Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

Kohta se on ihan oikeasti Raumalla.

Pekka Laakso

Laivalistaan ja PortNetiin merkitty saapumisaika klo 14. AIS historia väittää samaa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Otson tulosta, sorry ymmärsin saamani viestin väärin, merellähän se oli.

Merenkulkulehti Aamulehti kertoo päivän numerossaan Arctiasta:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195003146847/artikkeli/arctian+suurin+asiakas+shell+vetaytyi+arktisista+porauksista+arctia+haluaa+silti+maailmalle.html

Jos jollakulla on tunnukset tai paperilehti voisi kertoa mitä aiheesta mainittiin?

Ilmeisesti Otson jengiä haastateltu?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Video: Perinteinen jäänmurtaja pärjäsi hyvin kesätöissä Grönlannissa

Jännästi nykii tuo video. Ilmeisesti kamera lukittu lentosuuntaan ja "free mode" kytketty pois...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#454
http://yle.fi/uutiset/otso_kasvoi_jaakarhuksi_gronlannissa__itameren_jaat_murskaksi_entista_varmemmin/8405900

"Eksoottinen Grönlannin matka oli vuonna 1986 valmistuneelle Otsolle historiallinen, sillä ruotsalaisten kanssa tehdyn yhteistyön ohella sen ainoa virallinen käynti ulkomaisessa satamassa on ollut Tallinnassa, Virossa"

Frej sai jonkunlaisen potkurivaurion tuolla matkalla, joka kai saatiin korjatua Lonyearbyenissa sukeltamalla? Ainakaan ei mennyt suoraan telakkaan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#455
Mainioita nuo YLE:n linkit asiaan liittyviin uutisiin, sillä kertoivat ihan oikeista karhuista.  :D

Frej oli arviolta vuorokauden Rosenbergin alueella Stavangerissa, ja sen jälkeen Landskronan edustalla ankkurissa, mutta telakalle menon sijaan jatkoikin matkaansa Luulajaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Ehkä seuraavalle jäänmurtajalle - sille, jonka poliitikot laskevat myös Itämeren ulkopuolelle - voisi antaa nimeksi "Jääkarhu" perinteitä kunnioittaen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#457
Otso on tehnyt sitten Raumalla tilaa Silja Serenadelle ja lähtenyt Helsinkiä kohti. Keinnunanvaimennustankin avulla Ahvenanmeren kautta.  8)

Ja ASF North America Innovation Award -innovaatiokilpailusta on saatu palkinto Otson muutostöihin liittyen:
http://arctia.fi/Etusivu?id=102&uid=1194
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/lannen-jaarahat-odottavat-suomalaisia/vNr4QRGG

Suomalaisen jäänmurtajan vuokraaminen Yhdysvaltoihin ja Kanadaan on lähempänä kuin koskaan, uskoo murtajavarustamo Arctia Shippingin toimitusjohtaja Tero Vauraste.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

https://www.sttinfo.fi/release/suomen-abb-varustaa-maailman-kehittyneimman-jaanmurtajan?publisherId=4270&releaseId=37845791

LainaaSuomen ABB toimittaa sähköistyksen, integroidun automaatiojärjestelmän, neljä Azipod®-ruoripotkurikäyttöjärjestelmää sekä turboahtimet tekniikaltaan maailman kehittyneimpään jäänmurtajaan. Satamajäänmurtaja on suomalaisen Aker Arcticin kehittämä täysin uusi aluskonsepti ja suunniteltu ankariin satamien jääolosuhteisiin ja erittäin paksuun ahtojäähän. Alus rakennetaan Viipurin telakalla Venäjällä.

Kehitys kehittyy...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Jos jäänmurtajalla on tarkoitus murtaa paksua tasaista jäätä tai operoida vaikkapa monivuotisten lauttojen keskellä, "kolmipyörä" on mielestäni parempi kuin "neliveto", koska ruoripotkuri on tällöin paremmin suojassa jäiltä. Esimerkiksi näiden murtajien tulee pystyä murtamaan jatkuvalla nopeudella kahden metrin paksuista jäätä ja operoimaan kevät- ja syyskaudella myös kolme metriä paksuissa jäissä. Pääsääntöisesti jäärännien ja -vallien paksussa jääsohjossa möyrivälle laivalle neljän podin ratkaisu on kuitenkin todennäköisesti hieman parempi ja tarjoaa enemmän mahdollisuuksia mm. jäänhallintaan satama-altaassa, ja siksipä se tuohon Sabettan satamamurtajaan aikanaan valittiin. Toisaalta kolmipodinen laiva pystyy melkeinpä samaan perä edellä, joten ei sillä pulaan joudu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#462
Miten muuten ruotsalaisten projekti etenee:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6332017

"Det handlar om ett långsiktigt arbete där målet är att byta ut samtliga fem statsisbrytare under en tio-års period, med start 2020. Men först ska Sjöfartsverket besluta sig vad man vilken typ av isbrytare man vill ha.

–Det är ett designprojekt som kommer att ta två, tre år. Där ska vi besluta vilken typ av isbrytare, hur den ska vara designad, framdrivning och vilken typ av bränsle och vilka användningsområden, först 2018 kan vi gå ut och börja upphandla nya isbrytare, säger Mikael Sandström som är Sjöfartsverkets projektledare."

Eli vasta 2018 päästään tilaamaan? Onko tietoa yhteistyökumppaneista yms.?

EDIT: Linkissä kuultavassa radiojutussa mainitaan Polariksen olevan ajossa ehkä vasta huhtikuussa 2016.

Case Tor II/Vidar/Balder Viking antoi varmaan ruotsalaisille "oppitunnin" monitoimimurtajista ja yksityisistä toimijoista. Yhä olen sitä mieltä että valtion omistamat murtajat, joiden management kilpailutetaan on halvin tapa (nykyinen ruotsalainen tapa) toteuttaa jäänmurto. Valitettavasti Suomessa tätä ei edes yhden murtajan suhteen kokeiltu vaan Paula Risikko jäi oman ideologiansa vangiksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Sain mutkan kautta tietää, että Itä-Savo -lehdessä (paperiversiossa?) oli 16.1. juttu Saimaan jäänmurrosta:

LainaaLiikennevirasto aikoo pyytää kevään 2016 aikana varustamoilta tarjouksia Saimaalle tulevista jäänmurtajista. Ylitarkastaja Jukka Väisäsen mukaan Saimaalla talvioloissa liikennöivien rahtialusten väylien leveyden tulee jatkossa olla vähintään 12,6 metriä. Nykyiset murtajat eivät täytä näitä vaatimuksia. Virasto aikoo tilata ilmeisesti 3-4 alusta, joiden pitäisi olla valmiita aloittamaan kaudella 2017-18.

Toimitusjohtaja Joakim Håkans kertoo A. Håkans Oy:n olevan kiinnostunut Saimaan murtajista. Investoinnit ovat niin suuria, että sopimuskausi kannattaisi pidentää 10-20 vuoteen. Rauma Catan -varustamokin aikoo ilmeisesti osallistua kilpailutukseen. Mopro Oy:n toimitusjohtaja Olavi Tyrsky sanoo, että yhtiö harkitsee kilpailutukseen lähtemistä vakavissaan.

Netistä ei löydy kuitenkaan mitään lisätietoa aiheesta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Kuulostaa haastavalta rahoituksen, aikatulun yms. suhteen.

Onko tarkoitus pyörittää liikennettä ympärivuotisesti?
(Kuulostaa hölmöltä investoida noin paljon, jos liikenne ei suju 365 päivää vuodessa? Miten sulkujen korjaus ajoitetaan? Onko suluissa mahdollista liikennöidä 365 vrk? Saimaan sisäiseen liikenteeseen ei montaa murtajaa tarvita?)

Ja muistaakseni Saimaan liikenne väheni 2015-2016 melkein 20% ?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama