Bileet pystyyn! Athena takasin pohjoseen!

Aloittaja Eerik Laine, 22.01.2001, 20:57:29

« edellinen - seuraava »

Tommi Vollmann

#15
QUEEN OF SCANDINAVIA asetetaan Ijmuidenin ja Newcastlelin välille ja se korvaa siellä liikennöivän KING OF SCANDINAVIAn. Tämä alkaa liikennöidä uudella reitillä Kööpenhaminan ja Puolan välillä ensi vuonna.

Miran, en tiedä, minkä hintasia junaliput sieltä Suomesta Kööpenhaminaan on, mutta DFDS Seawaysillä on veiläkin aika halpoja risteilytarjouksia. Kannattaa seurata tarjoukset kotisivulta http://www.dfdsseaways.dk tai http://www.dfdsseaways.se (jos haluat lähteä Helsingborgista!)

Toivotaan, että ehkä myös entinen KALYPSO tulisi takaisin tänne Europpaan.

Miran Hamidulla

#16
Sain tänään postissa Meyer Werftiltä kirjan, joka kertoo ko. telakalla rakennetuista ja rakennettavista laivoista, ja siinä sanottiin, että ensimmäinen Star Cruisesin jättiläismäisistä Libra-luokan risteilijöistä valmistuu tänä vuonna, joten voisiko tuo Athenan pois myynti liittyä tuohon ensimmäisen Libran valmistumiseen? Mikäli näin on niin voisikohan tuo toisen Libran valmistuminen vuonna 2002 tietää sitä, että Kalypsokin myytäisiin ensi vuonna "sivistyksen pariin".

Katoin tuoreinta Tanskan lauttaluetteloa. Ja siinä reittilippu(ilmeisesti kansi- tai miespaikka) Köpiksestä Osloon maksaa 420 Tanskan kruunua eli 56 euroa eli huonolla matikka päälläni laskettuna noin 333 markkaa, ja kun tuohon hintaan lisätään vielä edestakaiset laivamatkat Helsingistä Tukholmaan miespaikalla(210-300 markkaa laivasta riippuen) niin ei voi sanoa tuon matkan maksavan paljon laivalippujen hinnan perusteella. Suurin ongelma taitaakin olla Tukholma-Kööpenhamina ja Oslo-Tukholma junamatkojen hinnat, jotka ovat varmaankin melko kalliita, jos sikäläiset junayhtiöt harjoittavat samaa hintapolitiikka kuin "Varkaiden Rautatiet". Tosin olen lähdössä tuollaiselle matkalle vasta 1-2 vuoden kuluttua, joten onhan tässä aikaa säästää.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#17
mä aattelin tehdä joskus autolla tollasen laivakiertomatkan...
Jaakko Ahti

Aleksi Lindström

#18
Miran, se Athenan myynti liittyy sen entisen omistajan Star Cruisesin suureen laivakannan uudistukseen, tilauksessa on mm. 6 uutta laivaa 2 vuoden sisällä... pari yks 320-metrinen ja sitä rataa... (Langkapuri) Star Aquariushan (Athena) oli Star Cruisesin ensimmäinen laiva, sitten tuli Kalypso, nyk. Star Pisces...

heesu72

#19
toivottavasti Viking Line olis hereillä sitte jos Star Pisces myytäs pois, meinaan Viking Line on jo monta vuotta tarvinnu uutta laivaa. Joten siin olis mahdollisuus saada "oma" laiva takas.

Kun kerran mokasivat Sliten konkurssin aikana ni jos nyt sit korjaisivat virheensä.

Tarkotan tolla mokaamisella sitä et rahaa olis kyl ollu ostaa Kalypso ja Athena vaan eipä ollu näemmä haluja ostaa. Toivottavasti nyt olis järkevämpää porukkaa. vaik epäilen sitä syvästi

Pekka Ruponen

#20
Muistaakseni Viking Line (tai silloinen SF-Line) yritti kyllä ostaa Kalypson, mutta ei Athenaa. Sliten konkurssipesää hoitava pankki halusi jostain syystä myydä molemmat laivat samalla ostajalle. DFDS taisi jo silloin olla kiinnostunut jomman kumman laivan ostamisesta.
Pekka Ruponen

laivat

#21
Kun Athena aloittaa liikennöinnin DFDS Seawaysin Kööpenhamina - Helsingborg - Oslo -reitillä ensi kesäkuussa ja jolloin Queen of Scandinavia siirtyy Amsterdam - Newcastle -reitille niin mille reitille (tai millä reitillä) King of Scandinavia liikennöi, kun se aloittaa uuden Kööpenhamina - Gdansk/Gdynia -reitin vasta vuoden 2002 aikana?

