Puolisotilaallisen pursiseuran poistoja

Aloittaja Miran Hamidulla, 19.09.2001, 20:39:10

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kymen Sanomat kertoi tänään että tykkivene Karjala kävi eilen viimeisen kerran kummikaupungissaan Haminassa. Tykkivene Karjala tullaan lokakuussa laittamaan museoalukseksi Turkuun. Tykkiveneiden korvaussuunnitelmiin kuuluvista merivoimien uusista ilmatyynyaluksista ensimmäinen valmistuu lehden mukaan ensi kuussa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#1
Sic transit gloria mundi...olkoonkin, että tyv.Karjalan tapauksessa se ei ole mikään erityinen vahinko. Aluksen veteraanina tiedän, ettei Suomen puolisotilaallisella pursiseuralla taida tämän poiston jälkeen olla armaadassaan enää yhtään sellaista paattia, jossa miehistöskansseissa majoitutaan kolmeen kerrokseen...
Hamina oli kyllä kiva kummikaupunki. Meillekin tarjottiin varsin mukava illanvietto. Ja vaikka esimiehinämme toimineet henkilöt luonnollisesti joivat kaiken eteen kannetun, emme toki jääneet kuivin suin sitä katselemaan. Aamulla piti kaksi kapparia kantaa keulakannelta hytteihinsä sammuneina (tosin se oli laivaan jääneen miehistöpuolikkaan tehtävä, meidän vahtivuorollamme kaikki löysivät sentään sisään...).

Tykkivene Karjala, kansainvälisen sota-alusluokituksen mukaan tykistökorvetti, on tietyn aikakauden tuote. Se rakennettiin ennen alumiinialusten vallankumousta raskaasti rautarunkoiseksi, suhteettoman pitkäksi ja siten erittäin epämukavaksi myrskyllä. Kaasuturbiinien ansiosta alus on syöksyissä erittäin nopea ja 32 solmun vauhdissa sitä ei todella Itämeren syysmyräkkäkään keinuttanut.
Aluksen sisätilat ovat sokkeloiset ja ahtaat ja seisomakorkeus peräosastoissa useimmiten vain 165-190 cm. Siihen, että pää törmäsi kattopalkkeihin tottui kyllä nopeasti ja laivassa oppi kulkemaan aina pää vinossa (olen itse 185 cm, joten asia vaikutti).

Karjala ei laivana ole tippaakaan arvokas ja sen museointi, josta ei vielä ole tehty lopullista ratkaisua, vaikuttaisi pelkästään huonolta vitsiltä (sellaisena tosin jokainen vähänkin merihistoriasta ymmärtävä pitää Keihässalmenkin museointia). Jos itse saisin asiasta päättää, nostaisin Karjalan kaasuturbiinikoneen pois laivan uumenista ja lahjoittaisin sen tekniikan museolle. Siellä myllystä voitaisiin tehdä nähtävyys, jota myös kyettäisiin havainnollisesti esittelemään siitä kiinnostuneille. Muu runko on syytä romuttaa, koska museolaivan ylläpitäminen on kohtuuttoman kallista ja tässä tapauksessa se myös söisi varoja oikeasti arvokkailta laivavanhuksilta, eli lähinnä Sigyniltä (jonka antaminen turkulaisten armoille on uhkaavaa, muttei kuuluy tähän). Tai tietysti, jos joku yksityinen haluaisi tehdä Karjalalla jotain, aluksen voisi toki tällaiselle taholle myydä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#2
Niin ne vain poistuvat käytöstä "vanhat kunnon sotalaivat"! Itse muistan bunkanneeni laivassa pääkannella sb-puolella olevassa johonkin "separaattorihuoneeseen" johtavan avoimen ison luukun päällä olevassa alaslaskettavassa vuoteessa melko pitkän ajan, ennenkuin tilaa löytyi keulakannen alta!

...muistelee laivan ex radioaliupseeri....

Mikko-Oskari Koski

#3
Suomen merivoimilta on vuosien mittaan siirtynyt poistettavien listoille useita aluksia. Aikanaan vanhat laivat sulatettiin uusien raaka-aineeksi, näin poistui moni periaatteessa jopa arvokas alus, kuten eml.Louhi (ex.jm.Sisu), saattajat Hämeenmaa ja Uusimaa, fregatti Matti Kurki ja jopa kunnostusvarojen puutteessa pahasti ruostunut miinalaiva Ruotsinsalmi eli "Ruosteensilmä". Viimemainitun merihistoriallisen rikoksen kruunasi korni päätös museoida historiallisesti arvoton ja muutenkin R:n historiaan verrattuna täysin mitätön Keihässalmi, josta olisi ennemmin kannattanut tehdä vaikka kaljakuppila Aurajoen varteen...
R-luokan vartioveneistä kaksi kaupattiin Viroon ja yksi muutettiin sinisen reservin koululaivaksi. Kahden muun on väitetty lähteneen romuttamolle, mutta onko ne myös pantu pataan?
Äskettäin tykkivene Turunmaa kaupattiin ammattikasvatushallitukselle, joka tekee siitä jonkinlaista toiminnallista laboratoriota turbiinikonetuntijoiden koulutusta varten. Mihin Turunmaa tarkalleen ottaen on sijoitettu ja onko mitään käsitystä aluksen yleiskunnosta muuten (käsittääkseni se ei enää pariin vuoteen ole ollut ajokuntoinen ja taistelu- sekä keskusvarusteetkin on poistettu)?
Kun pari viikkoa sitten Aker Finnyardsilta tilattu uusi osastonjohto-ohjusvene valmistuu, siirtynee myös Turunmaan sisaralus Karjala pois "rivistä". Ihan vaan aluksen "veteraanina" kiinnostaisi tietää, onko "Kaljalaivalle" suunniteltu minkäänlaista tulevaa käyttöä? Matkustajalaivaa siitä on mahdoton tehdä, mutta mitä muuta voisi kehittää??
Yleisesti lienee tiedossa, että Karjala on aina ollut näistä sisaruksista sekä teknisesti että fiiliksiltään parempi alus. Jo omana palvelusaikanani Turunmaata pidettiin yleisesti varaosalaatikkona...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

renkomi

#4
Turunmaa on tällä hetkellä Raumalla Satakunnan ammattikorkeakoulun käytössä(ei ajossa).

Mikko-Oskari Koski

#5
Parikymmentä vuotta saaristolinnakkeiden yhteysliikennettä hoitanut avomerihinaaja Meteor (harmaissa Parainen 420) on nyt taas siviilialus. Sen omistaa Rauman AMK, joka osti Turunmaan Paraisen sivutuotteena.
Meteor viettää talvea Helsingissä, jossa se on bongattu mm.Lyypekinlaiturista Kauppatorin ja Makasiiniterminaalin väliltä. Sen verran sutaisemalla on musta maali kuitenkin pintaan ajettu, että harmaa väri pilkottaa alta ikävällä tavalla aluksen ei ehkä niin hirvittävän kunniakkaasta lähimenneisyydestä muistuttaen...  ::)

***

Nuoli-luokan moottoritykkiveneistä kolme on helsinkiläisten "ihailtavina": charteralukset NuoliX (entinen 10) ja Nuoli 12 kuuluvat jopa perinnelaivarekisteriin, mitä voi pitää ainakin pienenä ihmeenä.
Entinen Nuoli 11, joka ilmeisesti on nykyään virallisesti nimetön alus, on nostettu kuiville Vuosaaressa. Kävin koputtelemassa sen pohjaa tässä yhtenä iltana ja havaitsin, että oli sitä ainakin hiottu melko äskettäin. Toivottavasti se ei sentään jatka entisten sotalaivojen "huvivenekäyttöbuumia"... ;)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#6
Mennänpä hiukan ajassa taaksepäin: Tietäneekö joku varmuudella vanhojen "kunnon" sotalaivojen romutuspaikan, kuten fregatti MATTI KURKI ja saattajat HÄMEENMAA ja UUSIMAA ? Saattajat poistettiin käytöstä 1970-luvulla ja silloin ei laivoja enää romutettu Hesassa. Haminankin romutustoiminta oli käsittääkseni vielä tulossa.

