Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Kosamo tänään kello 15:11:19 »
Itse olin vastaavassa tapauksessa harjoittelijana mukana viime talvena Sisulla jossa osapuolina yhteensä 3 alusta. Meille ei vahinkoja sattunut juurikin siksi että toinen alus oli hinauksessa ja erillistä kontaktia ei tullut. (mitä nyt tavaroita lenteli yms.)

Sain päällystöltä käsityksen että jokainen vastaa omista vahingoista jos kolahduksia sattuu convoyssa kulkiessa. En tiedä onko asiasta mitään virallista sääntöä tai ohjetta.
2
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen tänään kello 14:22:07 »
Ostaja on tässä typerässä tilaaja/tuottaja mallissa (voi vee mitä Kokoomus sontaa) Liikennevirasto.

Arctia/Finstaship joskus haaveili mallista, jossa Liikennevirasto ostaisi könttäsummalla satamien jäänmurron. Onneksi sentään tähän hölmöyteen ei menty, vaikka järki jäänmurrossa ja muussa merenkulun viranomaistoiminnassa on ollut kateissa vuodesta 2002.
3
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen tänään kello 14:16:04 »
Lähinnä räjäytysmattoa tai vast. käytetään hinattavan aluksen vaurioiden välttämiseksi; toki toissijaisesti vaurioiden estämiseksi perään ajettaessa (kun avustettava ei ole hinauksessa).

Paljonhan on esim. sopimusmurtajia joissa ei ole haarukkaa laisinkaan ja Pohjois-Amerikan murtajissakaan ei ole varsinaista "klyykaa". ("Pitkällä hinaaminen" ainoa mahdollisuus.)

Sinällään kovana jäätalvena näitä vastaavia sattuu viikoittain. Ei niistä ennen merivartiostolle ilmoitettu, mutta aika on toinen. Joskushan murtajat olivat keväällä Skattalle palatessa kuin sodasta tulleita (sillon kun oli kunnon jäätalvia).
4
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto tänään kello 14:09:30 »
Törmännyt alus näyttäisi olevan FWN Solide.

Marinetraffic
5
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki tänään kello 12:46:47 »
Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
Eiköhän se Voima ainakin aktivoidu, kun 1C-jäärajoitus tulee voimaan? Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)

6
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen tänään kello 12:39:54 »
Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
7
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki tänään kello 12:23:06 »
Näitähän sattuu aina välillä jäänmurrossa. FWN Solide kolauttanut keulan/bulbinsa Kontion haarukkaan/perään hallitsemattomasti, ja pienet vauriot keulaan/bulbiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e8a2816-3818-4904-b25a-154217054f21
8
Muut alukset / Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki tänään kello 12:19:18 »
Lainaus
Hollannin lipun alla oleva rahtialus on törmännyt jäänmurtaja Kontion perään Oulun sisääntuloväylällä kello 10 jälkeen. Rahtialuksessa on pieni reikä, ja painolastitankista vuotaa vettä. Törmäyksestä ei aiheutunut henkilövahinkoja eikä vaaraa luonnolle, merivartiostosta kerrotaan. Rahtialuksessa on pieni reikä, ja painolastitankista vuotaa vettä. Aluksessa oli tapahtumahetkellä 14 ihmistä, mutta törmäyksestä ei aiheutunut henkilövahinkoja.

– Törmäyksestä ei ole myöskään ympäristölle vaaraa, Länsi-Suomen merivartioston meripelastusjohtaja Tomi Maunu kertoo.

Merivartioston mukaan rahtialus oli matkalla Saksasta Ouluun. Maunun mukaan alusten pieniä törmäyksiä sattuu toisinaan, sillä talvisessa merenkulussa jääväylät ovat ahtaita. Jäänmurtaja Kontion perähaarukka, johon hollantilaisalus osui, on Maunun mukaan varustettu pehmikkeillä juuri törmäysten vaimentamiseksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10608091
9
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso tänään kello 05:49:57 »
Frej on liikkeellä ja Sjöfartsverketin mukaan Frej ja Atle avustaa nyt myös Perämerellä. :) Atle tosin vielä laiturissa tällähetkellä. ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
Atlekin päässyt jo liikkeelle. Taitaakin tuurata Ymeriä vaihtopäivänä?
10
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 21.01.2019, 23:43:01  »
The(t)Is on käynyt avaamassa ränniä Capella ex. Jurmo II saaritolautalle askettäin.  ::)
Hyvä niin. Viimetalvena tämän lautta meni rikki pahasti jäiden puristuksessa...
Sivuja: [1] 2 3 ... 10