Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Sami Myllymäki

Tuli nyt käytyä katsastamassa Europa uudella reitillään.

Negatiivista:
- Food Market on todella surkea verrattuna aiempaan. Grillistä tuli otettua possunleike ja se oli paksu lätty jota kokki paistoi 2-3 minuuttia (kaksi viikkoa sitten samainen annos tuli otettua turun linjalla ja pihvi oli ohut ja kokki paistoi huomattavasti kauemmin sitä). Kastike oli nyt paljon mauttomampaa myös kuin aiemmin. Kakkupalat yms. olivat huonompilaatuisia kuin turun reitillä (sacher kakut niitä teollisia, ja toinen torttu mikä tarjolla ei myöskään kummoinen). Leivät (reissarit/sämpylät) olivat alkuillasta jo loppu.
- Snacksiautomaatti oli poistettu 7 kannen portaiden alaosassa (siitä sai aiemmin syötävää ympäri vuorokauden). Voileipiä yms.
- Olut valikoima pubissa käsittämättömän surkea verrattuna edelliseen.
- Henkilökunta pihalla, ja äärettömän töykeä palvelu (lukuunottamatta paria tyyppiä).
- Kaikki jousto puuttuu (ostin lounaskupongit etukäteen mutta olisin halunnut käyttää ne jo menomatkalla mutta ei vaan onnistu... En muista että aiemmin on ollut väliä kumpana päivänä noi kupongit käyttää.)
- Porukka ympärikännissä ja oksenteli sinne, tänne tuonne. --> Hyi suomalaiset! Jälkiä ei siivottu ainakaan tuntiin.
- Siivoushässäkkä hytissä (deluxe), siivous suoritettiin kolme kertaa iltapäivän aikana. Jääkaapin antimet oli ihan kunnossa mutta hygieniatuotteet puuttuivat vessasta ja pyyhkeet aiemmin oli kylppärissä niin nyt vaan heitelty sängyille.
- Laivan parkkeeraaminen satamassa vaikutti erittäin hitaalle (siitä sataman edustalta kun alettiin peruutella niin 40 minuuttia meni että porukkaa alkoi valumaan ulos).
- Ne värilliset Tallinkin kansiopasteet ja kyltit näyttävät kamalle. Samoin kaikkiin henkilökunnan oviin liimattu rumat kieltomerkit.
- Pöytiä siivottiin todella hitaasti, 8 kannen käytävää kun käveli niin kaikki pöydät käytävän varrella oli ihan laseja täynnä.
- Kaikki muut peliautomaatit olivat pimeänä paitsi casinolla.
- Ohjelma vaikutti vaisulta verrattuna Turun reittiin (itse nyt en siitä juuri välitä)

Positiivista:
- Ruoka ja palvelu oli Tauruksessa hyvää.
- Erikoisaamiainen oli samaa tasoa kuin Turun linjalla Maximissa. (paitsi kesti aika kauan ennenkuin kahvi tuotiin pöytään). Myös makeat näyttivät puuttuvan mutta ei merkitystä.

Osa väestä oli rikki siitä että laiva oli Turun linjalla paljon parempi. Toiset taas halusivat Baltic Princesin takaisin (Europa joidenkin mielestä vanha romu, esim. osan henkilökunnasta: itkivät että heillä oli 4 vuotta vanha laiva ja nyt annettiin tämmöinen ikäloppu).

Omat arvostelut: (palvelu, asioiden toimivuus, viihtyisyys) Asteikko 4-10:
Europa turunlinjalla: 9-
Europa tallinnanlinjalla: 5+

Eipä taida kuulua meikäläisen suosikkeihin enää tämä Europa. Sääli, hieno laiva pilattu Virolaisella henkilökunnalla

Jani Nousiainen

Kannattaako mennä ensimmäisille lähdöille uudella miehistöllä jos noin vähästä mielensä pahoittaa   ;D
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Joni Huopana

Kyllä voi asiat nähdä eri tavalla. Oman kokemukseni mukaan virolaiset olivat päinvastoin hyvin iloisia ja kova halu ja yritys oli saada kaikki toimimaan "uudella" laivalla.

