Isbrytaren II/St. Erik 1918/Ahvenanmaa

Aloittaja Janne Koskinen, 11.01.2008, 18:47:54

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Den första insatsen för sjöfarten vintertid på norrlandskusten gjordes redan i januari 1916,å några infrusna ångare assisterades ut från Gävle området. Isbrytaren II rekvirerades av staten även under vintern 1918 för att evakuera flyktingar från det krigshärjade Finland. Hon blev vid ett tillfälle beskjuten men träffades dock aldrig. Sankt Erik är numera museum i Stockholm."

Tuollaisen lainauksen löysin sjöfartsverketin sivuilta, mutta j/m Urhossa luin kirjaa ångisbrytare St. Erik ja siinä mainittiin Isbrytaren II:n (myöhemmin St. Erik) turvanneen Ruotsin intressejä Ahvenanmaalla eli varmistelevan Ahvenanmaan liittämistä Ruotsiin (harmi etteivät onnistuneet). En tavoita ko. kirjaa juuri nyt ja siinäkin tapahtumat oli kuvattu vain muutamalla sanalla. Muistaakseni teki jotain operaatioita Länsi-Ahvenanmaan (Eckerö?) tienoilla.

Onkohan jollakin tarkempaa tietoa?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.01.2008, 18:47:54
Tuollaisen lainauksen löysin sjöfartsverketin sivuilta, mutta j/m Urhossa luin kirjaa ångisbrytare St. Erik ja siinä mainittiin Isbrytaren II:n (myöhemmin St. Erik) turvanneen Ruotsin intressejä Ahvenanmaalla eli varmistelevan Ahvenanmaan liittämistä Ruotsiin (harmi etteivät onnistuneet).

Onneksi eivät onnistuneet. Mieti mitä Suomen ja Ruotsin huonot suhteet olisivat tehneet maamme merenkululle? Lähes kaikki Turusta pohjoiseen kulkeva laivaliikenne olisi käytännössä joutunut kulkemaan Ruotsin aluevesien kautta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 12.01.2008, 15:11:28
Onneksi eivät onnistuneet. Mieti mitä Suomen ja Ruotsin huonot suhteet olisivat tehneet maamme merenkululle? Lähes kaikki Turusta pohjoiseen kulkeva laivaliikenne olisi käytännössä joutunut kulkemaan Ruotsin aluevesien kautta.
Oikeassa olet; oli ehkä huono provo. Taidetaan Ahvenanmaalla kontrollida 60% suomalaisomisteisesta tonnistosta (lipusta viis). Tramppi merenkulku lienee ollut miltei kokonaan ålandereiden hanskassa. Mannervarustamot kun muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olivat metsä-öljy yms. yhtiöiden omistamia. No kulkee iso osa Itämerellä tulevasta liikenteestä Tanskan tai Saksan aluevesien kautta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama