Poistuvat/myytävät laivat

Aloittaja Arttu Laaksonen, 17.12.2000, 14:46:37

« edellinen - seuraava »

Arttu Laaksonen

Niin, on ollut huhua että Wasa Queen myytäisiin nyt vuodenvaihteessa jonnekin ja Georg Otshan tekee viimeisen risteilynsä nyt jouluaattona. Fenniakin lähti joku aika sitten jonnekin. Onko kellään tietoa Fenniana nykyisestä sijainnista/tilanteesta? Entä onko Wasa Queen todellakin lähdössä pois Siljalta ja jos on, niin mihin? Ja missä on tämä "mahdollisimman kaukainen" paikka, jonne Tallink haluaa Georg Otsin myydä?
.: FAQ :.

Henri Karppinen

#1
Eihän tää ole enää mikään uus juttu mut, HBL otsikoi jonkun aikaa sitten:

"SeaContainers sålde Fennia

Silja Lines ägare SeaContainers sålde i tisdags m/s Fennia. Köparen och köpesumman är hemliga. Fennia sätts i trafik i Karibien."

Miran Hamidulla

#2
Sunnuntain HBL spekuloi sillä, että Kotipizzan omistavan "pizzakeisarin" Merenkurkkuun suunnittelema varustamo ostaisi Georg Otsin. Itse en kyllä tuohon usko, mutta jos näin on niin silloin tuolla Tallinkin johtajalla on outo käsitys "mahdollisimman kaukaisesta paikasta".
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#3
Georg "virallinen olympiakuljetin:)" Ots oli tänään ylittänyt YLEn pääuutislähetyksen uutiskynnyksen, ja siitä oli aika pitkä juttu, jossa oli ihan mielenkiintoista tietoo sen historiasta. Siinä oli myös tuoretta videokuvaa siitä, ja siitä oli maalattu jo kaikki Tallink tunnukset pois eli se oli lähes kokonaan valkoinen. Onkohan sille jo löytynyt ostaja, kun ne jo ennenaikasesti on sitä ruvennut maalaamaan? Saitko Arttu muuten otettua tuon pätkän nauhalle tv-kuva osastoasi varten?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Arttu Laaksonen

#4
Katos vaan, en saanut, vois kattoa kympin uutiset kolmoselta jos siellä sattuis olemaan siitä jotain...harmillista kun jäi väliin :(
.: FAQ :.

Eerik Laine

#5
Georg Ots maalattiin valkoiseksi jo marraskuun lopussa. En kyllä ymmärrä mikähän kiire silläkin oli. Ja se uutisjuttu Otsista oli ihan legendaarinen satuin ittekin näkemään sen!

Mihin Fennia muka on lähtenyt? Soitin äsken Vaasan satamaan ja kyllä se siellä vielä kuulemma seisoo. Marko Stampehl sanoo Yahoon laiva foorumissa että Silja väittää ettei Fenniaa ole myytykään ja että se myyntihomma olis ollu joku vaan huhu... Kumma juttu jos Hufvudstadsbladet on semmosta kirjottanut ilman että se asia olis varmistettu... En silti sano mitään...

Ja luultavasti Wasa Queen ei enää vuodenvaihteen jälkeen jatka Siljalla. Mihin sen vois oikeestaan edes laittaa?... Tallinnan reitilläkin on jo SSC 4 ja Finnjet. Tosin kesällä Queenille vois olla kysyntää siellä, mutta enpä usko että ne semmosta temppua tekis.

Miran Hamidulla

#6
Outo juttu toi, että ne maalaasi sen jo ennen aikaisesti. Eikö tuo maalaaminen kuulu ennemmin uuden omistajan tehtäviin?  Ainakaan Silja Scandinaviaa ei maalattu ennen myyntiä vaan Viking joutui itse maalauttamaan sen Vuosaaressa. Siinä uutisisten jutussahan käytettiin Otsista lempinimeä "Viron valkea laiva". Voisko toi valkoiseksi maalaaminen liittyä siihen, että se olis saatu nimensä mukaiseksi viimeisille risteilyille. Tuskin. Mun mielestä Silja on jo vahvistanut, että Fennia ja Wasa Queen tullaan myymään pois. Ehkä ne ei oo saanut niitä menemään kaupaksi. Laitetaankohan jompikumpi niistä ensi kesänä SeaWind Linen lisälautaksi(niin kuin Fennialle viime kesänä tehtiin), jos ne ei oo saanu niitä siihen mennessä kaupatuksi?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#7
Se SeaWindille laittaminen olis iha hyvä idea ettei ne iha kokonaan homehtuis Vaasan satamassa. Mut eiköhän ne ainakin toisen SeaWindille kesällä heitä, jollei kumpaakaan oo myyty siihen mennessä. Jotakin eksotiikkaa saatais sillekin linjalle. Huono homma vaan ku sinne ei pääse ilman autoa...

Jaakko Ahti

#8
Olis kyllä ihan hyvä jos Fennia tod menis Seawindin liikenteeseen. Ja onhan kuulemma Suomi-Ruotsi-välin rahtimäärät kokoajan kasvamaan päin...
Eräs tuttuni Pietarsaaresta muuten kertoi, että Pietarsaaren kaupungilla on kuulemma Siljan terminaalissa iso ongelma; sitä kun ei saa kenelekkään vuokralle eikä ihan kylmillenkään viitsisi jättää. Ja en tiedä miksi, mutta hän ainakin kertoi Pietarsaarelaisten pitävän enemmän Fenniasta kuin Wasa Queenista. No, onhan Fenniassa nostalgiaa...
Jaakko Ahti

Arttu Laaksonen

#9
Niin Pietarsaaressakin on nyt terminaali tyhjillään, tietääkös muuten joku mitä kuuluu tälle Vikingin terminaalille Naantalissa, johon Viking ei enää liikennöi. Ihan siistin näköinen terminaalihan se ulkoapäin ainakin on, voitaisiin sinnekin jotain liikennettä yrittää saada.
.: FAQ :.

Eerik Laine

#10
Täytyy yhtyäö tohon että se Naantalin terminaali on tosi upean näkönen. Siellä alakerrassa on FinLinkin pikkunen toimisto ilmeisesti joku lähtöselvityksen tapanen systeemi en o siihen asiaa perehtynyt... Ylimmässä eli kolmannessa kerroksessa on viälä tullin tilat. Ja kakkoskerros on Vikingin jäljiltä ihan tyhjillään. Itte kävin kesällä toisessa kerroksessa (Hankalaa päästä sinne kun sinne johtavat portaat on tukittu rautaportilla). No eipä siellä mitään nähtävää oikeestaan ollu. Lähtöselvitystilat tyhjillään. Matkustajien tilat ihan vanhassa asussaan, vaikka jostakin kohtaa revitty vähän mattoja pois ja siinä ympärillä kaikennäkösiä rakennustarvikkeita, mitkä näytti siltä että ne nyt vaan on siinä jos niillä joskus jotakin tehtäs... Ainoot Viking Lineen viittaavat asiat oli katossa roikkuva lähtöajat taulu missä luki vielä neljän vuoden jälkeen että portilta 1 Rosella lähtis kohti Kapellskäriä kello 22:00. Toinen oli pikkunen loota mihin oli matkustajat lykänny Rosellan maihinnousukortteja. (Kaikki näytti olevan vuodelta 96.) Kun vuonna 98 kävin samassa paikassa siellä oli kaikki viälä ihan kunnossa. Lähtöselvitystiloissakin oli vielä jotakin tietokoneita, esitteitä, ruukkukasveja... Lisäksi ulkona luki vielä Viking Line. Viking haki ilmeisesti kaikki kamansa sieltä lopulta pois kun se luopui 50 % omistuksestaan tammikuussa.

Miran Hamidulla

#11
Hei Eerik. Taidat olla jonkin sortin "expertti" tuossa ei yleisölle avoimiin paikkoihin tunkeutumisessa. :) Sillä sanoit muistaakseni kerran, että onnistuit keplottelemaan itsesi Alandian sisälle, kun se oli telakalla, ja nyt sanot, että oot käyny Vikingin Naantalin terminaalissa. Kuinka oikein onnistuit siinä? Mä kävin viime talvena Naantalissa kuvaamassa Finneaglea, ja silloin se satamahenkilökunta katteli "pahalla silmällä" jo sitä, kun mä kiipesin yhdelle rampille kuvailemaan. Tosta Naantalin terminaalin hienoudesta sanoisin sen verran, että vielä hienompi käytöstä poistettu terminaali oli Långnäsin riippusiltaa muistuttanut terminaali, joka purettiin tarpeettomana muutama vuosi ennen kuin sille olisi löytynyt jälleen käyttöä. :( Nythän siellä on sellainen omakotitaloa muistuttava ruma hökötys. Tietääkö kukaan sitä miksi Makaasiiniterminaalissa taitaa vieläkin olla ne Viking Expresin lähtöselvityskopit, vaikka se ei oo liikennöinyt enään vuosiin? Noista Wasa Queenista ja Fenniasta sanoisin sen verran, että miksi Silja ei laita jompaa kumpaa Tukholma-Maarianhamina reitille, jossa sillä tällähetkellä on vain tytäryhtiö Ånedinin piskuinen Baltic Star? Sehän melko vaatimaton paatti verrattuna kilpaileviin Birka Princesiin ja Rosellaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#12
No toisella kerralla Naantalin visiittti oli tavallaan luvallinen. Kysyin FinnLinkin toimistosta onnistuisiko visiitti yläkertaan, mutta eipä se tyyppi mitään osannut sanoa. Joku luukulle pyrkinyt tyyppi sanoi minulle vain että varo tullin tyyppejä, joten ajattelin että eiköhän siinä ollut lupaa tarpeeksi.

Ehkäpä Viking Line omistaa Makasiiniterminaalista vielä osan ja siksi siellä on vielä sen kyltit. Toisaalta siellähän on useita lähtöselvitys luukkuja ja niistä ei käytetä kuin Linda Linen paria luukkua ja satunnaisesti Kristina Cruisesin luukkua (ja kohta sekin taitaa loppua) joten ehkäpä ylimääräiset luukut on päätetty vain jättää siihen omanonnensa nojaan siihen asti kun joku uusi firma haluaa ne käyttöönsä. Onhan siellä muistaakseni vielä Tallink Expressinkin kyltit.

Ja vielä tuohon Wasa Queenin ja Fennian asettamisesta Tukholma Maarianhamina linjalle. Niin jotenkin on sellainen kuva että ehkä sillä linjalla alkaa olemaan jo aivan tarpeeksi tarjontaa. Ja muutenkin Tukholmasta on mahdollista lähteä niin monelle erilaiselle risteilylle ettei välttämättä Fennialle tai Wasa Queenille saataisi houkuteltua tarpeeksi matkustajia. Muutenkaan Silja tuskin haluaa ottaa mitään uusia riskejä kun sen taloudellinen tilanne ei ole mikää maanmainio. Kun Viking laittoi Rosellan Sto-Mha linjalle se tiesi jo että linjalla on tilaa vielä kolmannelle yrittäjälle kun se oli nähnyt miten systeemi oli käytännössä pelannut aikaisemmin. Ja enpä nyt tiedä onko Baltic Star niin "vain" paatti, sillä sillä tuntuu olevan vakiintunut asiakaspiiri joka palaa laivalle yhä uudelleen. Ja hyvä että sillä linjalla jotakin erilaista on etteivät kaikki paatit ole pelkkiä suuria uivia ostoskeskuksia...

Miran Hamidulla

#13
> ja satunnaisesti Kristina Cruisesin luukkua (ja kohta sekin taitaa loppua)
- Eihän nuo useamman päivän mittaiset Helsingistä tehtävät Pietarin, Visbyn ja Riian risteilyt kuuluu niihin risteilyihin, joista KC luopuu. Se lakkauttamispäätöshän koski ainoastaan vain Kotkasta tehtyjä lyhyitä Viipurin ja Pietarin risteilyjä. Sitäpaitsi joidenkin KCn pitkien risteilyjen (esim. Länsi-Euroopan kierros) lähtösatamana käytetään Helsinkiä, joten kyllä KClla on käyttöä Makasiiniterminaalille.

> Ja hyvä että sillä linjalla jotakin erilaista on etteivät kaikki paatit ole pelkkiä > suuria uivia ostoskeskuksia...
- No eihän tuo "Grand Old Lady" Fennia mielestäni sellainen olekaan, ja sehän on Baltic Starin tavoin myös aika legendaarinen. Oot kyllä oikeassa siinä, että Baltic Starilla on vakiintunut asiakaspiiri, joten ehkä tuo esittämäni idea ei ole mikään kovin hyvä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

#14
Hei
Sen vain lisäisin että Tallink ei ole myymässä Georg Otsia siitä syystä että he eivät omista sitä. GOn omistaja on ESCO.

Katsokaa muuten sivua
www.frankshipbrokers.com

Jos olisi sitä ylimääräistä pikkurahaa...

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.