Nesteen uudisrakenteet Kiinasta

Aloittaja Timo Lehtinen, 15.09.2003, 18:30:50

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Kertokaas tyhmälle.... Elikkä tuolla Fortumin sivuilla pyörin ja törmäsin siellä tankkeriin nimeltä Purha. On kuulemma valmistunut 2003 ja liehuttelee Suomen lippua  :beer: ja olipa oikein kuvakin paatista.
Onko kellään mitään tietoa notta onko laskettu vesille milloin ja milloin mahtaa tulla Sköldvikiin? Tai ylipäätänsä Itämerelle.
www.fortum.com/document.asp?path=14022;14024;14026;14043;14081;14082;14149;14150;5890;5967;17517&level=6  siinä ois infoa aluksesta... mikäli linkki toimii...
Kiva olis tavata tämä uusi tuttavuus...

Edit: Otsikkoa täydennetty... Fortum -> Neste
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Wirrankosken Rami

Niin, Purha-tankkeri on siis Fortumin 9.9. Jinlingin telakalta Kiinasta luovutettu säiliöalus. Sen sisaralus valmistuu ensi keväänä. Tulee kyllä Suomenkin rannikkoliikenteeseen...

Pekka Laakso

Toivoisi sen myös alkavan koluta myös Suomen pienempiä nestesatamia, joihin ei siis lasketa Sköldvikiä ja Naantalia. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pasi Leino

#3
Vois käydä Mussalossaki mun puolesta.  :thumb:

jp.leino

Eiköhän se aloita ajamaan Sköldvikistä keskieurooppaan ja muualle scandinaviaan.... Ehkäpä se jopa kävisi Laajasalon super kokoisessa öljysatamassa.... ;D 8) :deal: :thumb:

Globab

  Laivassa on tankkereissa lähes ennenäkemätöntä tekniikkaa. laivan koneethan ovat Wärtsilän ja ne on varustettu ns."Low-Nox" tekniikalla sekä vesiruiskutusjärjestelmällä, jotka vähentävät typenoksidi-päästöjä merkittävästi. :thumb:.
http://www.fortum.fi/news_section_item.asp?path=14020;14028;4190;5533;17587
Tosiaan hienoa, että myös säiliölaivojen päästöjä aletaan puhdistamaan... :thumb: Saa nähdä, mitä muuta Fortum tuleviin purkkeihinsa kehitttelee.

Timo Lehtinen

Mites toimiiko tämä vehje kuten Mastera ja Tempera eli ajavat jäissä ahteri edellä? Kuulostaa hyyvin mielenkiintoiselta laitteelta. Tulis vaan Mussaloonkin notta sais noipeesti hyviä kuvia... Että alkavat puhdistamaan tankkereiden päästöjä... wau!!!  :o :o :o
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pasi Leino

#7
Tämä perä eeltä menetelmä tunnetaan puhekiellessä Azhipozina.  Korjatkaa jos olen väärässä.

Heikki Helen

Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Jouni Kalliomäki

Lainaus käyttäjältä: Pasi Leino - 16.09.2003, 15:18:58
Tämä perä eeltä menetelmä tunnetaan puhekiellessä Azhipozina.  Korjatkaa jos olen väärässä.

Tai siis eikö azipodilla tarkoiteta tuota ympäripyöriteltävää potkuri/sähkömoottoriyhdistelmää. Ne taas mahdollistavat laivan keulan ja perän muotoilun eri käyttötarkoituksiin.

Pasi Leino

No en ollu ihan varma termeistä.

Sami Korppi

Ja jos tarkkoja ollaan niin Azipod on yhden valmistajan (ABB:n) rekisteröimä tuotenimi tuolle voimansiirtoratkaisulle (vapaasti kääntyvä sähkömoottori-potkuri-härdelli). Enemmän tai vähemmän vastaavia ratkaisuja on muillakin valmistajilla, eri nimillä siis.

Oikeasti asiaa tietämättä, Azipod taitaa kuitenkin olla teknisesti kehittynein ratkaisu. Ainakin suomalaiset laivanrakentajat sitä tuntuvat arvostavan.

Noita etu- ja takaperin kulkevia paatteja taas ainakin Fortum nimittää "double acting tanker"eiksi. (Ja kyllä, niissä on Azipodit.)

Pekka Ruponen

ABB:n Azipod oli tosiaan ensimmäinen sähköisellä voimansiirrolla varustettu ruoripotkurilaite (yleisemmin siis pod). Masa-Yards oli mukana laitteen kehittelyvaiheessa. Tässä siis syy, miksi KMY on suosinut Azipodia. ABB on siis kokenein valmistaja ja ehkäpä tästä syystä Azipodit ovat tällä hetkellä kilpailijoitaan luotettavampia.

Vastaavasti "double Acting" konsepti on Masa-Yardsin kehittelemä ja käsittääkseni myös patentoima ratkaisu. Tempera ja Mastera rakennettiin Japanissa siis Masan lisenssillä.
Pekka Ruponen

Pekka Lappalainen

MT Purha on tulossa Sköldvikiin tämän kuun lopussa. Fortumin mukaan päivä olisi 31.10.. Ehtinee vielä muuttua moneen kertaan...
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Wirrankosken Rami

22. päivänä laivan piti olla Hullissa...