Eckerö Linen liikenne & telakoinnit

Aloittaja Eerik Laine, 25.02.2001, 20:09:54

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Sen jälkeen kun Nordlandia 10.2.1998 aloitti varsinaisen liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä aikatauluissa on lukenut lähes poikkeuksetta sama aikataulu (lukuun ottamatta aikaerovaihdoksia). Aikatauluissa ei mainita mitään liikennekatkoksista kuten telakoinneista. Ainoat liikenteen poikkeukset jotka olen löytänyt Eckerö Linen aikataukuista kolmen vuoden aikana ovat olleet seisokit joulun aikoihin 24.-26.12. Niinpä minua kiinnostaisi milloin Nordlandia on ollut poissa liikenteestä? Esimerkiksi missä välissä laivaan asennettiin peräsponsorit?

Heikki Helen

#1
Mulla on kuva Nordlandiasta kun se tuli Tallinnan satamaan ja siihen oli äskettäin hitsattu kiinni nuo perälipat. Tuota lippaa ei oltu edes maalattu vielä ja hitsaussaumatkin oli vielä näkyvissä. Kuvan ottamispäivämäärä on 18.2.2000.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Eerik Laine

#2
Juu huomasinkin juuri Eckerö Linjenin vuosikertomuksesta että se peräsponsoreiden asennus oli tammikuussa 2000, mutta minä päivinä Nordlandia ei ollut liikenteessä ja millä telakalla se oli?

Edelleen myös muut liikennekatkokset kiinnostavat? 8)

Heikki Helen

#3
En tiedä mistään katkoksista mitään. Se lippa taidettiin laittaa paikoilleen vähän niinku lennosta. Sitä ehditty vielä maalata, kun aluksen piti lähteä jälleen Tallinnaan.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#4
19.2.2001 Tallinnan satamassa nuo lipat näyttivät jo sangen valmiilta. Nordlandiallahan on sangen pitkät satamassa oloajat sekä Tallinnassa että varsinkin Helsingissä, joten siinä ajassa ehtii varmaan jotain korjauksia jo tehdäkin.

Last modification: Miran Hamidulla - 02/25/01 at 18:40:19
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

#5
Kyllä Nordlandia oli niitä ihan telakalla vuosikertomuksen mukaan ottamassa... Mutta minä päivinä tammikuussa 2000 ja missä?

Last modification: Eerik - 02/25/01 at 19:42:23

Heikki Helen

#6
Tässä ois ny se kuva siitä keskeneräisestä lipasta.

Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Mikko-Oskari Koski

#7
Nordlandia telakoitiin tammikuun alkupuolella 2000 Turku Repair Yardsin montussa Aurajoen suulla eli samassa paikassa, missä se aikanaan eckeröläiseksikin muutettiin. Liikenne Tallinnaan oli tuon ajan jostain syystä poikki, vaikka Alandia tietääkseni makasikin samaan aikaan toimettomana Maarianhaminassa.

Nord Gotlandian autokannen alla oli isohko hyttiosasto sekä saunatilat ja uima-allas. Kuten ymmärrettävää, Eckerö on ennakoinut tulevia päätöksiä ja sulkenut nämä tilat matkustajilta, eikä onnettomia, ahtaita, sokkeloisten käytävien takana olevia ja ilman mukavuuksia olleita hyttejä varmaan nykymatkustajille kannattaisi edes yrittää myydä.
Mutta saunan suhteen vallitseva tilanne on toinen. Suomalainen laiva ilman saunaa on omistajalleen vaarallinen, asiakkaat eivät katso sellaista hyvällä. Olen pariinkin otteeseen ehdottanut, että Eckerö Line purkaisi esim.osan 5.tai 7.kannen hyteistä ja tekisi tilalle saunaosaston baareineen, porealtaita ei välttämättä tarvita. Eikö tällainen uudistus toisi varustamolle rahaakin paremmin kuin suurimman osan vuorokaudesta tyhjillään seisovat hytit.

***

Tullessani viime sunnuntaina melkein täydellä Nordlandialla Tallinnasta Helsinkiin törmäsin taas Eckerön omituiseen logiikkaan matkustajahyttien suhteen. Kuka hullu haluaa vapaaehtoisesti maksaa satoja markkoja ahtaasta kämpästä, jossa ei ehdi edes nukkua?? Matkatavaralokeroihinkin oli kiinnitetty lappu: Eikö hytti sittenkin olisi parempi vaihtoehto? Infon telineestä näkyi, että vain vähän yli puolet laivan hyteistä oli käytössä...
Ongelma on, ettei varustamo ilmeisesti mitenkään hirveästi halua kohentaa laivan ulkoista ilmettä. Ravintolakannelle valmistuu tosin ihan näinä päivinä uusi jalopuupintainen pubi, mutta sekin tehdään entisen hampurilaisbaarin paikalle. Hyttien raivaaminen ravintolalaajennusten tieltä olisi ollut paljon järkevämpää.
Nordlandia olisi yöliikenteeseen epäkelpo laiva, mutta myös parintuhannen matkustajan toimivana päivälauttana sitä olisi uudistettava kovemmalla kädellä. Ainakin 7.kannen "luksushytit" voitaisiin ilman kyyneleitä raivata pois a la vcarte-ravintolan ja sen kaikkien suomalaisten kaipaaman eli saunaosaston tieltä.

Nordlandian 7.kannen paapuurin sivustalle on muuten tehty paikka ilmeisimmin MOB-venettä varten. Laivan ulkonäköä se muuttaa vähän, mutta kuitenkin sen verran, että laivasta otetuista kuvista voi taas sanoa, minä vuonna ne on otettu...   ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#8
Emmä nyt tiedä onko toi saunaosaston tekeminen Nordlandian kaltaiseen päivämatkustajalaivaan kovinkaan järkevää. Sillä sillon kun Wasa Queen teki niitä päiväristeilyjä Tallinnaan niin kävin pari kertaa kattomassa sen saunaosastoa, ja ei siellä koskaan ollut ketään paria altaassa pärskivää kakaraa lukuunottamatta. Tuo 3,5+3,5 tunnin merimatka on liian lyhyt siihen, että ihmiset kerkiäisivät muilta kiireiltään(syömiseltä & shoppaamiselta) saunomaan ja uimaan. Tuollaiset saunaosastot sopivat paremmin Hel-Sto linjan laivoille ja Tku-Mar-Sto linjan päivälaivoille, joissa matka-aika on niin pitkä, että ihmisten on mentävä jonnekkin sitä "tappamaan".
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#9
Kyllähän kolme ja puoli tuntia roikkuu vaikka löysässä hirressä, jos liikutaan Eckerön hintatasolla, mutta aamu- ja/tai iltasauna olisi suomalaisille tervetullut. Monet matkustajat ovat illalla laivaan tullessaan jo syöneet ja aamulähdöllä Helsingistä useat jaksavat odotella shoppailun kanssa Baltian väitettyjen edullisten hintojen ääreen pääsemistä...
Joten Nordlandialle olisi saatava sauna. Tämä ei muuten ole pelkästään minun mielipiteeni, asiasta on aluksen purserin mukaan saatu valituksia suunnilleen joka reissulla. 8)
Nordlandialta puuttuu ainakin tällä hetkellä myös kunnollisen kokoinen lasten leikki-ja hoitohuone (joka sekin voitaisiin raivata hyttien tilalle).

***

Muistaako kukaan muuten, millaisen aikataulun mukaan Nordlandia aikanaan liikennöi Olau Hollandiana Vlissingenin ja Sheernessin välillä? Olen yrittänyt selvittää asiaa TT:n vanhoista broshyyreistä (TT ja Olauhan olivat samaa firmaa), mutta se ei ole täysin selvinnyt.

Ajattelin vain, että jos OH on silloin ajanut puolitoista edestakaista matkaa päivittäin, on se joutunut suhteellisesti huomattavasti kovempaan kulutukseen kuin nykyään. Nord Gotlandiana kovin vuosi taisi olla -95, jolloin NG hoiti yksinään kaikki Visbyn ja Nynäshamnin väliset kesävuorot.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juha Westerlund

#10
Nordlandialla on saunaosasto,se on vain muutettu miehitölle,löytyy myös kuljettajien sauna!Uima allas on peitetty ja siinä on päällä kuljettajien oleskelutila.Nordlandialla on myös hyttejä 1 kerroksessa mutta ne ovat niin pieniä kuin hytti voi olla, ne on jo avattukin tietoni mukaan matkustajille. 2 kerroksesta löytyy myös kuljettajien hytit...

Mikko-Oskari Koski

#11
Olen itsekin saunonut Nord Gotlandialla, eikä osasto ollut ollenkaan hullumpi, mitä nyt klaustrofobisessa paikassa ja jyrkkien portaiden takana. ::)

Aluksen 1-kannella ei ole hyttejä, vaan siellä oli Olaun aikana couchette-osasto, jonka paikat olivat N&T Gotlandslinjenin aikana myynnissä kesäisin yömatkoilla (jolloin sauna oli kiinni). Kakkosen snorkkelikämpät puolestaan ovat vastaavanlaisia kuin yläkansienkin hytit, mutta Eckerö ei myy niitä ainakaan suomalaismatkustajilleen, koska yläkansihytitkin riittävät mainiosti (ja niitäkin on jopa liikaa).

Koska Nordlandia on lyhyiden matkojen lautta-aluksena hyvinkin onnistunut (risteilijäähän siitä ei saisi tekemälläkään), on Eckerö jättänyt snorkkeliosastot oman onnensa nojaan. Jos sinne nyt joku kuski haluaa mennä, se toki on hänen oma asiansa. Matkustajasauna sensijaan pitäisi tehdä niille kansille, jossa matkustajatkin ovat...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eerik Laine

#12
Jos Nordlandian snorkkelihytit toimivat C-hytti nimikkeellä niin kyllä ainakin virolaisille niitä kaupataan ihan yleisesti... ::)

Petri Lindqvist

#13
Pääseekö sinne 1. ja 2. kansille matkustajat? Onko joku nähnmyt niitä Nordlandian snorkkelihyttejä tai miehistön tiloja.
Me kuvattiin kouluun yks juttu kerran Nordlandialla, ois pitäny pyytää että ois voitu nähdä ne tilat. Silloin ne ois voinu jopa päästää kun laiva seisoi helsingissä...

Juha Westerlund

#14
Ykkös kerrokseen ei pääse kuin avaimella ja kakkoseen pääsee koska vain...Ja käsittääkseni todellakin sen 1 kannen hyttiosasto avattiin jo matkustajille, sillä siellä on ne hytit aivan varmasti...Vai onkos jollakin varma tieto ettei ole...Saunoja on 2 miehistö ja kuljettaja. On siellä kakkos kerroksessa aina sakkia, olen ainakin huomannu jotain liikennettä Siellä viettämieni kuukausien aikana, on tullu kumminkin jonkin verran tutuksi tullu nekin kongit...