t. Wirrankosken Rami

Mikko-Oskari Koski

#7
Vanha Hämis oli kyllä käytössä vielä -80-luvun alussa, sehän taisi poistua vasta siinä vaiheessa, kun Helsinki-luokan ohjusveneitä oli useampia. Saattajakaksikon toinen osapuoli Usari makasi pari vuotta Ruissalon leirintäalueen pohjoispuolisessa ankkuripaikassa -70-80-lukujen vaihteessa. Missä ne fyysisesti romutettiin, on suhteellisen helposti selvitettävä asia... Veikkaan Navirea, joko Naantalia tai Paraista, joissa molemmissa on tehty huomattavienkin alusten romutuksia. Ruotsinsalmi (Ruosteensilmä) pantiin pataan Naantalissa vuonna -93.

Onko muuten Raumalla koulutusaluksena toimiva Hakuni entinen Pansio vai Porkkala?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#8
Löysin vähän lisätietoa, ainakin HÄMEENMAASTA: Se oli 5.4.1986 Naantalissa, tai Luononmaan puolella Naterilla, joka sen oli ostanut. Nater myi sen edelleen Haminan Laivaromulle, jonne se hinattiin huhtikuussa paloiteltavaksi. Mutta UUSIMAAN kohtalo on edelleen auki...

t. Rami

Wirrankosken Rami

#9
Turun Sanomat (en valitettavasti saanut oikeaa nettisivulinkkiä toimimaan) kertovat tänään, että tykkivene TURUNMAA on myyty ROMUKSI!
Samalla meni romuksi NELJÄ Tuima-luokan ohjusvenettä  :'(

Matti Kauppinen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 01.11.2003, 10:25:26
Turun Sanomat (en valitettavasti saanut oikeaa nettisivulinkkiä toimimaan) kertovat tänään, että tykkivene TURUNMAA on myyty ROMUKSI!

Hmm, eikös tuo Turunmaa toiminut Rauman merenkulkuoppilaitoksella jonkinlaisena simulaattorina? Ei ilmeisesti soveltunut siihen tarkoitukseen häppöisesti. No, jäähän meille vielä tykkivene Karjala Aurajokeen. ;)

Pekka Laakso

Hmm, hmm, kaiketi sen pitäminen yhtenä Rauman Merenkulkuoppilaitosten koulutuspaikkana ei kannattanut.  :'( No, aika "romulta" se näytti täysin riisuttuna ja Karjalaan verrattuna. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Lehtinen

Sääli sinänsä. Olisivät myyneet taikkas lahjottaneet vaikka virolaisille tai latviaisille Turnnmaan. Sääli serkeä nostalginen laiva... Tuimat joutikin jo romuiksi. Merivoimat romuttakaa seuraavaksi Pikkala!!!
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Wirrankosken Rami

Timon mainitsema Pikkala lienee ollut "huumorijuttuna" otettava?

PIKKALAA EI SAA romuttaa, ei missään tapauksessa. Alus on ENSIMMÄINEN Suomessa rakennettu teräksinen vesibussi, ja varmasti museaalisesti arvokas. Kuuluisi perinnelaivarekisteriin.

Mikko Pätäri

#14
Harmin paikka. :( Noh, onneksi museoon jäi Karjala. Tuimien kohdallahan tilanne ei ole aivan yhtä surkea, jutussahan mainitaan ostajan haluavan museoida ainakin yhden aluksen. (tietysti eri asia toteutuuko tämä). Mutta ilmeisesti ainakin kaksi muuta alusta on jäämässä ajokuntoisiksi... Tuimien tähtimoottorit olivat muuten itselleni uusi ja mielenkiintoinen detalji...  

Juttu muuten löytyy täältä: http://www.turunsanomat.fi/osasto/?ts=1,2,0,0,137972,2003-11-01