Jokelassa koulusurma

Aloittaja als, 07.11.2007, 16:24:10

« edellinen - seuraava »

Rontti

LainaaKetjuviestejä liikkuu monia ja viimesimmän viestin mukaan laitettaisiin kello 19 keittiön ikkunoille kynttilät palamaan uhrien muistoksi.
Toivottavasti monet muistavat sytyttää kynttilän, sillä itse aion toki.

Koska olen sairaalloisen skeptinen niin uskon, että tällaisten ketjuviestien takana on teleoperaattorit jotka käyttävät häikäilemättä tilaisuutta hyväksi saadakseen ihmiset lähettämään tekstareita ja näin ahneuksissaan rahastavat. Voi toki olla että olen väärässä.

Mikko-Oskari Koski

Pitäisi voida ajatella, että seko mikä seko. Suomalaisille ominainen melankolia läikkyy joskus yli pahemmin, kuin millään mittarilla, edes linkolalaisella, voi olla tarkoitus. Tosin olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä Pentti L. on tästä tapauksesta -onhan Pekka-Eric julkisestikin maininnut taistelevansa mätää ihmiskuntaa vastaan; tosin mistään ei selvinnyt, minkä puolesta.
Mutta ei sellainen ajatus pitkälle auta. Se ei herätä vainajia henkiin, eikä tee tätä anteeksiantamatonta hyökkäystä tekemättömäksi. Se ei myöskään todista jumalan olemassaolosta tai sen puutteesta. Eikä riitä perusteeksi kysymykselle "MIKSI?"

Oikeastaan olisi ollut mielenkiintoinen moraalis-juridinen testi kansakunnallemme, ettei tuo sabotääri olisikaan kuollut, vaan jäänyt elämään vihanneksena. Elontoimintoja olisi ollut sen verran, että letkujen irrottamiseen ei nykyisen lain perusteella olisi ollut oikeutta, mutta aivotoimintaa ei niin paljoa, että olisi pystynyt vastaamaan oikeudessa. Kuinka kauan olisi mennyt, kunnes sinilevähallitus olisi antanut poikkeusluvan eutanasiaan -varsinkin, jos hoitohenkilöstön lakko tosiaan tulee ja kaikki alalla tarpeelliset voimavarat on hyödynnettävä maksimaalisesti..?
Näin ei kuitenkaan käy ja hyvä edes niin.

Ainakin minun on vielä toistaiseksi hankala hahmottaa, järkyttikö tämä tapaus itseäni enemmän, kuin Estonian tuho syksyllä 1994, mutta toivottavaa olisi, ettei tällaisia(kaan) uutisia joutuisi enää koskaan näkemään -ja nimenomaan kokemaan. Edes tältä etäisyydeltä, saati lähituntumasta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

als

Joidenkin luokkalaisteni ystäviä oli tuolla tuolloin koulussa. Useimmat kertovat olevansa vieläkin shokissa tapahtuneesta. Useimmat kaverini jopa tunsivat uhreja.. :-\

Kuulemma joissain Hyvinkään kouluissa opettajat eivät pystyneet pitämään tänään tunteja läheisen opettajakolleegan menetyksen vuoksi.

Rontti

LainaaAinakin minun on vielä toistaiseksi hankala hahmottaa, järkyttikö tämä tapaus itseäni enemmän, kuin Estonian tuho syksyllä 1994, mutta toivottavaa olisi, ettei tällaisia(kaan) uutisia joutuisi enää koskaan näkemään -ja nimenomaan kokemaan. Edes tältä etäisyydeltä, saati lähituntumasta.
Itse en järkyty tällaisista millään tavalla. Ihminen on niin tyhmä eläin että kaikennäköiset Estoniat ja koulumurhat ovat osana sitä tyhmyyttä ja se on vain jäävuoren huippu.
Eniten ihmetyttää tämä suomalaisten sinisilmäisyys, että suomi olisi jotenkin hyvä ja turvallinen maa asua. Suomalainen melankolia, katkeruus, kauna, itsetuhoisuus, kateus, ilkeys, mustasukkaisuus, ahneus, kostonhimo, rasismi ja yli-isänmaallisuus ovat hyviä elementtejä jotka voivat aiheuttaa lähes mitä vaan.

Väyrysen Antti

#19
Ensinnäkin pitää todeta, että ikävä tapahtuma, joka olisi saanut jäädä tapahtumatta.

Toisaalta, vastaavanlaisia tapauksia, joissa nuori kolli päättää pistää ihmisiä fileiksi on tapahtunut ennenkin... mm. tapaus Gerd. Myrmannin pommijutusta jaksoin itsekin olla kiinnostunut, mutta kun vastaavanlaisten sekopäiden tempauksia sattuu vuosittain ympäri maailmaa ei niihin jaksa enää reagoida samalla tavalla. Itse en ole juurikaan edes jaksanut lukea tapauksiin liittyviä uutisia...
Näitä tekoja kyllä varmasti tulee lisää, kun vinksahtaneet pojat ja mikseivät tytötkin kopioivat idoliensa ajatuksia ja toimintamalleja.

Bussissa joku mainitsi tänään, että olisi ollut hieno opetus tälle itseään yli-ihmiseksi vertaavalle jullikalle herätä sairaalassa neliraajahalvaantuneena toteamaan, että ketuiksipa taisi mennä tämä itsemurha. Tuosta tuli jatkoajatuksena mieleen, että varmasti lehdistöllä olisi ollut sen verran huumorimieltä, että ampujaa varten oltaisiin painettu ihan oma erikoisnumero, jota hän olisi sitten sairaalassa saanut lukea. Etusivun otsikkona tässä lehdessä olisi "Kettu jäi hännästään jumiin kanalan oven väliin Lieksassa" eikä ammuskelua noteerattaisi lehdessä millään tavalla.

No nyt kävi niin että tämä "super-älykäs yli-ihminen", jonka tavoitteena oli tappaa mahdollisimman monta ihmistä onnistui tappamaan itsensä lisäksi kahdeksan ihmistä. Onhan tuokin aika paljon, mutta jos noin kauan on jaksanut hautoa vinksahtaneessa pikku mielessään verilöylyä ja vielä kehtaa hehkuttaa sitä ja omaa jumalaan verrattavissa olevaa älyään joka paikassa, niin olisi kyllä luullut pystyvän parempaankin. Pelkässä luokkahuoneessakin istuu kerrallaan jo reilut 20 ihmistä eli aika laimeaksi jäi tuo lahtaussaldo. Tämmöistä tekevät pojat ovat usein näitä itsestään liikaa luulevia hissukoita, joita elämä on hiukan potkinut. Sitten pyöriskellään jonkin aikaa itsesäälissä, kehitellään hienoja ajtuksia ja teorioita, pelataan vähän pyssypelejä ja pian jo halutaankin jo nousta "väkivallan mestareiksi" (Ilta Sanomista lainattu termi)... Eli aika valtava sisältö heidän elämällään. Kuitenkin sitten tosipaikan tullen pojat sitten ns. jäätyvät ja homma kusahtaa... eli olisi voinut tämäkin nassikka jättää temppunsa tekemättä ja keskittyä vaikka siihen rakkaaksi mainitsemaansa harrastukseen eli mas... noh, lukekaa lehdistä. :-X

No, poika pääsi sitten lopulta parempaan(?) paikkaan...

Ja niin se Suomi vaan kohoaa erilaisissa tilastoissa. Meillä on jo jonkin aikaa ollut maailman parhaimmat laulajat, formulakuskit ja laivakuvaajat...
Nyt meillä on sitten jo melkein maailman paras koulumurhaajapoikakin.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

2709

#20
No niin, jatkoa...

   
Porkkalan yläastetta uhattu
9.11.2007 10:10

Kirkkonummen Porkkalan yläastetta on uhattu. Uhkailija lähetti viestin lukion oppilaan tyttöystävälle. Viestissä hän pelottelee koulua seuraavilla ampumisilla.

Rehtori on käskenyt kaikkia oppilaita pysymään luokissa. IL:n tietojen mukaan Poliisi on paikan päällä selvittämässä asiaa.

PAULI REINIKAINEN / ILTALEHTI


   
Kirkkoharjun koulua uhattiin Kirkkonummella
9.11.2007 10:10

Kirkkonummen Kirkkoharjun koulua uhattiin internetin kynttiläsivustolla. Sivuston tarkoitus on ollut muistaa Jokelan tragedian uhreja.

Poliisi kävi tänä aamuna paikan päällä tarkistamassa tilanteen. Mitään uhkaa ei havaittu, minkä vuoksi poliisi katsoi aiheelliseksi rauhoitella tilannetta.

Rikosylikomisario Rune Svanin mukaan poliisi ottaa vakavasti kaikki vastaavat tilanteet.

PAULI REINIKAINEN / ILTALEHTI

Väyrysen Antti

#21
Yhdestä huomiohuorasta sikiää lisää huomiohuoria.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Timo Lehtinen

Heh, mun vanha koulu tuo Kirkkoharjun yläaste... Hirveen älykästä tehdä tuollainen uhkaus. IP-osote haltuun ja laittomasta uhkauksesta häkkiin. Noh, kai se oli ihan hyvä idea ja kaiken sen arvoista. Ei mitään järkeä!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jouni Haimi - 08.11.2007, 16:55:17 Joku kaveri sanoi että ampuja oli muuttunut syksyllä ja vaikuttanut masentuneelta.
Omilta lukioajoiltani muistuu mieleen useampi henkilö jotka jossain vaiheessa "muuttuivat ja vaikuttivat masentuneelta". Yksi näistä teki itsemurhan lukion loputtua. Hänen itsetuhoisuutensa oli ollut jo pitkään (myös opettajien) tiedossa, mutta mitään ei tehty. Vaikka Jokelan surmissa seuraukset olivat pahemmat, se ei ole mikään yksittäinen tapaus jossa koulun oppilas kokee huonoa oloa eikä saa siihen apua. Suomen kouluista löytyy tälläkin hetkellä todennäköisesti satoja nuoria, jotka masentuvat ja syrjäytyvät koulun sosiaalisesta elämästä. Muiden oppilaisen kannalta on onnekasta, että useimmat näistä nuorista eivät todennäköisesti lähde suunnitelmallisesti ampumaan tovereitaan... mutta se ei muuta sitä faktaa, että kaikki nämä nuoret tarvitsisivat apua.

Ja jos tästä sai kuvan, että puolustelisin Jokelan surmaajaa, näin ei ole. Mutta jos koululaitos olisi kantanut vastuunsa paremmin, olisi tältä kenties voitu välttyä.

als

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.11.2007, 14:28:07
Ja jos tästä sai kuvan, että puolustelisin Jokelan surmaajaa, näin ei ole. Mutta jos koululaitos olisi kantanut vastuunsa paremmin, olisi tältä kenties voitu välttyä.
Tästä aiheesta tulikin surmapäivänä koko illan juttua Radio Suomella. Joku asiasta tietävä väitti ongelman johtuvan miesopettajien vähemmyydestä kouluissa. Kuulemma naiset eivät ymmärrä tarpeeksi miespuolisia opiskelijoita.
Tällästä kokee kyllä ihan ala-asteelta asti, kokemusta on..

Rontti

LainaaJa jos tästä sai kuvan, että puolustelisin Jokelan surmaajaa, näin ei ole. Mutta jos koululaitos olisi kantanut vastuunsa paremmin, olisi tältä kenties voitu välttyä.

Tuota tuota....en ihan nyt kiistäkään yo väitettä mutta kritisoin kovasti, koska on havaittavissa omituista syyllistämistä koululaitosta kohtaan vaikka ensimmäisenä osoittava sormi pitää sojottaa oppilaan kotiin ja vanhempiin. He kun ovat vastuussa lastensa kasvattamisesta ja hyvinvoinnista. Nyky-yhteiskunnassa kun oman edun ja elintason tavoittelu on asetettu perheissä olemaan hyvän elämänlaadun ja mielekkään tulevaisuuden ehtona niin silloin lapsi syrjäytyy jo kotona ja tämä heijastuu kouluun. On hyvin yleinen ja paha tapa syyllistää kaikkia muita paitsi niitä jotka oikeesti ovat vastuussa ja surullisinta on se, että vanhemmat eivät näe lastensa pahaa oloa koska elävät omaa täydellisyyttään ja MINÄ henkeä eikä siihen sovi epäonnistunut kasvatti vaan vika on tietenkin muualla ja varsinkin koulun opettajissa.
Ainoa missä koululaitoksen vastuuta voidaan korostaa on oppirauhan korostaminen ja koulukiusaamisen kitkeminen mutta kiusaaminenkin usein johtuu kotona olevasta tilanteesta joka ajaa nuoren kiusaajaksi tai kiusatuksi.
Joten jokaisen kasvattajan on syytä katsoa peiliin jos se äidin ja iskän pikku mussukka tuodaan poliisiautolla kotiin pahanteosta tms.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.11.2007, 14:28:07
Ja jos tästä sai kuvan, että puolustelisin Jokelan surmaajaa, näin ei ole. Mutta jos koululaitos olisi kantanut vastuunsa paremmin, olisi tältä kenties voitu välttyä.

Tuota noin - olen enemmänkin samaa mieltä kuin Matti tämän suhteen. En itse syyttäisi koululaitostakaan tästä. Jos ajattelemme asiaa niin tällä kertaa tähän kuuluu koko kuntasektori joka on samoissa ongelmissa. Tarkoitan sitä että on kuntia jossa yksi psykologi hoitaa viittätuhatta oppilasta. On hammashoito joka tarkoittaa sitä että hammaslääkärille päästäkseen saa odottaa parikin vuotta. On terveyskeskuksia joissa joutuu odottamaan neljä tuntia päästäkseen hoitajalle, joka toteaa että tämä on lääkärin hommia ja että lääkärillä ei tänään ole aikaa. On luokkia joissa on yli 30 oppilasta. Tarviiko listaa jatkaa? Pointti on se että mikään noista koulutukseen ja terveydenhoitoon liittyvistä toimista ei saa läheskään niitä resursseja joita tarvittaisiin.

Olen tosin puolueellinen. Olen töissä yhdessä niistä kouluista joka valitettavasti pääsi otsikkoihin tänään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Vanhempien vastuuta ei toki pidä unohtaa... itse olen vain peräisin niin rikkinäisestä kodista, että koko käsite tuntuu vieraalta (ja ei, minulla ei ole mitään halua puhua asiasta tämän enempää).

Joka tapauksessa viestini tarkoituksena ei ollut niinkään koululaitoksen syyllistäminen, vaan sen korostaminen, että koululaitoksessa on ongelma - määrärahojen puute - ja tähän ongelman helpottaminen auttaisi myös Jokelan kaltaisten tapausten välttämisessä. Toki ensisijainen vastuu on vanhemmilla, mutta jos vanhemmat eivät voi tai halua vastuutaan kantaa, pitäisi kouluissa olla jonkinlainen "varaverkko" johon voitaisiin tarvittaessa nojata.

Miksu

No mutta tuskin tässä tapauksessa edes vanhemmat osas kuvitella mitään tällaista tapahtuvan.
...vai???
Kyllähän näiltä tällaisilta puupäiltä pitäis laittaa kivekset rusetille, jos vain joku tietäis näistä suunnitelmista etukäteen...
Ps. Kosketti minua erittäin läheisesti tämä Jokelan tapaus...

Väyrysen Antti

-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.