Moulinexien kesäkeikoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 19.06.2001, 22:34:52

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 31.03.2009, 17:43:44
Joo, siellä lepää: EDESTÄ ja TAKAA

Vaikka syksyllä menevätkin telakkaan (jos jostakin saavat rahaa), niin olisi luullut, että olisivat ton keulassa jäissä hankautuneen (ja jo ruostuneen) osan edes maalanneet.
Se on aika v-mäinen maalata veneestä ja jos porukka on lomautettuna, niin ei taida olla maalareitakaan.

Toisaalta, jos rahat on loppu, niin ne on loppu. Jos ei luottoa ole edes sen vertaa, että pystyisi ostamaan bensat Arendaliin, niin ei kai ne maaliinkaan riitä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

No toisaalta onhan sitä ennenkin jätetty maalaamatta, Botnicalle ei tehty keväällä 07 jäänmurron loputtua ollenkaan maalaushommia Kotkassa eikä samoja kulumisia ja ruostumisia oltu maalattu yli vielä viime vuonna alkukesälläkään kun siitä joitain kuvia näin. Nyt en tiedä mitä on saatu aikaiseksi siellä Leithissä. Vai monta ukkoa laivalla edes oleilee?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.04.2009, 09:58:11
No toisaalta onhan sitä ennenkin jätetty maalaamatta, Botnicalle ei tehty keväällä 07 jäänmurron loputtua ollenkaan maalaushommia Kotkassa eikä samoja kulumisia ja ruostumisia oltu maalattu yli vielä viime vuonna alkukesälläkään kun siitä joitain kuvia näin. Nyt en tiedä mitä on saatu aikaiseksi siellä Leithissä. Vai monta ukkoa laivalla edes oleilee?

Alunperin kolme, joista yksikään ei ollut täkkäri.

Kaipa sinne kesän mittaan joku iskuryhmä lähetetään maalaushommiin?

Ei taida noi rahtauksetkaan haitata maalaushommia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.haglandoffshore.com/

No niin, nyt on saatu multiuseless vesselit Haglandin listoille:

" Botnica
   
Ship Name:  Botnica
Type:  SUBSEA
DP:  III
Built:  01.06.1998
BHP:  20508
Bollard Pull:  117
Deck Area:  1000
Design:   
Length:  96,7
Breadth:  24
DWT:  2850

20,5   117  1000  III     Leith  PPT  "

ilman needs 2-3 days to mobilize crew mainintaa

"Nordica
   
Ship Name:  Nordica
Type:  SUBSEA
DP:  III
Built:   
BHP:  20000
Bollard Pull:  234
Deck Area:  1050
Design:   
Length:  116
Breadth:   
DWT:   

20,0   234  1050  III    Cecon (15.07)  Arendal  PPT  "

eli vahvistaisi Cecon "huippurahtauksen" alkavan vasta 3:lla kvartaalilla
(taitaisi tosin Puolanlaiturissa makaaminen tulla veronmaksajille halvemmaksi, kuin siirtoajot yms. kulut)

http://www.jgoship.no/offshore/

Olsen noteeraa nyt myös Nordican Botnican lisäksi.


Fennican suhteen toivosta taitaa olla luovuttu. Tosin ADP 702:n kanssa ei taida kukaan DP-hommia tarjotakaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#199
http://www.finstaship.fi/

"Ulkomaan liiketoiminnat - offshore

Offshore-liiketoiminnan osuus kokonaisliikevaihdosta jäi alle 50%:iin. Rahtitaso jäi myös edellisvuodesta. Markkinaympäristössä tapahtuneet rajut muutokset aiheuttivat sen, että merkittäviä neuvottelujen alla olleita rahtaussopimuksia jätettiin toteuttamatta, joten loppuvuonna monitoimialukset makuutettiin vaiheittain.

Offshoren liikevaihto oli 28,6 miljoonaa euroa (39,6) ja operointipäiviä oli 650 (1033). Vuonna 2008 offshore-liiketoiminta oli tappiollista 1,1 miljoonaa euroa, minkä lisäksi tulosta rasitti 5,0 miljoonan euron epävarmoista saamisista kirjattu varautuminen luottotappioon yhden pitkäaikaisen asiakkaan osalta.

