"Afrikan-laiva kallistui pahasti"

Aloittaja Janne Sammatti, 22.02.2006, 14:44:54

« edellinen - seuraava »

Janne Sammatti

Tällaista uutisoi kaupunkilehti Ankkuri

Afrikan-laiva kallistui pahasti

Kotka

Ohikulkijat ovat kummastelleet Hovinsaarella Vasikkasaaren laiturissa pahoin kumollaan makavaa alusta. Onpa veikkailtu, että tuhti rautapaatti uppoaa, jos alusta ei saada oikenemaan. Kyseessä on Suomen Laivamissio-nimisen lähetys- ja avustusjärjestön omistama alus, jolla on tarkoitus viedä kehitysapua Afrikkaan. Laivamissio-yhdistyksen puheenjohtaja Jorma Käppi kertoo aluksen kallistuneen, kun liukkaalle kannelle laskettu raskas kone lähti liikkeelle.

-Aluksen sisään on päässyt vettä, joka on nyt jäässä. Mitään vaaraa öljyvuodosta ei kuitenkaan ole. Aluksen moottorissa ei ole öljyä.
Käpin mukaan mahdollinen uppoaminenkaan ei olisi dramaattinen tapahtuma, sillä aluksen alla on vähän vettä.
-Kansi jäisi joka tapauksessa näkyviin.
Käpin mukaan alukselle ei ole juuri nyt tehtävissä mitään. Aluksen toinen reuna on tiukasti kiinni laiturissa ja ympärillä paksu jää. -Oikaisua on odoteltava kevääseen.

Laivamissio on saanut kallellaan olevan aluksen lahjoituksena.
-Alus on valmistunut 1947 Itä-Saksassa. Se on alunperin kalastuslaivaston tukialus, Käppi selvittää.

Laivamissio-yhdistyksellä on myös kaksi muuta alusta.
-Toinen on vanha puualus, jota kunnostetaan parhaillaan. Kolmas alus on kunnossa, mutta tarvitsemme vielä varoja kaupan rahoittamiseen.
Kunnostustöitä tehdään työllisyystöinä.

Korjaustöissä on kymmenkunta työllistettyä. Mukana on myös pari afrikkalaista.
-Rahoitamme alusten kunnostustöitä keräysvaroin. Yksi muoto on romuautojen kerääminen, otamme niitä vastaan. Jos joku haluaa auttaa, voi soittaa minulle numeroon 040 5790753, Jorma Käppi sanoo.

http://www.duokymi.fi/ankkuri/


Ilari Hatakka

Rennosti suhtautuu omistaja laivansa uppoamisuhkaan: "Käpin mukaan mahdollinen uppoaminenkaan ei olisi dramaattinen tapahtuma, sillä aluksen alla on vähän vettä. -Kansi jäisi joka tapauksessa näkyviin." Toisaalta on totta, että tuskimpa tilanne tuosta nyt yllättäen paheneekaan, jos vaan se vesivuoto ei ole jatkuva. Keväällä tosin kun ympäröivät jäät ja aluksen sisällä oleva jää alkaa sulaa, voi tulla uusia yllätyksiä.

Pienehköllä ja epävakaalla aluksella aikoo lähetystyötekijät Afrikkaan seilata - ei kai sitä nyt ihan kaikkea voi korkeammankaan käteen jättää?
Saimaa navigare necesse est!

Kimmo Rantanen

#2
Keulastansahan tuo purkki on ollut koko talven täysin uponneena. Olenkin ihmetellyt miten se on saanut lojua rannassa vuosikaudet ja mistä se on siihen ilmestynyt, kun se on ollut aina yhtä hoitamattoman näköinen.
Kuva 30.1.2006
Ps. Tuossa vasemman puoleisessa huvialuksessa näyttää asuvan joku talvellakin. Onnea! :beer:

Arne Wallen

No jos tuo tummempi alus on Afrikkaan menossa pelottaa miehistön puolesta,tuskin saa muuna kun huvialuksena luvan lähteä.tuo korkeimman johdatukseen ei aina kannata varata.
Jäissähän rautaaluksen voi pitää muttei upoksissa,kone saattaa vaurioitua.itsellä 12 metrinen tuossa laiturin vieressä mutta kyllä vesilinja ja jäät kohtaavat.