Sami Myllymäki

Kyllä tuosta ihan täyden hinnan maksoin.  ::)

Henkilökunnan asenne on se ongelma. Tämä oli jos oikein ymmärsin kolmas lähtö tuolle henkilökunnalle.

Henri Ranta

Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 02.02.2013, 20:53:24
Kyllä tuosta ihan täyden hinnan maksoin.  ::)

Henkilökunnan asenne on se ongelma. Tämä oli jos oikein ymmärsin kolmas lähtö tuolle henkilökunnalle.

Johan on nopeesti sit hymy hyytyny, oltiin ensimmäisellä risteilyllä ja sillo saatiin todella ystävällistä palvelua. ;)
Se kyllä itteekin harmitti kun delux luokassa tullaan kolmekertaa siivoomaan hytti enne satamaantuloa. ???
Oltiin n.vuos sit BP:llä ja siellä palvelu oli ala arvoista...
Silja Symphony 2.2 - 4.2-2016
Silja Serenade 2.3 - 4.3-2016 ?????
Baltic Queen 8-9.3-2016

Jore Vornanen

Pari viikkoa sitten haukuttiin Viking Grace ensimmäisillä reissuilla... Onko hieman ennen aikaista tehdä ensimmäisen vahdin tai edes toisen vahdin ensimmäisen vuoron perusteella kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä?

Henri Ranta

Lainaus käyttäjältä: Jore Vornanen - 02.02.2013, 21:07:44
Pari viikkoa sitten haukuttiin Viking Grace ensimmäisillä reissuilla... Onko hieman ennen aikaista tehdä ensimmäisen vahdin tai edes toisen vahdin ensimmäisen vuoron perusteella kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä?

Näinhän se on!
Jokaisella on erilaiset odotukset reissulta ja laivalta.
Meille tuli kyllä ihan positiivinen kuva koko matkasta/laivasta/henkilökunnasta. :thumb:
Se kanssa nostatti mieltä ja tunnelmaa kun ei olla oltu aikaisemmin europalla ja nyt päästiin testaamaan se.
Silja Symphony 2.2 - 4.2-2016
Silja Serenade 2.3 - 4.3-2016 ?????
Baltic Queen 8-9.3-2016

Sami Myllymäki

Mä olen vaan ylipäätään ihmetellyt tuota Tallinkin Tallinnan linjan virolaista henkilökuntaa. Siellä on minusta aina ollut palvelussa moitittavaa. Ensimmäiset kokemukset oli kun Galaxy oli ihan uusi ja tuntui että mikään ei toiminut. Sen jälkeen varmaan kymmenkunta kertaa ollut noilla Tallinnan reissuilla Tallinkilla ja ikinä ei ole ystävällistä palvelua saanut.
Tallinnassa puolestaan minusta Virolaisien palvelutaso on ihan samaa tasoa kuin suomessa on. (ei siis mitään erityisen hyvää mutta ei huonoakaan).
Usassa on tyypillisesti paras palvelu, osittain johtuu tipeistä mutta se palvelu on siellä verissä kyllä myöskin.

En ole vielä Baltic Princessillä käynyt Turusta mutta pitää käydä katsomassa. Europan aikaan siellä oikein vaan aina aisti ja näki sen että henkilökunnalla oli kivaa keskenäänkin, ja se näkyy myös asiakkaan suuntaan.

Kim Helle

Vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta on selvää että kaikki ei voi mitenkään toimia parilla ekalla törnillä mutta toisaalta taas se kuuluisa ensivaikutelma. Ei liene henkilökunnan vika jos ei jää tarpeeksi aikaa tutustua uuteen ympäristöön, varustamo kuitenkin vetää rajat. Toisaalta taaseen ei pitäisi vedota siihen että ollaan oltu niin vähän aikaa että ei tiedetä mitä tehdään, se kun ei ole maksavan asiakkaan ongelma. SE vaihdettiin aika nopealla syklillä uudelle reitille, joten ei ihme että kompuroidaan. Ja mikä tärkeintä niin jos on kokenut epäkohtia tai on parannusehdotuksia ylipäätään niin oikea osoite on myöskin varustamo. Foorumilla tieto menee kyllä jäsenille ja kukin vetää sitten omat päätelmät / käy toteamassa laivan päällä mutta tuskin kantautuu varustamoon asti. Rakentava palaute on aina paikallaan, etenkin jos on olemassa parannusehdotus. Vain se että kaikki muu on paskaa paitsi kusi ( lainaus Sleepy Sleeperseilta) ei kanna pitkälle. Itse olen aika kriittinen mutta asioita pitää tarkastella laajemmassa perspektiivissä. No vertailupohjaa kertyy koko ajan kun joku foorumilta käy keikalla.

Toi palveluasenne on ikuisuuskysymys; Virossakin on pulaa osaavasta henkilökunnasta kun palkat maissa kilpailee tasavertaisesti laivojen kanssa.  Eli ei ole enää niin tavoiteltu homma päästä laivalle kuin joskus aikanaan. Ja sitten on se kulttuuriero, mikä kyllä edelleen tuntuu vaikuttavan palveluasenteessa. Allekirjoitan itsekin, etenkin kun virolainen tuttuni minulle valoitti asioiden taustaa. Mutta lienee meissäkin käyttäytymisen osalla vikaa / korjattavaa. Vieläkin löytyy kööriä joka ostaa sen 30€ risteilyn ja vaatii kaiken maailman palvelut päälle. Asiakas ei ole aina oikeessa. Kaikella kunnioituksella niitä kohtaan jotak kuitenkin ovat kokeneet tulleen väärinkohdelluiksi tms.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Sami Myllymäki

Itsellä kävi mielessä tuolla kyllä että olisimpa duunissa täällä laivalla asiakaspalvelupäälikkönä niin voisi sanoa miten asiat pitäisi tehdä. Ehkä 10% duunareista lentäisi pihalle mutta 90% on varmasti ihan kelvollista sakkia. Siljalla henkilökunnalla on paljon enemmän sanavaltaa kuin Tallinkilla (joku tarttuu nyt tähän kun samaa ne periaatteessa on...). Pubissa kun kysyin miksi olutvalikoima on onneton niin minulla vastatiin että Turussa olutvalikoimasta päättää baarimikko, mutta täällä Tallinkin johtokunta. (en tiedä pitääkö paikkaansa mutta en epäile)

Jara Röksä

Noh. Tohon palvelu käyttäämyseen, voin sanoa. Sitten kun Virolaiset lopettavat ajattelemasta meitä porona. Nyttenhän se on ainoa tavoite rahat pois. Vaikka ilman hymyä. Sen verran Virolaiset on ylpeitä Tallinkista, " Jokaisen tuttava/sukulainen on ollut siellä töissä. Toisin kun suomesta. Sen sanon , vaikka olen aina käyttäytynnyt ystävällisesti. En ole koskaan saannut hyvää palvelua. Tallinkilta. Siljalta&Viikkarilta OLEN...  Missä Vika??? Vika on siinä että Virolaiset ovat katkeria SUOMALAISILLE. Virolaiset ei tajuaa , kuinka SUOMI. On nostanut koko viron TALOUDEN Missä se on nyt.  :(

Jore Vornanen

Olen seurustellut Eestiläisen neitokaisen kanssa ja saanut huomata että kyllä suomalaisia Poroiksi kutsutaan oman käytöksemme vuoksi. En pysty sanomaan, että olisin saanut huonoa palvelua Tallinkin laivoilla. Päinvastoin. Olisiko meidän oikeasti syytä katsoa peiliin? Tällä foorumilla haukutaan vuoroviikoin Tallink, Viking tai Silja. Kuinka monella oikeasti on kokemusta työskentelystä laivoilla tai ylipäätään asiakaspalvelusta? Kuinka moni perustaa mielipiteensä tai kommenttinsa juopuneena saaneensa palveluun? Olen uusi tällä foorumilla, mutta toivon että palaute olisi todellista ja todenperäistä eikä johtuisi ennekkoasenteista. Kalenterini välistä löytyy niin Sillinkin kultakortti kun Vikingin Bonus-kortti. Silti haluan kommentoida asioita niin kuin ne ovat ilman värilaseja.

Daniel Kosk

#177
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2013, 19:16:25
Ainakin Finlandialla ja muistaakseni myös Viking XPRSllä on jo tupakat piilossa myymälässä.

Finlandialla ne eivät ole piilossa, eikä myöskään XPRS:llä,
eli irtoaskit ihan näytillä, ja kartsat pyydettäessä (tämä johtuen siitä että lain mukaan irtoaskeja voi myydä TF/DF kansainvälisillä vesillä, riippuen liippuvaltiosta 1-3 askia (* , mutta kartonkeja ei).

Ja tämä siis koskee EU-maiden välistä liikennettä, ei liikennettä joka kulkee EU:n ulkopuolisen veroalueen kautta, kuten esim. Ahvenanmaa

(* = muistaakseni FIN = 1 aski, SWE 2 = askia, EST = 3 askia
2013: Viking Grace, Baltic Princess, Mariella, Gabriella, Silja Serenade, Silja Symphony

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Sami Myllymäki - 02.02.2013, 20:18:16
- Kaikki muut peliautomaatit olivat pimeänä paitsi casinolla.
Tämä on ihan pelkästään lakikysymys: Viroon rekisteröidyillä laivoilla noudatetaan Viron lakia joka kieltää rahapelit muualla kuin kasinoissa. Tästä johtuen virolaisilla laivoilla ei peliautomaatteja ole muualla kuin laivan kasinon tiloissa.

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 02.02.2013, 20:35:49
Kannattaako mennä ensimmäisille lähdöille uudella miehistöllä jos noin vähästä mielensä pahoittaa   ;D

Vertailun vuoksi voin kertoa jotain kokemuksista Baltic Princessin ensimmäiseltä Tukholman risteilyltä.  Infosta sivukorvalla kuullun tiedon mukaan laivalla oli 1600 matkustajaa (paluumatkalla Tukholmasta).

Tietysti sen nyt näki monessa paikassa ja useaan otteeseen että laiva on vieras henkilökunnalle, välillä asiakkaita neuvottiin vääriin paikkoihin ja oli kaikenlaista rutiinien puutteesta johtuvaa odottelua ravintoloissa yms.  Ja laivalla etenkin lähtöiltana olleet atk-järjestelmän/infojärjestelmän tekniset ongelmat eivät varmaan tilannetta ainakaan helpottaneet. Mutta teknisiä ongelmia nyt vaan voi tulla ihmisen rakentamiin järjestelmiin, oli mikä laiva tai miten mones lähtö tahansa. Mielestäni kaikki kuitenkin yrittivät parhaansa, vaikka henkilökunnalla tuntuikin olevan todella kiirettä.

Ainoastaan pari asiaa jäi hieman ihmetyttämään.

Ensimmäinen oli kaikenlaisen "paperilla olevan" informaation puute. Tarkoittaa sitä ettei hytissä ollut mitään kansiota tai opasta laivasta tai sen palveluista, ei edes taxfree-hinnastoa yms. Noita hinnastoja ei tosin ilmeisesti ollut laivalla ollenkaan kun niitä ei ollut myöskään itse kaupassa. Jotenkin olisin kuvitellut että tähän informaatioon olisi kannattanut panostaa uudella reitillä alusta lähtien ensivaikutelman takia. Toinen kumma informaatiovajeen paikka oli buffetti. Minkään ruokalajin nimeä ei oltu merkitty minnekään eikä näin ollen myöskään erityisruokavaliomerkintöjä ollut missään. Tämä aiheutti ajoittain pientä sananvaihtoa asiakkaiden ja henkilökunnan välillä.

Toinen outo asia oli se ettei Grill Housen erikoisaamiaiseen kuulunut kahvin/teen tarjoilu pöytiin vaan ne piti itse käydä hakemassa. Jäi epäselväksi oliko tämä vain 1. matkan erikoisuus vaiko pysyvä käytäntö.

Kokonaisuutena voin kyllä silti sanoa että vaikka ei mennyt kuin Strömsössä, niin meni silti paremmin kuin etukäteen kuvittelin ja kokonaisvaikutelma jäi ihan positiiviseksi.