Pyöräily

Aloittaja Jasper Kaarna, 20.04.2004, 21:50:02

« edellinen - seuraava »

Mitä mieltä olet pyöräilystä? Pyöräiletkö koskaan?

En!
5 (4.5%)
Joskus, jos ei ole muita vaihtoehtoja.
10 (8.9%)
Silloin tällöin.
26 (23.2%)
Suht usein, on se ihan ok.
34 (30.4%)
Usein! Pyöräily on mahtavaa!
37 (33%)

Äänestäjiä yhteensä: 85

Miran Hamidulla

Ostinpa sitten tänään itselleni "uuden" pyörän. :) Tosin mitään mullistavaa kyseisessä kaupassa ei sinäänsä ollut, kun ko.fillari oli ollut minulla jo lainassa melkein puoli vuotta siitä saakka, kun vanha uskollinen työjuhtani hajosi lopullisesti... :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 20.04.2004, 21:50:02
Ja tulevana kesänä voisi vaikka polkasta tuosta Porvooseen. ::)

    Nyt on sitten tämäkin suuruus koettu. 8) Hauskaa oli, tuuli oli melkoinen, mutta se ei tuullut pahimmasta mahdollisesta suunnasta. Sen verran hyvät fiilikset jäi, että uudestaan tulen varmaan menemään, silloin voisi vaikka mennä Thomasin suositteleman Nikkilän kautta, tai käydä Emäsalon kärjessä, josta kartan mukaan meri avautuu aavana.
    Suosittelen kaikille pyöräilystä pitäville! Puolet matkasta pääsee ihan pyörätietäkin, muualla on ihan ok:n leveät tienvarret.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Mikko-Oskari Koski

Onkohan fillareiden lukkojen pitävyys tullut paremmaksi vai eikö trokaaminen enää onnistu niin helposti, kuin aiemmin? Nämä ajatukset käyvät mielessä tämän, loppujen lopuksi kuitenkin mukavaan suuntaan viettävän uutissähkeen kohdalla:

Polkupyörävarkauksien määrä näyttää vähentyneen. Kesäkuun loppuun mennessä poliisin tietoon oli tullut 8 700 pyörävarkautta, kun viime vuonna pyöriä varastettiin yhteensä yli 22 000.
Siinä missä uusia pyöriä myydään pääasiassa keväällä ja alkukesästä, ajoittuu pyörävarkauksien pahin sesonki samaan aikaan. Vuonna 2002 poliisin tietoon tuli 24 000 pyörävarkautta.

Erikoissuunnittelija Juha Helenius sisäministeriön poliisiosastolta kertoo, että keskimäärin noin 10 prosenttia poliisille ilmoitetuista varastetuista pyöristä onnistutaan palauttamaan takaisin oikeille omistajille. Polkupyörän turvamerkintä ja sarjanumeron ylös ottaminen on edelleen varmin tapa saada varastettu polkupyörä joskus takaisin.

Tutkinnanjohtaja Juhani Vuorisalo Helsingin poliisista suosittelee, että ihmiset tekisivät aina rikosilmoituksen varastetuista pyöristä. Poliisi tutkii pyörävarkauksia mahdollisuuksien mukaan.
Vakuutusyhtiöiden korvaamien varastettujen polkupyörien määrä on vähentynyt tasaisesti kymmenen vuoden ajan. (STT)

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Helsingissä tilastoja parantaa varmastikin kaupungin tarjoamat kaupunkifillarit, joihin nämä "pöllin-pyörän-ajan-pari-kilometriä-ja-viskaan-sen-mereen" idiootit voivat purkaa pakottavaa vandalismintarvettansa... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Niinpä. Mutta todellinen syy voi olla myös tilastoharha.