Timo Selkälä

#22
Hei!
Se Pohjolan kuningas eli King of Scandinavia on Ships Monthly lehden mukaan ollut korvattavien listoilla jo pitkään, koska aluksen luokitus vanhenee tämän vuoden aikana. Lisäksi, koska se pitäisi muuttaa "Stockholm-rules" säädösten mukaan, koskien vuotovakavuutta, niin veikkaukseni on, että jos se koskaan aloitta mitään uutta linjaa, niin se sitä ennen käy pitkällä ja kalliilla telakkareissulla.

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

laivat

#23
http://www.ferryweb.de :stä löytyy mielenkiintoinen ex Athena -niminen linkki DFDS:n Athena nettisivuun. Sivuilta löytyy kuvia Athenasta ja Star Aquariuksesta sekä tietokoneella tehtyjä hienoja kuvia Athenasta DFDS:n väreissä. Sivuilla on myös Atnenan historiasta kertova osasto.

Last modification: Sami Takala - 02/17/01 at 10:56:07

Mikko-Oskari Koski

#24
Aquarius on palannut Pohjolaan. Alus kiinnittyi viime yönä Limfjordin rantaan Ålborgissa ja se uudistetaan takaisin alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa eli matkustaja-autolautaksi. Liikennöinnin se aloittaa näillä näkymin 6.kesäkuuta Pearl of Scandinavia-nimisenä (samanniminen oli muuten myös vuoden -67 Finlandia DFDS-taustaisina risteilijäaikoinaan!).
StarCruises muutti Myrstenin lauttojen yläkansien hyttikonseptia melkoisesti ja liittämällä A-ja B-hyttejä toisiinsa. Kuinkahan paljon DFDS mahtaa näitä sviittejä säilyttää? Myös 5.kannen garage (alunperin konferenssitilan laajennus, käyttötarkoitus idän vesillä tuntematon) olisi varmaan järkevintä muuttaa hyttitiloiksi, koska muutenhan laivan vuodepaikkakapasiteetti jää jopa alle 2000:n (Myrstenin aikana se oli muistaakseni jotain 1750).
Mutta pääasiahan on, että Athenan harharetket ovat nyt ohi... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

#25
Micken sivultahan http://members01.chello.se/askjoh/aquarius.htm löytyy tuoreita kuvia Athenasta.

heesu72

Mikko-Oskari Koski: Jos Athenas oli vuodepaikkoja 1750 ni eik sekin jo ollu alle 2000 sillo?

Miran Hamidulla

#27
Vuoden 1996 OAG Cruise & Ferry Guiden mukaan Star Aquariuksen matkustajamäärä oli 1900. Koska siinä risteilijän virkansa vuoksi tuskin oli kansipaikkoja, niin lienee syytä olettaa, että nämä kaikki 1900 matkustajapaikkaa olivat hyttipaikkoja. Jos näin on, niin miten Star Cruises onnistui "loihtimaan" laivaansa 150 hyttipaikkaa lisää, jos se kerran yhdisteli yläkansien hyttejä isommiksi hyteiksi? Muutettiinko joitain sen Athena aikaisista autokansista tai yleisistä tiloista hyttiosastoiksi vai mistä tämä hyttikapasiteetin lisäys johtui?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

heesu72

#28
oliskohan ne tehny saman homman kun, birka princes, ja silja symphony ja silja serenade aluksil? eli hyttejä olis rakennettu autokannelle.

mut Athenan tapaukses se merkkais melkee sitä sit et niit hyttejä pitäis poistaa autokannelt.

Mikko-Oskari Koski

#29
Star Cruises on varmaan rakentanut omat lisähyttinsä 5.kannen garageen (jota Kalypsolla ei ollut, minkä ansiosta sen vuodepaikkamäärä oli huomattavasti Athenaa isompi). Autokannen keulapuolellekin tehtiin jotain, mutta ne saattoivat olla henkilöstökämppiäkin, kuten snorkkeliosastot.
Tuskin autokannelle kuitenkaan on mitään korvaamatonta rakennettu, lähinnähän se taisi palvella kasinona ja urheiluhallina. Sellaisen muuttamisen takaisin autokanneksi ei luulisi tuottavan kenellekään suuria tunnontuskia...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950