Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

JNordman

Kuusi ihmistä on onnistuttu tähän mennessä pelastamaan merestä  :-\

Pekka Laakso

Siirretäänpä tämä Hesarin versio uutisesta edellisestä viestistäni tänne.

Linkki. Lopussa asiavirhe aluksen reitistä, niinpä tietysti.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

laivabongari

laiva uponnut ja pojut vaan keskittyy asiavirheisiin, varsinkaan kun ei edes tietoa onko kaikki pelastuneet...


ei pysty edes heittään tuplamäntää

Topi

Joppelis

Lainaus käyttäjältä: Toivo Grönqvist - 01.11.2006, 22:53:16
laiva uponnut ja pojut vaan keskittyy asiavirheisiin, varsinkaan kun ei edes tietoa onko kaikki pelastuneet...


ei pysty edes heittään tuplamäntää

Topi
äsken uutiset sanoi , että 10 tai 12 on pelastunut tähän mennessä tjms.

Juha-Matti Harjumäki

Niin tämä on todella vakava onnettomuus.
Öljy/Bensiini pitoista ainetta on paljon laivalla, (sen kyydissä) että tässä on isot puhdistus työt edessä ja jos se pääsee kulkeutumaan vapaasti, en viitsi edes ajatella.  :-\  
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Kimmo Rantanen

#20
Tähän mennessä 12 miehistön jäsentä on saatu pelastettua:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922211,00.html

SVT:n uutisissa on myös pari videopätkää aiheesta:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=692154&lid=puff_692124&lpos=lasmer

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 01.11.2006, 23:02:59
Öljy/Bensiini pitoista ainetta on paljon laivalla, (sen kyydissä) että tässä on isot puhdistus työt edessä ja jos se pääsee kulkeutumaan vapaasti, en viitsi edes ajatella.  :-\ 

Yhteensä 260000 litraa:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922207,00.html

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Toivo Grönqvist - 01.11.2006, 22:53:16
laiva uponnut ja pojut vaan keskittyy asiavirheisiin, varsinkaan kun ei edes tietoa onko kaikki pelastuneet...


ei pysty edes heittään tuplamäntää

Topi
Voisi ne linkit sentään lukea saadakseen tietoa pelastuneista. Keskity olennaiseen. ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Alueelle on lähetetty Ruotsin pyynnöstä myös Suomen rajavartiolaitoksen Super Puma-helikopteri. Enää yksi miehistön jäsen on kateissa ja myös ruotsalainen kapteeni on pelastettujen joukossa. SVT:n uutisissa on kuva kallistuneesta Finnbirchistä ja myös uusi videopätkä, jossa pelastettuja siirretään ambulanssiin Kalmarissa.
-> http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=692154&lid=puff_692124&lpos=lasmer

Timo Lampi

#23
Uutistietojen mukaan yhtä miehistön jäsentä lukuunottamatta on nyt sitten saatu pelastetuksi. Valitettavasti vain ei kaikkia, voisi melkein kuvitella että kadonneena olevan löytyminen elävänä alkaa olla jo aika epätodennäköistä  :'(


Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 01.11.2006, 23:02:59
Niin tämä on todella vakava onnettomuus.
Öljy/Bensiini pitoista ainetta on paljon laivalla, (sen kyydissä) että tässä on isot puhdistus työt edessä ja jos se pääsee kulkeutumaan vapaasti, en viitsi edes ajatella.  :-\ 

Öljyn osalta ainakin näin, kun sitä siellä oli pitkälti kolmatta sataa tonnia. Mitään vaarallista IMO- kamaa tuossa ja sisaressa loppujen lopuksi on mennyt aika vähän (muutamassa semissä/ kontissa yleensä), 3. ja 4. kansilla. Se mitä itse muistan, niin yleensä sitä oli lähinnä kolmosen ahteripäässä ja ehkä jotain siellä keskilaivassa/ keulassa. Neloselle harvemmin on otettu noissa painavia semejä kuin maksimissaan muutama, ei oikein laivan vakaus ja kai myöskään kannen kestävyys suonut siihen mahdollisuutta. Aika pitkälti tyhjiä tai max. 5-10 tonnin lastissa olleita semejä siellä ylhäällä yleensä majailee.

Se mitä tuosta ne pari kuvaa näki, niin aika hyvin on oikeastaan pysynyt semit paikallaan sääkannella (kevyitä kun ovat, ja noissa oloissa taatusti 8:lla ketjulla kiinni) - enemmän tuolla on liikkunut oikeastaan vain keulapään semit, ja muutama siellä keskellä. Minä ainakin väitän että ne ei tuota laivaa vielä kaada, kun kuitenkin kellari/ pääkansi on noissa laivoissa käytännössä aina täynnä (todella) painavaa tavaraa. Eli jos lastin siirtymästä on laivan kallistuma/ uppoaminen johtunut, niin kyllä se pääasiallinen syy on varmasti ollut siellä alemmilla kansilla. Tästähän tosin on helppo spekuloida, todellinen syy selviää sitten pidemmän ajan päästä kun virallista onnettomuusraporttia saadaan.


