Polferriesin tulevaisuudesta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 03.01.2015, 00:52:59

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Polferriesin yksityistäminen on peruttu, sen kummemmin mitään syitä kertomatta.

Aiheesta toisella kotimaisella Sjöfartstidningen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalevi Lehto

Hiukan OT, mutta aihetta sivuten kuitenkin. Sattuisikohan joku tietämään, mistä syystä Polferries on liputtanut laivansa Bahamalle, eli mitähän "myrkyllistä" Puolan lipussa oikein on? Asia tuli mieleen, kun viime viikolla käväisin Puolassa, tosin Stenan laivoilla. Stena Spiritissä tuntui henkilökunta olevan kokonaisuudessaan puolalaisia, mutta siinäkin kotipaikkana Nassau ja Bahaman lippu ahterissa. Myös Unity Linen laivat taitavat kaikki olla liputettuja "ulos".
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Olen matkustanut noilla vesillä sekä Polferriesin että Stenan kyydissä. Käsitykseni on se että Stenalla on palvelukulttuuri, kun taas Polferriesin miehistöt kuvittelevat olevansa suojatyöpaikassa. Palvelu oli hidasta ja ontuvaa, vaikka matkustajia oli vähän. Suuri osa miehistöstä ei osaa mitään muuta kuin Puolaa - yritin puhua ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi, eikä mikään niistä toiminut.

Polferriesin lippukysymys liittynee siihen että valtio omistaa sen. Selittänee sen suojatyöpaikankin...

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Puolan lipulla on ainakin joskus ollut erittäin tiukka irtisanomissuoja sekä lisäksi totaalinen ulkomaalaiskielto. Jos ajatellaan, että laivassa pitäisi olla vaikka vain yksi purseri tai intendentti, jonka olisi kyettävä palvelemaan asiakkaita muillakin kielillä kuin puolaksi, on olemassa aika iso riski, että sellainen pitäisi pestata Puolan rajojen ulkopuolelta. Luonnollisesti banaaniliputus mahdollistaa myös sen, että aluksia voidaan jouhevammin siirtää linjoilta toisille, jos tilanne sellaista vaatisi.
Mitä ilmeisimmin mukavuusliputuksella ei synny varsinaisia säästöjä Puolan lippuun verrattuna, mutta sillä pystytään estämään konfliktit, joita valtion suojatyöpaikoiksi tulkittavista kontakteista voisi kenties syntyä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Joo, arvelinkin että jotakin miehistön irtisanomissuojaan liittyvää tässä varmaankin on  taustalla ja vielä 1990-luvulla taisivat nuo kaikki seilata punavalkoisella lipulla, joten 2000-luvun alussa ilmeisesti tapahtui jotakin käänteentekevää Puolan merityölainsäädännösssä. Mitä muuten tulee Stenan puolalaismiehistön kielitaitoon, niin ihan kohtuullisesti pärjäiltiin "finglish-ponglishilla" ja  henkilökunnan palveluasennekin vaikutti ihan kohtuullisen asialliselta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Viimeisin uutinen Polferriesistä kertoo, että varustamoa ei yksityistetäkään, vaan se yhdistetään toiseen puolalaisvarustamoon eli Unity Lineen. Ilmeisesti Puolan valtio on ainakin osaomistaja myös Unityssä, koska yhdistämisen perusteena käytettiin nimenomaan sitä, että valtio omistaa myös Unityn. Itse olen ollut siinä käsityksessä, että Unity on enemmän vanhan Siljan ja Viikkarin tapainen useamman toimijan yhteenliittymä, jos joku osaa valottaa asiaa niin arvostaisin.

Joonas Kortelainen

Tämä oli kiinnostava uutinen, juuri tänään Gdanskin ja Gdynian rantoja tepastellessa mietin miten tässä mahtaa käydä.

Kuinkahan laivasto nyt sijoitetaan?

Nythän Swinoujscien/Szczecinin päässä on Ystadiin/Trelleborgiin menevää laivastoa siis Polonia, Skane, Kopernik, Gryf, Galileusz ja Wolin. Voisi ajatella, että Mazowia ja Baltivia jotenkin ympätään tähän kuvioon ja Wawel jatkaa
yksin Gdanskista Ruotsiin.

Mikko-Oskari Koski

EU:n kilpailuviranomainen estää tuon fuusion. Polferries-Unity operoisi määräävää markkinaosuutta Puolan ja Ruotsin välisestä liikenteestä.
Mutta osa Polferriesin tonnistosta voidaan toki myydä Unitylle, ja sitten lopettaa P:n liikenne. Stenakin voi halutessaan lisätä omia volyymejään, mutta tuskin se siinä niin innokkaaksi ryhtyy, että haukkaisi viittäkymmentä prosenttia isomman palan koko kakusta.
Toisaalta Puolan ja Ruotsin välisen liikenteen kilpailijoiksi voidaan kai ainakin periaatteessa tulkita myös DFDS:n Klaipeda-Karlshamn- ja Stenan Ventspils-Nynäshamn-reitit. Molemmat ovat ihan potentiaalisia vaihtoehtoja Puolan kautta kulkemiselle esim.Ukrainan ja Ruotsin väliselle rahdille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Ei unohdeta TT-Linen Swinoujscie-Trelleborg -linjaa.

Joonas Kortelainen

Stena on käsittääkseni ylivoimainen Gdyniasta/Gdanskista Ruotsiin lähtevässä liikenteessä. Toki Szczeciniin/Swinoujscieen on se 350 km matkaa, mutta eikös tuo lasketa samaan liikennealueeseen kuuluvaksi toiminnaksi, kun Skåneen kaikki päätyvät?

Mikko-Oskari Koski

Nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä. Puolan ja Ruotsin väli on selkeästi samaa liikennealuetta, mutta eikö ainakin Stenan Sassnitz-Trelleborg ja DFDS:n Klaipeda-Karlshamn periaatteessa kilpaile samoista asiakkaista? Mainitut linjat taas eivät toisilleen sanottavampia kisaajia liene. Stenan osuus Gdynian liikenteestä on nykyisellään iso, mutta Polferries ja Unity silti yhteensä Puolan ja Ruotsin välisestä kokonaistarjonnasta yli 50%.
Toisaalta ei olisi mikään ihme, jos Stena lisäisi volyymejaan Gdyniasta tai TT Swinoujsciesta, jolloin näiden yhteenlaskettu markkinaosuus voisikin yhtäkkiä olla yli puolet kaikesta tarjonnasta. Silloin Polferriesin ja Unityn fuusio olisi kilpailuviranomaistenkin sallima -varsinkin, jos Stenan Sassnitzin linja katsottaisiin suoraan Swinoujscien linjojen kanssa kilpailevaksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Polferries on tilaamassa kaksi uutta LNG-käyttöistä (dual fuel) ropaxia Ystad–Swinoujscie -linjalle. Uudet alukset tulevat olemaan 228 metriä pitkiä ja niissä on tilaa 3.500 lastimetrille ja 900 matkustajalle. Alusten pitäisi olla liikenteessä vuonna 2019, joten tilaus tulee varmaan lähiaikoina. Samalla Ystadin satama on sitoutunut tekemään kaksi uutta laituripaikka ulkosatamaansa.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

S Liljeström

Matkustin minäkin viime viikolla pitkästä aikaa - viimeksi v. 2004 - Polferriesillä.
Käytin mennen tullen Ystad - Swinouscjie reittiä.
Kielitaito aluksilla on edelleen huono, englannin- ja saksankieliset kuulutukset -
jos tulevat - ovat huonoilta nauhoilta, eikä niistä juurikaan saa selvää.
Lisäksi Cafeterioissa tulee käytännön ongelmia aterioilla, kun ei pääse kärryille,
mikä kuuluu johonkin ateriakokonaisuuteen ja mikä ei - raha kyllä kelpaa.
Mazovia on tosin nyt uudistettuna hyvä, saas nahä, kauanko on, sillä varustamollahan
on tapa ajaa alukset "alas" huollon puutteessa. Hyvinkin "eriparinen laiva" Baltiviaan
verrattuna, tosin hytit olivat molemmissa kooltaan isompia kun mihin ruotsinlaivoilla
on totuttu, vaikka TV puuttui.
Uudet tulossa olevat RoPaxit jättänevät muut pienemmät yksiköt työttömiksi.
Muistaakseni Unityllä oli vähän aikaa sitten kahden aluksen RoPax-prokekti, joka haudattiin.
Muistanko oikein?!

SL


Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 19.09.2016, 22:22:33
Uudet tulossa olevat RoPaxit jättänevät muut pienemmät yksiköt työttömiksi.
Muistaakseni Unityllä oli vähän aikaa sitten kahden aluksen RoPax-prokekti, joka haudattiin.
Muistanko oikein?!

SL

Vastaus: Kyllä oli.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Harri Anttila - 10.03.2017, 03:53:36
http://www.shippax.com/en/news/polferries-order-a-ro-pax-ferry-.aspx

pelkkä linkki kun muuta ei vielä saatavissa... -mutta mielenkiintoista   -eikö !?
On. Ilmeisimmin Polferriesillä on tulevaisuutta.
Nimiksi varmaan kiertyy maakuntanimiä, olisikohan jopa Pomerania-Silesia-kaksikko mahdollinen, vai haetaanko Wawelin linnasarjalle jatkumoa esim.Malborkista..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950