Grimaldi havittelee Viking Linea

Aloittaja Mikko Salmela, 22.02.2019, 17:06:02

« edellinen - seuraava »

Mika Blomberg

Gabriellahan on nuorempi kun Serenade ja Symphony, rakennettu 1992. Lisäksi Gabriella on uusittu 2016, eli kulahtanut ei pitäisi olla. Tyylikkäästi on uusittu, varsinkin ravintolakansi ja yökerho. Lisäksi Gabriellalta löytyy aivan mainio saunaosasto höyrysaunoineen. Vimeksi kun matkustin oli todella hyvä palvelu, ja ystävänpäivänä jaettiin ilmaisia ruusuja. Toki on niin henkilöstä ja päivästä kiinni, mutta ainakin 2.1.2019 Serenadella oli todella töykeä henkilökunta yökerhossa sekä pubissa varsinkin. Ja laivoille kun menee, hyvä ruoka ja palvelu on ne minkä takia sinne menee, ja rentoutumaan. Ja Vikingin ruoka hakkaa Tallinksiljan vastaavan 10-0 . Vikingin buffet on todella hyvä, Siljan vastaava on koko ajan ajettu ales, kun vertaa jotain aikoja 2000-2006, jolloin oli todella hyvä. Aamiaisista en edes viitsi puhua, Siljan kuivat lihapullat, kuivat karjalanpiirakat, ja yksi kinkkulaji, kun vikingillä on paljon enemmän tarjontaa, sekä lettuja ym. No se näistä ruuista, mutta pointtina että hyvä ruoka ja palvelu on miksi laivalle mennään + sitten hyvät rentotumis ( hytit ja kylpyläpalvelut ). Gabriellalla on lisäksi paljon kivemmat kahden hengen hytit kun siljalla, ja parvekehytit myös paremmat. Sehän on myös selvää että kun serenade ja symppa poistuvat ( jossakin haastattelussa tallinkin tj sanoi että 10-15 vuotta aikovat pitää nämä laivat ), tilalle tulee Galaxy-grace tyylinen laiva, eli erikoisuutena tulee olemaan vain lng. Eikä se paljoa tule tuntumaan matkustujaluvuissa, sillä ei tavallinen kansa katso onko promenade vai ei, ja lisäksi ihmiset menevät laivalle juhlimaan, luulenpa että hyvinkin saattaa olla jotain galaxy tyylisiä laivoja tulevaisuudessa, ja silja brändi tulee myös katoamaan. Tallinkin Ruotsin facebook sivulla, suomalainen tallinkin asiakaspalvelija vastasi ruottalaiselle, kun kysyi, että miksi ei ole galaxy / baltic Prinvess hyljettä piipussa, että yhtä hyvin voisi olla tulevaisuudessa seressa ja sympassa tallinkin logo, kun tallink on omistaja. Eli kyllä se viimeistään uusien laivojen myötä katoaa, tämä silja brändi.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 04.03.2019, 12:37:42 Eli kyllä se viimeistään uusien laivojen myötä katoaa, tämä silja brändi.

Tässä olet kyllä vähän ajasta jäljessä. Nimenomaan Tallink on ilmoitti vahvistavansa Silja Line brändiä jo pari vuotta sitten. Siitä enemmän omassa ketjussaan täällä:

http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17990.0

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Peetu Mäkelä - 04.03.2019, 10:30:58
Helsingissä tulevaisuus onkin sangen miälenkiintonen juurikin Serenaden ja Symphonyn takia. Kun niitä tai Viikkari omiaan alkaa korvaamaan, on rima kuitenkin melko korkealla. Eihän mikään normaali, esim Galaxyjen kaltainen, tuntuisi ihmisten silmissä oikein miltään promenadejen jälkeen.   ::)
Tämä on ongelma monellakin tapaa. Helsingin-linjaa kun tehdään niin pienillä katteilla (molemmilla firmoilla), että sijoitusta uudisrakenteisiin on vaikea perustella. Seren ja Sympan tasoisten laivojen – niitä paremmista puhumattakaan – rakentaminen on sitten niin kallista, että sellaisia ei ole kannattavaa rakentaa, ellei joko a) uusien laivojen hinta laske merkittävästi tai b) Helsinki–Tukholma-linjan tuottoa saada merkittävästi paremmaksi. Vikingillä mahdollinen tie linjan tonniston uudistamiseen voisi joskus tulevaisuudessa olla se, että tilataan Turkuun uutta kalustoa ja kierätetään Turussa jo itsensä pitkälti maksanut Grace Helsinkiin eläkkeelle. Toki Grace ei ole Sere tai Symppa, mutta se on parannus Mariellaan ja Gabriellaan. Siljan puolella vastaavaa mahdollisuutta ei ole ja Seren ja Sympan korvaajat, sitten kun sellaiset joskus tehdään, tulevat melkein väistämättä olemaan pettymyksiä.

Toki tilanne voi jonkin verran muuttua jos varsinainen keskustelun aihe eli Vikingin myynti Grimaldille toteutuu, mutta en jotenkin usko että Grimaldillekaan uusien risteilylauttojen hankkiminen Helsinki–Tukholma-välille olisi etusijalla. Ennemmin tavoitteena on Finnlinesin Lounais-Suomi–Ruotsin -liikenteen lujittaminen sekä jalansijan saaminen Helsinki-Tallinna -välille.

Kalevi Lehto

Kaikenkaikkiaan aika vaikeaa on mielestäni ymmärtää, miksi Grimaldi tosissaan haluaisi korkeintaan välttävästi kannattavaa ja tiukasti kilpailtua liikennettä "riesakseen", kun maailmalta varmasti löytyy kiinnostavampiakin kohteita ostettavaksi. Jollei sitten tarkoituksena olisi vain parantaa oman nykyisen liikenteensä kannattavuutta ostamalla kilpailija pois kiusaamasta ja ajaa sen toiminta sitten samantien alas, näinhän markkinatalous toisinaan toimii.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Petri Nummijoki

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 04.03.2019, 12:37:42
Aamiaisista en edes viitsi puhua, Siljan kuivat lihapullat, kuivat karjalanpiirakat, ja yksi kinkkulaji, kun vikingillä on paljon enemmän tarjontaa, sekä lettuja ym.

Keskusteluhan koski alusten puitteita. Lihapullien ja karjalanpiirakoiden taso riippuu kokista ja tavarantoimittajasta eikä aluksesta itsestään, joten tuollaisilla asioilla on mahdotonta perustella uudisrakennusten tarvetta tai niiden tarpeettomuutta.

Marko Mäkelä

On kuitenkin totuus että kyllä Viking Linellä lihapullat,nakit ja muut on oikeasti paljon paremman makuisia kuin Siljalla,Siljalla ne maistuu puulle kun taas Vikingillä ne on suorastaan herkkua.
Veikkaampa ettei Vikingillä kauhiasti reittimuutoksia tule,oma veikkaus on että Amorella siirtyy Helsinki-Tallinna linjalle kiinattaren valmistuttua.

Jani Pousi

Helsinki-Tukholma linjalla tuskin mitään pitkää tulevaisuutta on kuten lähes kaikki täällä sitä ennusteleekin. Varmasti (lähes) kaikilla meistä on kivat muistot kun lapsena käytiin laivalla perheen kanssa jne, mutta ajat on muuttuneet paljon. Ja etenkin hintataso. Ihmiset haluaa sen WOW-efektin mennessään laivalle, jotain mikä saa heidät palaamaan sinne uudelleen. Ongelmana on se että palvelut ei muutu. Lähes kaikki tarjonta on samaa kun silloin vuosikymmeniä sitten. Vaikka olemme "juntti" kansa, kyllästymme mekin kaikkeen joka on nähty jo monta kertaa. Jos Hel-Sto linjalle uutta laivaa joskus saadaan, sen pitäisi pystyä tarjoamaan nimenomaan se WOW-efekti, jota esimerkiksi Karibian risteilylaivat tarjoaa. Ei tietenkään niin suuressa muodossa tarvi, mutta jotain muuta kun perus buffet ja humppahelvetti. Lentäminen on tänä päivänä halpaa ja halpenee vuosien kuluessa(?) ja tähän laivayhtiöiden on todella vaikea vastata. Lentämällä kohteita on käytännössä rajattomasti tarjolla. Eikä mikään muuta sitä tosiasiaa että Tukholma ja Tallinna on jo niin nähtyjä, ihmiset haluaa enemmän.

Vaikka olenkin enemmän punaisen kannattaja niin silti omistajanvaihdos voisi tehdä hyvää yhtiötä ajatellen tässä tilanteessa. Viking Line ei ole ollut enää pitkään aikaan mikään lottovoitto omistajilleen eikä tule todellakaan olemaan sitä myöskään tulevaisuudessa tällä linjalla.

Artsi Leskinen

HEL-STO on jo nykyään selkeästi lapsiperhelinja. Muun muassa ravintoloiden vapautuneiden aukioloaikojen takia Helsingin yöelämä on vilkkaampaa ja monipuolisempaa kuin mitä laivoilla on tarjolla. Myös ruoka laivoilla on pääsääntöisesti korkeintaan keskinkertaista "ABC-ruokaa" ehkä jotain Bon vivantia lukuun ottamatta. Myöskään hintojen osalta ruotsinlaivat eivät pysty kilpailemaan, ruuan ja juoman hintataso on lähtenyt lapasesta jo ajat sitten, vaikka kaikki myydäänkin verovapaasti. Perinteistä "ruotsinlaivaelämystä" bileineen hakevat ihmiset suuntaavat nykyään paljolti Tallinnan-risteilylle, jossa Europalla on tällä hetkellä monopoliasema.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että lapsiperheiden motiivi matkailulle ei suinkaan aina ole hakea extremeä ja uusia elämyksiä, vaan päästä tuulettumaan kotioloista suhteellisen vaivattomasti paikkaan, jossa on helposti ruokaa saatavilla ja tekemistä lapsille. Ruotsinlaivat kilpailevatkin ennen kaikkea Hoploppien ja kylpylähotellien kanssa lapsiperheiden rahoista ja vapaa-ajasta. Tämän valossa onkin hieman erikoista, minkälaisia ratkaisuja ainakin Siljalla on tehty viime vuosina: kylpylöistä "unohdettiin" uudistuksessa kunnon lastenaltaat, leikkihuone sai ehkä hieman lisää tilaa, mutta on muuten tilana aiempaa ankeampi, ohjelma on sitä iänikuista muumidiskoa, jne... Kaikesta huolimatta ruotsinristeilyjen kuolemaa on ennustettu jo varmaan parikymmentä vuotta, ja silti ne vaan illasta toiseen seilaavat tuota samaa väliä, että ei ehkä liialliseen synkistelyyn kannata ruveta. Jotain uutta pitäisi kuitenkin konseptiin saada, jopa näin vannoutuneen laivamatkailijan näkökulmasta katsottuna.

Jotta aiheessa pysyttäisiin edes hieman, olen samaa mieltä aiemman kommentin kanssa, että Grimaldin ainoa motiivi hankkia Viking Line olisi ostaa kilpailija markkinoilta ja ajaa isolta osin nykyinen toiminta alas. Vaikea nähdä Grimaldi operoimassa risteilypainotteista matkustajaliikennettä Vikingin nykyisellä konseptilla, varsinkin kun se ei ole mikään kultakaivos omistajalle.

Petri Lindqvist

#23
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.

Itse aihe on kyllä oikeasti tosi mielenkiintoinen. Eipä taida piskuinen Ahvenmaalainen vaan nykyisellä investointitahdilla pärjätä tässä markkinatilanteessa ja tuottamaan sisäpiirille tyydyttävää tulosta. Aika siirtyä emotionaalisuudesta raakaan rationalisuuteen?

Olisiko nyt oikeasti se oikea hetki? Tai jos se ei ole Grimaldi niin pitäisi löytää joka tapauksessa vapaasti hengittävään koneeseen turbovaihde. Mikä on se future proof strateginen story tuleville vuosille, joka luo uskoa sijoittaa tähän yhtiöön? Runko on ihan kunnossa, nyt sitä hanaa!

Jussi Laine

Viking Line on kuin osuuskuntamuotoinen oy eli yhtiön tuottama tulos putsataan ulos ennen viimeistä viivaa. Eli ahvenanmaalaisille se tarjoaa edullisia matkoja/kuljetuksia saarelle. Kun omistaa 1.000 Viking Line Abp:n osaketta saa vip-kortin, joka oikeuttaa merkittäviin alennuksiin matkoista. Eli loppupelissä täyden hinnan maksavat turistit sponsoroivat paikallisten matkoja.  Tämän vuoksi osakkeiden myynti monelle saarelaiselle olisi huono juttu tai preemion pitää olla todella korkea. Mutta jotain Viking Linessa tulee tapahtumaan lähivuosina, sillä 5 hallituksen jäsentä on syntynyt 1943-46 eli ikä tulee vastaan. Eklund on ollut mukana hallituksessa jo 40 vuotta, mikä lienee ennätys pörssiyhtiöissä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Petri Lindqvist - 10.03.2019, 14:47:14
Tehdäänpä näyttävä paluu.

Onpas kyllä ihan kivoja höpö höpö arvosteluja ja subjektiivisia näkemyksiä saatu aikaan yksittäisistä aluksista näinkin laajan otsikon alle. Täytyy varmistaa, että popparit ei vaan lopu kesken.
Joo, täytyy kyllä myöntää, että itsellenikään ei ole ihan avautunut miten laivoilla tarjottavien lihapullien laatu liittyy tämän topicin otsikkoon...
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
...Muuten, tulipa eilen käytyä ruokailemassa Galaxyn buffet-ravintolassa ja ainakin meikäläisen mielestä ne lihapullat olivat kyllä ihan kelvollisia... ;D
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 10.03.2019, 22:48:19
Mutta tuosta Grimaldista ja sen suunnitelmista, onko jossakin ollut tarkempaa selostusta tästä asiasta, onko kenties jotakin tarjouksia tehty, vai onko juttu lähinnä sanahelinää ja myrskyä (meri)vesilasissa? Ja julkinen osakeyhtiö kun Viking Line on, niin voisihan tuo Grimaldi halutessaan ruveta vähin äänin ja pikkuhiljaa valtaamaan nurkkaa Vikingistä, mutta mistään tälläisesta ei kai ole ainakaan vielä havaittu merkkejä?
Kuten tuossa alkujaan linkitetyssä Sjöfartstidningenin blogissa kerrotaan, aiheesta kerrottiin Ålandstidningenin pääkirjoituksessa.

Minulle muualta kantautuneiden huhujen mukaan jotain neuvotteluita Lundqvistien ja Grimaldin välillä olisi todella käyty, mutta on eri asia onko neuvotteluiden seurauksena päädytty mihinkään kauppaan.

Ja toki on niin, että Grimaldi voisi julkista pörssiyhtiötä alkaa valtaamaan, mutta jotta valtaus onnistuisi pitäisi Grimaldin joka tapauksessa saada ostettua isojen omistajasukujen osakkeet. Julkisessa myynnissä olevia hippusia on turha alkaa ostamaan jos tavoitteena on Vikingin valtaus, koska niillä hipuilla ei saa yhtiöön mitenkään päin määräävää osake-enemmistöä.

Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.

Kalevi Lehto

#27
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.03.2019, 20:50:32
Ålandstidningenin pääkirjoituksen pääasiallinen pointti ei tosin – jos tuon Sjöfartstidningenin referaatin oikein luin – ollut se, että Grimaldi on Vikingiä valtaamassa vaan se, että Vikingin pörssiarvo on huomattavasti firman todellista arvoa pienempi: firman koko osakekannan arvoa nykyisillä kursseilla on 162 miljoonaa euroa, kun samaan aikaan varustamolla on pääomaa 230 miljoonaa euroa ja laivojen todellinen arvo on tätäkin suurempi. Jos joku haluaa Vikingin vallata (ja omistajat ovat valmiit myymään) on valtaajan mahdollista saada firmasta merkittävästi enemmän rahaa irti kuin mitä sen valtaamiseen joutuu sijoittamaan.

Tämä on kyllä ihan todellinen uhka. Tällaisia tapauksiahan on ollut pörssisä useita viime aikoina, että on ostettu yhtiöitä pois juuri tuosta syystä, kun yhtiöiden osakekurssit ovat olleet reaaliarvoa selvästi alempana.
Mutta tietenkin tämä on mahdollista vain, jos omistajilla on myyntihalukkuutta, tässä tapauksessa kenties voisi ehkä ollakin, tai vaikea sanoa...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964