Liikennevirasto tilaa jäänmurtajan Helsingin telakalta

Aloittaja Tuomas Romu, 27.11.2013, 16:47:10

« edellinen - seuraava »

Juha Toppi

Eikö se ole sama laittaa samantien nimeksi Jorma???

Rami Kristian Wirrankoski


Arne Wallen

Nythän Itella vapautuu, oli ainakin maailman paras nimi jokunen vuosi sitten. 8)

Tuomas Romu

LiVi sai määräaikaan mennessä 253 hyvää nimiehdotusta. Nimipäätös luvattiin julkistaa elokuun lopussa, mutta ilmeisesti raadilta menee vielä hetki.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Matti Rainio


Tuomas Romu

#50
Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 03.09.2014, 18:17:23
Mikä oli Romun ehdotus ?

Kerron sitten kun se voittaa.

edit: Sitä odotellessa voit lukea tähän ketjuun kirjoittamani viestit uudelleen siltä varalta, että olisin vuotanut sen julkisuuteen jo etukäteen... ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Matti Rainio


Tuomas Romu

LiVi on valintansa tehnyt:

LainaaRaati valitsi suosikkinsa Liikenneviraston uuden jäänmurtajan nimeksi! Nimi täytti raadin antamat kriteerit eli se on kaksitavuinen sekä helppo ja selkeä ääntää myös englanniksi. Raati perusteli valintaansa myös sillä, että nimi tulee edustamaan Suomen jäänmurtajaa, joten nimi on suomenkielinen ja siinä on viittaus myös Suomen talveen.

Merimiesperinteen mukaan aluksen nimen paljastaminen ennen aluksen kastajaisia uskotaan tuottavan kuitenkin huonoa onnea. Nimi tullaan siis pitämään salassa jäänmurtajan kastajaisiin asti. Voittajalle olemme ilmoittaneet yksityisviestillä.

Ensi vuonna selviää.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Laitanpa nämä uutiset tännekin, vaikka aiheesta tullaan varmasti keskustelemaan enemmän Jäänmurron tulevaisuus -ketjussa:

http://www.ts.fi/uutiset/talous/704733/Valtio+aikoo+investoida+miljardin+monitoimimurtajiin
http://ts.fi/uutiset/kotimaa/704710/Tilattu+jaanmurtaja+myyntiin+ennen+valmistumista

Eli kaikessa lyhykäisyydessään valtio aikoo myydä Liikenneviraston murtajan ennen aluksen valmistumista ja hankkia tulevina vuosina monitoimimurtaja Arctia Shippingille. Toisaalta Arctiaa on myös povattu "Itämeren murtajan" ostajaksi:

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/lvm+uusi+murtaja+myytava+arctialle/201411707689

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Oma näkemykseni on, että tuo kolmipodinen "maailman paras Itämeren avustusjäänmurtaja" pitää ehdottomasti saada, vaikka jatkossa tilattaisiinkin muuntyyppisiä aluksia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

http://arctech.fi/fi/arctech-helsinki-shipyard-aloitti-suomen-uuden-jaanmurtajan-rungonkoonnin/

LainaaArctech Helsinki Shipyard aloitti Suomen uuden jäänmurtajan rungonkoonnin

Suomen Liikenneviraston tilaaman jäänmurtajan rakentaminen käynnistyi 4.3.2015 telakan 150-vuotisjuhlien kunniaksi Arctech Helsinki Shipyardilla. Laivan ensimmäinen lohko laskettiin rakennusaltaan pohjalle perinteiden mukaisesti juhlallisin menoin.

Helsingin telakalla rakenteilla oleva laiva edustaa uuden sukupolven jäänmurtajasuunnittelua. Ainutlaatuinen 110-metrinen alus on valmistuttuaan maailman ympäristöystävällisin jäänmurtaja. Murtaja käyttää polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua, joka pienentää sen päästöjä ja polttoainekustannuksia. Alukselle myönnettiin Informa Maritime & Lloyd´s Maritime Academyn  innovaatiopalkinto viime viikolla. Uusi jäänmurtaja on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon ja alus varustetaan lisäksi öljyntorjunta- ja hätähinaustehtäviin. Murtaja luovutetaan asiakkaalle vuoden 2016 alussa.

"Tämä kölinlasku on meille erityisen tärkeä, koska siitä on jo lähes kolmekymmentä vuotta, kun viimeksi telakallamme aloitettiin suomalaisen jäänmurtajan rungonkoonti. Telakan 150-vuotispäivän kunniaksi siirrymme uuden sukupolven jäänmurtajien aikaan", kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.

