Suomeen liittyviä nimiä ulkomaisilla laivoilla

Aloittaja Pekka Laakso, 01.10.2002, 01:45:01

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Tässä threadissa joskus mainitsemani BBC Finland on tulossa huomenna Turkuun. :P
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Miran Hamidulla

Otetaanpa tätä Hanjin Helsingistä lähtenyttä ulkomaiset laivat suomalaisilla nimillä keskustelua taas ylöspäin. Kuvasin Riiassa venäläisen "river/sea going" aluksen nimeltä Salmi. Suomelta kuulostava nimi tuskin lienee pelkkää sattumaa, vaan on todennäköisesti lähtöisin jostain Neuvosto-Karjalan suomenkielisen nimen omaavan paikkakunnan nimestä. Kellään tarkempaa tietoa asiasta?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

#17
Kyllähän Salmi edelleenkin on olemassa Venäjällä, sen nimeä (paikkakunnan) ei koskaan muutettu.
Laiva on 1994 Rybinskissä  White Sea - Onega Shipping Company (Transonega) -yhtiölle rakennettu.
Tyypiltään se kulkee venäläisellä projektinimellä 19620 ja 19620A, pieniä eroavaisuuksia alusten kesken.

Aluksella on mm. SAMPO-niminen sisar.

Salmi muuten sijaitseen Laatokan koillisrannalla, Sortavan ja Pitkärannan eteläpuolella.

Pekka Laakso

#18
Helsinki on taas päässyt erään saksalaisaluksen nimeksi, kuten alla olevasta saksankielisestä uutispätkästä huomaa. Kuitenkin tämä alus ei toistaiseksi pääse kulkemaan Suomeen viittavalla nimellään vaan paljon lämpimällä Brasiliaan suuntautuvalla nimellä. ::)

"FRISIA HELSINKI übergeben
In Ballast zum ersten Ladehafen Buenos Aires versegeln wird der am 28. Januar in Wismar übergebene 2.478 TEU-Neubau FRISIA HELSINKI (Typ "Baltic CS 2500") unter dem vom Charterer gewählten Namen SANTOS STAR, um dort in den Südamerka -Spanien/Italien-Dienst der israelischen Reederei ZIM eingefädelt zu werden. Auftraggeber dieses siebten Neubaus aus einer baugleichen Serie ist die Reederei Hartmann in Leer. Die Jungfer führt die deutsche Flagge. (THB)"


Edit: Alkuperäisessä uutisessa oli mainittu aluksen konttikapasiteetti 1000 kakskymppistä liian pieneksi. ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.01.2005, 01:23:14
"FRISIA HELSINKI übergeben
In Ballast zum ersten Ladehafen Buenos Aires versegeln wird der am 28. Januar in Wismar übergebene 1.478 TEU-Neubau FRISIA HELSINKI (Typ "Baltic CS 2500") unter dem vom Charterer gewählten Namen SANTOS STAR, um dort in den Südamerka -Spanien/Italien-Dienst der israelischen Reederei ZIM eingefädelt zu werden. Auftraggeber dieses siebten Neubaus aus einer baugleichen Serie ist die Reederei Hartmann in Leer. Die Jungfer führt die deutsche Flagge. (THB)"


Hemmetti kun on saksa päässy ruostumaan. Eli tarkoittaako tämä että Santos Starin nimeksi tulee Frisia Helsinki vai onko joku uusi tulokas tämä laiva? Santos Star nimittäin ajelee myös Itämerellä että ainakin lähelle Suomea pääsee...
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 30.01.2005, 01:27:59
Hemmetti kun on saksa päässy ruostumaan. Eli tarkoittaako tämä että Santos Starin nimeksi tulee Frisia Helsinki vai onko joku uusi tulokas tämä laiva? Santos Star nimittäin ajelee myös Itämerellä että ainakin lähelle Suomea pääsee...
Alus on saanut rahtausnimen Santos Star. Itämerellä kulkee todennäköisesti joku samanniminen reefer. Tutki sen kohdalla vastedes IMO-numeroa ja kutsua. Tuskin ihan 92/93- tai D-alkuista... ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.01.2005, 01:34:00
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 30.01.2005, 01:27:59
Hemmetti kun on saksa päässy ruostumaan. Eli tarkoittaako tämä että Santos Starin nimeksi tulee Frisia Helsinki vai onko joku uusi tulokas tämä laiva? Santos Star nimittäin ajelee myös Itämerellä että ainakin lähelle Suomea pääsee...
Alus on saanut rahtausnimen Santos Star. Itämerellä kulkee todennäköisesti joku samanniminen reefer. Tutki sen kohdalla vastedes IMO-numeroa ja kutsua. Tuskin ihan 92/93- tai D-alkuista... ;)