Mutta nyt on aika meikäläisen lähteä DBS:n kanssa kesän ensimmäiselle pitemmälle reissulle. Kohteina Saimaan rannat, menomatkalla toki yöpyminen Hyökyllä. Ja maanantaina Imatra Big Bandin tunnelmiin... :beer:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Matkaselostus:
Pe 2.7.: Lähtö Roihiksesta 12.30, Porvoon, Pernajan Koskenkylän (tauko 16), Loviisan, Ahvenkosken (tauko 18.30), Pyhtään ja Karhulan kautta Haminaan, tulo Hyökylle 21.45. Matkaa 150 km.
Ruotsinpyhtään Tesjoen ja Pyhtään kk:n tiehaaran välinen osuus on silkkaa painajaista. Venäläisrekkojen osuus liikenteestä on suhteettoman iso. Pyörätien tekeminen tällekin osuudelle on molempien kuntien "isille" suunnatun palautteeni sisältö.
La 3.7.: Lähtö Haminasta 11.15, Klamilan, Virojoen, Vaalimaan (tauko), Väkevänjärven ja Ylämaan kautta Lappeenrantaan, tulo kaverin tykö Sammonlahteen 21.10. Matkaa 133 km.
Su 4.7.: Lähtö Sammonlahdesta 10.30, Saimaanharjun kautta Taipalsaarelle, kahvitauko Saimaanrannassa ja paluu Vehkataipaleen kautta, jossa hienoja maisemia katseltiin sillalta. Kaveri kääntyi takaisin kotiinsa, minä kohti Joutsenoa ja majatalo Karjalan Porttia. Illalla Imatralla. Matkaa 112 km.
Ma 5.7.: Ei varsinaista matka-ajoa. Lenkki Räikkölän rajatielle, josta näkyy rajalinja ja Vuoksen takana Svetogorsk. "Tämän idemmäs ei Vuoksen eteläpuolisessa Suomessa pääse, eikä tekis mieli mennäkään"-tekstiviestin lähettämisestä ei mennyt kuin kaksi minuuttia, kun Rajavartioston partioauto oli niskassani. Eivät päässeet sakottamaan, mutta kaikenkaikkiaan tehokasta toimintaa!
Illalla BB:n Boundless Music-konsertti, esiintyjinä UMO&Rajaton, Emma Salokoski & Quintessence sekä Jean S.Big Band. Hyvä meininki! Kilometrejä 36.
Ti 6.7.: Paluu Lappeenrantaan, tutustuminen Saimaan kanavamuseoon ja El Faron sulutus Mälkiässä. Savonlinjalla himaan. Ajokilometrejä 56.

Hieno reissu vaihtelevista säistä huolimatta. Ja joku vielä väittää, ettei fillarilla muka pääse pitkälle... :beer:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#21
Aika uskomaton juttu: DBS:n runkoon on tullut pieni, ainakin vielä harmiton hiusmurtuma (joka toki laajetessaan saattaisi olla vaarallinenkin) ja kun kävin kysäisemässä liikkeestä, josta pyörän aikanaan ostin, sille luvatun ikuisen runkotakuun perään, minulle kerrottiin, että mitä ilmeisimmin saan takuun nimessä uuden pyörän...  Tai ainakin uuden rungon, johon liitetään nykyisen ajomekanismit.  

Det Beste Sykkel on tosiaan nimensä veroinen.    

