digikamerat

Aloittaja Petteri Kallanmaa, 20.06.2003, 23:17:56

« edellinen - seuraava »

Jonathan Laitala

Itselläni on Canon Powershot A95.Oikein mahtava vempain! :beer:

Nestori Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Markus Takala - 04.01.2005, 11:42:37
Olenko ainoa? Mulla on Canon Digital Ixus 430. Siinä on tosin vaan 3 x optinen zoomi, mut muut ominaisuudet, kuten pieni koko, yms. ovatkin ainakin minulle yleensä tärkeämpiä, kun kamera kulkee mukana millon missäkin.

Itsellä on vuoden verran ollut Olympuksen C-350 Zoom, jossa on myös vain 3 x opt. zoom, jolla on tullut toimeen ihan kivasti. Olen ollut varsin tyytyväinen kameraan varsinkin kuvanlaadun suhteen, mutta zoomia alkaisi kaivata lisää. Järvellä/merellä tuo 3 x on mielestäni vähän, joten kiinnostaisi tuo Canonin S1 IS optisen kuvanvakaimen takia. Peruskuvaukseen tuo 3 x kyllä riittää ja kulkeehan taskukamera aina hyvin mukana.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 04.01.2005, 13:17:43
Riippuu tietenkin siitä mitä kuvaat,

Pieni koko on minunkin mielestäni suht tärkeä ominaisuus ja olenkin uuteen kameraani myös siinä suhteessa tyytyväinen. Sellaista mieletöntä järkkäriä, josta sojottaa älytön zoomitöttörö saattaa olla hankala monissa tilanteissa raahata mukana.
Mikä sekin riippuu kuvattavista kohteista. Mainitsemassasi avomerikuvauksessa ja mahdollisesti veneestä, pienestä koosta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Aallokko ja tuuliolosuhteet, kuten myös zoomin käyttö tarvittaessa tarvitsee joko kuvanvakaimen tai tarpeeksi paksun rungon, jotta saisi otettua mielekkäitä kuvia ja mahdollisimman suoraan asentoon. ;) Mutta en lähde kuitenkaan haukkumaan pienikokoisia kameroita, jotka muutoin ovat kunnollisia, kyllä niiden käyttäjänsä varmasti ihan tyytyväisiä ovat.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kenny Leong

#33
Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 04.01.2005, 13:00:04
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.01.2005, 02:51:26
Muuten, mitä tuo Black kit tuo mukanaan lisää vai miksi EOS300D:stä on tehty tuollainen black kit? Minuakin kiinnostaa kovasti kyseinen kamera tai siitä jalostettavat uutuudet, sopisi nimittäin kivasti sen filmiversion (EOS300V) pariksi. :P ::)

Siksi että mustassa on enemmän munaa ;). Onhan siinä black kitissä se ero, että sitä on myyty akkukahvan kanssa, jonka voi tosin ostaa siihen hopeanväriseenkin jälkeenpäin.

Juu ja ihmiset halusivat tuon hopeanmustan EOS300D mallin mustana ja Canon päätti tehdä sellaisen. Niin kuin Arttu mainitsikin niin mustassa on enemmän munaa ja näyttää enemmän Prolta mutta mun mielestä musta Black kitti siinä mielessäkin parempi että jos on hopeat kuoret niin käytössä se hopea väri saattaa kulua ja näin ollen näyttää huonolta niistä kohin mistä kuluneisuus on hopean värin jyystänyt pois.
Tarkennuksena vielä se akkukahva on myös samalla pystykuvauskahva ;) ja hintaero on näinä päivinä aika pieni tavallisen hopenvärisen ja Black kitin välillä noin 100eur.
Jälkeenpäin kameraan ostettuna akkukahva/pystykuvauskahvan hinta voi olla aika suuri ja näin ollen voi hopeanmallisen 300D kit kameran kokonaishinta olla suurempi kuin black kitti jossa tuo pystykuvauskahva on mukana.

Aku Poutanen

"Luontaisetuna" Nikon D1. Käyttöobjektiiveina Sigman 18-50 mm AF ja Nikonin käsitarkenteiset 180 mm ja 400 m telet. Tuommoinen about satamillinen lasi on vielä hakusessa...
Nikonin SB 26-salama vielä lisäksi ja vot.

