Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Arno Rautanen

Entä jos Silja Europa ja Baltic Princess vaihtaisivat linjoja?
Sillä linjalla Europa sopisi hyvin, ja Princess sopisi mielestäni aika hyvin TKU-STO -linjalla...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Arno Rautanen - 22.03.2011, 21:02:01
Entä jos Silja Europa ja Baltic Princess vaihtaisivat linjoja?
Sillä linjalla Europa sopisi hyvin, ja Princess sopisi mielestäni aika hyvin TKU-STO -linjalla...
Tästäkin kuviosta on täällä jo keskusteltu, eikä se ilmeisesti ole mahdollinen Tallinkin Baltic Princessin rakentamiseen saaman EU-rahoituksen takia. Tuen edellytyksenä on ollut aluksen käyttäminen nimenomaan Helsinki-Tallinna-reitillä. Tästä poikkeaminen aiheuttaisi kai Tallinkille vaatimuksen saadun tuen takaisinmaksusta. Kuinka merkittävästä rahasummasta tässä on kysymys, siitä ei itselläni ole tarkkaa tietoa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Christian Dahlström

Onhan se niin, että Europa ei enää yhtä hehkeässä kunnossa ole kuin ennen, mutta mielummin sillä silti matkustaa kuin tylsillä Tallinkin (tai muillakin) uudisrakennuksilla. Risteilymatkustamisesta häviää kaikki jännittävyys ja tunnelma kun kaikki laivat ovat enemmän tai vähemmän toistensa kopioita. Kyllä siinä tapauksessa jos  "sinivalkoisissa" ei ole parempaa valinnanvaraa kuin BQ ja Galaxy tulee Vikingin uudisrakennus valittua Tku-Sto reitillä..

Mikko-Oskari Koski

Jos päivä Riiassa-risteily maksaa 55 ja ja päivä Tallinnassa/Helsingissä-risteily 70 kruunua, liikutaan hintatasolla, joka ei ratkaisevasti vaikuta varustamon katteeseen, muttei myöskään siihen, mihin risteilylle halajava tukholmalainen suuntaa. Nämä hinnat sattuvat olemaan tällä hetkellä käypiä Tallinkin Ruotsin nettisivuilla, eivätkä käsittääkseni mitään hirvittäviä poikkeuksia normitasosta tähän aikaan vuodesta. Puheet itsensä kanssa kilpailemisesta ovat siis täysin aiheellisia.
Voisiko STO-RIX-linjaa sitten kehittää vain yhden laivan reitiksi? Teoriassa kyllä, viikonpäivien mukaan sidottu aikataulu mahdollistaisi toisinaan pidemmänkin perilläolon ja mikä parasta, Nevatoursin ja muiden pietarilaisten matkanjärjestäjien bussit voisivat ehtiä lähtöpäivänään saman illan laivaan. Risteilytuotetta Tukholman suuntaan tuskin tarvitaan, joten siellä laiva (todennäköisimmin Festari) voisi käydä vain kääntymässä. Jos taas liikenne haluttaisiin rakentaa low price-ajattelun varaan, voisi Ruotsin satamana olla Nynäshamn, josta Riikaan ehdittäisiin ajaa 4-5 kertaa viikossa suhteellisen mukavan aikataulun puitteissa.

Jos Europa myydään tai siirretään muuten pois Turunliikenteestä, ei ajatus Romskusta tai Vickanista sen korvaajanakaan ainakaan väliaikaisesti olisi ollenkaan huono (sanon näin siitäkin huolimatta, että BQ:han se todennäköisin korvaaja olisi). Pokaahan noihin aluksiin kyllä sopii ja sehän on yleisesti tiedossa, että Europa on suurimman osan vuodesta nykyiseen liikenteeseensä liian iso.
Ja mitä tulee Euroopan investointipankin lainoitukseen Baltic Princessin kohdalla, siinä lienee kysymys ennenkaikeea takaisinmaksuaikataulusta. Velkahan on pienehkö, eli Tallink voisi maksaa sen takaisin varmaan vaikka saman tien, mutta koska velkoja ei ole liiketalouden lakien sitoma pankki, ei asian kanssa kannata kiirehtiä. Hankalampiakin maksettavia varustamolla varmasti on. Sitäpaitsi BP:n bisnes pyörii nykyisessä kuviossa sen verran hyvin, ettei huonompaan vaihtamisessa olisi mitään järkeä.

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 22.03.2011, 18:01:30
Ja Europa tosissaan tarvitsisi pientä kasvojen kohotusta niin sisälle kuin uloskin, ainakin jos laiva meinataan pitää vielä liikenteessä.
Jotain pientä on näköjään ruvettu tekemäänkin. Ravintolakannen kokolattiamatot oli vaihdettu.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Tiina Smit

Taas vaihteeksi ihmiset ilmeisesti suuntasivat hiihto- ja kevätlomilla lappiin & aurinkomatkoille, kun viime vuonna tyydyttiin laivamatkaan. Aika rajuja pudotuksia esimerkiksi Tallinna-Tukholma reiteillä, koska laivat eivät ole ees käyneet telakalla. Kuinkahan paljon tappiota toiselta kvartaalilta kertyy, voitolle tuskin päästään. Tulos julkaistaan ensi viikon perjantaina.

Kalevi Lehto

#637
Kaikenkaikkiaan aika yllättäviä lukuja, kun tähän asti matkustajamäärät, ym. luvut ovat Tallinkilla kehittyneet viime aikoina ihan kelvollisesti. Huhtikuussakin saattaa tulla ehkä takapakkia, olihan viime vuonna näihin aikoihin "tuhkakriisi", joka nosti joksikin aikaa laivojen käyttöasteet huippuunsa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Eipä siinä hirveästi mitään yllättävää ole. Tammi-ja Helmikuussa porukkaa matkusti joululahjakorteilla sun muilla korteilla, nyt kun ilmaismatkoja ei enää ole jaettu, niin tulos on nähtävissä.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Repe

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.04.2011, 22:03:10
Eipä siinä hirveästi mitään yllättävää ole. Tammi-ja Helmikuussa porukkaa matkusti joululahjakorteilla sun muilla korteilla, nyt kun ilmaismatkoja ei enää ole jaettu, niin tulos on nähtävissä.

Vertailu tapahtuu viime vuoden vastaavaan kuukauteen  ;)

Yli 40 000 matkustajaa vähemmän Suomi-Ruotsi välillä ja kokonaisuutena ja yli 80 000 matkustajaa koko konsernille ovat isoja lukuja. Voisi puhua, että yli 2 500 maksavaa matkustajaa vähemmän päivässä, mutta toisaalta ehkä tuo "maksavaa" olisi tosiaan väärin ilmaistu ja merkitys tulokseen ei välttämättä niin suuri ole jos/kun vain ilmaismatkailijoita on jäänyt pois...

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 05.04.2011, 00:47:17
Vertailu tapahtuu viime vuoden vastaavaan kuukauteen  ;)

Yli 40 000 matkustajaa vähemmän Suomi-Ruotsi välillä ja kokonaisuutena ja yli 80 000 matkustajaa koko konsernille ovat isoja lukuja. Voisi puhua, että yli 2 500 maksavaa matkustajaa vähemmän päivässä, mutta toisaalta ehkä tuo "maksavaa" olisi tosiaan väärin ilmaistu ja merkitys tulokseen ei välttämättä niin suuri ole jos/kun vain ilmaismatkailijoita on jäänyt pois...

Olen monesti kritisoinut Tallinkin kuukausittaista matkustajamäärien julkistamista juuri siitä, että se on verrattavissa täysin sijoittajien yksisilmäiseen kvartaaliajatteluun. Vaihtelut voivat eri syistä olla valtavia kuukausienkin välillä. Esimerkiksi maalis-huhtikuussa pelkkä pääsiäisen ajankohta voi olla iso tekijä. Se kun voi olla kumman kuukauden puolella tahansa.

Juuri tänään Tallinkilta tupsahti tiedote tiedotusvälineille, jossa rummutettiiin pääsiäisen vapaita hyttipaikkoja. Pääsiäisenä laivat todennäköisesti saadaan täyteen.

Juhani Gronlund

Voisipa tämä Ruotsi - Viro ja Ruotsi - Suomi reittien matkustajamäärän lasku johtua myös osittain siitä että ruotsalaiset ovat suurissa määrin lähdössä koeajamaan hintavampaa mutta uutta St Peter linen Tukholma - Pietari reittiä .

Tiina Smit

#642
Tallinkin Q2 tulokset julkaistu. Edelleen miinusmerkkisenä mennään, vaikka tappiot viime vuoden vastaavasta ajasta on saatu puolitettua. Tappiota toiselta kvartaalilta kertyi 9,4 miljoonaa euroa. Ensimmäiselä neljännekseltä voittoa kertyi vaivaiset 1,1 miljoonaa euroa, joten puolen vuoden saldo jää vahvasti miinukselle.

Matkustajia oli 23% enemmän ja liikevaihto kasvoi 19% 188 miljoonaan euroon. Investointien määrä oli vain 0,6 miljoonaa. Kokonaisvelkamäärä edelleen yli miljardi euroa ja niitä oli lyhennetty ainoastaan 40 miljoonan edestä Q1:n & Q2:n aikana yhteensä, mikä on verrattain vähän kokonaisvelkamäärään suhteutettuna.

Koko vuosi todennäköisesti voitollinen, sillä Superfastit alkavat tuottaa "voittoa" viimeisellä neljänneksellä, mahdollisesti jo kesällä. Tukholma-Riika liikenne tuottaa edelleen tappiota, ja siihen muutosta tulossa vasta "lähivuosien aikana" (lehdistötiedote aikasemmin), Tallinna-Tukholma reitin kannattavuudesta en osaa sanoa arvioita, todennäköisesti sekin tappiolla.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 11.04.2011, 16:24:07

Koko vuosi todennäköisesti voitollinen, sillä Superfastit alkavat tuottaa "voittoa" viimeisellä neljänneksellä, mahdollisesti jo kesällä. Tukholma-Riika liikenne tuottaa edelleen tappiota, ja siihen muutosta tulossa vasta "lähivuosien aikana" (lehdistötiedote aikasemmin), Tallinna-Tukholma reitin kannattavuudesta en osaa sanoa arvioita, todennäköisesti sekin tappiolla.

Ja miksiköhän Tallinna-Tukholma olisi tappiolla, kun se on kasvattanut huimasti lastimääriä, automatkustajia ja viime vuosi oli 10 miljoonaa euroa plussalla? Vähän lisää analyyttisyyttä kehiin, kiitos!

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 16.04.2011, 00:12:37
Ja miksiköhän Tallinna-Tukholma olisi tappiolla, kun se on kasvattanut huimasti lastimääriä, automatkustajia ja viime vuosi oli 10 miljoonaa euroa plussalla? Vähän lisää analyyttisyyttä kehiin, kiitos!

Noiden reittikohtaisten tulosten arviointi on vähän eri juttu kuin jonkun Keskon eri kauppatyyppien vertailu. Kun kyseessä ei kuitenkaan ole erillinen yhtiö, todellisia kustannuksia ei pystytä täydellisesti kirjaamaan kunkin reitin kustannuksiksi - toisin sanoen esimerkiksi markkinoinnista kunkin reitin todelliset kustannukset eivät välttämättä realisoidu juuri tälle reitille. Reitin kustannuksiksi on tietenkin helppo laskea tuota reittiä liikennöivien alusten aiheuttamat kustannukset, telakoinnit, polttoaineet ja laivalla matkan aikana kulutettavat tuotteet sekä palkkakustannukset. Kiinteistä kustannuksista en olisi enää ihan varma.

Mutta siitä en olisi enää varma, kuinka kustannuksiksi on kirjattu esimerkiksi se, kuinka paljon "huima automatkustajien määrän nousu" on aiheuttanut markkinointikustannuksia.