Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Jokinen - 05.03.2008, 00:00:32
TallinkSiljan matkustajalukujen kasvuun on varmasti vaikuttanut noiden ilmaisten joululahjakorttien höveli jako.
Niillähän pääsi matkustamaan helmikuun loppuun asti, jopa hiihtolomasesonkina, toisin kuin edellisvuosina.
hieno teoria, mutta samlla tavalla viime vuonnakin tuli lahjakortti kanta asiakkaille  ja se näkyi myöskin ensimmäisen vuosineljänneksen matkustajamäärissä. 
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jarmo Jokinen

#136
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 05.03.2008, 10:08:27
hieno teoria, mutta samlla tavalla viime vuonnakin tuli lahjakortti kanta asiakkaille  ja se näkyi myöskin ensimmäisen vuosineljänneksen matkustajamäärissä. 




1. Aikaisempien vuosien joululahjakortit olivat pikemminkin etuseteleitä, matkat olivat maksullisia. Tuollakin asiasta keskusteltiin:  http://keskustelu.plaza.fi/matkalaukku/keskustelu/t1549678 . Tänä vuonna pääsi ilmaiseksi (matkustajamaksun hinnalla) edestakaiselle reittimatkalle tai risteilylle.

2. Korttien voimassaoloaika oli tänä vuonna helmikuun loppuun, toisin kuin aiemmin, jolloin ne olivat voimassa helmikuun puoleen väliin asti.

Oskari Nurminen

Voiko joku kertoa minulle mistä lahjakorteista puhutte. ??? En ole kuullutkaan niistä. :'(


Juhani Mehto

#139
Lainaus käyttäjältä: Oskari Nurminen - 05.03.2008, 17:14:40
Voiko joku kertoa minulle mistä lahjakorteista puhutte. ??? En ole kuullutkaan niistä. :'(
Ja niistä juttua myös toisaalla:

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10564.msg90435#msg90435 (ja siitä eteenpäin)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalevi Lehto

Kyllähän lahjakorttien jakamisella epäilemättä on ollut vaikutusta matkustajalukuihin. Mutta kuten kaikkeen liiketoimintaan pätee, niin myös tähänkin se, että liikevaihdon kasvattaminen ei ole vaikeaa, mutta ratkaisevaa on vain se, mitä ns.viivan alle jää. Tallinkin tulosluvuthan julkistetaan vasta loppuvuodesta. Ihan mielenkiintoista nähdä silloin, minkälainen on ollut vuoden tuloskehitys. Matkustajamäärät tulevat varmaankin vielä nousemaan lisälaivojen ja laivavuorojen myötä, mutta myös kustannukset nousevat niin lainakorkojen, polttoainekustannusten ja henkilöstökulujenkin osalta kohisten ja mikäli runsas tarjonta varsinkin Hel-Tal reitillä pakottaa yhtiötä laskemaan hintojaan, voi vuoden kokonaistulos painua huomattavastikin miinukselle. Tällainen kehitys olisi rankasti velkaantuneelle Tallinkille varsin vahingollista, onhan sen tappioidenkestokyky huomattavasti vakavaraista Vikingiä heikompi, mutta tuleva kesä näyttää, millaiseen suuntaan tässä ollaan menossa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.03.2008, 20:59:24
Kyllähän lahjakorttien jakamisella epäilemättä on ollut vaikutusta matkustajalukuihin. Mutta kuten kaikkeen liiketoimintaan pätee, niin myös tähänkin se, että liikevaihdon kasvattaminen ei ole vaikeaa, mutta ratkaisevaa on vain se, mitä ns.viivan alle jää. Tallinkin tulosluvuthan julkistetaan vasta loppuvuodesta. Ihan mielenkiintoista nähdä silloin, minkälainen on ollut vuoden tuloskehitys. Matkustajamäärät tulevat varmaankin vielä nousemaan lisälaivojen ja laivavuorojen myötä, mutta myös kustannukset nousevat niin lainakorkojen, polttoainekustannusten ja henkilöstökulujenkin osalta kohisten ja mikäli runsas tarjonta varsinkin Hel-Tal reitillä pakottaa yhtiötä laskemaan hintojaan, voi vuoden kokonaistulos painua huomattavastikin miinukselle. Tällainen kehitys olisi rankasti velkaantuneelle Tallinkille varsin vahingollista, onhan sen tappioidenkestokyky huomattavasti vakavaraista Vikingiä heikompi, mutta tuleva kesä näyttää, millaiseen suuntaan tässä ollaan menossa.

No, ainakaan maapuolella ei nyt ihan niin käsittämättömän huonosti mene, jos on vara palkata mikkeliläistä halpatyövoimaa.  ;D
STT
Laivayhtiö Tallink Silja Oy avaa keväällä Mikkelissä myyntipalveluyksikön, joka työllistää runsaat 50 työntekijää. Kaikki työsuhteet ovat vakituisia ja kokoaikaisia.
– Haluamme panostaa asiakaspalveluun, ja uuden yksikön ensisijaisena tavoitteena on parantaa selvästi palvelutasoamme, Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen sanoo.
Yhtiö ilmoitti aiemmin talvella, että se perustaa uuden myyntipalveluyksikön pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Sijoituspaikkaa valitessaan yhtiö kartoitti toistakymmentä paikkakuntaa, joista viisi oli mukana lopullista ratkaisua tehtäessä.
Mikkeli valikoitui lopulta sijoituspaikaksi lähinnä, koska kaupungissa on saatavilla ammattitaitoista työvoimaa ja sopivat toimitilat löytyivät sieltä.
Tallink Silja aloittaa työntekijöiden koulutuksen Mikkelin toimipisteeseen huhtikuussa. Käytännön töihin henkilöstö pääsee käsiksi toukokuussa.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.01.2008, 16:49:58
Kyllä vaan, Star vuolee selvästi kultaa Galaxyn kanssa. Pakko johtua tuo Tallinnan liikenteen kasvu myös osaksi siitä, että Ruotsin matkat juuri Siljalla eivät kiinnosta tämänhetkisellä tuotteella samalla tavalla kuin ennen. Edelleen olen ihan varma, jos ei isompia mössejä tule, vuoden päästä on ihan eri luvut taulussa Galaxyn ja seuraavana vuonna Luxuryn saavuttua Turun linjalle.
Voihan tietysti käydä niinkin, mutta ainakaan sijoittajat eivät liene kovin vahvasti tällaisessa uskossa, siinämäärin syvällä kyntää Tallinkin osakekurssi ainakin vielä tällä hetkellä...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.04.2008, 16:09:39
Tallinkin matkustajamäärien kehityksestä saa hieman kuvaa uusimpia lukuja tutkaillessa.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=222349

Joo, näyttäisi vähän siltä että perusteet Saksan linjan laivoista luopumiseen, ainakin osittain on olemassa. Noilla kasvaneilla matkustajamäärillä ei paikata yli kolmanneksen tiputusta rahdissa. Samantyyppinen ilmiö Ruotsin ja Viron välillä voi vaikuttaa jatkuessaan myös siten, että luopuvat ainakin Kapellasta ja miettivät Europan sijoittamista 2009 uudelleen.

Kalevi Lehto

Näyttää tuo Suomi-Ruotsi liikennekin taas viime kuun yllätyksen jälkeen palanneen tutulle noin kymmenen prosentin lasku-uralle...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.04.2008, 22:08:06
Näyttää tuo Suomi-Ruotsi liikennekin taas viime kuun yllätyksen jälkeen palanneen tutulle noin kymmenen prosentin lasku-uralle...

Ja lääkkeeksi varmasti ollaan edelleen tarjoamassa niitä Galaxya ja Baltic Princessiä, kunhan mallttaa puolesta vuodesta puoleentoista. ;) Sere ja Symppa lisäksi varmaankin täytettävissä kunhan keksitään taas seuraavat keinot, mm. viedä 2006 kevään remppa loppuun asti. Esim. Jetin kunnostukseen 04 käytetyt 15 Meur. olisi sellainen summa, jolla laivoja saataisiin taas hyttien ym. osalta houkuttelevaksi. Tarinahan oli se, että Seaco:lta loppui rahat kesken.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.04.2008, 22:39:38
Ja lääkkeeksi varmasti ollaan edelleen tarjoamassa niitä Galaxya ja Baltic Princessiä, kunhan mallttaa puolesta vuodesta puoleentoista. ;) Sere ja Symppa lisäksi varmaankin täytettävissä kunhan keksitään taas seuraavat keinot, mm. viedä 2006 kevään remppa loppuun asti. Esim. Jetin kunnostukseen 04 käytetyt 15 Meur. olisi sellainen summa, jolla laivoja saataisiin taas hyttien ym. osalta houkuttelevaksi. Tarinahan oli se, että Seaco:lta loppui rahat kesken.
Niin no, pelkäänpä vain, että Tallinksiljan Suomi-Ruotsi liikenteen loppuminen ainakin Turku-Tukholma-linjalla on vain ajan kysymys...
Ja todettakoon tähän vielä, etten ainakaan minä sitä toivoisi, mutta merkit alkavat olla aika selviä... valitettavasti!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.04.2008, 22:56:02
Niin no, pelkäänpä vain, että Tallinksiljan Suomi-Ruotsi liikenteen loppuminen ainakin Turku-Tukholma-linjalla on vain ajan kysymys...
Ja todettakoon tähän vielä, etten ainakaan minä sitä toivoisi, mutta merkit alkavat olla aika selviä... valitettavasti!

Olen tästä edelleen kanssasi eri mieltä, hyvin paljon! Saksan liikenne näyttää huolestuttavalta sen takia, että hiljaisina aikoina rahdista saatavat tulot ovat tärkeitä ja luvut ovat tippuneet kolmanneksen vuoden takaisesta. Suomen ja Ruotsin välillä matkustajia oli yli 200 000 matalasesongin kuukautena ja siitä on vielä niin pitkä matka lopettamispäätökseen, että voit kyllä unelmoida ihan rauhassa vielä. Lisäksi sitä kuuluisaa rahtia liikenee vielä Vikingin ja Finnlinesinkin jälkeen niin paljon, että eiköhän ne TallinkSiljan botskit jossain muodossa vielä jatkossakiin kotoisia vesiämme Ruotsiin kynnä. Ja todellisuudessahan voit laskea esim. Sea Wind Linen matkustajaliikenteen loppumisen vaikutukset kapasiteettiin siten, että otat ne 12 edestakaista viikko vuoroa viime vuodelta samalta ajalta ja kerrot ne 600 X 4 = n. 28 500 matkustajan pudotus kuukausittaisessa kapasiteetissä. Eli vaikka ne vuorot eivät olisikaan Sea Windillä ja Sky Windillä olleet loppuunmyytyjä matkustajille, ne ovat kuitenkin merkittävä osuus kokonaiskapasiteetistä. Edelleen 200 000 jaettuna kaikille Suomen ja Ruotsin välisille lähdöille kuukausitasolla antaa tulokseksi noin vähän alle tuhat matkustajaa lähtöä kohden, mikä ei todellakaan ole edes huono täyttöaste matalasesongin kuukaudelle.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.04.2008, 23:21:02
Olen tästä edelleen kanssasi eri mieltä, hyvin paljon! Saksan liikenne näyttää huolestuttavalta sen takia, että hiljaisina aikoina rahdista saatavat tulot ovat tärkeitä ja luvut ovat tippuneet kolmanneksen vuoden takaisesta. Suomen ja Ruotsin välillä matkustajia oli yli 200 000 matalasesongin kuukautena ja siitä on vielä niin pitkä matka lopettamispäätökseen, että voit kyllä unelmoida ihan rauhassa vielä. Lisäksi sitä kuuluisaa rahtia liikenee vielä Vikingin ja Finnlinesinkin jälkeen niin paljon, että eiköhän ne TallinkSiljan botskit jossain muodossa vielä jatkossakiin kotoisia vesiämme Ruotsiin kynnä. Ja todellisuudessahan voit laskea esim. Sea Wind Linen matkustajaliikenteen loppumisen vaikutukset kapasiteettiin siten, että otat ne 12 edestakaista viikko vuoroa viime vuodelta samalta ajalta ja kerrot ne 600 X 4 = n. 28 500 matkustajan pudotus kuukausittaisessa kapasiteetissä. Eli vaikka ne vuorot eivät olisikaan Sea Windillä ja Sky Windillä olleet loppuunmyytyjä matkustajille, ne ovat kuitenkin merkittävä osuus kokonaiskapasiteetistä. Edelleen 200 000 jaettuna kaikille Suomen ja Ruotsin välisille lähdöille kuukausitasolla antaa tulokseksi noin vähän alle tuhat matkustajaa lähtöä kohden, mikä ei todellakaan ole edes huono täyttöaste matalasesongin kuukaudelle.
No, ainakin näistä maaliskuun luvuista näkyy rahtimääräkin pudonneen yli 20% viime vuodesta. Enkä tuota matkustajapuolen vähenemistäkään laittaisi kokonaan Seawind-liikenteen piikkiin. Helsinki-Tukholma-reitillä varmaan matkustajia riittää vielä noille kävelykatulaivoille, mutta turunlaivoilla matkustajamäärien pudotus kyllä näkyy ja tuntuu, oletko Joonas esimerkiksi sattunut koskaan Festivalin aamuvuorolle Turusta Tukholmaan, eipä ole tungosta ei... Eikä Europallakaan ainakaan keskellä viikkoa ole viimeaikoina kovin ahdasta ollut. Saapa nähdä, kuinka pitkään Tallinkilla on kanttia ajattaa laivojaan lähes tyhjinä. Enpä vain usko, että enää kovinkaan kauan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964