEN LAIVAN KUVAAMISEN VUOKSI AJAA SATOJA KILOMETREJÄ ESIM. KERAVALTA RAUMALLE?
-Riippuu täysin laivasta :P

Miran Hamidulla

#7
Jos joku ihmettelee noita kysymyksiä niin ne on kaikki sellasia jotka ovat aiheuttaneet erimielisyyksiä laivaharrastajien välisissä keskusteluissa. Yllättävää, että vaan 5 on ilmassu näkemyksensä laivakuvauksesta. Ilmeisesti muut laivakuvaajat täällä vaan räiskii miten sattuu kuvauskohteesta välittämättä ilman mitään näkemystä(tää oli sit vaan "yritys tökkiä kepillä muurahaispesää" eikä mikään tosissaan heitetty juttu). Jotenkin tää laivakuvaaminen osasto ei oikeen vedä kirjoittajia muiden osastojen tavoin, joten mun mielestä Artun kannattais harkita tän osaston yhdistämistä muuta asiaa osaston kanssa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#8
Joo, tota täytyy miettiä, mitäs mieltä muut ovat?
PS. Itse en tähän vastannut koska mielipiteeni oli oikeastaan aivan samoja kuin kaikkien muidenkin.
.: FAQ :.

laivat

Foorumin yksinkertaistamisen, ja tämän osaston hiljaisuuden takia, mielestäni laivakuvaaminen- ja muuta asiaa -osaston voi yhdistää.

Antti Ruusu

#10
Mä oon Miranin kanssa vähän eri mieltä, mun mielestä näitä osastoja ei pitäisi yhdistää, koska ei siitä mun mielestä ainakaan mitään hyötyä ole. Vaikka keskustelu täällä onkin aika hiljaista, niin kuitenkin... Ja sitä paitsi tää on mun mielestä foorumin paras osasto...

Eerik Laine

#11
Mä oon Antin kanssa samoilla lähtölinjoilla että on tää osasto ny hyvä pitää olemassa vaikkei tää nyt nii keskustelurikas paikka oiskaa   :D Elikkää antaa tän nyt vaa olla tässä eiks ni  ::)

laivat

#12
No, eihän tämän osaston ylläpitämisetä varmastikaan haittaa ole, joten minun puolestani tämä osasto saa jäädä?

Arttu Laaksonen

#13
OK, tämä osasto siis on ja pysyy! :)
.: FAQ :.

Kenny Leong

#14
Sami: Miksi!!?? :o

Miksi sinulla on ikonina Carnival Spirit ja teksti on "Mariella rules!" ??
Meinasin ihan luulla että se on tosiaan Mariellasta se kuva..... ;D ;)