Joskus kyllä tulee mieleen, että reissun päällä joku piskuinen digipokkari olisi "muistilehtiönä" kätevämpi kuin tuo repullinen kamaa. Mutta puolensa tässä nykyratkaisussakin...

Marko_Laitamaa

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 29.11.2004, 21:16:32
Eli uusi Digikamera, joka ostettiin noin kuukausi sitten, on Canonin Powershot A85 4.0 Megapikselillä ja 3x zoomilla. Sata kertaa parempi kuin se vanha HP:n 2.1 MP:n kamera.

vielä kun pääsisi käyttään sitä kunnolla, eli laivakuvia olis mukava kokeilla ottaa sillä, mutta ei ole matkoja tiedossa ainakaan ennen kevättä :(

Onnittelen hyvästä valinnasta, allekirjoittaneella on samanlainen kamera ja oon tyytyväinen.  :thumb:

Emil Östman

Mitä ominaisuuksia muut forumin käyttäjät suosittelevat digikameraan että saisi hyviä kuvia laivoista?

Jasper Kaarna

#37
Lainaus käyttäjältä: Emil Östman - 06.01.2005, 17:45:37
Mitä ominaisuuksia muut forumin käyttäjät suosittelevat digikameraan että saisi hyviä kuvia laivoista?

No on melkoinen kysymys! Yritetään sitten...


  • Hyvä optiikka on hyvien kuvien avain. 2mp kamera jossa on hyvä optiikka on parempi kuin 5mp kamera jossa on huono optiikka. Optiikan laatua ei voi mitata millään suureella kuten megapikseleillä, suosi tunnettuja kameravalmistajia kuten Canonia, Minoltaa, Nikonia.

  • Harjoittele. Epäonnistuneesta kuvasta ei käy aina syyttämien kameraa, sillä itse kuvaaja vaikuttaa myös todella merkittävästi

Muuten kysymyksesi on niin laaja ja suoraan sanoen epäselvä, etten voi tietämättä taidoistasi, innostasi ja kriteereistäsi ruveta paremmin selittelemään. Tarkoitatko ''hyvällä kuvalla'' teknisesti laadukasta kuvaa vaiko sitten väriltään, rajaukseltaan ja sommittelultaan kaunista kuvaa? Kerro vähän kriteereistäsi ja tavoitteistasi niin vastaaminen on hieman helpompaa.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Emil Östman

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 06.01.2005, 22:39:02
Lainaus käyttäjältä: Emil Östman - 06.01.2005, 17:45:37
Mitä ominaisuuksia muut forumin käyttäjät suosittelevat digikameraan että saisi hyviä kuvia laivoista?

No on melkoinen kysymys! Yritetään sitten...


  • Hyvä optiikka on hyvien kuvien avain. 2mp kamera jossa on hyvä optiikka on parempi kuin 5mp kamera jossa on huono optiikka. Optiikan laatua ei voi mitata millään suureella kuten megapikseleillä, suosi tunnettuja kameravalmistajia kuten Canonia, Minoltaa, Nikonia.

  • Harjoittele. Epäonnistuneesta kuvasta ei käy aina syyttämien kameraa, sillä itse kuvaaja vaikuttaa myös todella merkittävästi

Muuten kysymyksesi on niin laaja ja suoraan sanoen epäselvä, etten voi tietämättä taidoistasi, innostasi ja kriteereistäsi ruveta paremmin selittelemään. Tarkoitatko ''hyvällä kuvalla'' teknisesti laadukasta kuvaa vaiko sitten väriltään, rajaukseltaan ja sommittelultaan kaunista kuvaa? Kerro vähän kriteereistäsi ja tavoitteistasi niin vastaaminen on hieman helpompaa.

Juu, epäselvä kysymys tuo onkin. Mutta tarkoitan teknisesti laadukas ja olen muutenkin kuvannut digikameralla vähän eli olen ns. aloittelija. Tarkoitus olisi kuiteskin ottaa laivoista kuvia ku ne ovat satamassa ja ottaa siitä kun ne tulevat toista laivaa vastaan. Eli aloittelisin näin.

Jasper Kaarna

Tuo valaisi jo jonkin verran, eli et sitten varmaankaan tarvitse juurikaan zoomia tai 3x riittää. Teknisesti laadukkaita. Hmm.. Kuten sanoin, optiikka ja kuvaaja vaikuttaa, mutta näin nopeasti tulee mieleen tuo HP Photosmart 935, jossa on 3x optinen zoomi ja 5 miljoonaa pikseliä joka on paljon. Katsele mainoksia ja kuvausliikkeiden näyteikkunoita niin eiköhän asia sitten aikanaan selviä. Mikäli oikein nyt ymmärsin, optinen zoomi ei ole niin tärkeä kuin megapikselit.