Tuosta siirtymästä tuli vielä mieleen, ei tuosta niin montaa vuotta ole kun tuli Pohjanmereltä yksi alus sompaan jossa osa pääkannen ja isohko osa kolmoskannen lastista oli sirrtynyt ainakin jonkin verran, ja kolmosella yksi iso paketti painavaa kamaa päässyt kokonaan irti (oli kyllä surrattu merelä kiinni uudestaan). Toinen vastaava oli muistaakseni toissa talvella, pienemmässä aluksessa tosin - sama juttu: pääkannen ja 3. kannen lastit liikuneet kovassa myräkässä (kaikki samalle suunnalle) - paljon materiaalista vauriota. Toisaalta, molemmissa oli suurin osa lastista vielä kuitenkin surrauksissa kiinni, eli lasti ei varsinaisesti ollut päässyt irti ja katkomaan sitä kautta viereisten yksiköiden surrinkeja, mikä on varmasti pelastanut isommilta murheilta.

Pekka Laakso

#24
YLE:n Aamu-TV:n uutisissa näytettiin sitten Miranin Fofista löytyvää vanhaa talvikuvaa aluksesta. http://www.faktaomfartyg.se/finnbirch_1978_bild_2.htm Lähetyksessä oikein luki, että © Foto Miran Hamidulla, alla Fofin osoite.

Ja itse päivitystä tilanteeseen:

"Yksi kuoli ruotsalaisaluksen haverissa

Ruotsalaisen rahtialuksen uppoaminen on vaatinut yhden merimiehen hengen. Yhden kateissa olevan miehistön jäsenen etsintöjä taas jatketaan yhä. Etsintöjä vaikeuttaa huono sää."


Lisää http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id46440.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Huumarkangas

#25
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.11.2006, 07:07:10
YLE:n Aamu-TV:n uutisissa näytettiin sitten Miranin Fofista löytyvää vanhaa talvikuvaa aluksesta. http://www.faktaomfartyg.se/finnbirch_1978_bild_2.htm Lähetyksessä oikein luki, että © Foto Miran Hamidulla, alla Fofin osoite.

Ja itse päivitystä tilanteeseen:

"Yksi kuoli ruotsalaisaluksen haverissa

Ruotsalaisen rahtialuksen uppoaminen on vaatinut yhden merimiehen hengen. Yhden kateissa olevan miehistön jäsenen etsintöjä taas jatketaan yhä. Etsintöjä vaikeuttaa huono sää."


Lisää http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id46440.html

STT mukaan ruotsalaiset ovat lopettaneet etsinnät.

Kadonneen merimiehen etsinnät keskeytetään Ruotsissa
02.11.2006 klo 06:50
Ruotsin meripelastus on päättänyt lopettaa yhä kateissa olevan merimiehen etsinnät Finnbirch-aluksen upottua illalla Gotlannin ja Öölannin välisellä alueella.

Lääkärien mukaan mies ei voi olla enää hengissä oltuaan kylmässä merivedessä yli kymmenen tuntia, sanoo pelastusjohtaja Birgitta Rosander.

Rahtialuksen uppoaminen on tähän mennessä vaatinut jo yhden merimiehen hengen. Mies onnistuttiin nostamaan illalla merestä, mutta hän kuoli pelastusjohdon mukaan vammoihinsa sairaalassa.

Aluksessa oli 14 merimiestä, joista kolmetoista nostettiin illalla merestä.

Finnbirchin miehistöön kuului neljä ruotsalaista ja kymmenen filippiiniläistä. Miehistö ei pystynyt laskemaan pelastusveneitä laivasta, vaan se värjötteli pelastuspuvuissa aluksen päällä. Pelastushelikopterit eivät voineet nostaa miehistöä laivan päältä, koska se olisi ollut liian vaarallista.

Finnbirch-laiva on vuokrattu suomalaiselle Finnlines-varustamolle miehistöineen.

Kadonneen merimiehen etsintöihin osallistui myös Suomen rajavartiolaitoksen Super Puma -helikopteri.


"Heavy on Heavya"

Kristian Lampio

Mtv kolmen juttu aiheesta:

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/11/481110

Niin se sitten uppos :'(  Ja miehistöstäkin kuoli kaksi kuoli. Onneksi öljy vahingot ei ole suuret. Saapi nähä nostetaanko alusta tänä vuonna vai mietitäänkö sitä sitte 11 vuoden päästä. Tänä aamuna olin ihan ymmällään kun tiesin asiasta. Onneksi sentään ei ollut muuta vakavaa.

Pekka Laakso

Mikä pakko teillä joillakin on toivoa uponneita aluksia nostettavaksi. Jos hylky on tarpeeksi syvällä eikä haittaa merenkulkua, niin pysyköön pohjassa. Ei ole mitään syytä nostamiseen...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Tuomas Romu

Kyllähän sitä kiinnostaisi nähdä, millaiseen solmuun tuollainen laiva upotessaan menee.
All information and details given in good faith but not guaranteed!