Jäätalvi 2017-2018

Aloittaja Janne Koskinen, 30.10.2017, 16:43:19

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.03.2018, 22:09:27
Alueella on useita muita pieniä satamia, joista osa vain kesäkäytössä. Salo, Kemiö, Kasnäs, Taalintehdas, Koverhar, Lappohja, Tammisaari, Pohjankuru. Viimeksi mainittua on viime vuosina pitänyt auki Idäntie hinaajalla. Kun kunnon jäitä ei ole ollut, ovat tienanneet ihan ilmaista rahaa mutta tänä vuonna saavat tehdä töitä tosissaan, kun kalustona on pieni Kemi1.  Tätä kirjoitettaessa on Pohjankuruun on matkalla saman firman Varma tehden isompaa ränniä.

Nyt Varma näyttää olevan jo Strömmassa määräsatamana Teijo; en tiedä missä tarkoituksessa, muita aluksia Teijolle ei odoteta. Pohjanpitäjänlahdella on jälleen Kemi 1.

Off topic: Kasnäsiä ei PortTrafficista löydy, Dragsfjärd (FIDRA) kyllä ja Teijo (FITEI) siis myös tuolta löytyy. Moneen noista mainituista ei ole viimeiseen vuoteen ollut mitään liikennettä tai vain hyvin vähän. Vähän tekisi myös mieli protestoida, että Länsi-Uusimaan Hankoniemi ja Salon ja Kemiön seutu Varsinais-Suomessa luetaan samaan 'alueeseen' :finger:

Pekka Laakso

PortNetin mukaan Sisulla huomenna vaihto Skattalla... #josketäänkiinnostaa
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mika Liinamaa

Tuntuu, että ilmatieteen laitoksen jääkartta ei ole aivan realistinen. 25.2.2018 jääkartan mukaan Pohjanlahti pitäisi olla jäässä kutakuinkin Kaskisten korkeudelle saakka. Tulin laivalla yli viime sunnuntaina eli juurikin 25.2.2018, mutta Wasa Expressin reitillä oli aika pitkä matka avovettäkin eikä jäästä merkkiäkään... Ei edes sohjomössöä. Arvioisin 5 kilometrin verran täysin avovettän ennen kuin iski taas jääkenttään.

http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mika Liinamaa - 04.03.2018, 20:53:48
Tuntuu, että ilmatieteen laitoksen jääkartta ei ole aivan realistinen. 25.2.2018 jääkartan mukaan Pohjanlahti pitäisi olla jäässä kutakuinkin Kaskisten korkeudelle saakka. Tulin laivalla yli viime sunnuntaina eli juurikin 25.2.2018, mutta Wasa Expressin reitillä oli aika pitkä matka avovettäkin eikä jäästä merkkiäkään... Ei edes sohjomössöä. Arvioisin 5 kilometrin verran täysin avovettän ennen kuin iski taas jääkenttään.

http://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne

Ilmatieteenlaitoksen jääkartassa ei erotella jäätyyppejä, joten johtuu siitä. Päivän 25.2.2018 kartta jäätyypeittäin eriteltynä löytyy tuolta:

https://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/sstcolor/sstcolor_20180225.pdf

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Mika Liinamaa - 04.03.2018, 20:53:48
Tulin laivalla yli viime sunnuntaina eli juurikin 25.2.2018, mutta Wasa Expressin reitillä oli aika pitkä matka avovettäkin eikä jäästä merkkiäkään... Ei edes sohjomössöä. Arvioisin 5 kilometrin verran täysin avovettän ennen kuin iski taas jääkenttään.
Jääkenttä on kokoajan pienessä liikkeessä jos vähänkin tuulee. Noita pieniä railoja avautuu sinne tänne. Noin pieniä railoja ei merkata  SMHI:n jääkarttaan, mikäli niitä ei esiinny isolla alueella. Saattaa myös yhtäkkiä olla ahtaumaa jossain, vaikka sitä ei päivän jääkartassa näy. Nytkin alukset jäävät jumiin Vaasan ja Pietarsaaren väliselle korkeudelle, vaikka siellä pitäisi olla hyvät rännit. Ne vaan painuvat umpeen, eikä tarvitse edes kovin kovaa näköjään puristaa.
Tätä olen itse ihmetellyt, mutta tilanteet jääkentässä voivat muuttua todella nopeasti. Toiseen suuntaa pääsee hyvin eteenpäin välillä, kun taas vastakkaiseen suuntaan ei millään. Nämä railot ovat juuri niitä, jotka aiheuttavat ongelmia. Railon reunassa tapaa aina olla enemmän tai vähemmän sohjoa, tai sitten sieltä alkavat ne ahtaumat.
Pimeässä näitä railon reunoja etsitään valonheittimillä, että ei ajettaisi pahimpaan "peltoon". Jos katsot Marinetraffikista alusten kulkuviivoja jääkentässä, niin voit välillä nähdä selvästi miten alukset näitä ahtaumia ja yhteenajautunutta jäätä yrittävät kierrellä.


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 03.03.2018, 23:09:52
PortNetin mukaan Sisulla huomenna vaihto Skattalla... #josketäänkiinnostaa
Ja saman lähteen mukaan Nordicalla vaihtopäivä huomenna samassa paikassa. #josketäänkiinnostaa
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Hmm, ehtisiköhän sitä jotenkin kameran kanssa mestoille? Moulinexejä ei hirveän usein kennon eteen osu.

Tapani Hallantie

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 01.03.2018, 22:03:35

Näköjään siellä edelleen tehdään muualta tuodun kalkkikiven jatkojalostusta, vaikka kaivoskin on jo suljettu.

Förbyn tehdas tuottaa laivalla noin kerran kuussa kalkkivelliä (slurry) lähinnä Norjasta, paperiteollisuuden tarpeisiin. Yksi lasti n. 15000t riittää juurikin kuukaudeksi lähialueen paperitehtaille. Tehtaan omistaa Sveitsiläinen Omya, jonka laivat operoivat jo vuosien perinteellä suomen paperiteollisuuden tarpeiden hyväksi, laivat usein -straum loppuisia, poikkeuksia mm. Latana ja Doris. Förbystä on viety jonkin verran kuivarahtina tehtaan jalosteita. Förby on moderni korkealuokkainen satama, väylän syvyys 9.0m.

Ari Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Nummijoki - 04.03.2018, 22:32:49
Ilmatieteenlaitoksen jääkartassa ei erotella jäätyyppejä, joten johtuu siitä. Päivän 25.2.2018 kartta jäätyypeittäin eriteltynä löytyy tuolta:

https://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/arkiv/sstcolor/sstcolor_20180225.pdf
Sama kartta löytyy myös Ilmatieteenlaitoksen jäätilanne sivulta. Klikkaa sieltä PDF tiedosto auki.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pekka Laakso

Sea Wind näkyy jo tarvitsevan jäänmurtoapua: Balticen (ja toki AIS:sta huomaa) mukaan Sisu on tulossa avustamaan.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 01.03.2018, 13:29:50
Avasi kuitenkin tänään ensin väylän Förbyhyn, jonne on tulossa tankkeri Finnstraum muutaman päivän kuluttua.
Nordica on mitä ilmeisimmin nyt menossa avustamaan vakiokävijä Finnstraumia sisään Förbyhyn.

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.03.2018, 23:32:16
Nordica on mitä ilmeisimmin nyt menossa avustamaan vakiokävijä Finnstraumia sisään Förbyhyn.

Kovin etelästä tuo Finnstraum näyttää (Gävlestä) tulevan, jäitäkö välttelee? Ja tosiaan, kuten aikaisemmin kirjoitin, Varmakin ehti vielä avata tuon väylän Nordican jälkeen, kun kävi jostain syystä Teijolla saakka.

Hannu Sarell

Miten määräytyy jäänmurto aluevesien ulkopuolella Suomenlahdella? Esim. illan edellä kävi Jermak Porvoon leveydellä hakemassa avustettavan laivan. Tietysti matkalla venäläiseen satamaan kylläkin. Onko se tässä Suomenlahdella kiinni siitä, mihin maahan apua tarvitseva on menossa? Tuolla Pohjanlahdella asia on kai sovittu , eli jopa ristiin avustetaan maiden välillä, eli koordinaatio toimii.