Niin ja jos ja kun olet joskus tullut johtopäätökseen, kannattaa katsoa kameran hintoja Vertaa.fi:stä ja MBnetin hintaseurannasta ettei tule maksettua liikaa.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

KHH

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 07.01.2005, 11:03:23


Niin ja jos ja kun olet joskus tullut johtopäätökseen, kannattaa katsoa kameran hintoja Vertaa.fi:stä ja MBnetin hintaseurannasta ettei tule maksettua liikaa.

Tuohon itsekin haluan hiukan lisätä, eli tosiaan kannattaa kilpailuttaa, mutta myös muistaa, että MBNET:n hintaseurannassa ei ole kaikkia myyntipaikkoja, mutta varmaankin halvimmat mahdolliset, mutta pidä kuitenkin silmät avonaisina, jos kuljet kamerakaupan ohitse.

TS: Oma kamerani halvimmillaan reilu 600€, kalleimmillaan reilu 1000 €, joten vaiva kannattaa.

Itse ostin muutama päivä takaperin Canon Powershot G6:n, ja olen ollut tyytyväinen, etenkin, kun ostin tänään vielä hiukan suuremman CF-kortin. Tarina kameraan meni näin:

Tein tilauksen Verkkokauppa.comiin, saldona -22, lisäsivu kertoi, että tullut n. 2 krt/kuukaudessa, peruin tilauksen, ja katsoin Googlen avulla, mistä saisin hiukan kalliimmalla, mutta heti kameran käteeni. Löysin liudan numeroita, jotka sijaitsivat täällä Helsingissä. Ensimmäinen tärppäsi, Mikromafia Kalevankadulla, soitin liikkeeseen, 1 jäljellä, ja laittoivat sivuun, ja nyt muutaman päivän olen ollut onnellinen uuden kameran omistaja. Eli maksoin Mikromafiaan, Verkkokauppaan verrattuna +3 €, mutta sainkin kameran heti.

ELI: Jos Verkkokauppa.comin tuote on "tilaustuote" ja lista on miinuksen puolella, ja "toimitukset" sarakkeessa tuotteita tullun n. kerran kuussa, niin voi mennä aika kauan ennen kuin saapuu paikalle, joten tuskin kannattavaa jäädä odottamaan.

Anssi Krooks

Oma digikamerahistoriani on kulkenut rataa Canon A5 -> Fuji 2400z -> Minolta S414 -> Canon Pro70 -> Kodak DCS 760c. Kodakkiin minulla on kaksi alumiinipakkia MF-Nikkoreita ja AF 28/2.8. Pokkarikaudella tuli myös kuvattua paljon filmijärkkäreillä, mutta nyt digijärkkärin hankinnan jälkeen olen ottanut filmille kahdeksan kuvaa puolessa vuodessa. :) Pokkareista kaksi ensimmäistä hajosi käyttöön (lähinnä sen paljouteen), Minolta ja Pro70 ovat edelleen hengissä. Vähän polttelee nyt D70 kakkosdigirungoksi, saisi vähän pokkarinkorvaajan tuon tiiliskiven rinnalle.

Jussi Saastamoinen

Itse omistan Olympus [mju] 410:n, jossa on 3x optinen zoom. Megapikseleitä löytyy 4. Kamera on roiskevesitiivis ja kait jonkin verran iskunkestävä. Laivakuvaamista en ole vielä ehtinyt koittaa, mutta kaikki aikanaan. Voipi olla, että tuo 3x zoomi on hiukan liian pieni... Muuten olen ihan tyytyväinen kameraan, mitä nyt olen tässä muutaman päivän aikana ehtinyt testaamaan. :thumb:
Helsingin kovin ht-veneilijä

Wirrankosken Rami

Lopultakin se tuli....Canon PowerShot....vaan kun ehtisi hakea sen postista :(

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 08.02.2005, 17:13:34
Lopultakin se tuli....Canon PowerShot....vaan kun ehtisi hakea sen postista :(

Mikä malli tarkalleen??

Onnea uuden kameran hankinnasta! "Uusi lapsi on syntynyt" ;D