"Kontio kastaa tassunsa öljyyn"

Aloittaja Tomi Huovinen, 24.09.2010, 12:56:20

« edellinen - seuraava »

Tomi Huovinen

"Tiivistelmä:
Tekniikka& Talous kertoo jäänmurtaja Kontion tiestä öljyntorjunta-alukseksi. Kontiota komentaa seuraavat kolme vuotta Euroopan merenkulun turvallisuusvirasto EMSA. Se kilpailutti öljyntorjuntatoiminnan koko EU:n alueella, ja Itämeren alueen kilpailutuksen voitti Suomen valtion omistama Arctia. Toimitusjohtaja Tero Vauraste kertoo, että tarkoituksena on kouluttaa koko Suomen jäänmurtajien henkilöstö, noin 130 ihmistä, jäänmurtajatoimintaan."

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tomi Huovinen - 24.09.2010, 12:56:20 "-- tarkoituksena on kouluttaa koko Suomen jäänmurtajien henkilöstö, noin 130 ihmistä, jäänmurtajatoimintaan."
Varmaankin siis öljyntorjuntatoimintaan. Oletettavasti jäänmurtajien miehistöt on jo koulutettu jäänmurtajatoimintaan. ;)

Janne Koskinen

http://www.smu.fi/viestinta/nettijutut/jaanmurtaja-kontio-saattohinaaja/

Kontio testaamassa saattohinaajaa. Laitoin ko. topiciin, koska sivutaan varsinaista aihettakin jutussa.

"Ahkeran miehistön ansiosta suomalaiset jäänmurtajat ovat säilyneet erityisen hyvässä kunnossa. Esimerkiksi vanhin jäänmurtajamme, Voima, on jo 57 vuotta vanha! Mikäli alusta ei olisi huollettu ja hoidettu näin hyvin tähän saakka, siitä tuskin olisi enää jäänmurrossa avustamaan."

"Suurista ponnisteluista huolimatta moni kunnostustyö jää kuitenkin tekemättä, koska aluksilla ei ole riittävästi henkilökuntaa. Viime talvena ongelmia tuottivat myös riittävät resurssit ja laivojen miehitys, kun kaikki jäänmurtajat olivat yhtä aikaa ajossa pitkän aikaa."

Rohkenen epäillä, että nyky "maintenance-level:llä" kestävät 57 vuotta (siis uudemmat perinteiset). Mtm:t lienevät ainakin F:n ja N:n suhteen sivuuttaneen elinkaarensa puolivälin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Jäänmurtaja Voima on kuin isoisoisän perintökirves - terä vaihdettu neljästi ja varsi kolmasti, mutta kyllä se silti vaari-vainaan vanha pilnääsi on:

LainaaVoimaa uudistettiin perusteellisesti Wärtsilän Helsingin telakalla vuosina 1978–1979. Vanhasta Voimasta on jäljellä kaaret, pohjalevyt, keulapiikki, akselit ja potkurit.

...

Peruskorjauksessa Voima sai kylkiinsä uusia jäävahvistelevyjä, uudet pääkoneet, potkurimoottorit, sähkölaitteet, asuintilat ja komentosillan.

Toisaalta itse kuulin huhua, että potkurimoottorit olisivat Wikipedia-artikkelin tiedoista poiketen alkuperäiset tasavirtavehkeet, eikä niillä voisi ajaa täydellä teholla kipinöintiongelmien takia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 18.07.2011, 01:22:35
Jäänmurtaja Voima on kuin isoisoisän perintökirves - terä vaihdettu neljästi ja varsi kolmasti, mutta kyllä se silti vaari-vainaan vanha pilnääsi on:

Toisaalta itse kuulin huhua, että potkurimoottorit olisivat Wikipedia-artikkelin tiedoista poiketen alkuperäiset tasavirtavehkeet, eikä niillä voisi ajaa täydellä teholla kipinöintiongelmien takia.

"4 x Strömberg tasavirta potkurimoottoria 2560 kW"

"Voima MKL:n ainoa vaihtovirta/tasavirta- järjestelmällä (AC/DC) toimiva murtaja."