Joo, tää Itämeren Santos Star on bahaman lipun alla. Eli eri kippo sitten kai.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Wirrankosken Rami

Etsiskelin tuossa vanhempia negoja esille ja vastaan tuli Köpiksessä 1980-luvulla kuvaamani pieni neuvostoliittolainen coasteri, LAPPEENRANTA! 8)

Janne Sammatti

#23
http://www.typo3.tridem.de/index.php?id=239

Tästä löytyy kuva edellä mainitusta Frisia Helsingistä

http://www.hasenpusch-photo.de/aktuelles/aktuelles4/index.php

Hanjin Helsinki

Lisäksi Norjalaisella Igloo Poolilla oli sellainen kuin Igloo Espoo nykyisin Sigloo Espoo

http://riversea.tugtalk.co.uk/nederland/siglooespoo.htm

Jukka Kaijanmäki

Linkistä http://www.tugspotters.com/ , sieltä fotoalbum ja kohdasta F löytyy muutama Finland.

Pekka Laakso

Olin aivan varma, että tässä ketjussa oli mainittu myös Maerskille rahdattu saksalaisalus (lippu saattaa olla Liberia) Maersk Vaasa, mutta eipä näemmä ollutkaan. Anyway, kiitokset eräälle foorumin ulkopuoleiselle kuvaajalle, että sain vihdoin kokoelmaani kuvan kyseisestä paatista. :)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Wirrankosken Rami

Kas Pekka kun et ole kertonut, että takavuosina Kotkan satamassa työskenteli tanskalainen hopper-ruoppaaja nimeltä SUOMI!  :o::)
Tämä tieto löytyi suomalaisia ruoppaajia käsittelevästä kirjasta ihan kuvan kera!

Pekka Laakso

Tällainen uutinen löytyi JS-Containerships-sivustolta:
"NSC Schiffahtsgesellschaft has in the last months also been active in China and has placed and order for six 1118 TEU containerships by the relatively unknown Jingjiang Traffic yard, the ships will be of the standard design already build and on order by a long row of Chinese yards. The first ship with the project name LLOYD HELSINKI are planed for delivery in 2005, and she will later in 2005 be followed by LLOYD OSLO, and the LLOYD STOKHOLM. The ships with the project names LLOYD KOPENHAGEN, LLOYD TALLIN and LLOYD RIGA will then follow during 2006"

Eli taas uuden kontti-Helsingin vuoro. Tämän uudisrakenteen koko sopisi myös Itämeren/Suomen liikenteeseen, mutta en oikein usko näin käyvän, Tällä haavaa Kiinassa tehdään vielä hyvin harvakseltaan jäävahvistettuja feederluokan konttilaivoja ja oletettavasti eurooppalaisten tekemät jäävahvistetut feederit löytävät nopeammin tiensä Itämerelle liikennöivien varustamoiden rahtaukseen. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari Elenius

Joskus 70-luvun lopulla lastasivat Turusta kehitysapuvehnäsäkkejä valtamerilaivat, jotka olivat nimetty pohjoismaiden pääkaupunkien mukaan: Lloyd Copenhague, Lloyd Estocolmo, Lloyd Oslo ja Lloyd Helsinki.

Pekka Laakso

Frisia Helsingistä (eli rahtausnimeltään Santos Starista) löytyy kuvia tietenkin shipspottingista. Tässä yksi perästä päin ja tässä minusta varsin mainio kuva vähän normaalimmasta kuvakulmasta. :)

Edit: Päivitetty versio.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.