Dokumentti suomalaisesta merenkulusta tänään TVssä

Aloittaja Arttu Laaksonen, 22.04.2001, 22:13:13

« edellinen - seuraava »

Arttu Laaksonen

Niin, tänään tulee TV1:ltä klo 21.15 Ykkösdokumentti: Hyvästi Suomen lippu? Ohjelma kertoo suomalaisesta merenkulusta ja ainakin Hesari kehui dokumenttia!
.: FAQ :.

Miran Hamidulla

Joo mäkin näin sen hesari jutun. Siinä dokkarissa kuulemman matkustetaan rahtilaivalla Eerikin suosikki kaupungista eli Raumalta Antwerpeniin. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

En ehtinyt kuin vilkasemaan tota dokkaria, koska jouduin ottamaan sen nauhalle matikan kokeisiin pänttäämisen vuoksi, mutta sen verran mitä ehdin nähdä sitä, niin huomasin, että siinä oli ainakin upeeta kuvamateriaalia yhdestä Suomen upeimmasta lastilautasta Serenadenista(Arttu: Otitko paljon kuvakaappauksia tuosta dokkarista?).
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#3
Mäkin otin sen nauhalle, mutten oo kerinny vielä ees vilkaisemaan sitä!
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Kenny Leong

#4
Katsoin sen dokumentin eilen ja oli kyllä hyvä. Näkyi jopa hienosti ReBakin siinä...

Muistaakseni siinä dokumentissa sanottiin yhdessä vaiheessa, että Tallink tuo uuden aluksen ensi joulukuussa ---->tarkistakaa te joilla se on nauhalla!
Mietinpähän hiukan että hä?? Ensi joulukuussa??? Joko kuulin väärin/ymmärsin väärin, taikka sitten dokumentti on sen verran jo vanha, että se tieto koski jotain nykyistä Tallinkin laivaa, tosin ei muistaakseni Tallinkille ole mitään laivaa tullut joulukuussa kun puhutaan Helsingin ja Tallinnan välisestä liikenteestä. Fantaasiakin tuli muistini mukaan huhtikuussa 2-3 vuotta sitten...

Dokumentista sai hyvän käsityksen minkälaista on työskennellä merillä. Naista ei näe(mikäli sellaisen omistaa ;)) muuten kuin lomilla...

Aleksi Lindström

#5
Joo, tosi hyvä dokkari, siinä oli yhdistelty kivasti merenkulkuun liittyviä asioita.
Ja Serenaden on tosi nätti botski!


laivat

#6
Toi oli tosiaankin hyvä dokkari. Siinähän näytettiin myös s/s Vikingiä.

Heikki Helen

#7
Kenny: Siinä sanottiin mielestäni, että Tallink saa uuden aluksen ensi talvena...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Arttu Laaksonen

#8
Joo, tulihan siitä jokunen kuva kaapattua  ;D
Tässä esim. yksi kuva Serenadenista (lisään loputkin kuvat sivuilleni joskus lähiaikoina)

.: FAQ :.

laivat

#9
Tuossa dokumentissahan kerrottiin myös, että Viron liityttyä EU:iin ja taxfree myynnin loputtua virolaiset laivat tulevat Suomi-Ruotsi -liikenteeseen.

Antti Ruusu

#10
Aleksi toi sun kuvahan on Helsingin katajannokalta :D

Onko se joskus käyny hesassaki vai?  :)

Aleksi Lindström

#11
Jep, toi kuva on sen neitsytmatkalta. Siellä oli hirvee määrä kaikkia silinteripäisiä äijiä juhlimassa sitä.
Tossahan näkyy myös juhlaliputus, jos tarkasti kattoo.

Mikko-Oskari Koski

#12
Katsoin dokkarin hiukan viiveellä, mutta sehän ei haittaa, koska asiasisältö ei vanhene. Hyvin tehty, kattava, kaikkia osapuolia kuunteleva ja perusteltu.

Suomalaiset eivät näköjään ole huomanneet, ettei laivatöiden tekemiseen missään muualla maailmassa tarvita ammattitutkintoja. Jos meilläkin olisi vanhaan tapaan mahdollista lähteä merille jungmannina, edetä siitä oppisopimustyyliin puolikkaaksi ja sitten matruusiksi, olisi suomalainen miehistökin kilpailukykyinen. Harjoittelijalle kun ei ikälisiä ja muutenkaan täysiä palkkoja tarvitsisi maksaa ja samalla kaverit saisivat täyteen mahdollisessa ammattikorkeakoulussa tarvitsemansa praktiikan.

AKK-järjestelmä mättää myös, sillä nykyään perämies- ja kapteenikoulutukseen voidaan periaatteessa hyväksyä vaikka tyyppi, joka ei ikinä ole laivaa nähnytkään. Tällaisista "merikarhuista" olisi syytä hankkiutua eroon jo karsintavaiheessa ja valita koulutettavat niistä, joilla on miehistökokemusta.

Mutta eihän tällaisten mielipiteiden esittäminen ylikouluttautumista suosivassa suomalaisessa kulttuuriympäristössä ole sopivaa. Niin, että annetaan nyt sitten laivojen lipua vieraisiin rekkareihin, kun ei töitä pystytä kilpailukykyisillä hinnoilla tekemään...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#13
Nyt kun oon nähny ton dokkarin 7 kertaa niin lienee analyysin aika. Eli toi oli loistava dokumentti, ja siinä oli tuota ulosliputusasiaa käsitelty useasta eri näkökulmasta puolueettomasti. Noista dokkarissa haastatelluista henkilöistä tuo Antti Lagerroos vaikutti mulkkumaiselta pelkkää bisnestä ajattelevalta ahneelta johtajalta, jolta ei löytynyt mitään empatiaa suomalaista miehistöä kohtaan toisin kuin esim. Eckerön johtajalta joka sentään sanoi mielellään pitävänsä suomalaisen miehistön. Sinänsä tosi pöyristyttävää, että joku suomalainen johtaja kehtaa vakavalla naamalla sanoa, että hyvinvointi valtio Suomessa ihmisen pitäs työskennellä nälkäpalkalla 8 kk putkeen perhe-elämälle hyvästit heittäen. Ja asia ilmaistaan vielä todella halventavasti "suomalainen haluaa jo kk kuluttua mamman luokse" ilmaisua käyttäen. Mun mielestä EU sais enemminkin vaikeuttaa tota alusten ulosliputtamista eikä helpottaa niin kuin se on tehnyt. Parasta tuossa dokkarissa oli kuiteski ne modernin lastilautan(Serenadenin) arkielämää kuvaavat osiot sekä ne s/s Vikngiltä kuvatut "nostalgiapläjäykset".
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Henri Karppinen

#14
Tuosta empatiasta....

Merenkulussa elinkeinona ei oo kysymys mistään muusta kun rahasta. Vaik se tuntuu aika törkeeltä, mitä dokumentis sanottiin, ni totuus on se että jos ei pysy kilpailijoiden tahdissa (mieluiten edellä) ni kohta on yhä harvemmalla töitä. Toi nyt on tietty vaan mun mielipide.