SeaWind Linen uusi junalautta

Aloittaja laivat, 07.07.2001, 16:53:16

« edellinen - seuraava »

laivat

Sea Containers on ostanut junalautta Öresundin SeaWind Linen liikenteeseen. Se aloittaa liikenteen ensi huhtikuussa ja tulee korvaamaan Star Windin. Öresundiin rakennetaan tilat 300 matkustajalle (120 hyttiä). Laivassa on 1800 metriä lastikapasiteettiä ja 800 metriä tilaa junavaunuille. Laivaan rakennetaan myös uusi peräportti ja autokansi.

Kuva Öresundista: http://members.nbci.com/scandinavica/oresund_86.htm

Kuva tulevasta Sky Windistä: http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/4640.htm

Heikki Helen

#1
Aika rajustihan tuota uutta alusta meinataan uudistaa...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#2
On muuten paljon Star Windiä hienompi toi Sky Wind. Suuren matkustajamääränsä vuoksi Sky Wind varmaankin ottaa myös "tavallisia" matkustajia rekkakuskien lisäksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#3
Ainakin SST:n mukaan Sky Wind ottaa myös matkustajia.

Miran Hamidulla

#4
Tuo "lankun" kuva ei oo mikään Henrik Johanssonin luonnos vaan se on kopsittu Sea WInd Linen sivuilta eli laivasta on todellakin tulossa ton näkönen. Minneköhän Sea Wind vie laivansa telakoitavaksi? Kopliin se on ainakin liian suuri, joten täytyy toivoa, että laivan suurennostöihin erikoistunut Turun Korjaustelakka Oy, ja mieluiten sen Vuosaaren telakka saisi urakan. ::) Star Windhän oli aikoinaan Vuokissa telakoitavana. Olisi todella mielenkiintoista päästä Vuokkiin seuraamaan läheltä Öresundin muuttumista Sky Windiksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#5
Miran: Nyt puhut asiaa!!!!!! Öresund Vuokkiin!!!!!! :D :D :D :D

Miran Hamidulla

#6
Huonoja vaihtoehtoja eivät olisi myöskään Turun Korjaustelakka Oy:n(muuttaisivat nimensä kun kerran harjoittavat telakkatoimintaa muuallakin) Naantalin ja Turun telakat, jotka kuulemman ovat Vuokin veroisia kuvauspaikkoja. Näistä tosin Naantalin telakka ei varmaan tule kysymykseen, koska siellä hoidetaan runsaasti alusten vuositelakointeja ja pidennyksiä, joten tuskimpa sinne halutaan kuukausikaupalla telakoitavaa laivaa synnyttämään jonoja. Näinollen Vuokilla voisi olla hyvät mahikset päästä Sky Windin telakointi paikaksi, jos Turun Korjaustelakka Oy saisi telakointi urakan. Ensi vuosi taitaakin mennä laiva uutuuksien testaamisessa, kun pitää testata uusi Tallink, uusi Linda Line ja Sky Wind. :D :) ;D 8)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#7
Kammottavan näköinen virityshän tuo Öresundista muotoiltava SkyWind on, mutta kaiketi sellainen alus, jota SeaContainers katsoo Turun ja Tukholman välillä tarvitsevansa. Jos Silja Europa aiotaan jatkossakin pitää talviaikana TKU-KPS-risteilijänä, voisi hyvin olettaa, että SkyWindin iltalähdöille Turusta pääsisi mukaan myös ilman autoa, jos on todella menossa Tukholmaan... No, saamme nähdä miten käy, mutta ehkäpä tässä on uuden liikennekulttuurin alku...

Eikä SkyWind lopulta ole läheskään niin ruma, kuin muutama vuosi sitten SeaWindin kesälauttana palloillut brittiläinen "sekasikiö" Norse Lagan. N&T Gotlandslinjenin ikimuistoisesta Graipista puhumattakaan...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kenny Leong

#8
Ei paha.

laivat

#9
Aluksen nimeä ei ole vielä päätetty, mutta yhtenä vaihtoehtona on siis Sky Wind. Myös aluksen aloittamiskuukausi lykkääntyy huhtikuusta elo-syyskuuhun, eikä ole varmaa, korvaako se Star Windiä alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Juha Westerlund

#10
Anteeksi, olen mielestäni aivan varmasti jostain lukenut että se telakoidaan ns. jossain etelä- itämeren telakoista!En harmikseni muista mistä luin ja mikä telakka se nyt olikaan...Tai sitten yksinkertaisesti olen nähnyt uniani! ::) 8)

wirrankoski

Aivan oikeis: Oresund (Bs) on telakalla Gdanskissa, Puolassa.

(linkki: http://www.portgdansk.pl/index.php?id=ships&lg=en )
Rami

ferry

Moi,
kun Star Wind aloittaa HEL-TAL liikenteen ex. Öredundin valmistuttua, niin liikennöikö se Muugaan? Helsingin päässä lähtöpiste on kaiketi Länsisataman tienoo?

         -Michael

Miran Hamidulla

#13
Tuo Star Windin uusi reitti uutinen on kyllä mielenkiintoinen mutta lisätietoa kyllä kaipaisin. Alus tullaan Siljan tiedotteen mukaan laittamaan rahti- ja matkustajaliikenteeseen Helsinki-Tallinna välille, mutta kumman yhtiön väreissä? SeaWind Linehan on harjoittanut koko historiansa liikennettä Turku-(Långnäs)-Tukholma/Kapellskär välillä mutta onko nyt uuden alue valtauksen aika jolloin balttiaan autoilevillekin tarjottaisiin tämä SeaWindin edullinen ja rauhallinen vaihtoehto vai maalataanko alus Silja väreihin ja laitetaan Siljan markkinoitavaksi? Silja imagoon aluksen voisi kuvitella istuvan todella huonosti, sillä oishan se aika oudon näköistä kun yhdellä oikealla risteilijällä ja usealla "puoliristeilijällä" varustettuun laivastoon liitettäisiin vanha ja ruma entinen itäsaksalainen junalautta. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

#14
Se olisi kyllä hieno juttu jos Star Wind kuljettaisi myös henkilöautoja Helsingin ja Tallinnan välillä.
Hinta olisi varmasti halpa, koska se on jo muutenkin edullista.
Star Wind voisi lähteä kilpailemaan henkilöauto asiakkaista seuraavalla periaatteella:
Helsingin ja Tallinnan väliltä puuttuu kokonaan sellainen mahdollisuus, että voisi jäädä laivaan yöksi Tallinnassa. Jos kuvitellaan, että joku tulee vaikka Oulusta ja on matkalla vaikka Liettuaan niin hänelle olisi mukava vaihtoehto jos voisikin jäädä laivaan yöksi eikä tarvitsisi mennä ensimmäiseksi hotelliin Tallinnassa.
Jos taas ajatellaan rahtia, että miten se tuollaiseen mahdollisuuteen suhtauisi niin eiköhän se autokansi saataisi lastattua siten, että rekat pääsisi sieltä pois. Toisaalta jos ajattelee asiaa rekkojen puolesta niin heidän täytyisi lähteä ajamaan yötä vasten.