Heikki Helen

Tämähän ei ole edes ensimmäinen kerta kun tuo Valmiera on upoksissa. Edellinen kerta, jonka tiedän oli keväällä 2003 eikä sekään kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Se mitä olen n. 3,5 vuotta asustanut tuossa n. 500 metrin päässä tuosta aluksesta, niin ikinä en ole sitä nähnyt sen liikkuneen mihinkään tuosta laiturista.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 08.03.2006, 18:39:19
Se mitä olen n. 3,5 vuotta asustanut tuossa n. 500 metrin päässä tuosta aluksesta, niin ikinä en ole sitä nähnyt sen liikkuneen mihinkään tuosta laiturista.
Epäilen vahvasti mutu-tuntumalta, että tuo ei ole liikkunut ainakaan 10 vuoteen...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Arne Wallen

jos koneessa ei ole öljyä,eikä sitä sitten ole kuljetettu/käynnistetty moneen vuoteen,eipä sillä muutoin kun huvialuksena minnekkään kuljeteta.
kukaan täysjärkinen katsastuslaitos ei tuollaista hyväksy,ainakaan maksutta.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 08.03.2006, 18:39:19
Tämähän ei ole edes ensimmäinen kerta kun tuo Valmiera on upoksissa. Edellinen kerta, jonka tiedän oli keväällä 2003 eikä sekään kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Miltä vuodelta tämä kuva on? Valmieran ahterin takana näkyvä alus nimittäin näyttää hiukan samalta, kuin se noin metrinmittaisilla pleissatuilla köydenpätkillä kuormattu kummajainen, jonka omistaja uhkasi vuonna 1999 lähteä pidemmällekin matkalle. Kyseessä saattaa toki olla joku muukin alus, ainahan sitä rantaroinaa kertyy... ::)

Kehitysmaakaupan käyminen tämän kokoluokan aluksilla on kaiken kaikkineen omituinen hanke, sillä eihän aika paljon tätä järeämmillä valmiuksilla varustettu Estellekään osoittautunut miksikään hirveän onnistuneeksi ratkaisuksi näissä merkeissä. Vaikka laivat seilaavatkin tuurilla, ei pelkän armon varaan kannata heittäytyä; sen paremmin taloudellisella kuin turvallisuuspuolellakaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Kyllä M-O! Kyseessä on juuri se samainen laiva, elämantapalaiva A-Nu  8)

Heikki Helen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.03.2006, 10:27:09
Lainaus käyttäjältä: Heikki Helen - 08.03.2006, 18:39:19
Tämähän ei ole edes ensimmäinen kerta kun tuo Valmiera on upoksissa. Edellinen kerta, jonka tiedän oli keväällä 2003 eikä sekään kuulemma ollut ensimmäinen kerta.
Miltä vuodelta tämä kuva on?

Muistaakseni 7.5.2003 otettu tuo...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.03.2006, 10:27:09
Miltä vuodelta tämä kuva on? Valmieran ahterin takana näkyvä alus nimittäin näyttää hiukan samalta, kuin se noin metrinmittaisilla pleissatuilla köydenpätkillä kuormattu kummajainen, jonka omistaja uhkasi vuonna 1999 lähteä pidemmällekin matkalle. Kyseessä saattaa toki olla joku muukin alus, ainahan sitä rantaroinaa kertyy... ::)
Onhan se sama elämäntapapaatti siellä vieläkin, vaan uudelleen maalattuna jne. kuten Kimmon ottamasta kuvasta huomaa...

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 22.02.2006, 19:57:40
Kuva 30.1.2006
Ps. Tuossa vasemman puoleisessa huvialuksessa näyttää asuvan joku talvellakin. Onnea! :beer:
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kari Kaila


Heikki Helen

Lainaus käyttäjältä: Kari Kaila - 17.03.2006, 06:11:07
Muutama kuva tuosta "aluksesta"..  :-\

Surkeeta..on..se  :-[

Vielä kun korjaat tuonne tuon nimen oikein... se ei siis ole Valmeira, vaan Valmiera... tarkistin tuon vielä varmuuden vuoksi suurennuslasin kanssa tuosta mun alkuperäisestä kuvasta...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Sammatti - 22.02.2006, 14:44:54
Käpin mukaan mahdollinen uppoaminenkaan ei olisi dramaattinen tapahtuma, sillä aluksen alla on vähän vettä.
-Kansi jäisi joka tapauksessa näkyviin.
Käpin mukaan alukselle ei ole juuri nyt tehtävissä mitään. Aluksen toinen reuna on tiukasti kiinni laiturissa ja ympärillä paksu jää. -Oikaisua on odoteltava kevääseen.
Laivamissio on saanut kallellaan olevan aluksen lahjoituksena.
-Alus on valmistunut 1947 Itä-Saksassa. Se on alunperin kalastuslaivaston tukialus, Käppi selvittää.
Laivamissio-yhdistyksellä on myös kaksi muuta alusta.
-Toinen on vanha puualus, jota kunnostetaan parhaillaan. Kolmas alus on kunnossa, mutta tarvitsemme vielä varoja kaupan rahoittamiseen.
Kunnostustöitä tehdään työllisyystöinä.
Korjaustöissä on kymmenkunta työllistettyä. Mukana on myös pari afrikkalaista.
-Rahoitamme alusten kunnostustöitä keräysvaroin. Yksi muoto on romuautojen kerääminen, otamme niitä vastaan.

Omituinen hylkytavaran keräyspaikka tuo kyseinen laituri. Olen seurannut viime syksystä asti tiiviimmin laiturin tapahtumia ja tosi asia on se, ettei siellä ole tapahtunut päällisin puolin mitään. Valmiera lojuu pohjassa ihan samassa asennossa, kuin aikaisemmin talvellakin. Irtoroinaa, mm. kymmenkunta auton rengasta on takertunut laivan sopukoihin, eikä muillekaan laivan raadoille ole tehty yhtään mitään näkyvää. Paikka on sen verran sivussa, ettei sen tilanne tunnu kiinnostavan edes kaupungin viranomaisia. Tuo mainittu romuautojen kerääminen tarkoittaa ilmeisesti sitä, että autonromuja varastoidaan laiturille  :o päätellen pakuista, jotka on lojuneet tuon asutun purkin kupeessa koko talven. Tosiasiassa en olisi ottanut tuollaista ruostekiulua ("Valmiera") lahjoituksenakaan harteilleni, ellei joku maksaisi sen kunnostamista. "Laivassahan" ei ole mitään varusteita. Se on vain kasa ruosteista rautaa, jonka kunnostaminen merikelpoiseksi maksaisi varmasti enemmän, kuin uuden aluksen rakentaminen. Todellisuudessa koko homma vaikuttaa vain jonkun elämäntapaintiaanin "tarpeellisen" tavaran keräämiseltä ja päivä kerrallaan taaksepäin menemiseltä, kun kohta koko laivasto on jonkun onnellisen viranomaistahon ts. Kotkan kaupungin nostettavana meren pohjassa.  :-\ Mutta ainahan voi näköjään siirtyä toiseen purkkiin, joka ehkä kelluu taas muutaman vuoden ja jättää edellisen muiden harteille. Hällä väliä...  ::)

Kävin päivällä ottamassa pari kuvaa laivastosta, joka odottaa pääsyä ikuiseen lepoon:

-Myös tämä laiturin ehkä parhaimman näköinen, valkoinen alus on lojunut toimettomana vuosikaudet.


"A-Nu" ja "Valmiera" ikuisessa? kotilaiturissaan.
Onkohan tämä se mainittu kunnostettava puualus?  ::)  ;D
"Valmieran" kannet on päällystetty betonilla.  ???
Komentosilta kaikkine tarpeellisine manöveeraus laitteineen Biskajanlahden ylitykseen.  8)
Valoisa tulevaisuus edessä?  :'(
Sukellusvene???  :o

Eli eikun lahjoittamaan muutama ropo taskun pohjalta, niin kyllä vähintään Afrikan matka toteutuu  ;)


Kimmo Rantanen

Aavelaiva nousee pian pintaan

Hovinsaarella Vasikkasaaren laiturissa puoliksi upoksissa makaava laiva nousee lähiaikoina pintaan. Kotkan Satama Oy:n liikennepäällikkö Markku Koskinen toteaa, että alus pyritään nostamaan alkukesästä.

-Tutkimme mikä aluksen on upottanut. Sen jälkeen laiva viedään jollakin keinolla pois Hovinsaarelta. Sinne se ei missään tapauksessa jää. Koskisen mukaan aluksen nosto ei ole kummoinen operaatio, mutta valmistelu vie oman aikansa. -On esimerkiksi tutkittava mihin vaijerit kiinnitetään.

Koskinen toteaa, että nosto- ja siirtokustannuksista vastaa aluksen omistaja. - Olemme koettaneet omistajaa tavoittaa, mutta se tuntuu olevan pikkuisen hankalaa. Mikäli omistajaa ei tavoiteta, voimme nostaa aluksen niin sanotusti omistajan lukuun.

Viime syksynä kallistuneen ja sittemmin puoliksi uponneen aluksen omistaa Suomen Laivamissio-niminen yhdistys. Aluksella oli tarkoitus viedä kehitysapua Afrikkaan, mutta matka on ainakin toistaiseksi tyssännyt Hovinsaarelle. Laiva on valmistettu Saksan Demokraattisessa tasavallassa 1947. Se on palvellut kalastuslaivaston tukialuksena.
Kotkan pelastuskeskus on pariin otteeseen käynyt tutkimassa tilannetta laiturissa. Toistaiseksi mitään ympäristölle haitallista ei ole tapahtunut. Tiettävästi aluksen moottorissa ei ole öljyä.
Pelastuslaitos on varautunut puomittamaan aluksen tarvittaessa nopeasti. Laivojen nostokalustoa pelastuslaitoksella ei kuitenkaan ole.

Ankkuri 3.6.2006


Vai on aluksen matka toistaiseksi  ::) tyssännyt Hovinsaarelle.
Täytyy sanoa, että tällä kertaa ei säälitä, vaikka tuo ruosteläjä roudattaisiinkin suoraan kaatopaikalle, vaikka mistä sitä tietää minkälainen vakoiluhistoria kylmän sodan ajoilta tuonkin kalastustukialuksen takaa löytyy...