Ari-Jukka Perkiomaki

#117
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 07.03.2018, 00:47:25
Miten määräytyy jäänmurto aluevesien ulkopuolella Suomenlahdella? Esim. illan edellä kävi Jermak Porvoon leveydellä hakemassa avustettavan laivan. Tietysti matkalla venäläiseen satamaan kylläkin. Onko se tässä Suomenlahdella kiinni siitä, mihin maahan apua tarvitseva on menossa? Tuolla Pohjanlahdella asia on kai sovittu , eli jopa ristiin avustetaan maiden välillä, eli koordinaatio toimii.
Venäläisten kanssa yhteistyö on vaikeampaa tai sanotaanko byrokraattisempaa. Vanha LiVi:n tiedote:
https://www.lvm.fi/-/jaanmurtosopimus-voimaan
Mutta eiköhän niitä Venäläisten murtajien tekemiä rännejä voi käyttää hyväksi kaikki, jos ränni pysyy auki. Esim. tossa Jermakin avaamassa rännissä on voinut olla muutakin liikenettä itäänpäin. 8)

Hannu Sarell

En merenkulusta(kaan) ymmärrä juuri mitään, mutta muistan tuossa 2000-luvun alussa lentäneeni parhaimmillaan/pahimmillaan kolme edestakaista vuoroa päivässä Helsinki Tallinna väliä. Kunnon jäätalvena oli tuo Suomenlahti varsinaista mössöä. Niin paljon laivoja jo silloin ettei siellä mitään selviä uria ollut. On jossakin vielä kuviakin, kun vaan löytyisi sekin muistikortti jostain...

Pekka Laakso

#119
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 07.03.2018, 00:47:25
Miten määräytyy jäänmurto aluevesien ulkopuolella Suomenlahdella? Esim. illan edellä kävi Jermak Porvoon leveydellä hakemassa avustettavan laivan. Tietysti matkalla venäläiseen satamaan kylläkin. Onko se tässä Suomenlahdella kiinni siitä, mihin maahan apua tarvitseva on menossa? Tuolla Pohjanlahdella asia on kai sovittu , eli jopa ristiin avustetaan maiden välillä, eli koordinaatio toimii.

Parin sivun takaa lainattua:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.03.2018, 21:01:50
Liik/enne/vira/sto tästä jäätalvesta:
https://www.liikennevirasto.fi/-/jaatilanne-on-haastava-etenkin-pohjois-suomen-rannikolla-kaikki-jaanmurtajat-ovat-nyt-liikkeella#.WphNjtxyif0

Yhteistyöstä:

"Suomella on valtiosopimukset mm. Ruotsin ja Venäjän kanssa jäänmurron yhteistyöstä. Toimintatavat eroavat maittain eli esimerkiksi, jos Suomenlahdella tarvitaan apua venäläisiltä, Liikenneviraston pitää neuvotella lisäavun saamisesta.

Sen sijaan ruotsalaisten kanssa yhteistyö on tiivistä ja avunanto automaattista.

"Meillä on yhteinen toiminnanohjausjärjestelmä, josta näemme mitä kukin tekee ja mitä on suunnitteilla. Ruotsalaiset eivät jää odottamaan avunpyyntöjämme, vaan käytännössä operoimme yhteistä laivastoa", Karjalainen toteaa."


...

EDIT:

Glory Hongkongilla onkin haveritilanne, vettä konehuoneessa:
https://mobile.twitter.com/Merivartiosto

Kymen Sanomat

Hesari:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005596597.html

"Alus on Venäjän meripelastusalueella, mutta tehtävä on langennut meille, koska meillä oli resursseja lähellä. Monitoimimurtaja Nordica on ollut paikalla koko ajan, ja vartiolaiva Tursas matkalla sinne."

Edit:

Päivitettyä tietoa KySassa:
Linkki
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.