***

DBS vaihtui sitten Crescent ST600:aan, joka saapui suoraan Varbergin tehtailta toissapäivänä. Soittokello (olen tässä asiassa äärimmäisen taikauskoinen, mielestäni hyvän pyörän henki elää kellossa, joten sitä siirretään aina fillarista toiseen), satula (DBS:n oli miellyttävämpi), pulloteline, mittari ja runkolukko siirrettiin uuden pyörän osiksi...ja eiku baanalle!
On se upeaa, että joskus takuu voi toimia näinkin. Vai onko joku joskus aiemmin muka kuullut tapauksesta, jossa 19232 km ajettu, rungoltaan korjauskelvoton pyörä vaihdetaan uuteen?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#22
Nyt on Cressu sitten testattu todellisissa maantieolosuhteissa ja saanut myös tuntea, miltä tuntuu olla laivan tai lautan autokannella. Tämänvuotinen sessioni Ahvenanmaalle alkoi torstaina 12.8.täysin järjenvastaisella ajomatkalla Helsingistä Turkuun. Ensin Merituulentietä läpi Espoon, siitä 51:a Inkooseen, kumpuilevaa kantatietä Kiskon kautta Saloon ja edelleen vanhaa ykköstä Turkuun. 197km... ::)
Olin luullut, että vanha ykköstie olisi nyt suunnilleen pyöräilijän paratiisi (vaikka toki tiesinkin tien olevan vaihtelevan maaston muotoja melko uskollisesti seuraavan). Vielä mitä! Jokaisen alamäen jälkeen oli sen verran pitkä ns.laaksotaival, ettei saavutetusta vauhdista ollut minkäänlaista hyötyä uutta ylämäkeä ajatellen. Vainion Liikenne hoitakoon jatkossa allekirjoittaneen kuljetuspuolen maamme pääkaupunkien välillä...

Avauspäivän ajotaival oli sen verran rankka, että piti todella olla Iso Houkutin nousta seuraavanakin aamuna satulaan. Mutta sellainenhan oli, Ahvenanmaa. Turusta Kustavin Vuosnaisiin oli noin 80 km ja se taittui ensin sivuvastaisessa ja sitten sivumyötäisessä. Kalatuvalla oli maukas lounaspöytä, mutta Viggenillä ei ollut pannaria... Olin tosin arvannutkin, että jokin asia mättää, kun lähtee merelle 13.päivänä ja perjantaina...
Brändön taipaleen ajettuani nousin Torsholmassa Spovenin tarjoaman privaattikyytiin ja edelleen Lappossa Alfågelniin (jossa sitä pannariakin sitten oli). Yöpyminen Vårdön Hummelvikin odotustuvassa. 117 km.  8)

Lauantaina ajelin ympäri Ålandia ilman varsinaista päämäärää. Joskus on ihan mukava tehdä niinkin. Kilometrejä kertyi 110, yrittämättä. Saavutus kai sekin...  8)

Sunnuntaiaamuna suuntasin Eckeröhön, josta matkasin Roslagenilla Grisslehamniin, kiertelin aiemmin suoja-aluestatuksen perusteella ulkomaalaisilta suljettua Singötä ja palasin iltapäivällä Alandialla. Taivalta Eckeröstä Maarianhaminaan hidasti laivalla nauttimani runsaahko ateria, mutta hyvin jäi silti odotusaikaakin ennen Gabriellan tuloa hakemaan viinaoikeuksia -ja meitä tämän lakiporsaanreikään asettuneita sikoja... Päivän ajokilometrimäärä 97 ja laivan leposalongissa kansainvälinen meininki. Olisikohan se enne, mitä tässä juuri alkaneen 33. ikävuoden aikana mahtaakaan tapahtua..?  ;D

Pyöräily avartaa ja kannattaa aina!!

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jasper Kaarna

     Tuli taas tehtyä ihan lepposa lauantiaiiltapäivän pyöräily Central Helsingissä. Lähes kaikki reitit täältä Vuosaaresta keskustaan olen kolunut niin miljoonaan kertaan, että metro on nykyään mieluisampi vaihtoehto.
    Reittini alkoi Rautatientorilta, josta matkani kulki Kauppatorin kautta Skattan kärkeen. Siellä Mariellan lähdön katsottua lähdin polkemaan kohti Johanneksen kirkkoa (on muuten ehdottomasti Helsingin hienoin kirkko). Sen jälkeen pyöriskelyä Punavuoressa ja pieni meren pällistelytuokio Eiran rannassa. Siitä sitten Hietalahden torille ja Bulavardin läpi takaisin ydinkeskustaan. Metrolla kotiin...

    Pyöräni on alkanut reistailla ikävästi. Jos polkee vaikkapa ylämäkeen, polkimet alkavat rätistä ja tehdä ihmeellisiä liikkeitä, sekä temppuilla. Tämä koskee myös ylipäätään niitä tilanteita, joissa polkee paljon, esimerkiksi ottaa pienen spurtin. Tänään yhdessä vaiheessa tämä oli melko lähellä johtaa melko vaaralliseen kaatumiseen. Muutenkin ketjut ovat alkaneet päästää omituista ääntä. Ja kun tosta metroasemalta poljin kotia, niin raskainkaan vaihde ei tuntunut enään yhtään raskaalta, tuntui kuin olisi polkenut ykkösellä. Mikä ihme on vikana? ??? Onkohan pyörä vain yksinkertaisesti niellyt riittävän määrän kilometrejä ja alkaa olla eläkkeen tarpeessa. :-\ Jaa-a...
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 21.08.2004, 19:52:37
    Pyöräni on alkanut reistailla ikävästi. Jos polkee vaikkapa ylämäkeen, polkimet alkavat rätistä ja tehdä ihmeellisiä liikkeitä, sekä temppuilla. Tämä koskee myös ylipäätään niitä tilanteita, joissa polkee paljon, esimerkiksi ottaa pienen spurtin. Tänään yhdessä vaiheessa tämä oli melko lähellä johtaa melko vaaralliseen kaatumiseen. Muutenkin ketjut ovat alkaneet päästää omituista ääntä. Ja kun tosta metroasemalta poljin kotia, niin raskainkaan vaihde ei tuntunut enään yhtään raskaalta, tuntui kuin olisi polkenut ykkösellä. Mikä ihme on vikana? ??? Onkohan pyörä vain yksinkertaisesti niellyt riittävän määrän kilometrejä ja alkaa olla eläkkeen tarpeessa. :-\ Jaa-a...

taitaa olla edessä iso remotti tuohon sun pyörään. Itsekin ajelin vanhalla pyörällä ja aloin miettimään, että kannattaisiko vaihtaa kaikki liikkuvat osat uusiin, että kitinät loppuisivat. Vanhassa pyörässä kun tuppaa väsymään nuo osat. Sitten huomasin että uusi pyörä taitaa tulla halvemmaksi :)  ( ja ennenkaikkea helpommaksi) tavaksi päästä eroon vioista.

ketjujen kitinä voi korjaantua öljyllä (jota olet varmaan kokeillut ;D), tai sitten - jos ketjut on venyneet - pitää vaihtaa pyörään uudet  ketjut. Ja ketjut kun vaihtaa, niin yleensä huomaa että rattaatkin on kuluneet, ja sitten onkin edessä rattaiden vaihto...

Ja noiden polkimien voitelu ja niiden laakereiden puhdistus voisi auttaa, mutta kannattaa varoa ettei ne laakereiden kuulat huku, kun avaa ne  mulla hukkui :))

ja asinatunteva huolto voisi antaa pyörällesi vielä lisävuosia, ennen eläkeelle joutumista ;)
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Mikko-Oskari Koski

Kävin erään ystävättäreni "konsulttina" tutustumassa huomisen poliisihuutokaupan fillarivalikoimaan. Se oli suorastaan yllättävän laadukas, ainakin kaikissa läpikäymissämme ajopeleissä oli jotakuinkin kaikki kunnossa. Siis vanteet suorat, ei puuttuvia pinnoja, jarrut ja vaihteet pelasivat, ei edes pahoja ruosteongelmia.
Nähtävästi ihmiset ovat saaneet vakuutuksista paremmat korvaukset, kuin mitä näiden pyörien varsinainen arvo olisikaan. Tai sitten kertakäyttökulttuuri on ottamassa jalansijaa tälläkin sektorilla. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#26
Fillarointi maantiellä ei ikää katso.. 8)

http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,7,0,0,180774,2004-09-14

Edit: Linkki korjattu. Linkit toimivat paremmin kun ne laittaa url tagien sisään.
Näin:

[url]http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,7,0,0,180774,2004-09-14[/url]
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Vuoden 2004 fillarisaldokseni jäi 6950 km, joista 3494 DBS:llä ja 3456 Cressulla. Minimitavoite, 7000 km jäi harmillisen lähelle, mutta voitinpa sentään serkkutytön prätkäkilometrit... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko Tuominen

Ja sitten fillarispesialisteille kysymys. Onko normaalia et kesällä ostetusta uudesta 3-vaihteisesta perushelkamasta kajahtaa jarrukahvan vaijeri muutaman kuukauden jälkeen! ei mun mielestä. minne on hävinnyt suomalainen "laatu". mutta varsinaiseen topicin aiheeseen vastatakseni, autoa en omista, enkä enää moottoripyörääkään joten fillarilla mennään joka paikkaan vuoden jokaisena päivänä, satoi tai paistoi. Olis kyllä mielenkiintosta saada matkamittari pyörään  ::) ihan rutosti tulee poljettua. viimeinen koettelemus ennen jouluaattoa siinä myrskyssä parin kilsan matka vastatuuleen. 100 kiloo lunta sylissä, vauhti nolla pienimmällä vaihteella ja jumalaton hiki. Mutta edelleen haluis sen moottorilla varustetun vähän massiivisemman pyörän  :-\

Miran Hamidulla

#29
Lainaus käyttäjältä: Mikko Tuominen - 03.01.2005, 19:22:32
Ja sitten fillarispesialisteille kysymys. Onko normaalia et kesällä ostetusta uudesta 3-vaihteisesta perushelkamasta kajahtaa jarrukahvan vaijeri muutaman kuukauden jälkeen! ei mun mielestä. minne on hävinnyt suomalainen "laatu".
Mikäli Helkaman laatu on samaa kuin Nopsalla, niin enpä ihmettele. Itselläni on Nopsa Classic 90-luvun alkupuolelta. Pyörä on pääsääntöisesti kestänyt suhteellisen hyvin ottaen huomioon, että käytän pyörää töissä raskaiden kuormien kuljettamiseen. Siskollani puolestaan on sama pyörämalli jostain 2000-luvun alusta. Kyseinen pyörä on laadultaan jo huomattavasti heikompi, ja ajettaessa nitisee ja natisee. Ostaessani tuon oman Nopsa Classicini mutsiltani, hän osti itselleen uuden pyörän, joka niin ikään oli mallia Nopsa Classic, ja tämä pyörä on laadullisesti jo täysi fiasko! Ensin takapyörä lähti kaksi kertaa paikaltaan, jonka jälkeen takapyörää paikallaan pitävä brikka vaihdettiin alkuperäisestä kokonaan uuteen. Sen jälkeen, kun talvikausi alkoi kyseisestä pyörästä rupesi puhkeilemaan renkaat jatkuvasti johtuen siitä, että sen renkaat oli kuvioitu siten, että hiekoituskivet tarttuivat niihin magneetin lailla, joten ei muuta kuin renkaan ulkokumit vaihtoon muutaman sisäkumien korjauskerran jälkeen. Muutenkin pyörä klonksuu ajaessa ja on sellainen, että ajaessa on koko ajan sellainen fiilis, että kohta siitä taas jokin kohta hajoaa... Vertailtaessa ainakin tätä yhtä merkkiä eri vuosimallien kohdalla voidaan todeta, ettei laatu ainakaan tuon pyörämerkin kohdalla ole mennyt eteenpäin vuosien saatossa... :-\ En tiedä pitääkö paikkansa, mutta väitetään, että Nopsat teetettäisiin nykyään Kiinassa eikä Suomessa. Ainakin omien laadullisten kokemusten perusteella se olisi helppo uskoa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar