Pohjois-Karjalan uittoyhdistyksen entiset hinaajat

Aloittaja Juha Pitkänen, 01.10.2010, 22:02:18

« edellinen - seuraava »

Antti Aho

Tuossa Paavossa eli entisessä Repola 2:ssa on höyrykoneen tilalle asennettu saksalainen MWM-dieselmoottori, ei siis Burmeister. MWM asennettiin Pääskyniemessä myös nykyään Tampereella olevaan Flinkiin ja myös Wilh. Schaumaniin.

Mutta vielä Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksen puheena olleista hinaajista: eikös tuo Axel (legendaarisen uittopäällikkö Lönneströmin mukaan nimensä saanut) siirretty Järvi-Suomen Uittoyhdistyksen aikana Päijänteen puolelle vai peräti Keiteleelle, ja sieltä se palasi vajaa vuosikymmen sitten takaisin vanhoille kotivesilleen?

Juha Pitkänen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 01.10.2010, 22:20:43
Lohi on Enonkoskella huvialuksena, saanut hyvän huolehtijan. Aaro on Savonlinnassa,huvikäytössä.  Matti uittohommissa linjalla Kuopio- Varkaus. Nyt Varkauden Taipaleen telakan rannassa,nippulautat vähenevät syksyn tullen.


Tässä kuva.......

http://www.henry54.kuvat.fi/kuvat/Saimaan%20Wanhat%20Laivat%202009/17.7.09+084.jpg

Juha Pitkänen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 02.10.2010, 20:33:53
Karali oli vielä kesällä Soskuan sulun yläpuolella, http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2729304.jpg
Sen jälkeen telakoitiin Kanavansuun telakalla, nyt on telakkaa vastapäätä olevan saaren rannassa ja on edelleen myynnissä.

Tietoa kenelläkään minne myyty?

http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/475014

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 10.10.2010, 18:57:26
Laimin tietoihin lisää tarkennusta. PKU myi Laimin 29.4.1983 Tapio Kauppiselle. Aluksen kunnostukseen koottiin neljän miehen laivaisännistö. Laimi nostettiin kuiville Joensuun syväsatamaan jossa se isännistön toimesta hiekkapuhallettiin. Suoritetussa runkotarkastuksessa todettiin rungon vedenalainen osa kaipaavan uuden "pellityksen". Näin ollen laivaisännistö päätti laittaa Laimin myyntiin. Laivan osti Imatralle 15.12.1983 Kosti Homanen. Hän aloitti laivan kunnostuksen Niskalammen satamassa ja sai aluksen hienoon kuntoon. Muut tiedot ja kuva  Suur-Saimaan Wanhojen Laiwojen sivulla.

Pitävätkös nämä vuodet varmasti paikkansa? Minulla kun on valokuva keväältä 1984, jossa Utra, Hovinsaari, Ponteva, Laimi ja joku muu vielä seisovat vedessä Utrassa.. Voi toki olla, että tämän minun kuvani päivämäärässä on virhe.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Anne Haikonen

Ompa mukava tietää että Axel vielä edelleen hommissa.Olin keittäjänä Axelissa 1988 ja 1989.Aivan upeaa aikaa nuo kesät,kaiholla muistelen.

Juha Pitkänen