Muistaakseni potkurimoottorit todellakin on orginaalit. Ja Urho/Sisu on tasavirtamurtajia.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

SLPL hallitus 26.03.2013:

"Merkittiin tiedoksi että EMSA öljyntorjuntasopimus on umpeutunut."

Rantahuhujen mukaan Koplissa valmistaudutaan Botnican telakoinnissa lisähommiin, jos EMSAn arpa suosii Tallinna Sadamaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Tuossa EMSA:n sopimuksessa on kolmen vuoden lisäoptio. Jos virasto on ollut tyytyväinen Arctian toimintaan ja kalustoon, en näe mitään järkevää syytä uuden laivan varustamiseen vanhan odotellessa valmiudessa vastarannalla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tapani Hallantie

Miten mahtaa Kontion tassut tanssia merenkäynnissä,
runkoa ei ole avomerelle suunniteltu, ellei jotain mullistavaa
ole keksitty.
Perinteiset murtajien rungothan ovat avovesiolosuhteissa
merenkäynnissä todistetusti "omiaan" tuhoavia, viittaan
Urhon vai oliko Sisu mahtikäskyllä toteutettu pelastuskomennus
taannoin, murtaja tuli häntä koipien välissä sisuskalujen
remonttiin, ei päässyt kuin hädin tuskin ulos kotipesästään
kun suojaan piti päästä.
Järki käteen näissä asioissa, tyynellä voi vaikka lähettää
pataljoonan kumiveneitä kauhomaan öljyä,
heti kun meri alkaa käydä pitää keräävän kaluston olla
sellaista, että kannella voi työskennellä jne.
TH
P.S. Vaihtovirralla eli syklokonvertterilla pelittää Otso, Kontio, Fennica,Nordica
Voimasta en tiedä, josko siellä on jotain vaihdettu remontin yhteydessä.
Vaihtosähkössä on se hyvä puoli, että kahvat voi pitää pohjassa vaikka 24/7, eikä
mestarit valita.

Pasi Saarinen

Onnistuuko öljynkeruu merenkäynnissä jollain menetelmällä ?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 19.04.2013, 21:52:54
Onnistuuko öljynkeruu merenkäynnissä jollain menetelmällä ?

Kontion jäykät puomit toimivat hieman kovemmassa kelissä kuin perinteiset joustavat sivukeräimet. Kuitenkin ainut öljyn keräämiseen aallokossa varustettu alus on Louhi vaimennuskanavineen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

EMSA:n öljyntorjunnan valmiussopimus päättyy, Arctian virallinen tiedote:

http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/

Lainaus: "Öljyntorjuntasopimus oli aluksi kolmivuotinen ja sitä on jatkettu kertaalleen yhdellä kolmen vuoden optiolla. Useampia optioita sopimukseen ei oltu sisällytetty, eikä EMSA:lla ole avoinna kilpailutusta pohjoiselle Itämerelle."
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 22.03.2016, 14:43:48
EMSA:n öljyntorjunnan valmiussopimus päättyy, Arctian virallinen tiedote:

http://arctia.fi/2016/03/22/oljyntorjunnan-valmiussopimus-pohjoisella-itamerella-paattyy/

Lainaus: "Öljyntorjuntasopimus oli aluksi kolmivuotinen ja sitä on jatkettu kertaalleen yhdellä kolmen vuoden optiolla. Useampia optioita sopimukseen ei oltu sisällytetty, eikä EMSA:lla ole avoinna kilpailutusta pohjoiselle Itämerelle."

Back to basics.

Hyvä niin!  ;D
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Mielestäni jäänmurtajia ei pitäisi käyttää jäänmurtoon, koska se häiritsee niiden pääasiallista tehtävää eli Katajanokalla päivystämistä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 22.03.2016, 22:34:48
Mielestäni jäänmurtajia ei pitäisi käyttää jäänmurtoon, koska se häiritsee niiden pääasiallista tehtävää eli Katajanokalla päivystämistä...

Olet asian ytimessä; veronmaksajille kaikkein edullisin tapa hoitaa jäänmurto on tehdä se perinteisellä murtajalla, jolla ei ole muita (=häiritseviä) tehtäviä.

Vielä edullisemmaksi se muuttuu, jos ei ole jäitäkään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama