Omia suunnitelmia

Aloittaja als, 18.02.2006, 16:34:50

« edellinen - seuraava »

Parhaan ja käytännöllisimmän aluksen vuoden 2007 toiseen suunnittelukilpailuun valmisti..?

Teemu Ahonen (Sun Wind)
7 (12.5%)
Veikko Ahola (Dream Wind)
26 (46.4%)
Roope Lindström (Water Wind)
4 (7.1%)
Eero Vaskonen (MoonWind)
19 (33.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 41

als

Niin... tollanen sit olis...
Minä ainakin suunnitelen laivoja. melkeen joka viikko jokin idea pääseen paperille. :D
Millä teette niitä?

Entä muut..?

Kalle Id

Nuorempana tuli varmaan lähemmäs sata erilaista matkustaja/autolauttaa väännettyä paperille (ei, en aio näyttää kappaleita jotka ovat selvinneet nykypäivään asti). Ajoittain on myöhemminkin tullut erilaisia suunnitelmia raapusteltua.

als

Vau :D Tällä hetkelläkin teen pohjapiirustuksia Viking Linelle (13.kansi valmis) :thumb:

Risto Uusivirta

Onhan noita pienenpänä tullut väsättyä. Eniten piirtelin kaikkia jo olemassa olevia laivoja, mutta myös suunnittelin itse aika monta laivaa. Nykyään en ole viitsinyt, mutta en tiedä jos vielä joskus innostuisi.

Mikko Tuominen

Ei kylläkään piirtää vaan vääntää malli... Oli/on itseasiassa vieläkin sellanen tilanne, että varastossa makaa virheetön estradenin 1:100 modelcossa tehty lasikuiturunko, mutta se on vähän jääny syystä että ei oo piirroksia ja vähän sen myötä innostus kadonnut...  :-\ joten oli villi visio hyödyntää tämä aihio ja vääntää paatti omasta päästä, vaan ei oo sekään kiinnostanu enää... Saas nähä jos joskus se estraden vielä syntyis  ::) epäilen...

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: anton mattila - 18.02.2006, 17:40:13
Vau :D Tällä hetkelläkin teen pohjapiirustuksia Viking Linelle (13.kansi valmis) :thumb:
Harvemmin jaksoin kyllä tehdä kokonaisia pohjapiirrustuksia, yleensä suunnitelmat rajoittuivat sivukuvaan ja poikkileikkaukseen tai tärkeimpien kansien piirrustuksiin.

Itseasiassa itsellänikin on ajoittain ollut viime aikoina mielessä piirrustusten vääntäminen Vikingille uudeksi Hel-Sto laivaksi... :D

Mika Bister

Itse olen myös piirrellyt muutaman laivan. Euroopasta tein matikan tunnilla aika hyvä mallinnuksen, mutta siitä tuli liian lyhyt. Sitten on tullut piirreltyä ro-pax:eja silloin kun siljalle oli suunitelmissa uusia, paatit oli 13. kerrosta korkeita missä 2. täyskorkeeta trailerikantta. Yleensä purkeista vaan tulee liian isoja, vielä yks kansi lisää?. Suunnitelmissa ollut jo muutaman päivän ajan alkaa piirtään taas ro-paxia.

Pekka Laakso

#7
Erittäin tuttua puuhaa vuosien takaa, kuten kai olen jo maininnutkin täällä jossain topiceissa (ainakin legolaivoista kertovassa). Monenlaisia laivoja tuli itse keksittyä ja suunniteltua, joko paperille tai legoina. :) Joskus tuli keksitttyä myös ylimääräisiä sisarlaivoja olemassaoleville paateille. Enimmäkseen piirtelin vaan tarkkoja/vähemmän tarkkoja sivuprofiileita, ja annoin mittasuhteet.  ::) Yksi mainittavan arvoinen suunnitteluprojekti oli alunperin kaverin kanssa kehitetty idea rakennuttaa kokonainen laivasto megasuuria supplyhinaajia ja merihinaajia ilmeisesti monitoimimurtajien valmistumisen innoittamana. Jatkoinkin itse vielä tuon kehittelyä monen vuoden ajan, kunnes yksinkertaisesti väsyin piirtämään noita offshore-aluksia, kun alkoi sitä ottaa liikaa mallia oikeista monimutkaisista norjalaisaluksista. :D Ja menihän siitä iän mukana se leikin makukin tietysti...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko_Tuominen

#8
Kyllä tulee suunniteltua laivoja piirtämällä pohjapiirustuksia paperille itse suunnittelemista aluksista. Se on mukavaa, mutta aikaa ja kärsivällisyyttä vievää...

Santeri Lehti

Juu.
Muutamat tunnit koulussa on mennyt yhteen laivaan. Se on kyllä aika hieno.
Ja kaikkea uutta siihen on tulossa, loman jälkeen aloittelen pohjaraapustukset.


Terveisin,
Santeri  ;)

Timo Selkälä

#10
Itse olen piirtänyt nuorempana vaikka mitä. Kaksi löytyi ainakin aikaisemmin netistä Shipworldistä, ehkä ovat vieläkin siellä. En tiedä kun en ole käynyt aikoihin.

Joukossa on ollut SaiMax risteilyaluksia, nopea Grace joka olisi ollut Superfast-tyyppinen matkustaja-autolautta lyhyemmille matkoille, taatusti erilaisin muodoin. Ro Pax on tyyppinä ollut eniten edustettu. Yritin kerran piirtää "silloin" jotakin joka olisi ollut maailman suurin risteilyalus, Costa Maxima, joka silloin ennen kuin Carnival liittyi kuvioihin olisi ollut aika iso eli 120 000 brt luokkainen. Niitä piirustuksia en koskaan tehnyt valmiiksi koska siinä oli liikaa tekemistä. Sen ahterin tein muistaakseni valmiiksi, koska siihen sisältyi aluksen "innovaatio": Koko ahteri oli ylhäältäpäin katsottuna pyöreä. Käyttämällä sylinteriä sain ahterin ympäri parvekehyttejä.

Pääosa tekeleistä on ennen 1995 tehtyjä, sen jälkeen olen lähinnä leikkinyt muutostöiden kanssa. Piirsin jo 1992 Rosellalle jaDiana II:lle "muutostyöt" jossa ne saivat ahterissa siirrettyä töijäystäkin yhdellä kannella alaspäin. Sitten ne saivat sen tilalle talvipuutarha/pubin isoin lasipinnoin ja hyttejä, sekä helikopterikannelle hyttiosaston. Koko komeus kruunattiin mahtavin sponsonein...

Superfast I ja II ovat ehkä uusimpia piirustuksia: Ne saivat ahteriinsa ylimääräisiä ravintolatiloja niiden aurinkokannen kohdalle, sekä hyttejä prykän ja skorsteenin väliin.

Kaikki piirustukset olen aina tehnyt lyijykynällä. Ainoat tekeleeni tietokoneella ovat tuoreita, viime syksyltä, jolloin tein taas toistamiseen muutostöitä Superfasteille sekä muokkasin yhden version Romantikan piirustuksista korottamalla sille uuden hyttikannen alimman hyttikannen kohdalle.

Tuotteliain aika ollut noin 1992-1995

Lisäys Kaksi löytyi:
http://www.shipworld.net/auroraborealis.htm
http://www.shipworld.net/stellapolaris.htm

Kumpikaan ei täysin valmis.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mika Bister

Kyllä oot timo todella nätisti jaksanu piirtää, itse olen aina tyytynyt pelkästään suht tarkaan sivu profiiliin.

Joonas Kallio

Itte tuli pienempänä piireltyä laivoja aika ahkerasti. Oli oikein oma laiva yhtiökin ja monta paattiakin kuulu varustamooni. Mutta nykyään piirtely on jäänyt aika harvaselle, mitä koulussa ajan puutteen vuoksi tulee vihkon takasivuille piireltyä joitakin laivan kuvia...

Nykyään piirtelen kun aika antaa myöten, niin PAINTILLA tulee sutattua laivojen sivuprofiileja.
muuta esimerkki:

Silja Star
http://img487.imageshack.us/img487/7214/siljaline21qd.png

Silja Apollo
http://img487.imageshack.us/img487/1651/siljaline2fp.png

SuperSeaCat
http://img487.imageshack.us/img487/3883/seacat1kc.png

vähän saman tyylisiä noi kaikki kyllä.

Kimmo Rantanen

Onhan noita kaikenlaisia laivoja tullut piirreltyä nuorempana kun oli vielä aikaa ja kärsivällisyyttä. Tosin yleensä nuo omat suunnitelmat jäi karvan verran kesken kun aina tuli uusia ideoita ja oli helpompaa aloittaa kokonaan alusta kun tykkäsin piirtää kuivamustekynillä. Lyijykynän jälki tuntui sotkeentuvalta ja kuluvalta vaihtoehdolta. Matkustaja-aluksille suunnittelin tuotteet reiteistä ja aikatauluista lähtien esitteineen. Mm. Helsinki-Tallinna ja Vaasa-Uumaja-väleille suunnittelin jo kymmenisen vuotta sitten tuollaisia Viking XPRS / Visby-tyylin aluksia, jotka olisivat kuljettaneet matkustajia ja autoja ympäri vuoden, kesällä nopeammin ja jääkautena vähän hitaammin. Risteilyaluksia piirsin yleensä Delfin/Sally Clipper-kokoluokkaan, jolloin ei tarvinnut nysvätä liikaa hyttejä. Yleensä kopioin kuitenkin sivuprofiileja jo valmiista matkustajalaivoista, viimeksi pari vuotta sitten Silja Europan.
Tässä ja tässä pari huonoa valokuvaa piirtämistäni kuvista näytteeksi, jotka nekin on jääneet vähän kesken.

Lasse Reunanen

Enpä tällä hetkellä, mutta jos aikaa olisi ja sopiva pieni hinaajan rovi kävelisi vastaan, niin kait sitä pitäisi kuvat piirtää ennen kuin alkaa puikkoa polttamaan.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.