Laiva- ja merenkulkuaiheisia valokuvia Wikipediaan

Aloittaja Tuomas Romu, 15.10.2011, 12:03:43

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Kuten kaikki tietävät, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kirjoittelen laiva- ja merenkulkuaiheisia artikkeleita englanninkieliseen Wikipediaan, ja vaikka olenkin silloin tällöin tiedustellut esimerkiksi ShipSpottingista kuvia, on vastauksia tullut välillä varsin nihkeästi. Siksi tiedustelenkin, että olisiko tällä foorumilla vaikuttavilla valokuvaajilla kiinnostusta julkaista valokuvia vapaaseen käyttöön Wikimedia Commonsissa? Helpoimmillaan homma toimii surffaamalla Wikimedia Commonsiin ja klikkaamalla kuvan vasemmasta reunasta "Upload file". Tämän jälkeen täytetään tarvittavat tiedot kuvan sisällöstä ja käytettävästä lisenssistä. Sen jälkeen linkin voi postata vaikka tänne tai käydä omatoimisesti lisäämässä kuvia artikkeleihin.

Commonsissa on valittavana jokunen vapaa lisenssi, joista yleisin lienee Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC-BY-SA), joka sallii materiaalin vapaan käytön, kunhan tekijä mainitaan ja lisenssi säilyy samana. Esimerkkinä tällaisella lisenssillä julkaistusta kuvasta on vaikkapa ottamani kuva Rautaruukista Helsingissä, jonka alapuolella selitetään, mihin ja miten kuvaa saa käyttää. Kannattaa huomioida, että lisenssi sallii myös kaupallisen käytön, eikä Commonsiin hyväksytä ns. NonCommercial-lisensseillä julkaistuja kuvia.

WikiProject Ships ylläpitää listaa kuvattomista laiva-artikkeleista, mutta itse kaipailisin kuvia ensisijaisesti seuraavista suomalaisista tai Suomessa rakennetuista aluksista:

- Suomen jäänmurtajat
- FESCO Sakhalin/SCF Sakhalin
- Uikku, Lunni
- parempia kuvia Masterasta ja Temperasta
- puskija Herakles
- Vuosaaren laivat myöhempää käyttöä varten

Olisi hienoa, jos mahdollisimman moni osallistuisi Wikipedian kehittämiseen. Vastaan mielelläni kysymyksiin aiheesta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Rami Kristian Wirrankoski

Wikipedia on ihan nyvä sivusto ja apuväline juttuja tehtäessä, mutta pitää aina muistaa, että Wikipedialla ei ole kuviin oikeuksia. Kuvien oikeudet ovat aina kuvaajalla, vaikka kuinka toisin jossain väitettäisiinkin. Itse en sinne kuviani menisi lataamaan, koska periaatteessa kaikki netissä julkaistut kuvat ovat "vapaata" riistaa. Vapaita toki ovat yli 50 vuotta vanhat tai ennen vuotta 1973 (oliskos tuo oikea vuosi) julkaistut kuvat, joita voidaan myös käyttää kaupallisissa julkaisuissa...toki kuvaajan/tekijän nimi mainiten.

Tuomas Romu

#2
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 15.10.2011, 12:43:52
Wikipedia on ihan nyvä sivusto ja apuväline juttuja tehtäessä, mutta pitää aina muistaa, että Wikipedialla ei ole kuviin oikeuksia. Kuvien oikeudet ovat aina kuvaajalla, vaikka kuinka toisin jossain väitettäisiinkin. Itse en sinne kuviani menisi lataamaan, koska periaatteessa kaikki netissä julkaistut kuvat ovat "vapaata" riistaa. Vapaita toki ovat yli 50 vuotta vanhat tai ennen vuotta 1973 (oliskos tuo oikea vuosi) julkaistut kuvat, joita voidaan myös käyttää kaupallisissa julkaisuissa...toki kuvaajan/tekijän nimi mainiten.

Tekijänoikeus säilyy toki aina kuvaajalla, mutta Creative Commonsin kaltainen vapaa lisenssi mahdollistaa kuvien vapaan käytön niin Wikipediassa kuin vaikkapa Laiva-lehdessäkin, kunhan kuvan tekijän määrittämät reunaehdot täyttyvät. Netissä, joskaan ei Wikipediassa, voi julkaista kuvia myös käyttöä rajoittavalla lisenssillä tai, mikäli on oikein itsekäs, pidättää kaikki oikeudet itsellään (erityisesti Jenkkien suosima (c) All Rights Reserved). Tällaiset kuvat eivät ole sen enempää "vapaata riistaa" kuin lehdissä julkaistutkaan kuvat.

En ole alan asiantuntija, mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, Suomessa teosten tekijänoikeudet ovat voimassa 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen ja ei-teosten (esim. useimmat valokuvat) 50 vuotta valmistus- tai julkaisuvuodesta. Tekijänoikeuden umpeuduttua materiaali on "julkista omaisuutta" (public domain), jolloin sitä voi käyttää vapaasti sekä kaupallisiin että ei-kaupallisiin tarkoituksiin.

Näin ohimennen ihmettelen hieman monien valokuvaajien "itsekkyyttä" valokuviensa kanssa. Toki jokainen haluaa myydä kuvansa iltapäivälehdille, mutta jos kyse ei ole vuosisadan parhaasta valokuvasta, miksi rajoittaa kynsin ja hampain kuvan käyttöä? Jos ollaan ihan rehellisiä, niin eivät ne kuvat yleensä niin erikoisia ole. Itse törmäsin SA-15 -artikkeliin kuvia etsiessäni käyttäjiin, joilla oli ShipSpottingissa parikymmentätuhatta kuvaa, mutta silti he eivät halunneet julkaista yksittäistä kuvaa vapaan lisenssin alla. Itse olisin vain iloinen, jos joku kysyisi minulta lupaa kuvan käyttöön. Toki välillä lisenssien käyttöehdot hämärtyvät ja unohtuvat - esimerkiksi Lamor kopioi sanasta sanaan osia Louhi-artikkelista yhtiön julkaisuun mainitsematta Wikipediaa ja sen CC-BY-SA 3.0 -lisenssiä, mutta ainakaan minä en jaksanut tuosta välittää, koska en "omista" kyseisen artikkelin tekijänoikeuksia. Tulipahan samalla korjattua muutama asiavirhe...

edit: Lisäksi STX käytti Kalle Inkisen Finnpusku-kuvaa omassa sisäisessä julkaisussaan. Tuosta olisin toki voinut älähtää. No, parempi onni ensi kerralla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Sinällään Wikimedia Commonsiin ladattujen kuvien ongelma on siinä, että vaikka niitä teoriassa koskeekin kuvaajan valitsema lisenssi, eivät monet julkaisut ja -julkaisijat lisenssien ehdoista välitä vaan käyttävät kuvia ilman kuvaajan nimeä tai mainintaa lisensioinnista. Tästä johtuen lopetin aikoinaan itse kuvien jakamisen Wiki-projektien käyttöön, kun ottamani kuvia ilmestyi useamman kerran verkkojulkaisuun ilman, että nimeäni olisi mainittu. Tässä mielessä Rami on oikeassa, käytännössä Wikissä olevia kuvia tunnutaan pitävän vapaana riistana.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 15.10.2011, 13:43:34
Tässä mielessä Rami on oikeassa, käytännössä Wikissä olevia kuvia tunnutaan pitävän vapaana riistana.

Toki Wiki altistaa löyhemmälle suhtautumiselle lisenssi- ja tekijänoikeusasioita kohtaan, mutta periaatteessa näin voi käydä mille tahansa nettiin laitetulle kuvalle, eikä painotuotteiden skannaaminenkaan ole ennen kuulumatonta. Toki "muualta" kopioidun materiaalin kohdalla asiaan puuttuminen on helpompaa.

Äärimmäinen keino kuvien leviämisen estämiselle on kuitenkin olla julkaisematta niitä. Missään. Koskaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Karppanen

Heitin kokeeksi kolme vanhaa murtajakuvaa. (Vanha MKL lahjoitti kuvataulut pois)

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icebreaker_Sisu_1939.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icebreaker_W%C3%A4in%C3%A4m%C3%B6inen1914.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icebreaker_Murtaja_1890.jpg

Itse olen sen verran saanut hyötyä wikipedian käytöstä, että voisin hyvin ladata kuvia sitten kun olen julkaissut lehdessä.

Muuten, eri mediat hankkivat laadukkaita kuvia myös järjestämällä kilpailuita. Usein voittajalle on hyvä palkinto, mutta sen, ja kisaan osallistuneiden muiden kuvien oikeudet ovat siirtyneet kaikessa hiljaisuudessa kilpailun järjestäjille, ainakin joksikin aikaa.

Simo Peräkorpi

Aika mielenkliintoinen kuva Murtajasta, en ole ennen nähnytkään.
Murtajan on myös kuvannut U.Fleege  1909 missä Murtaja avaa väylää Kaskisten satamaan.
Tuo linkittäminen on vähän vaikeaa, mutta sivustolta digikasko ja kuva sp0004 pitäisi löytyä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Karppanen - 15.10.2011, 19:48:24
Heitin kokeeksi kolme vanhaa murtajakuvaa. (Vanha MKL lahjoitti kuvataulut pois)

Erinomaista. Erityisesti Sisun ja Wäinämöisen kuvat tulevat tarpeeseen viimeistään sitten, kun pääsen takaisin Suomeen työstämään niistä artikkeleita. Jos kukaan muu ei ehdi ensin, on tavoitteenani kirjoittaa tällaiset artikkelit kaikista Suomen jäänmurtajista.

Sen verran voisin kuitenkin viilata pilkkua, että vanhoista tauluista ottamasi kuvat katsotaan jäljennöksiksi, jolloin tekijänoikeus on alkuperäisen kuvan tekijällä. Näiden vanhojen jäänmurtajien kohdalla tekijänoikeudet ovat kuitenkin vanhentuneet, joten kävin lisäämässä aiheeseen liittyvät lisenssitagit Commonsiin. Pahuksen hienoja tauluja kyllä - itse nappasin Porkkalankadun "ota tästä"-pöydältä mukaan vain pienen taulun jostain tuntemattomasta itsenäisyyttä edeltävästä höyrylaivasta...
All information and details given in good faith but not guaranteed!