Georg Otsia saattelemaan?

Aloittaja Mikko Pätäri, 24.12.2000, 03:09:41

« edellinen - seuraava »

Mikko Pätäri

Soittelin tuossa satamaan päin, ja kuulin, että Georg Ots lähteekin vasta kello 12 "viimeiselle" matkalleen.
Joten, itse ainakin aion painella Hernesaaren jäähallin kupeeseen surkean kameravarustukseni kera. Jos jollakulla on kiinnostusta/ehtii tulla myöskin, niin voi toki soittaa taikka tekstata...050-3795036



Jaakko Ahti

#1
Hitto kun mun pitää olla täällä maalla kun on joulu -> muuten mä olisin tullut heti sinne "Tallinnan laivojen kuvauspaikalle".
Varmaan kaikki sattui näkemään aamun Hesarista sen Georg Ots -jutun. Kyllä huomas että oli taas suomikaljaturisti/pärnukylpylämummut matkalla kun siinä haastatelluilta matkustajilta tuli kommenttia "että eikai tässä nyt mtään ihmeellistä ole kun tää laiva jää liikenteestä pois..."
Mutta varmaan siinä saattaa olla jotain perää kun kapteeni kehui, ettei Otsin neuvostotekniikka ole ikinä pettänyt kun se on nin yksinkertaista. Ehkä, eikös ladaankin voi tehdä varaosan jääkaapin tekniikasta ;) Noh, anteeksi... Mutta in reality varmaan pitää paikkaansa se, että Otsin tekniikka on yksinkertaista joten se ei aiheuta ongelmia.
Tuossa lehtijutussa se Mehtonen itsekin jo vilautteli, että Ots tultaisiin mahdollisesti näkemässä lähi-idässä tai merenkurkussa (..."mikäli huhuihin on uskomista"...)
Jaakko Ahti

Arttu Laaksonen

#2
Aijai, olisin kyllä tullut jos olisin tän jutun lukenut aiemmin, olis ollut kiva saada siitä kuva vielä valkoisena...nyt harmittaa...
.: FAQ :.

Mikko Pätäri

#3
Ette menettäneet yhtikäs mitään, nimittäin eipä näkynyt Otsia-ei ainkaan länsisatamassa! Palelin Hernesaaressa n. 11.30-12.30, ja loppuvaiheessa aloin jo kiroilla lämpimikseni:) Nordlandia oli yksin länsiterminaalissa, eikä mitään liikennettä näkynyt muuallakaan, aivan kuollutta. Lienee sitten lähtenyt aiemmin...:(


laivat

#4
Harmi ettet saanut kuvattua Georg Otsia viimeiselle matkalle lähdössä. Itse kävin kuvaamassa Otsin lauantaina ja silloin se lähti noin 8.55.

Mikko Pätäri

#5
Tuosta jasun viestistä johtui mieleeni, että kuinkahan paljon Otsin tekniikkaa on muuteltu vuosien varrella? Tehtiinkö siinä vuoden 1993 remontissa myös muita suuria muutoksia kuin autokansi? Ainakin komentosiltaa on näemmä laitettu koko tavalla uusiksi, siitä hesarin kuvasta päätellen, ohjauspulpetti on täysin länsimaista, ja suhteellisen modernia tavaraa. Mulla on yksi kuva neuvoistoajoilta, ja ero on melkoinen...vingat olivat tuolloin myöskin osittain avoimet.

Miran Hamidulla

#6
Ainakaan Georg Otsin ilmastointitekniikkaa ei oo paranneltu neukkuajoilta, kun siellä saa (sai) nauttia viemärin-, bensan- tai tupakankatkusta riippuen siitä missä päin laivaa liikkui. Muistaakseni toi Georg Otsin "neuvostoympäristötekniikka" hakkasi muutama vuosi sitten Eestin Linjojen Alandian vastaavan tekniikan Ekoistin vertailussa, vaikka Alandia olikin rakennettu Länsi-Saksassa, joten ei se länsitekniikkakaan aina niin loistavaa ole.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#7
Eipä Ots ainakaan tuossa Ekoistissa Alandiaa ainakaan päästöissä hakannut. Ohjeman mukaan Alandia oli asiassa meripeninkulmia Otsia edellä. Alndia hakkasi Jorin myös satama-ajan päästöissä. Jätevesien puhdistuksessa Ots sai taas pointsit itselleen. Konepäällikön mukaan harmaa ja mustavesi laskettaisiin mereen puhdistuksen jälkeen. Ja tyypin mukaan vesi olisi silloin niin puhdasta että sitä voisi juoda. Jotenkin hämäräksi vakuuttelun teki kun konepäällikkö esitteli innoissaan asiayhteydessä n. 10 litran muovikanisteria, mistä lähti pari hämärää johtoa jonnekin. Oman päättelyni mukaan ainakaan pelkästään tuo tuskin olisi koko puhdistusta tehnyt. Ehkäpä se kanisteri oli sitten vain ossa koko puhdistusvehjettä mutta... Ohjelmassa ei tosin sanottu suoraan oliko tuo se kyseinen vekotin puhdistuslaite... Ots saikin pisteen tosin sillä perusteella että sieltä löytyi edes yritystä asian suhteen. Toisen pisteensä Ots sai lääkäripalveluista joita Alandialta ei löytynyt ollenkaan. Ots olikin muuten kuulemma kovin suosittu laiva sairaiden siirtämiseen Suomenlahden yli siellä olleiden kuuden sairasvuodepaikan johdosta. Koko vertailun tulos oli yhteenvetona sanoen pistein kaksi kaksi tasapeli.

Mikko Pätäri

#8
Jäi pikkuisen kaivelemaan tuo lähtöajasta saamani virheellinen info, ja Sataman nettisivuilta löytyikin:
"Ots poistuu. Viimeinen lähtö Helsingistä 24.12.00. klo 08.30"

Eipä tälle enää  mitään voi, mutta vastaisuudessa lienee syytä tarkistaa aikataulut vähintään sekä netistä, että puhelintiedotteesta....

Timo Selkälä

#9
Hei!
Muistaakseni Georg Otsin muutostyöt esitellään Designs 93-osassa. Suurimmat muutokset oli terästyöt, sillä paljon terästä korvattiin kun kaksi kantta avattiin autoille. Muutostöiden jälkeen se muistutti enemmän sarjaan uudempia, Mikhail Sholokov-sarja laivoja. Lisäksi se sai lisäyksen peräosan kansirakenteisiin, jonne sijoitettiin pikaruokapaikka, tax-free ja ylemmälle kannelle tanssiravintola.

Aika isot erot, kun vertailee 1982 esitteen ja muutostöiden jälkeisten rakennepiirustusten välillä.

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.