Helsingin telakka juhlii tänään 150-vuotista laivanrakennustaivaltaan. Telakan toiminta alkoi 4. maaliskuuta 1865, kun Helsingfors Skeppsdockalle myönnettiin perustamislupa Hietalahteen. Telakka tunnetaan suomalaisen laivanrakennuksen edelläkävijänä, merkittävänä helsinkiläisten työllistäjänä sekä osana kaupungin historiaa ja katukuvaa. Tänä päivänä Arctech Helsinki Shipyard jatkaa samalla paikalla suomalaisen 
laivanrakennuksen perinnettä, yhdistettynä nykyaikaiseen huippuosaamiseen.

Arctechilla on parhaillaan rakennettavana kuusi jäänmurtajaa. Laivoista ensimmäinen, Venäjän liikenneministeriölle rakennettava Itämeren jäämurtaja, luovutetaan syksyllä 2015. Suomen Liikennevirastolle rakennettava maailman ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla kulkeva jäänmurtaja luovutetaan vuoden 2016 alussa. Keväällä 2014 Arctech allekirjoitti laivanrakennussopimuksen jäätämurtavasta huoltoaluksesta Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Alkukesästä Sovcomflot tilasi lisäksi kolme jäätämurtavaa stand-by-alusta. Yhtiön tilauskanta ulottuu vuoden 2017 kevääseen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#56
http://www.talouselama.fi/uutiset/paatos+tuli+arctia+shippingin+tytaryhtio+ostaa+liikenneviraston+jaanmurtajan/a2295687

Lainaa

Liikenneviraston tilaama, rakenteilla oleva jäänmurtaja myydään Arctia Icebreaking Oy:lle, tiedottaa liikenne- ja viestintäministeriö. Valtioneuvosto antoi suostumuksensa myyntiin 5. maaliskuuta. Arctia Icebreaking Oy on Arctia Shipping Oy:n tytäryhtiö.

"On järkevää, että jäänmurtajien omistus on keskitetty jäänmurtajapalveluita jo tuottavaan valtionyhtiöön. Liikennevirasto puolestaan kilpailuttaa jäänmurron palvelusopimukset budjettiraamien mukaisesti ja huolehtii että jäänmurto hoidetaan kustannustehokkaasti. Kannustan myös Arctia Shippingiä miettimään toimintansa priorisoimista ja sitä, olisiko sen mahdollista vetäytyä kokonaan pois satamajäänmurtotoiminnasta", sanoo liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko.

Omistusoikeus jäänmurtajaan siirtyy Arctia Icebreaking Oy:lle vasta, kun aluksen rakentamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun. Rakentamissopimuksen mukainen toimituspäivä on 11. tammikuuta 2016.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 25. marraskuuta 2014, että liikenne- ja viestintäministeriön tulee aloittaa valmistelut Liikennevirastolle tilatun jäänmurtajan myymiseksi.

Jäänmurtajan omistaminen ei kuulu viraston ydintehtäviin, vaan sen tehtävänä on talvimerenkulun edellytysten turvaaminen jäänmurtajapalveluita tilaamalla. Valtiolla on jo olemassa jäänmurtajapalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Shipping, jonka aluskantaa uusi jäänmurtaja täydentää.

Jäänmurtaja myydään käyvästä arvosta. Käypä arvo määritellään pyytämällä kaksi riippumatonta asiantuntijalausuntoa.
Aiheesta lisää

Liikennevirastolle myönnettiin vuonna 2013 yhteensä 128 miljoonan euron sopimusvaltuus jäänmurtajan hankintaan. Jäänmurtajan hankintaan on myönnetty EU:n TEN-T-tukea 24 miljoonaa euroa osana ruotsalaisten koordinoimaa WINMOS-hanketta.

Joulukuussa Kauppalehti kertoi, että uuden jäämurtajan myynti Arctia Shippingille saattaa johtaa EU-tukien takaisinperintään. Tuolloin Arctian kilpailijan, Alfons Håkansin toimitusjohtaja Joakim Håkans sanoi, ettei yksityinen yhtiö pysty nostamaan EU:lta suoraa tukea.

edit: Tässä vielä LiVin tiedote asiasta:

http://www.lvm.fi/tiedote/4433897/liikenneviraston-jaanmurtaja-myydaan-arctia-icebreaking-oy-lle

LainaaLiikenneviraston tilaama, rakenteilla oleva jäänmurtaja myydään Arctia Icebreaking Oy:lle. Valtioneuvosto antoi suostumuksensa myyntiin 5. maaliskuuta. Arctia Icebreaking Oy on Arctia Shipping Oy:n tytäryhtiö.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi 25.11.2014, että liikenne- ja viestintäministeriön tulee aloittaa valmistelut Liikennevirastolle tilatun jäänmurtajan myymiseksi. Jäänmurtajan omistaminen ei kuulu viraston ydintehtäviin, vaan sen tehtävänä on talvimerenkulun edellytysten turvaaminen jäänmurtajapalveluita tilaamalla. Valtiolla on jo olemassa jäänmurtajapalveluita tuottava valtionyhtiö Arctia Shipping, jonka aluskantaa uusi jäänmurtaja täydentää.

Jäänmurtaja myydään käyvästä arvosta. Käypä arvo määritellään pyytämällä kaksi riippumatonta asiantuntijalausuntoa.

Liikennevirastolle myönnettiin vuonna 2013 yhteensä 128 miljoonan euron sopimusvaltuus jäänmurtajan hankintaan. Jäänmurtajan hankintaan on myönnetty EU:n TEN-T-tukea 24 miljoonaa euroa osana ruotsalaisten koordinoimaa WINMOS-hanketta.

Omistusoikeus jäänmurtajaan siirtyy Arctia Icebreaking Oy:lle vasta, kun aluksen rakentamissopimuksen mukainen toimitus ja hyväksyminen on saatettu loppuun. Rakentamissopimuksen mukainen toimituspäivä on 11.1.2016.


Ministeri Risikko: Itämeren jäänmurto turvataan

- Valtion ensisijaisena tavoitteena on turvata Suomen elinkeinoelämän kuljetusten turvaaminen kustannustehokkaasti Itämerellä. Arctia Icebreaking Oy:n kanssa tehtävään sopimukseen on tarkoitus tulla velvoite pitää uusi murtaja mukana Itämeren jäänmurtopalvelua koskevissa tarjouskilpailuissa vuoden 2020 loppuun saakka, toteaa liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko.

- On järkevää, että jäänmurtajien omistus on keskitetty jäänmurtajapalveluita jo tuottavaan valtionyhtiöön. Liikennevirasto puolestaan kilpailuttaa jäänmurron palvelusopimukset budjettiraamien mukaisesti ja huolehtii että jäänmurto hoidetaan kustannustehokkaasti, sanoo Risikko.

- Kannustan myös Arctia Shippingiä miettimään toimintansa priorisoimista ja sitä, olisiko sen mahdollista vetäytyä kokonaan pois satamajäänmurtotoiminnasta, toteaa Risikko.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joakim Håkans

Olipa kerran kuluttaja nimeltä Viikennelirasto joka kirosi maidon kovaa hintaa.

Viikennelirasto osti lähes kaiken maidon maajussi Varo Teurasteelta jolla oli kaikki Suomen lehmät, paitsi yksi, ja siksi maito oli kovin kallista.
Kuluttaja Viikennelirasto ajatteli että ostamalla oman lehmän ja kilpailuttamalla lehmän lypsämisen uusien innokkaiden maajussien; Mässi Julkian, Kokki Miskisen, Huakim Jookkanssin, sekä vanhan maajussi Varo Teurasteen kesken, saataisiin maidontuotannolle oikea hinta, ainakin tämän yhden lehmän kohdalla.

Mitä tapahtui?

Konsultti Riula Pasikko sanoi ettei lehmän omistaminen ole kuluttaja Viikenneliraston tehtävä ja että lehmä tulee myydä vanhalle maajussi Varo Teurasteelle, sillä hänellä oli ennestään jo kaikki lehmät. Siten saataisiin homma keskitettyä, aivan kuten Neuvostoliitossa oli aikaisemmin tehty. Olihan sille lisäksi valmiina Katajanokalla uusi 4 miljoonan euron navetta ja arktisilla Venäjän ja Yhdysvaltain "avoimilla" laitumilla oli huhupuheiden mukaan paljon syömätöntä ruohoa.

Mitä luulette että maidon hinnalle kävi kun kuluttaja Viikennelirasto sitten meni ostamaan maajussi Varo Teurasteelta maitoa?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur...

Markus Kääriä

Pakko peukuttaa edellistä kommenttia :thumb:. Onhan se huomattavasti kivempi touhuta kun ei ole kilpailua ;D.

Tässä tapauksessa kuluttajalla on onneksi mahdollisuus ostaa osa maidosta naapurimaasta, niin tulee edes vähän säästöä. Vaikka samalla joutuu maksamaan hieman enemmän veroa, joka kohdennetaan maataloustukina maan suurimmalle maitotilalle, jotta sen rengit ja piiat voi nojailla lapioihin, kun ei tarvitse lypsää.

Mutta erästä entistä kolleegaani lainaten: "Onhan se paljon kivempi kun ei tarvitse kilpailla. Jos meinaa kyllästyä, voi vaikka muuttaa konttoria, ostaa ja myydä aluksia tai tehdä uudelleenorganisointeja."  ;)

Timo Heikkinen

Päivän painetussa Turun sanomissa oli haastateltu Joakim Håkansia ja hän tuumi että heillä olisi myös ollut rahoitus valmiina jäänmurtajan ostolle, mutta sanoi tiedostaneensa alusta asti ettei niin tapahdu. Tuumasi että valtio haluaa pitää monopolia yllä.