Investoinnit

Bruttoinvestointeja tehtiin tilikaudella 14,3 miljoonalla eurolla (5,1), jotka rahoitettiin tulorahoituksella. Merkittävimmät sitoumukset tehtiin kahden monitoimimurtajan uusiin nostureihin sekä vuoden 2009 telakointeihin liittyviin hankintoihin. Uudet nosturit valmistuvat ja otetaan käyttöön vuoden 2010 aikana. "

Hmm. "Vuonna 2008 offshore-liiketoiminta oli tappiollista 1,1 miljoonaa euroa, minkä lisäksi tulosta rasitti 5,0 miljoonan euron epävarmoista saamisista kirjattu varautuminen luottotappioon yhden pitkäaikaisen asiakkaan osalta. "

Taitaa kyllä Aquanoksen maksut jäädä saamatta ja luottotappio olla tosiasia.

"Offshore-liiketoiminnan osuus kokonaisliikevaihdosta jäi alle 50%:iin. Rahtitaso jäi myös edellisvuodesta. Markkinaympäristössä tapahtuneet rajut muutokset aiheuttivat sen, että merkittäviä neuvottelujen alla olleita rahtaussopimuksia jätettiin toteuttamatta, joten loppuvuonna monitoimialukset makuutettiin vaiheittain. "

Markkinatilanteesta sen verran, että Viking supply ships teki viime vuonna ennakkotietojen mukaan kaikkien aikojen ennätyksen.

"liiketappio 2,9 miljoonaa euroa"

Eli moulinexit tekivät n. 40% tappiosta ja luottotappion toteutuessa noin 80 % tappiosta.
(ja totuttuun tyyliin offshoremenoja laitetaan talvimerenkulun piikkiin figureiden kaunistelemiseksi.

Kaiken kaikkiaan kuten Paavo Väyrynen laittoi kirjansa nimeksi: "On tullut totuuden aika"
(ja kun asiat eivät aivan teoksen mukaan edenneetkään, niiin "On tullut totuuden aika II)

Yhä enemmän ihmettelen tätä touhua ja R. Lyngvin pyöritystä, toinen firma (Aquanos) jää maksut Finstalle
pystyyn, mutta silti syydetään rahaa ko. herran toiseen taskuun (GDV).

Vieläkään ei olla lyöty päätä vuonon kylkeen kyllin kovaa.

Koskahan joku julistaa taas ettei perinteisiä murtajia enää koskaan rakenneta?

Mainittu ulkomaankauppaministeri ehdotti kehityapumäärärahojen käyttöä rauhanturvaamiseen.

Koska kehitysapu UK/Norjan suuntaan jatkuu, niin ehdotan kehityapumäärärahojen käyttöä vispilöiden rakentamiseen.

Saadaan kehitysapu näin nopeammin tavoiteltuun 0,4%:n BKT:sta ja moulinexeista vihdoin jotakin hyötyä.






"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#200
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 01.09.2008, 11:26:52


Finstashipin kotisivuilta vuosikertomukset; offshoretoiminta

2004 liikevaihto 10,8 mil. euro   operointipäivät 440     rahtaustaso 24550 EUR/vrk
2005               18,8                                     656                      28600
2006               27,0                                     939                      28750
2007               39,7                                    1033                     38450


2008              28,6 mil. euro     operointipäivät 650   rahtaustaso 44000 EUR/vrk 

mutta jos mainittu luottotappio toteutuu, niin:

2008             23,6 mil. euro      operointipäivät 650   rahtaustaso 36300 EUR/vrk

Kaikenkaikkiaan paljon parempi rahtaustaso kuin oletin; tosin Cirruksen 56000 EUR/vrk rahtaustaso vetää keskiarvoa ylöspäin.
Jos tälläkään rahtaustasolla ei voittoa tule, niin koska sitten?
Tähän astihan on annettu ymmärtää offshoretoiminnan olleen voitollista esim. 2006, jolloin sama liikevaihto saatiin 1,5 kertaisilla operointipäivillä.

Olisiko nyt kustannusjako offshore/jäänmurto paremmin kohdillaan?

Tänä vuonna kai luvassa rahtaustasoa a' 20000-25000 EUR/vrk, jos laisinkaan.

Jäänmurron hinta kai yli 50000 EUR/vrk ? EDIT: 2008 se oli yli 72000 EUR/vrk.

Ja jottei totuus unohdu, niin asiakkaan näkökulmasta:

http://www.ek.fi/www/fi/logistiikka/index.php?we_objectID=8570

"Myös monitoimimurtajat on hankittu ensisijaisesti jäänmurtoon ja se on niiden perustehtävä."

"Off-shore on lähtökohtaisesti jäänmurtoa täydentävää toimintaa eikä se voi ohjata jäänmurron hinnoittelua."

Taisi tämä unohtua LVM:ltä kun se pakotti MKL:n maksamaan korkeamman hinnan kesken sopimuskauden.

Analyysina voisi todeta, että kun jäänmurron tulot jäivät lyhyestä kaudesta johtuen pieniksi ja offshoren tulot olivat vuoden 2006 tasolla 65%: operointipäivillä (eli pienemmin kuluin), niin väite että offshoretoiminta vuonna 2006 on ollut voitollista on puppua. Tämän logiikan mukaan offshoretoiminta on ollut tappiollista ainakin 2004, 2005, 2006 ja 2008. Vuosi 2007 saattoi olla voitollinen; tuskin sekään. Voitollisella talvimerenkululla peitellään koko ajan tappiollista offshoretoimintaa, mikä on kyseenalaista varsinkin kun alukset on rakennettu veronmaksajien rahoilla ja arvo jolla ne siirtyivät VLL:lle oli lähinnä muodollinen. Jos jäänmurto/offshore-toiminta olisi business yksityiset varustamot rakennuttaisivat pilvin pimein monitoimisia vuokrattavaksi Itämerelle. Pitänee ilmeisesti jollakin aikataululla viedä VLL:n jäänmurrolla dumpattu offshore-toiminta EU:n kilpailuviranomaisten tarkasteluun.

EDIT:
"Kotimaan liiketoiminnat

Ennätyksellisen leudosta talvesta johtuen vuonna 2008 jäänmurron operointipäiviä oli vain 285 (474). Jäänmurtopalvelun liikevaihto jäi 20,3 miljoonaan euroon (22,0). Selkämerellä eikä Suomenlahdella tarvittu koko talvena jäänmurtoa, mikä johti siihen, että kaksi perinteisistä murtajista oli laiturissa koko talven"

eli summa summarum jäänmurto:

2008 liikevaihto 20,3 milj. euroa operointipäivät: 285 rahtaustaso 72300 euroa/vrk

Ottaen huomioon ettei Aquanokselta varmaan saada perittyä rahteja eli luottotappio toteutuu, niin jäänmurron tuotto on kaksinkertainen offshoreen verrattuna; dumppauksen makua offshoren suuntaan.

EDIT 2: jäänmurron rahtaus tasot VLL:

2007 liikevaihto 22,0 milj. euroa operointipäivät  474 rahtaustaso 46400 EUR/vrk
2006               24,2                                      710                  34000 EUR/vrk
2005               26,2                                      517                  50700 EUR/vrk
2004              31,8                                       726                  43800 EUR/vrk

Jäänmurrossa tuotto tosin perustuu pitkälti ns. valmiusmaksuihin; ei niin paljon toteutuneisiin operointipäiviin.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#201
Tradewinds noteeraa tappiot otsikolla Finnish failure:

http://www.tradewinds.no/finance/

Dumppauscase saataneen EU-instansseihin vielä tänä keväänä.

Tästä moulinex-uskosta tulee mieleen:

http://www.youtube.com/watch?v=KFsFQnzWOf8

Mustaa ei saa valkoiseksi vaikka usko olisi kuinka kova; takkiin on tullut joka ikinen vuosi ja paljon.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Transatlanticin sivuilta Viking Supply ships toiminnasta:

"Offshoremarknaden var fortsatt stark under det fjärde kvartalet och det operativa resultatet för affärsområde Offshore/Isbrytning uppgick till 101 MSEK (86). För helåret redovisas ett operativt resultat om 233 MSEK (230). "

Hmm: "Offshoremarknaden var fortsatt stark under det fjärde kvartalet "

Samaan aikaan Stasi kertoo:

"Offshore-liiketoiminnan osuus kokonaisliikevaihdosta jäi alle 50%:iin. Rahtitaso jäi myös edellisvuodesta. Markkinaympäristössä tapahtuneet rajut muutokset aiheuttivat sen, että merkittäviä neuvottelujen alla olleita rahtaussopimuksia jätettiin toteuttamatta, joten loppuvuonna monitoimialukset makuutettiin vaiheittain.

Offshoren liikevaihto oli 28,6 miljoonaa euroa (39,6) ja operointipäiviä oli 650 (1033). Vuonna 2008 offshore-liiketoiminta oli tappiollista 1,1 miljoonaa euroa, minkä lisäksi tulosta rasitti 5,0 miljoonan euron epävarmoista saamisista kirjattu varautuminen luottotappioon yhden pitkäaikaisen asiakkaan osalta. "

Tässä on nyt jotakin kummallista: "
Det operativa resultatet för affärsområde Offshore/Isbrytning uppgick till 101 MSEK (86). För helåret redovisas ett operativt resultat om 233 MSEK (230). "
Ja toisaalta:
"Vuonna 2008 offshore-liiketoiminta oli tappiollista 1,1 miljoonaa euroa, minkä lisäksi tulosta rasitti 5,0 miljoonan euron epävarmoista saamisista kirjattu varautuminen luottotappioon yhden pitkäaikaisen asiakkaan osalta. "

Totta on, että vuoden 2009 I kvartaali ei varmaan ole VSS:llekään kovin kummoinen, mutta 2008 tulos Stasin kohdalla viittaa totaaliseen ammattitaidon puutteeseen rahtauksen ja managementin suhteen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaTotta on, että vuoden 2009 I kvartaali ei varmaan ole VSS:llekään kovin kummoinen, mutta 2008 tulos Stasin kohdalla viittaa totaaliseen ammattitaidon puutteeseen rahtauksen ja managementin suhteen.
Kyllä me Janne se jo tiedetään mikä tuo Stasi on.
Ei se Formula 1 voittokaan tule vaikka ois maailman parhaat jätkät puikoissa jos tallissa häärää joukko apinoita.
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla ottaa....... sad but true.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 12.04.2009, 16:47:09
Kyllä me Janne se jo tiedetään mikä tuo Stasi on.
Ei se Formula 1 voittokaan tule vaikka ois maailman parhaat jätkät puikoissa jos tallissa häärää joukko apinoita.
Kun on lusikalla annettu ei voi kauhalla ottaa....... sad but true.

Yes, "För helåret redovisas ett operativt resultat om 233 MSEK (230). "
Samaan aikaan: "jos mainittu luottotappio toteutuu, niin: 2008  liikevaihto 23,6 mil. euro."
Eli Viking supply ships teki saman verran voittoa kuin Stasi liikevaihtoa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#205
Katsotaan tuleeko tosta Nordican Cecon rahtauksesta mitään eli pysyykö Cecon pystyssä syksyyn asti.

http://dynamic.protu.no/pictures/203/files/NO0010364250_SB_20090415.pdf

Kallista rahaa; tosin taitaa Stasin luottokelpoisuus olla samaa luokkaa.

Kaksi surkeeta yhdessä kohti iltaruskoa (=konkurssia).

Kannattaa Stasin varautua luottotappioihin tänäkin vuonna.

Terje P. Tellefseniin ja Rune Lyngviin voi tunnetusti luottaa kuin peruskallioon (Kaliforniassa).

https://markets.ft.com/ft/tearsheets/performance.asp?s=CECON%3AOSL

"Name                          1 Week   1 Month   6 Month       1 Year   
Cecon ASA CECON:OSL  -33.33%   -44.44%    -89.47%    - 91.94%   
Oslo All-Share                +5.30%   +12.40%    -40.23%    -61.88% "

No onpahan Stasi valinnut kaltaisensa kumppanin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#206
http://www.finstaship.fi/fi/pdf/vuosikertomus2008.pdf

"Monitoimialusten nostureiden huolto- ja miehityssopimus solmittiin
kesäkuussa GDV Maritime AS:n kanssa. Sopimus astui
voimaan elokuussa."

Mitähän tohon sanoisi: lycka till!

Muuten olen joutunut noihin Hydramarine/MacGregor kraanoihin tutustumaan (jotka on Nordicaan/Botnicaan tulossa); made in Norway, mutta kaikit pumput, hytit, letkut yms. komponentit: made in Italy, joten kerran vielä: lycka till!

Onko todellakin niin, että:

-Finstan täkkäreistä ei ole kraanakuskeiksi?
-toimenvälitys ei osaa soittaa Utsiraan/HR-centeriin tai Angloeastern/C-marille ja tilata kraanakuskia/teknikkoa vaan R.Lyngvi tilaa ja laittaa provikkansa päälle (min. 25%)?
-koneosasto tai maaorganisaatio ei ymmärrä kraanoista mitään vaan se on ulkoistettava?
-Suomesta ei löydy kraanateknikkoa?
(ihmeukkoja nuo norjalaiset)

Toinen ihmetyksen aihe:

"Moniosaajien koulutusohjelmaan kuuluvat HLO- (Helicopter
Landing Offi cer) ja BNS-kurssit (Basic Safety and Emergency
Training). HLO-koulutuksen saanut vastaa helikopterikentän
toiminnasta aluksella."

Ihan hyvä, että joku vastaa, mutta Pohjanmerellä ei taida olla enää offshore-toiminnassa yhtään kopteria, joka mahtuu D=19m kentälle.
Tyhjää kenttää vartioi vaikka se lääkintäkoulutuksesta tuttu Annie-nukke.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Joku takoo tulosta offshoressakin:

http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?id=24654

Tulos alas 43%, mutta tulot nousseet; vahvasti voitolla silti:

"Nettoresultatet til Europas største oljeserviceaktør falt 43 prosent første kvartal. Det er likevel bedre enn ventet for Saipem.

Året starter dystert også for Saipem. Analytikerne hadde ventet et kraftig fall i omsetning og resultat. De fikk rett, men tallene viser seg å ikke være så ille som fryktet.

Saipem fikk et nettoresultat på 186 millioner euro første kvartal i år, ned 141 millioner euro i forhold til samme periode i fjor.

Driftsinntektene er i følge Bloomberg 2,58 milliarder euro, faktisk en oppgang fra 2,24 i 2008.

Det var ventet at selskapet ville få et nettoresultat på 157 millioner euro og driftsinntekter på 2,31 milliarder euro."

Kaikkea ei Finstaship voi laittaa huonojen aikojen syyksi, toiset osaa busineksen toiset ei.

NordStream projekti taannee Saipemille hommia 2010, jos ko. hankkeen luvat saadaan kuntoon.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Voihan Cecon sitkeillä syksyyn saakka:

http://www.cecon.no/newsDesign68.asp?news=2499

Kanukit antoivat vientitakauksen Ceconin uudisrakennuksille
(aika kummaa rakennuttaa uudisrakennuksia Kanadassa).

Tänään on ratkaisun päivä velkakirjojen suhteen eli muutetaanko ehtoja:

http://www.cecon.no/newsDesign68.asp?news=2491

Suattaanni tuo kaatua tai olla kaatumati.

Ison riskin Stasi tosin ottaa, jos Nordican Angolaan Ceconin hommiin lähettää.

Luulisi luottoriskin olevan rahtaushinnassa, mutta hinta kuitenkin muistuttaa kehitysapua.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Vahvistamaton uutinen; Ceconin ehdottamiin lainaehtoihin ei suostuta, joten edessä on uuden rahoituksen etsintä tai konkurssi.
Kurssi tippunut 20%:a viikossa.

Name                           1 Week   1 Month   6 Month   1 Year   5 Year
Cecon ASA CECON:OSL   -20.00%   -54.29%   -89.33%   -93.60%   --

Tämän päivän tiputus -11%

Kovin on Stasi heikkoon hevoseen luottamassa; luottotappiot kannattaa ehkä kirjata jo nyt.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama